Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The East (2013) - 8/10.

 

En virkelig god film som via agenter tar deg inn i kjernen av anarkistiske grupper som kjemper mot store selskaper. Det best med filmen er at den blir skikkelig "up close and personal" og man blir virkelig dratt inn i relasjonene og budskapene som gis underveis.

post-38451-0-30695000-1379886143_thumb.png

PS! Skjønner ikke hvorfor man velger å se så mye dårlig film her i tråden når det fortsatt lages så mye bra? Nevner bare 1/5 av de jeg ser her og det er heller ikke de beste av hva jeg ser. Det er mye bra film som lages i dag hvis man bare titter litt utenfor blockbuster apocalypsen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

The East (2013) - 8/10.

 

En virkelig god film som via agenter tar deg inn i kjernen av anarkistiske grupper som kjemper mot store selskaper. Det best med filmen er at den blir skikkelig "up close and personal" og man blir virkelig dratt inn i relasjonene og budskapene som gis underveis.

attachicon.gifsshot-1176.png

PS! Skjønner ikke hvorfor man velger å se så mye dårlig film her i tråden når det fortsatt lages så mye bra? Nevner bare 1/5 av de jeg ser her og det er heller ikke de beste av hva jeg ser. Det er mye bra film som lages i dag hvis man bare titter litt utenfor blockbuster apocalypsen.

Selv om jeg er enig med deg, er det dessverre en grunn til at de kalles blockbusters, nettopp at det er dette folk flest betaler for å se, og da tilsynelatende liker. Var og besøkte noen bekjente i helgen som synes det var greit med hjernedøde filmer, da man ikke trengte å følge med hele tiden...

 

Angående The East, er jeg enig med deg, men:

 

Synes slutten var forhastet og litt billig, plutselig bare "ordnet" det seg slik at hovedpersonen fikk penger nok og kjæreste til å være med på å ødelegge hele organisasjonen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kvifor operer du med 1-10 skala, i staden for f.eks 1-100? 1-1000 pleier å fungere godt for meg. Den siste filmen eg såg var For Your Eyes Only og den landa nøyaktig på ein 784,69.

 

 

Må du faen meg gi deg nå med det der pisset!! Hver gang noen kommer med poengskala!

 

Ikke gidd å heng deg opp i det! La folk skrive anmeldelser som de selv ønsker!

Endret av AvidGamer
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Disconnect (2012) - 9/10

 

En dramatisk og nær skildring av hvordan mange i dag tilbringer store deler av sin sosiale hverdag via internett. Interagerer med hverandre på alle nivåer samtidig som man aldri har vært mer frakoblet de menneskelige aspektene. Ansvarsløshet, utnyttelse, nådeløs trakassering uten å ofre en tanke til konsekvensene rundt ens handlinger i denne sfæren. En god skildring som bør være en del av pensum i alle skoler.

Det begynner forholdsvis uskyldig med mindre bagateller, små ting som eskalerer. Den drar deg raskt inn i stadig mer anstrengende relasjoner og bygger seg opp mot en emosjonell eksplosjon hvor man føler man står midt i handlingen og hiver etter pusten.

 

post-38451-0-50760300-1379950309_thumb.png

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

post-284049-0-95762400-1380051425_thumb.jpg

 

CURSE OF CHUCKY

 

Enda en film i Child's Play-serien. Men for å at det med en gang: Dette er old-school Chucky, og har ingenting med de to forrige filmene å gjøre. Tiffany har en ørliten gjesteopptreden, men ellers har det fint lite med resten av serien å gjøre.

 

Plottet er ganske enkelt, som vanlig. En dame i rullestol bor sammen med moren sin, og får en dag en anonym pakke med en viss dukke. Moren dør kort tid etter, så da dukker søsteren opp med familien sin, inkludert en liten datter. Og som man sier: Let the mayhem begin. :D

 

Denne filmen går tilbake til røttene på mange måter, og serverer oss en god del mer bakgrunnsstoff om Charles "Chucky" Lee Ray, og om tiden før han ble Chucky. Ellers er det mye av det samme som før: Mye blod og gørr, en del grøss her og der, og heldigvis fint lite komedie. Mye foregår i mørket, noe som både gjør at scenene blir nifsere, samtidig som det skjuler hvor ræva Chucky er i store deler av denne filmen. Ja, utrolig nok har de klart å bruke CGI for å animere ansiktet til Chucky, og det vises. Dette er logisk nok gjort for å gjøre det mer realistisk, men er det dette vi vil ha? Hvorfor ikke la han være en dukke tvers gjennom, som han er ment å være?

 

Ellers er det jo en del tabber og lite gjennomtenkte ting her, som vanlig i nyere skrekkfilmer. Ta for eksempel det at telefonlinjen er så dårlig at det er vanskelig å høre hva de sier på den andre siden pga en storm, men internett fungerer helt utmerket? Å bruke touchpad for å styre markøren på en laptop er greit nok, men hvem faen bruker enter-tasten for å trykke på en link? Og det er jo greit nok at strømmen går, men hvorfor er den bærbare datamaskinen da plutselig ubrukelig? Har de ikke hørt om batterier?

 

Men alt i alt er jeg en stor fan av Chucky, og jeg elsket denne filmen. Faktisk vil jeg plassere den på tredjeplass over de beste filmene i serien, etter den originale og Bride of Chucky (ja, seriøst. Bride er helt konge.) Liker du de tre første vil du nok like denne også. Det er tross alt en grunn til hvorfor jeg gadd anmelde denne filmen her. ;)

 

Vurdering: 8/10

 

Trivia: Selvsagt har Brad Dourif stemmen som Chucky denne gangen også. Interessant nok spilles kjerringa i rullestolen av datteren hans. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hangover 3

 

Alt for straight forward, og langt i fra like morsomt script som i eneren og toeren.

 

Helt grei, men forventet mer med tanke på de to foregående filmene.

 

Skuespillerne gjør det de kan med et svakt script, men det holder ikke mot forgjengerne, desverre.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Captain America The first Avenger ( 2011)

Grei, men selvfølgelig en mot alle. I tillegg likte jeg ikke at de hadde superkrefter osv. Ble litt kjedelig siden man vet jo han klarer det og det og alle andre er som dokker som blir knipset rundt. Også det supervåpenet var litt fail, men det er nok sånn det skal være innen den kategorien. Den hadde mange morsome repliker som jeg smilte til. Ellers å grei historie med enda en alternativ film om Hitler og Tysklands undergang.

6/10


Goone (2011)
En film man fikk helt andre forventninger til da jeg så på coveret og leste at han mannen fra "American Pie" og "Dude wheres my car?!" var med i tilleg til at filmen var amerikansk comedy. Den var ikke noe morsom og handla bare om å sloss på en skøytebane. Handlinga skulle egentlig bare vært en sånn hobby av hovedpersonen som filmes av og til og ikke vare i nesten 90 min om akuratt samme. Var nesten glad at filmen endelig var slutt.

2/10

Lenke til kommentar

Captain America The first Avenger ( 2011)

 

Grei, men selvfølgelig en mot alle. I tillegg likte jeg ikke at de hadde superkrefter osv. Ble litt kjedelig siden man vet jo han klarer det og det og alle andre er som dokker som blir knipset rundt. Også det supervåpenet var litt fail, men det er nok sånn det skal være innen den kategorien. Den hadde mange morsome repliker som jeg smilte til. Ellers å grei historie med enda en alternativ film om Hitler og Tysklands undergang.

 

6/10

 

 

 

 

 

Du likte ikkje at karakterar i ein superheltfilm hadde superkrefter? At du i tillegg innbiller deg at filmen handlar om Hitlers undergang, skurrer litt for min del. Men ein heilt elendig film, det var det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du likte ikkje at karakterar i ein superheltfilm hadde superkrefter? At du i tillegg innbiller deg at filmen handlar om Hitlers undergang, skurrer litt for min del. Men ein heilt elendig film, det var det.

Sorry, formulerte nok litt feil. Ja finnes mange bra filmer der superheltene har kule superkrefter, men her var det da gudenes kraft osv. Var på en måte så veldig overdrevent.

 

Så selve handlinga var jo at USA skulle styrte han lederen i Tyskland. De hadde også noen Hail slagord som de ropte og drepte alle som ikke var med. Han Tyske ville også ta over hele verden og hadde noen planer som ikke gikk helt opp. Alle Tyske som ble tatt til fange drepte seg jo selv for å beskytte den hemmelige hæren og basene ingen visste om. Så det er nok 2.verdenskrig som ligger i bånn av inspirasjon og handlingen her.

Lenke til kommentar

mortal-kombat-legacy-season-2-trailer-2.

 

MORTAL KOMBAT LEGACY

SEASON 2

 

 

Teknisk sett er dette nok ikke rett tråd for denne, da det er en webserie, og ikke en film. Men samtidig er det en sammenhengende historie over ti episoder, der hver episode er på syv, åtte minutter. Sammenlagt blir det da en sammenhengende historie som varer omtrent like lenge som en "gammeldags" film, før vi begynte med filmer på to, tre timer.

 

Som tittelen sier er dette sesong to av Mortal Kombat Legacy, en webserie basert på en spillserie. For å ta en svært rask innføring er jorden vi kjenner bare en av mange dimensjoner. Det har stadig vært kriging mellom disse dimensjonene, så de eldste gudene bestemte seg for å få en slutt på det en gang for alle. De krevde at det skulle være fred mellom alle dimensjonene, men til gjengjeld skulle det holdes en turnering hvert 100. år. Her vil de beste krigerne fra alle dimensjonene samles og sloss en mot en, helt til det bare gjenstår en vinner. Vinner jorden, er vi fortsatt trygge i hundre år til. Vinner Outworld, ledet av den onde Shao Kahn, vil vi mildt sagt slite litt...

 

Det har vært flere filmer og tv-serier om Mortal Kombat før, men alle sliter med forskjellige ting. De to første filmene hadde Christopher Lambert som tordenguden Raiden, og det sier jo sitt. At han i tillegg var det beste i begge filmene sier kanskje enda mer, på helt feil måte. :p Ellers har vi jo Moral Kombat Conquest, en tv-serie/film som tok serien i en helt annen retning. Det gikk ikke helt bra, det heller. I tillegg har det vært en tegnefilmserie for barn (!), noe som er ganske sprøtt med tanke på at serien er mest kjent for å la deg drepe motstanderen på svært brutalt vis etter kampen. (Vi snakker å rive hodet av fyren, med ryggraden fortsatt hengende fast osv.) Den varte dog bare i fire måneder (!), og er regnet som noe av det verste som er skjedd serien.

 

Mortal Kombat Legacy følger på mange måter de andre filmene og seriene, og holder seg tro mot kildematerialet. Men samtidig er dette en ganske 'realistisk' fremstilling av hele greien, på samme måte som f.eks Dark Knight er en realitisk versjon av Batman. Selvsagt er det overdrevent, og øyen de er på gir dem superkrefter, uten at det blir forklart nærmere. Det er stort sett bare en unnskyldning for å tillate spesialangrep, som å kaste ildkuler og teleportere. Men det er samtidig ikke så spesielt overdrevet heller. På samme måte som man legg godtar at Batman gjør ting vanlige folk ikke kan, er det lett å godta det meste som skjer i denne serien også. Om du for eksempel ser på bildet øverst, ser du kanskje at hun (Mileena) har et stort arr på hver side av munnen? Det er fordi hun er halv demon, og hun kan åpne munnen en god del mer enn hva mennesker kan. Derav arrene, der kinnene hennes rett og slett revner.

 

Men nok om det. Mortal Kombat Legacy er en webserie, på godt og vondt. Kort sagt betyr det at de har mye mer frihet enn de ville ha hatt om de skulle lage serien for en tv-kanal, men til gjengjeld har de mye lavere budsjett. Det gir oss korte episoder på syv, åtte minutter hver, noe som kan være i korteste laget. Men på den annen side er nok en viktig grunn til dette at de måtte spare et sted, og de kuttet ikke nevneverdig ned på effekter.

 

Det jeg regner som det største problemet med denne serien er at det er så mange folk, og så korte episoder. Resultatet er at første sesong stort sett bare var en introduksjon til forskjellige karakterer, der episodene hadde fint lite sammenheng (med mindre det var en dobbel-episode.) Sesong to forbedrer dette en del, da folkene dukker opp på øyen der turneringen skal holdes ganske tidlig. Det gjør at historien tas et steg videre, og vi får noen kamper mange har gledet seg til lenge. For eksempel fikk vi en saftig kamp mellom Kitana og tvillingsøsteren Mileena i sesong en, mens her får vi en kamp mellom Mileena og Johnny Cage.

 

Samtidig fokuserer de fortsatt veldig mye på forhistorier, og de introduserer en og annen ny karakter til serien. Personlig synes jeg de bruker alt for mye tid på dette, så selv om jeg digger sånne forhistorier og hvordan de utvikler karakterene, får vi lite av det vi 'egentlig' vil se, som kampen mellom Mileena og Johnny Cage. Begge var med i sesong en, men de møttes aldri der. Men nå skal det sies at det garantert blir en sesong tre, så det er godt mulig de fokuserer mindre på forhistorier der, og mer på hovedplottet.

 

Sist bør jeg nok nevne at dette ikke er for barn. Jeg tror ikke helt barn vil ta direkte skade av å se dette, men det er noen scener som er litt vel... la oss si grafiske. Svært tidlig blir en fyr kappet i to vertikalt, og selv om man bare ser det utydelig i bakgrunnen skjønner man fort hvor dette går. Jeg ville nok sagt dette burde ha 15-års aldersgrense, men hvordan setter man aldersgrense på en webserie?

 

Alt i alt storkoste jeg meg med denne, og den er definitivt et stort steg opp fra den ganske brukbare første sesongen. Anbefales.

 

Vurdering: 8/10

 

Litt mye fokus på forhistorier, men ellers glimrende saker. Kanskje mest for fans av serien. Men for all del, den er helt gratis å se, så hvorfor ikke gi den en sjanse?

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...