Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Snip.

Det er mogleg. Avhengig av intensitet på dei to andre kan ein for så vidt ha skråbenk òg, ev. variere.

 

Eg vil prøve å variere meir på repetisjonane. Enten frå trening til trening eller veke til veke. Tung (4-6 reps), lett (12-20 reps), middels (6-12 reps). Jo meir eg les om styrketrening jo meir overbevist blir eg om at ein kombinasjon av alt kan fungere bra for mine mål om muskelvekst. Det går heilt greit å unngå <4 reps av omsyn til kropp, ledd, fare for skadar og sånt.

 

Dersom kun styrke var målet, så ville eg trent primært 1-5. Med hypertrofi er det ofte nemnd 6-12 reps, men sidan hypertrofi er eit resultat av belastning og TUT, og du blir sterkare av å trene tungt, så er det rimeleg at du kjem lengre med ein variasjon enn kun 8-12 reps. Du blir sterkare av 8-12 reps òg, men i mindre grad enn om ein går lengre ned.

Korresponderer veldig godt med inntrykket jeg har fått etter å ha lest litt mer trening enn vanlig i det siste. Også er det også artig for knollen med litt mer variasjon da. Merker jeg gleder meg mer til trening enn vanlig.

 

Vi får ha lykke til! :D

Lenke til kommentar

Driter i dato på de fleste varer så lenge det ikke ser, lukter eller smaker rart. Spesielt melkeprodukter har ofte en alt for kort dato etter min erfaring, så lenge de har vært riktig oppbevart under frakt, i butikk og i hus. Åpna eller bakterieutsatte varer som kjøttprodukter er jeg selvsagt mer forsiktig med.

 

Rekorden til nå er vel melk 3+ uker over dato som smakte helt fint. Og ja, jeg er student med middels matbudsjett. :p

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Yoghurt og lignende holder seg ofte 2uker ++ over holdbarhetsdato. De skiller seg kanskje litt, men det smaker akkurat likt synes jeg. Det samme gjelder proteinpuddinger, har et par igjen som er 3måender over holdbarhet, like god. Opplevde vel at en kesam gikk sur en gang, kanskje 1-2mnd over holdbarhet.

 

Kjøtt er vel det eneste jeg er veldig forsiktig med. Spesielt kylling, den lukter dritt rimelig kvikt, så jeg kjøper sjelden kyllingfilet som er nedsatt pga dato som går ut samme dag.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Biff kan fint ligge langt over anbefalt tid. Men ikke kylling som du sier. En kokkekompis sier at en enkel måte å vite om kyllingen er god på er at den skal lukte fjert når man åpner pakken. Lukter den bæsj skal man bare kaste den eller ta med til butikken å få igjen pengene eller ny.
 

Youghurter som har skilt seg med væske på toppen bruker jeg bare å drikke væska fra før jeg spiser den. Smaker ingenting og inneholder jo myse/whey.

Lenke til kommentar

Var på et nettverksmøte for ernæringsmiljøet idag faktisk.  Denne gangen var det matsvinn og forskerne bak denne rapporten presenterte funnene sine. En annen representat fra meierindustrien sa at dem hadde hatt melk som var fin 40 dager etter best før dato.

Jeg var også nylig på Aftenposten klimakonferanse og fra rad 1 hørte jeg Q meieri-sjefen gjentok det igjen og igjen : "Lukt, se og smak". Jeg har selv ingen betenkeligheter med å spise lavrisiko-matvarer som meieriprodukter og spesielt egg. De holder seg potensielt lenge etterpå. På vinteren så kan man også anta en enda lengre holdbarhet pga kaldere omgivelser. Jeg er litt mer skeptisk til kjøtt og lignende, men også her bruker jeg "lukt, se og smak" prinsippet.
 

For øvrig: Grunnen til at kylling lukter bæsj når man åpner den så skylders det bruken av kabondioksid, dette øker holdbarheten. Lukten skal forsvinne så og si med en eneste gang, om kyllingen forstatt får nesen til å blø, da hadde jeg tatt den med til butikkenn eller hivd den.
 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Rakkaern, altså. Første uka på bulk og jeg har gått ned i vekt fra 76,2 på tirsdag til 74,3 i dag. Vet vekta kan svinge mye, men har veid meg hver dag og trenden er klart nedadgående (onsdag: 75,4, torsdag: 75,1). Har bare fem dagers empiri, men når pilene peker så i feil retning, er vel det et tegn på at jeg ikke spiser nok? Spist 3700 på mandag og onsdag (treningsdag) og 3200 på tirsdag og torsdag.

 

Har også før fått følelsen min av at estimatet mitt på at jeg brenner 2700 på en normaldag og at en styrkeøkt brenner ~500 er noe for lavt (vet isåfall ikke hvor feilen ligger). Samtidig sliter jeg litt med å akseptere at 26 år gamle meg som er 182 høy og veier ~75 kg skal brenne mer enn 2700 på en vanlig dag som ikke er veldig aktiv (går litt til og fra tog, bane og skole, men ikke noen voldsomme mengder), eller at det ryker mer enn 500 kcal på en løfteøkt. Er ikke estimatene mine egentlig fra før av ganske høye?

Lenke til kommentar

Kalkulatorar er teoretiske. Sidan du har trent ein del har du fort eit høgare forbruk enn du hadde før du starta.

 

Uansett kva du reknar deg fram til så er det kroppen din som er fasiten. Går vekta feil vei eller ingen vei, så justerer du etter kva som skjer der, ikkje kva du reknar deg fram til.

 

Utrekning av forbrenning er i utgangspunktet veldig vanskeleg og du må rekne med avvik frå kalkulatoren til praksis. Det er kun meint som ein peikepinn, så må du prøve deg fram sjølv.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rakkaern, altså. Første uka på bulk og jeg har gått ned i vekt fra 76,2 på tirsdag til 74,3 i dag. Vet vekta kan svinge mye, men har veid meg hver dag og trenden er klart nedadgående (onsdag: 75,4, torsdag: 75,1). Har bare fem dagers empiri, men når pilene peker så i feil retning, er vel det et tegn på at jeg ikke spiser nok? Spist 3700 på mandag og onsdag (treningsdag) og 3200 på tirsdag og torsdag.

 

Har også før fått følelsen min av at estimatet mitt på at jeg brenner 2700 på en normaldag og at en styrkeøkt brenner ~500 er noe for lavt (vet isåfall ikke hvor feilen ligger). Samtidig sliter jeg litt med å akseptere at 26 år gamle meg som er 182 høy og veier ~75 kg skal brenne mer enn 2700 på en vanlig dag som ikke er veldig aktiv (går litt til og fra tog, bane og skole, men ikke noen voldsomme mengder), eller at det ryker mer enn 500 kcal på en løfteøkt. Er ikke estimatene mine egentlig fra før av ganske høye?

 

En god bæss kan skille de 2kgène.

 

Personlig trives jeg med å notere vekten en gang pr. uke, bare for å ha en viss koll.

Det er på den fjerde uken jeg trekker en konklusjon og gjør en liten justering opp eller ned.

 

Jeg kjører kroppsvekten opp med 400g hver fjerde uke.

Det varierer relativt stort uke for uke, men merkelig nok treffer jeg rimelig midt-i-prikk for hva som er målet den fjerde uken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, folks!

 

Prøver å justere litt opp, jeg, også ser jeg hvordan det går. Siden jeg er så seint i gang med bulken i år, vil jeg gjerne at vekta skal krype oppover når jeg først har starta. Justerer opp et tar hundre kcal og følger med på vekta. Den står på badet, så er liksom ikke noe stress å veie seg etter å ha vært på dass om morran.

 

Høna: man skulle tro så, men faktisk ikke. Skiller i beste fall <200g, og da snakker vi også tømmerstokker/fat man. Ja, jeg har sjekka :p Ganske skuffende, egentlig. Trøkka ut tidenes last, også veier den mindre enn enn mobilen din.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Høna: man skulle tro så, men faktisk ikke. Skiller i beste fall <200g, og da snakker vi også tømmerstokker/fat man. Ja, jeg har sjekka :p Ganske skuffende, egentlig. Trøkka ut tidenes last, også veier den mindre enn enn mobilen din.

 

Dette er nok ikke helt korrekt.

 

Et gjennomsnittlig menneske på 80kg produserer 5.2g avføring pr. kg. kroppsvekt pr. dag.

Dette gir 152kg i året.

 

Omregnet til "pr. dag" blir dette 416g.

Tatt i betraktning av ikke alle kommer seg på do hver dag er det bare å multiplisere.

I tillegg er ikke du "et gjennomsnittlig menneske" i denne forstand siden du er i energioverskudd og dermed "over snittet full av mat i systemet.

 

Du kan da se det slik, i nettopp en slik situasjon hvor du ikke kom deg på toalett dagen før:

2 døgn avføring = i overkant av 0.8kg.

Ved neste vektkontroll ender du i motsatt situasjon hvor du besøker toalettet både dagen i forveien og rett før vektkontrollen.

Skillet vil bli hele 1.6kg.

 

Så kan man i tillegg ta alle andre faktorer i betraktning, slik som salt mat og varierende karb-inntak som er med på å regulere kroppsvekten i form av væskebeholdning osv...

 

Vipps så kan en vektkontroll variere med flere kg i løpet av et kort tidsrom, f.eks 1 uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde for en del år siden en ganske god greie gående med kampsport. Lurer på å starte opp igjen, men med Brasiliansk Jiu Jitsu denne gangen, siden treningstidene og stedet passer bedre. Erfaringa mi med oppstart av gruppetreningsformer under studietiden var likevel ganske negativ. Å være ny i klubben midt i tjueårene var rett og slett en jævlig ensom og demotiverende opplevelse. Har ikke spesielt lyst til å ende opp i den situasjonen igjen. Noen tips til oppstart av sånt?

Alternativet blir nok å fortsette i samme spor som per i dag, med romaskin, jogging og spinning som treningsform.

Lenke til kommentar

Kunne noen hjulpet meg med å organisere hvilke dager jeg skal trene hva?

 

Følgende skal trenes:

 

• skråbenkpress

• militærpress

• tricep extensions

• stangroing

• face pull

• romanian deadlift

• leg press

• en skulderøvelse til

• planken

• bicep curl/annen bicep øvelse

 

På mandag, onsdag og fredag.

 

Tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...