Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Perfume (the story of a murderer) (2006)

http://www.imdb.com/title/tt0396171/

 

Spennende film om en kar med ekstraordinær luktesans, satt til Frankrike på 1800-tallet.

Jean-Baptiste Grenouille, en fattig rotte født i slummen av Paris, har verdens beste luktesans.

Denne evnen bruker han til å lage de beste parfymene de franske aristokratene noensinne har luktet.

 

Dette høres kanskje ikke så veldig spennende ut, men Grenouille har en litt andre kvaliteter enn god luktesans.

Han er for eksempel en gal psykopat uten kontakt med virkeligheten, for etter å ha hørt en legende om en spesiell parfyme fra de gamle egypt bestemmer han seg for å prøve å ekstraktere lukten av mennesker. Helst jenter og helst stein døde.

 

Denne filmen er for deg som liker:

Spenning, nakne damer, orgier, gode skuespillere & korsetter

 

 

8/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snitch (2013)

http://www.imdb.com/title/tt0882977/?ref_=fn_al_tt_1

 

 

Samboer kom hjem med denne filmen for jeg liker jo actionfilmer.

Holdt på å gjøre det slutt med henne på stedet, men bestemte meg for å holde tett og gi filmen en sjanse.

Ikke døm filmen pga coveret osv osv osv.

 

 

Etter 5 minutter plukket jeg opp PS vitaen min og smugspilte gjennom filmen.

Fikk med meg et plot om at sønnen til THE ROCK MAN sa ja til å mottat en kasse med ecstacy og selvsagt ble han tatt av DEA.

En særdeles snerpete aktor be om minstestraff på 10år i fengsel hvis sønnen ikke angir noen random venner som røyker cannabis. (jada)

Sønnen, fin som han er, sier at han nekter å angi noen som helst.

Synd for deg, sier aktor, og truer med å øke straffen til 20år i fengsel.

 

Huff og huff og uff. Hvordan skal dette ende?

 

Takk og lov så har han THE ROCK MAN (yeeeeeah!!!) som far. Han kontakter aktoren og tilbyr seg å fange noen dopdealere slik at aktoren kan slippe sønnen som gjengjeld.

 

.... Og da gadd jeg ikke å bruke mer hjernekapasitet på den filmen.

 

 

 

1/10

Lenke til kommentar

 

Tam? Hvordan? Jeg synes alle tre aktene er perfekte sånn de er. Mesterverk fra en dimensjon ukjent. Boris Karloff, ass, stjeler showet som vanlig. Tidenes!

 

I utføringa av sjokkelement, den dveler litt for mykje.

 

"Bra. Tar den tida den treng, presterer ei interessante gjennomgang av etterforskinga. Akkurat så nøytral som den burde vere. Intens avslutting."

 

Nøytral? Om jeg husker rett er en av tingene filmen viser at waterboarding førte til informasjon som førte til at de fant bin Laden, noe som visstnok ikke bare er feil, men direkte motsatt av hva som skjedde, da waterboarding førte til tonnevis av falsk informasjon som hindret etterforskningen mer enn noe annet.

 

Høres absolutt ikke ut som en spesielt upartisk eller nøytral film ut fra det jeg har lest. Men virker logisk at de ønsker fremstille den som nøytral.

 

Aldri hørt om det der, men det blir litt pirking då. Tenkte på at den unngjekk patriotisme, å ta side osv...

 

Sidan sist har eg sett:

 

xSJsSUdL03tXNlBtxRlXNGhM13m.jpg

 

Four Rooms

 

Fint utgangspunkt. Eit hotell, fire historier, nyttårsafta. Opningssekvensen minner om Pink Panther. Det lover godt.

 

Første historie var heilt forferdelig. Talentlaust gjennomført i form av hyperaktivt ADHD regi og sjellaust foto. Alt kjenst totalt malplassert, ingenting gav meining og verken framgang eller utvikling var eksisterande. Nakne hekser og spermsvelging på programmet burde vore eit bra utgangspunkt, men det her var alt anna enn bra.

 

Andre historie heva seg eit par hakk. Langt meir leiken visuelt. Historia meir interessante fortalt. Men igjen, til slutt, kjenst det heile veldig poenglaust og tomt.

 

Tredje historie var berre fjas, denne gongen servert av Robert Rodriguez. Men det var litt moro då, med Antonio Banderas som gal familiefar. Rodriguez kunne fint strekt seg lenger, men slutten samlar saman ein fin dose galskap.

 

Fjerde historie var gøy. Kvaliteten, gjennomføringa og kameraarbeidet hevast liksom eit par hakk når Tarantino får sleppe til. Fulle folk går rundt og snakkar om film, biler og avkapping av fingre. Dialogen flyter godt. Tar seg tid. Ja. Det var gøy.

 

Filmens mest irriterande element var definitivt Tim Roth, som gjekk rundt og lata som om han var ein halvvegs tilbakeståande stumfilmparodi. Heldigvis var Rodriguez og Tarantino litt flinkare å handtere han. Alt i alt, oppsummert, tja… ein ca. middelmåtig affære.

Endret av StrangeWorld
Lenke til kommentar

La passion de Jeanne d’Arc

 

tumblr_ly9we7dAJw1qbrxs2o1_500.png

 

Nydelig, nesten poetisk biletkunst, malt med brei pensel. Fotoet er tett, sveit og nærgåande. Sterke kjensler boblar over, kameraet pressar seg inn på karakterane. Håpet glitrar i augo på Jeanne, trua er så fryktelig sterk. Men også redselen og usikkerheita kjem tydelig fram. Sorga, fortapinga. Teknisk suveren, men likeså ein fabel om ein tidsperiode dominert av urettferdighet og maktdemostrasjonar. ”Eit bilete seier meir enn tusen ord”, liksom… Ord blir fattige, meisterverk.

Endret av StrangeWorld
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pioneer

 

Det beste med filmen var cinematografien og lyden. Det dårligste var plottet og spenningen. Dette er forøvrig en thriller satt til nordsjødykkermiljøet. Det har ingenting med virkelighetens nordsjødykkere å gjøre, noe jeg trudde da jeg satt meg i kinosalen.

 

Terningkast 3?

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er på TIFF og har sålangt sett Bad Words og You Are Here.

 

Bad Words:

Handler om en mann i 40 åra (Jason Bateman) som ut av det blå bestemmer seg for å melde seg på 'spelling bee' sluttspillet i USA.

Eneste haken ved det, konkurransen er for barn, men dette stopper ikke hovedpersonen i å delta.

 

Filmen er vittig og har sine øyeblikk men faller litt igjennom på historien.

Bateman holder filmen på sine egne skuldre og det er stort sett han og han alene som gjør den morsom.

 

Det var Bateman selv som presenterte filmen for oss og han hadde tatt med seg en del av skuespillerne. Var åpen Q&A etter at filmen var ferdig. Alt i alt en fin opplevelse.

 

6/10

 

 

You Are Here

Familiedrama med Owen Wilson og Zach Galifianakis.

Galifianakis arver en gård og familiedramaet som henger med i arven.

 

Filmen har potensiale men ender opp med å bli lang og tørr.

Galifianakis spiller som han stort sett gjør, forskrudd dopehead med null styring på livet.

Og Owen Wilson gjør det ikke akuratt lettere å se på.

Filmen skal gjennspeile ekte hendelser fra Matthew Weiner (Sopranos, Mad Men) sitt liv og jeg tviler ikke på at det utgjør en god histore over noe rødvin, men som film blir det veldig rotete og kjedelig.

Filmen har sine øyeblikk, men det blir med det.

 

Forøvrig Matthew Weiner som presenterte filmen. Q&A etter forestillingen, men folk var mer interesserte å spørre om Mad Men en om filmen.

Det var egentlig ganske så forståelig.

 

4/10

 

Edit: I dag blir det å se Gravity på hovedscenen til TIFF. Satser på at Alfonso Cuarón stiller i egen person.

Endret av Hille
Lenke til kommentar

A Perfect Getaway (2009)


Jeg var så dum å lese bakpå filmen først. Fikk altfor høye forventinger til filmen. I mine øyne ble den bare kjedelig.
Den handler om 3 par som er på en øy, 1 av dem har nettop drpt et annet par på en øy. Man hvet ikke hvem av dem. 1 par blir henta av politiet og det er nå 2 par igjen. De sitter nå og koser seg. Plutselig slår drapsparret til igjen.
Den er 1 time med bare kjede seg. Så kommer det 15 min med tilbakeblikk som forvirrer og så 15 min med litt spenning. Selve motivet er ganske logisk. Men den er ikke verdt å se. Om du vil hopper man til 1:10 og ser de siste 20 minuttene uten å ha gått glipp av noe ved filmen.

2/10 Desverre søppel.

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Alex Cross (2012)

 

En bra film, som starter som en vanlig etterforskning hvor en politimann skal oppklare noen mord. Han finner ut at det handler om en serie og det kommer til å bli flere. Etterhvert utvikler saken seg til hevn.

Er en film som er ganske ok spennende hele veien og ikke veldig kjedelig, den er enkel og har få personer.

 

8/10

Ironisk anmeldelse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg likte den. Alle er forskjellige så ;) Og den er bra i forhold til den filmen jeg så før det, den kunne bare hives, griner fortsatt etter sløsing av livet mitt.

http://www.coverdude.com/covers/alex-cross-2012-r0-front-cover-99235.jpg Coveret til filmen om noen var usikker til hvilken film det var snakk om.

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

In the Valley of Elah

 

Er klar over at jeg er sent ute, men fikk omsider sett denne kritikerroste filmen fra 2007. Syntes den ga et interessant innblikk i hvordan det å være soldat i et krigsherjet land er, og hvordan dette kan påvirke ens atferd og personlighet. Noen synes kanskje filmen er litt treg, men jeg likte den. Solide skuespillerprestasjoner, god dialog og vellykket kinematografi.

 

Ble faktisk positivt overrasket av denne filmen.

 

9/10

Lenke til kommentar

World War Z

 

Vet ikke helt hvorfor jeg ser på hollywood filmer lenger. Hvorfor ble denne filmen laget? Det er så ufattelig mange logiske sprekker og helt tafatte plot-opplegg. I det ene øyeblikket oppfører folkene seg som skikkelig elite-warriors og 2 sekunder senere sitter de med potetmos istedenfor hjernemasse. De prøver å virke så jævlig intelligente og smarte med hvordan en virkelig hendelse kan være, men det ender opp med å vise hvor lite intelligente disse filmprodusentene egentlig er. Argh, irriterer meg at jeg kastet bort to timer av en fredagskveld på dette mølet.

 

2/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2010-02-01-kill_bill.jpg

 

27765.jpgkillbill2-2.jpg?w=450

 

 

Gjennsyn med Quentin Tarantinos martial-arts-kung-fu-samurai-littwestern-littaltegentlig-epos

 

Kill Bill Vol. 1

 

Filmspråket er så utrulig leikent og lett, klipp og rytme perfekt. Iscenesettinga briljant, praktfullt koreograferte kampsekvensar glir godt saman med Tarantinos evige referanseleik og filmkjærleik, til å bli ei episk martial arts hyllest. Overflatisk og heilskapleg tomt ja, men dette er så ekstremt ”still framfor substans” at det betyr lite. Klasseeksempel på vellukka sjangerfilm, plottet er kunn ein drivkraft for hemnkonseptet. Kvart bilete, kvar einaste bevegelse i filmen er så ekstremt gjennomført. Ein dans, voldsorgie-ballett. Så behagelig å sjå på. Eg er ingen Tarantino fanboy, men denne og Pulp Fiction er jo rein og skjær kos.

 

Kill Bill Vol. 2

 

Denne er eit par hakk svakare. Tempoet er satt ned, det kjenst behagelig, framdrifta er rolig og stabil. Nok ein gong veldig stilsikker: referansefylt, westernliknande. Med røter i sjangerfilmen. Definitivt underholdande, men problemet ligg i at filmen vert ein smule for pretensiøs. Alt for dialogfokusert, i det dette absolutt ikkje er det sterkaste Tarantino har prestert på manussida (sett bort ifrå den nydelige Supermannmonologen). Der den første filmen fann ein god balanse i å innsjå kor overflatisk den var, sliter denne med å tøye konseptet for langt. Vol. 1 var ein ekretypisk, vellukka underhaldningsfilm, filmspråket sto i fokus. Denne blir litt for sjølvsikker og sjølvgod, som igjen gjer den ein smule ujevn og usikker. Den oppnår ei kraft i avsluttinga, sjølve vendingane i historia fungerer veldig godt, men litt for mykje tomrom oppstår. Det blei aldri like moro som første film.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dredd

 

Helt grei voldelig action/sci-fi. Jeg likte godt fremstillingen av den håpløse megabyen. Kanskje til og med litt bedre enn originalen, som forresten er veldig undervurdert, og absolutt ikke fortjener å ligge så lavt som 5.2/10 på IMDB.

 

Blir spennende å se om den nye Robocopfilmen presterer like bra.

Endret av Bastard Bobo
Lenke til kommentar

Dredd

 

Helt grei voldelig action/sci-fi. Jeg likte godt fremstillingen av den håpløse megabyen. Kanskje til og med litt bedre enn originalen, som forresten er veldig undervurdert, og absolutt ikke fortjener å ligge så lavt som 5.2/10 på IMDB.

 

Blir spennende å se om den nye Robocopfilmen presterer like bra.

 

Litt bedre? Jeg er veldig glad i Judge Dredd, men Dredd stiller jo i en helt annen liga, både som Judge Dredd-materiale og som film. Absolutt alt, med unntak av blod (CGI-blod er stusselig), er jævlig mye bedre i Dredd. Fantastisk film!

 

Det verste med Judge Dredd er det faktum at den ikke føles som en Judge Dredd-film i det heletatt. Fem minutter inn i filmen og Judge Dredd drar plutselig av seg hjelmen. Hva faen? Nei, vettu hva. Men som sagt, jeg liker filmen. Men Dredd er så utrolig mye bedre på alle punkter, unntatt blod.

 

 

Den nye Robocop-filmen blir nok überdøll. Ser skikkelig dritforbannadårlig ut.

Endret av Cutman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...