Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Dere som er veldig inne på kosthold, hva tenker dere om fiskekaker og "fiskeburgere"?

 

Jeg er inne i en periode der jeg spiser ris med blant annet kylling, laks og kjøttdeig, men begynner å gå litt lei. Fint med variasjon. 

 

Er det innafor å kombinere med http://www.klikk.no/helse/kosthold/fiskemannen-grov-fiskeburger-med-torsk-og-hyse-3666457? 

 

Ser forholdsvis bra ut og kan vel fint være en erstatning for laks et måltid tenker da jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant artikkel frå Børge: http://borgefagerli.com/are-you-doing-too-much-volume/

 

TL;DR: Han meiner mange trener for mykje volum, at du får 80-85% av treningseffekten på dei første to settene, og at 1-3 sett 2-4 gonger i veka per muskelgruppe er nok for eit stort fleirtal. Det du vinn av framgang på å doble og tredoble volumet utgjer ein ganske liten prosentdel av total framgang.

 

Nokon som har prøvd seg fram med forskjellige mengder volum her inne? Mengdene han nemner er ganske mykje lågare enn det du finn i mange program. Eit poeng han tar fram, og som blir diskutert i denne podcasten, er at program og planar for topputøvarar ofte blir kopiert av rekreasjonsløftarar som er ute etter å bygge musklar og få vekk litt feitt. Dei som konkurrerer eller er glødande interessert i å nå sitt maksimale kan ha meir nytte av større volum enn folk flest. Difor er program brukt av Arnold og den slags ikkje nødvendigvis ideellt for veldig mange. Steroider og opparbeida volumtoleranse er andre poeng som talar mot å kopiere program frå dei beste.

 

Det blir veldig ofte snakka om kva du må gjere for å få maks muskelvekst, men eg har sjeldan sett ein graf som illustrerer korleis det fordeler seg frå første til siste sett. Dersom det går bratt opp og så flater ut fort, så er det ganske nyttig informasjon. Då kan du sjølv velje om du vil doble volumet for 10% meir effekt.

 

Fiskekaker frå butikken er heilt OK. Ikkje ofte eg kjøper det, men i så fall er det dei med størst mengde fisk. Eg synest heile fiskestykker er mykje betre enn fiskekaker. Lagar du dei sjølv kan dei bli ganske bra.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Interessant artikkel frå Børge: http://borgefagerli.com/are-you-doing-too-much-volume/

 

TL;DR: Han meiner mange trener for mykje volum, at du får 80-85% av treningseffekten på dei første to settene, og at 1-3 sett 2-4 gonger i veka per muskelgruppe er nok for eit stort fleirtal. Det du vinn av framgang på å doble og tredoble volumet utgjer ein ganske liten prosentdel av total framgang.

 

Nokon som har prøvd seg fram med forskjellige mengder volum her inne?

 

Ja, der kommer MYO inn.

 

46 sekunder x6 øvelser (fullkropp) x2ganger i uka - maksimalt 3 (avhengig av fokuset på baser)

 

Resten tung base.

 

Edit: Når det er sagt har volumet SVÆRT LITE å si så lenge kostholdet ikke er på plass.

Ser at Sandvik har en føljetong nå som baserer seg på de "3 beste metodene for muskelbygging". Kostholdet/energioverskudd er ikke nevnt en eneste gang.

 

Har kjefta.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mat og søvn er sjølvsagt veldig viktig, men gitt at dei to faktorane er på plass, så er det mange veier til rom. Ein kan legge inn "Sørg for nok mat og søvn" i starten av kvar artikkel, men det endrar ikkje innhaldet i artikkelen ut over det. Dei to faktorane er alltid ein føresetnad for at programmet skal fungere optimalt. Det er ikkje dermed sagt at ein skal alltid ta det for gitt, det er mange som slit med framgang pga. manglande fokus på det som skjer utanfor treningsøktene.

 

For dei som har trent ei stund og gjort heimeleksa si, er det progresjon, gitt at kosthaldet er på plass, som er mest interessant. Det er nok få som leiter etter treningsprogram som fungerer optimalt med eit dårleg kosthald, og det er nok få artiklar som baserer seg på sånt.

 

Myo-reps har eg god erfaring med sjølv. Som suppeelement til tung base er det supert. Det var litt tungt å få inn teori og prinsipp i starten, men når det var på plass er utførelse veldig kurant.

 

Ein kan jo håpe at Sandvik tar med mat og søvn i siste del av føljetongen.  :dremel:

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Mat og søvn er sjølvsagt veldig viktig, men gitt at dei to faktorane er på plass, så er det mange veier til rom. Ein kan legge inn "Sørg for nok mat og søvn" i starten av kvar artikkel, men det endrar ikkje innhaldet i artikkelen ut over det. Dei to faktorane er alltid ein føresetnad for at programmet skal fungere optimalt. Det er ikkje dermed sagt at ein skal alltid ta det for gitt, det er mange som slit med framgang pga. manglande fokus på det som skjer utanfor treningsøktene.

 

For dei som har trent ei stund og gjort heimeleksa si, er det progresjon, gitt at kosthaldet er på plass, som er mest interessant. Det er nok få som leiter etter treningsprogram som fungerer optimalt med eit dårleg kosthald, og det er nok få artiklar som baserer seg på sånt.

 

Myo-reps har eg god erfaring med sjølv. Som suppeelement til tung base er det supert. Det var litt tungt å få inn teori og prinsipp i starten, men når det var på plass er utførelse veldig kurant.

 

Ein kan jo håpe at Sandvik tar med mat og søvn i siste del av føljetongen.  :dremel:

 

Jo, det endrer innholdet i artikkelen drastisk om man utelater det - innholdet ender opp som "nærmest meningsløst".

 

Fokuset i artikkelen er "metoden", det er riktig - men selve målet er "optimal muskelvekst".

Da burde i det minste KOSTHOLD nevnes.

 

Hjah...er merkelig det der :)

 

Magiske saker, også så tidseffektivt :)

Kjenn at sener og ledd ikke lenger lider noen nød etter noen uker med MYO.

I tillegg er det EFFEKTIVT å trene med lette vekter med tanke på tunge base-vekter dagen derpå.

Lette vekter potensierer den tunge treningsøkten dagen etter - tunge vekter trigger i sin tur nervesystemet og gir en boost til de lette vektene dagen etter der igjen.

Vinn-vinn situasjon.

 

Ja vi får se. Han er forståelig nok forsiktig i det offentlige forum

Besøker ham snart i form av en treningsøkt. Skal høre med ham da :)

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne noen hjulpet meg med å organisere hvilke dager jeg skal trene hva?

 

Følgende skal trenes:

 

• skråbenkpress

• militærpress

• tricep extensions

• stangroing

• face pull

• romanian deadlift

• leg press

• en skulderøvelse til

• planken

• bicep curl/annen bicep øvelse

 

På mandag, onsdag og fredag.

 

Tusen takk på forhånd :)

 

Ja. Noen kan. Noen har tydeligvis all tid i verden til å holde på med slikt.

 

Forslaget er tatt utifra KUN de øvelsene du har listet opp.

Velger i dette tilfellet å ikke kommentere de, men istedet gi deg nøyaktig det du spør om.

 

dvs. et par øvelser er lagt til - bicepscurls er inkludert i andre øvelser.

 

post-268618-0-40799400-1511031671_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Snil.

Snip.
Her er det bare å bøye seg for ekspertisen :tease:

 

Lami: bare én beinøvelse (kjenner ikke romanian deadlift inngående, men etter et kjapt Google søk sitter jeg igjen med inntrykket at øvelsen primært trener andre ting enn bein?)?

Planen er å prøve ut box squat men har ikke kommet så langt. Vanlig knebøy går ikke pga knærne.

 

 

Kunne noen hjulpet meg med å organisere hvilke dager jeg skal trene hva?

 

Følgende skal trenes:

 

• skråbenkpress

• militærpress

• tricep extensions

• stangroing

• face pull

• romanian deadlift

• leg press

• en skulderøvelse til

• planken

• bicep curl/annen bicep øvelse

 

På mandag, onsdag og fredag.

 

Tusen takk på forhånd :)

Ja. Noen kan. Noen har tydeligvis all tid i verden til å holde på med slikt.

 

Forslaget er tatt utifra KUN de øvelsene du har listet opp.

Velger i dette tilfellet å ikke kommentere de, men istedet gi deg nøyaktig det du spør om.

 

dvs. et par øvelser er lagt til - bicepscurls er inkludert i andre øvelser.

 

ScreenHunter_432 Nov. 18 19.57.jpg

Haha, tusen hjertelig takk. Setter stor pris på det :). Trodde ikke de øvelsene var så gale :(

 

Du synes jeg skal ta vanlig benkpress i tillegg til skråbenk?

Lenke til kommentar

@Countryman. Har du prøvd Myo på baseøvingar eller mest på isolasjon? I artiklane til Børge skriv han:

«Knebøy, frontbøy, markløft og til dels også foroverbøyd roing er baseløft som er avhengig av korrekt utførelse»

 

Det er mange baseøvingar igjen ein kan bruke Myo til.

Siden du spør er du tydeligvis en galmann.

 

Edit: for å utdypre litt:

Selv om en baseøvelse eller to ikke nevnes betyr ikke at den ikke ligger under samme kategori og kan/bør behandles på lik linje med de som nevnes.

Man kan (med hell og lykke) styre unna myo på pullups, boksbøy og strakmark selv om de ikke nevnes.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Høna har vel rett. Myopullups høyrtes litt tøft ut.

 

Ein anna fordel med Myo er at det går ganske fort. Når aktiveringssettet er unnagjort kjem resten på løpande bånd. Rekk så vidt å notere reps før det er på an igjen.

 

Har ikke kjørt NOE annet enn myo de siste 2 årene. Ser ikke behovet for å gå tilbake til 10x3 noen gang.

 

Tenkte å ta steget videre riktignok - Mekaniske dropsett høres fantstisk ut. Tenkte da å gjøre min egen vri på det og legge inn en form for myo her også.

 

Mekaniske dropsett vil si at man starter en øvelse med et grep man er svak i.

Man kjører et bestemt antall repetisjoner, tar seg en rask pause (f.eks myo-pause) og fortsetter med et grep man er sterkere i. Ny pause, og avslutter med det grepet man er sterkest i.

 

Eksempel kan være lats nedtrekk:

-Man starter med bredt grep, 8-10 repetisjoner.

5sek pause

-Fortsetter med medium grep - til tilnærmet utmattelse.

5sek pause

-Avslutter med smalt grep - til tilnærmet utmattelse.

 

Skal teste og forske litt på dette for meg selv i en periode. Mulig jeg oppdaterer Myo-tråden med en ny myo-utgave etterhvert :dremel:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til dømes: 

 

Facepull: 17 +5+5+5

17 er aktiveringssettet. Etter det tar du 5-10 pust pause (pp), deretter 5 repetisjonar til, så 5-10 pp, nye 5 rep, så siste 5-10 pust pause og siste 5 reps. Du skal ikkje treffe ei "riktig" mengde kvar gong, det justerer seg etter når i serien det byrjar bli tungt og repetisjonane går seinare. Ein dag kan du ende opp med 20 myoreps, mens andre dagar stoppar det etter 14.

 

Triceps: 11 +3+3+3+3+3

11 på aktivering, 10-15 pp, 3 reps, 10-15 pp osv... til det byrjar å gå tyngre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...