Jump to content

Dukien

Medlemmer
  • Content Count

    2756
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1925 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

17139 profile views
  1. Hentet (oldschool) vektene til pappa for 4 uker siden og er overrasket over hvor mye som kan skje på så kort tid Klarte SK i år også gitt. Jo lengre en er vekk fra treningen, jo mer brutalt er det - mine første bulgarske utfall på 12 kg gjorde at det var fysisk vondt å gå de neste 3-4 dagene.
  2. Kjenner godt til damen og jeg synes som så ofte før, at det fremstår som kunnskapsløst - synes hun prøver å å normalisere en overvektig kropp. Tidligere antok man at fettvev var "dødt vev", så har en sett de siste tjue årene at fettvev faktisk er metabolsk aktivt og spyr ut en rekke signal-stoffer, hvorav flere er direkte involvert i en såkalt "lav-betennelse-status". En ting er overvektige sin motivasjon og det faktum hvor utrolig vanskelig det er å gå ned i vekt for mange, det er legitimt og en (annen) diskusjon i seg selv. Noe annet blir forsøk på å normalisere en ugunstig tilstand.
  3. Gamle "mat på data", som lenge kun var tilgjenglig for akademika og relevant jobb. Vi var lenge forkjempere for å videreutvikle programmet til en gratis variant slik at "mannen i gata" kan få bedre kunnskap om sitt eget kosthold. Det som er genialt at du kan bygge opp din egen database med alle matvarer som ikke er lagt inn. https://www.matportalen.no/verktoy/mat_pa_data/ Direkte-lenke: https://www.kostholdsplanleggeren.no/
  4. Bare hyggelig. Om du kjører det her to ganger i uken, så vil det nok gå fint - ha i bakhodet at protein (sammenlignet med karbz), utgjør en bedre energikilde og bidrar mer til muskelglykogen (lokale sukkerlagre i muskler) - men det blir noe flisespikkeri og vanskelig å uttale seg mtp på at jeg ikke har oversikt over din totale kost de andre fem dagene. Jeg ser du har torskefilet på menyen, selv om det er mager fisk så bidrar den litt til omega-3 og annet god snacks. Ikke glem å la ditt brød være grovt btw. Her er data for dine proteinkilder, eksludert grønnsaker:
  5. Tok en rask titt på de to dagene du kjører PSMF - tok utgangspunkt i 2 SS med syltetøy (uten tilsatt sukker) og 300 gram brokkoli for å best gjenspeile infoen din:
  6. Generelt vil varmebehandling gjøre enkelte næringstoffer mer biotilgjenglige, mens overdrevet oppvarming vil kunne ødelegge struktur til enkelte lite stabile molekyler. Nå inneholder ikke hverken kakao, maca, gurkemeie, pepper noe essensielle næringstoffer utover en haug av plantestoffer, som jeg antar er det du sikter til her. Disse plantstoffene er uavhengig av varmebehandling generelt lite biotilgjenglige i kroppen og endrer struktur internt, så ikke vektlegg så mye på akkurat dette her. Liker du slike "shotter", så bare å fortsette.
  7. Artikkelen til ovenfor finnes også her - forhåpentligvis vil dette få oppmerksomheten rundt Berit og hvordan hun opererer. Første gang jeg er på nyhetene. 😅 : https://www.nrk.no/sport/sterke-reaksjoner-pa-eckhoffs-samarbeid-med-kontroversiell-kostholdsveileder-1.14889634
  8. De fleste av bakteriene i tykktarmen bruker fiber som energikilde og i pakken er det inkludert i "regnskapet". Så du trenger ikke å ha fokus om det er energigivende.
  9. Økologiske matvarer generelt og/eller som er ladet med "sexy" helsebudskaper er unødvendig dyre. Billigere for miljøet og billigere for lommeboken.
  10. *skamløs egenreklame* Min kritikk av Berit Nordstrand ble den mest leste saken i Norsk Tidsskrift for Ernæring i 2019. En hyggelig overraskelse, men også tankevekkende at hun "slipper unna" så mye som hun gjør. I et nylig paneldebatt ble hun av moderator konfrontert med enkelte av sine uttalelser, med basis i artikkelen min. Som vanlig stilte hun seg uforstående og mener at gluten --> fyfy. Farliggjør normal og sunn mat --> lanser sine egne "alternative sexy-krydret-ord" produkter --> få kjeft av mattilsynet for ulovlig markedsføring av helsepåstander --> ta martyrrollen --> heve inn millionlønn hvert år. Så en oppfordring til dere, er å være obs på at de matvarene er unødvendige dyre og tilbyr ikke noe mer sammenlignet med de "normale" alternativene.
  11. Giley Geo snakker reflektert og klokt. Enkelte av mine kollegaer og en av mine gamle favorittforelesere har det som sitt forskningsfelt - hun skrev ifjor blant annet denne om gener og kosthold : https://www.aftenposten.no/viten/i/G1bwy6/dette-gjoer-maten-med-genene-vaare Vi vet nå at utenom biologiske, som arv, er også miljøet og sosioøkonomisk status knyttet til appetitt og metthet som igjen påvirker matkonsumet. Er relevant for mitt eget felt, altså fullkorn sine mange potensielle stoffer og dens signalstoffer relatert til apetitt. For de ekstra interesserte er denne her relevant: "Satiety is a complex, multifaceted and highly subjective sensation, and results will depend on how it is assessed, the context in which it is assessed and the personal attitudes, beliefs and behaviors surrounding foods held by individuals providing the assessment." http://www.mdpi.com/2227-9032/3/2/364/htm
  12. Ordnet seg og er nå "helt nederst". Ellers må jeg si meg virkelig fornøyd med One UI 2.0 på min S10e: alt har generelt mye mer flyt og responderer bedre.
  13. Utrolig irriterende at tastaturet har blitt "skjøvet" opp. Bruker gboard og samsung insisterer på at jeg skal ha muligheten til et ikon (som ikke lar seg fjerne) i tilfelle jeg skal skifte til samsung egen. Er så uvant at jeg bommer ofte. Noen andre som har fått tastaturet dyttet oppover?
  14. Dukien

    D-vitamin (eller tran?)

    Det korrekt det, jeg kunne ha tilføyd at selv om helseffektene > 50 nmol/L er svakt dokumentert og slike verdier anses som tilstrekkelig, så er det "normalt" å operere med 75-150 nmol/L som optimalt. Verdier rundt 75 anses som bedre rustet for individuelle variasjoner og som en "buffer-sone". Mtp på vinteren i Norge og vit D lave toksitetet, så ser jeg på det ikke som problematisk å etterstrebe slike verdier.
  15. Dukien

    D-vitamin (eller tran?)

    Den siste systematiske gjennomgangen i forbindelse med de nyeste nordiske kostrådene konkluderer med at det ikke er noe grunnlag for å snakke om helseeffekter av å ligge høyere enn 40nmol/L, og grensen er satt til 50nmol/L for å sikre at flest mulig skal ligge over dette. https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/vitamin-d-i-norge-behov-for-tiltak-for-a-sikre-god-vitamin-d-status/Vitamin D i Norge – Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status.pdf/_/attachment/inline/b307f785-c4cc-4fde-aec1-ebc86fdd0b4f:829f3ad84cbdf0322f46b3f44d1c6fc14f151a97/Vitamin D i Norge – Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status.pdf
×
×
  • Create New...