Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dracula 1992

 

Like underholdene hver gang. Bra atmosfære, gode skuesplliere, bra musikk.

Dette var såvidt jeg vet en av de første av den nye typen film. Som egentlig har vært normen helt opp til nå.

 

Den matcher mer eller mindre Nosferatu-fimene på sin måte, men de kan jo ikke helt sammenlignes. Bortsett fra at

de begge vel følger boka mer enn andre har pleid å gjøre.

 

8/10

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dracula 1992

 

Like underholdene hver gang. Bra atmosfære, gode skuesplliere, bra musikk.

Dette var såvidt jeg vet en av de første av den nye typen film. Som egentlig har vært mer eller mindre normen helt opp til nå.

 

Den matcher mer eller mindre Nosferatu-fimene på sin måte, men de kan jo ikke helt sammenlignes. Bortsett fra at

de begge vel følger boka mer enn andre har pleid å gjøre.

 

8/10

 

Så denne igjen i forrige uke selv. Kremfilm! Den er selvfølgelig ikke i nærheten av en del av de andre Dracula-filmene, men fremdeles helt topp. Suverene effekter, og spesielt skyggebruken er fenomenal! Keanu Reeves er forferdelig dårlig, da. Helt forbanna dårlig!

 

Ogå er jeg selvfølgelig uenig i at den matches Nosferatu-filmene. Både Nosferatu, eine Symphonie des Grauens og Nosferatu: Phantom der Nacht gruser Bram Stoker's Dracula.

Lenke til kommentar

 

Keanu Reeves er forferdelig dårlig, da.

 

Ja skjønner hva du mener. Men på en merkverdig måte passet det at han skulle være dårlig sånn type der. Harker i Nosferatu er akkurat like stusselig syns jeg. Oldman var hvertfall ikke dårlig.

Oldman og Kinski har vært de beste i rollen som Dracula. Spesielt Kinski da.

Lenke til kommentar

 

Oldman og Kinski har vært de beste i rollen som Dracula. Spesielt Kinski da.

 

Gary Oldman er veldig bra, men også langt i fra min favoritt-Dracula. Hvis jeg skal rangere ut i fra skuespillere som har spilt i filmer basert på boken, og ikke oppfølgere/spin offs/whatever blir det sånn her, tenker jeg:

 

1. Max Schreck (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens) / Klaus Kinski (Nosferatu: Phantom der Nacht)

2. Christopher Lee (Dracula, 1958)

3. Bela Lugosi (Dracula, 1931)

4. Gary Oldman (Bram Stoker's Dracula, 1992)

5. Zhang Wei-Qiang (Dracula: Pages from a Virgin's Diary)

 

(Dette er også sånn jeg rangerer filmene, bortsett fra at Nosferatu: Phantom der Nacht tar andreplassen, og de andre faller en lass ned på rangeringa.)

 

Synes alle er fantastiske på hver sin måte. Men ingenting kan måle seg med Max Shreck og Klaus Kinski. To av tidenes beste skuespillerprestasjoner, spør du meg. Frysningfremkallende greier.

 

Den siste filmen jeg nevnte er forresten er oversett perle. Det er åpenbart ikke en film for alle, men den skiller seg veldig ut og er jævlig kul. Jeg digga den som bare det.

Lenke til kommentar

Dracula 1992 var en av mine favorittfilmer da jeg var yngre. Mye pga Sadie frost og winona ryder, men også hele settingen og stemningen er magisk. Effektene er fantastiske og noen av overgangene fra en scene til neste er geniale. Som når vi ser Mina og Lucy vimse rundt og kameraet zoomer på en påfuglfjær, som er nøyaktig samme størrelse som tunnelåpningen toget til Harker kommer ut av. Eller når Harker leser draculas velkomst brev og øynene hans lyser opp hele himmelen utenfor vinduet.

 

Ble litt skuffet når jeg leste boka og så at plottet i filmen tar et kraftig sidespor fra den originale historien. Men det er fortsatt en av mine favorittbøker.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Effektene er fantastiske

 

Ja! Jeg pratet om Fede Alvaraz og hans syn på CGI osv. i filmtråden etter jeg hadde sett Evil Dead, Francis Ford Coppola var ikke mye dårligere, ass:

 

 

Francis Ford Coppola was insistent that he did not want to use any kind of contemporary special effects techniques such as computer-generated imagery when making the movie, instead wishing to use antiquated effects techniques from the early history of cinema, which he felt would be more appropriate given the film's period setting coincides with the origin of film. He initially hired a standard visual effects team, but when they told him that the things he wanted to achieve were impossible without using modern digital technology, Coppola disagreed and fired them, replacing them with his 29-year-old son Roman Coppola. As a result, all of the visual effects seen in the film were achieved without the use of optical or computer generated effects, but were created using on set and in-camera methods.

 

Herlige greier.

Lenke til kommentar

Hadde bakomfilmen til Dracula på en special edition VHS, der sier Ryder at hele innspillingen var grusom fra start til slutt, Coppola pushet dem som dyr for å få frem mye følelser. Og hun likte ikke Gary Oldman i det hele tatt, hun syns visst det var ekkelt hver gang han måtte ta på henne. Men hu var jo ikke gamle jenta heller, da, han var en "gubbe" i forhold som hun skulle være dødsforelsket i.

 

Keanu Reeves kom så godt som rett fra Bill & Ted's Bogus Journey og skulle prøve å være stiv britisk gentleman, klart det ikke funket helt. Coppola ville ha han fordi han var ung og kjekk og ville dra ungjenter til å se filmen.

Husker en outtake der Lucy bærer en liten unge ned i gravkammeret sitt mens de andre er der og venter på henne, ungen var så redd at han var helt hysterisk og de klarte ikke å roe han ned nok til å skyte scenen skikkelig, så de måtte bare bruke en take der han ikke gråt så mye, ikke en gang mora hans klarte å roe han ned. Lucy ser jo ikke akkurat snill ut i full vampyrmakeup..

 

Richard E Grant er nærmest perfekt castet som Dr Seward, da, selv om Seward egentlig skal se endel eldre ut iflg boka.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

CATCH.44 (2011)

En ren søppelfilm. Uten mye handling. Baserer litt på følelser på en veldig dorlig måte og uten noe særlig spenning. En ganske forutsigbar slutt. En va hovedpersonene er så dum at vi skjønner hele filmen og så kommer det en lang forklaring så hun til slutt å skjønner det vi for lengst vet.

Ikke verdt bruke tid og penger på.

2/10

Lenke til kommentar

Apocalypto (2006)

 

Denne filmen så jeg for noen dager siden i forbindelese med en skoleoppgave jeg hadde om mayaene. Hadde sett den tidligere, men følte for å se den igjen.

 

Personlig syntes jeg dette er en utrolig bra film, spesielt starten. Handler kort fortalt om en indianerstamme i Mellom-Amerika under Maya tiden. De blir tatt til fange og ført til en Mayaindianer by, der de skal brukes som ofre til gudene. Hovedpersonen "Jaguar Paw" klarer utrolig nok å overleve og kommer seg unna. Han må komme seg tilbake til landsbyen sin igjen da kona og sønnen befinner seg i en brønn som når som helst kan overfylles av vann. Selvom han klarer å rømme fra byen er fremdeles Mayakrigerne etter han.

 

I starten er det kult at han kommer seg unna alt og alle, men etterhvert tenker man at det er begrensa hva en mann faktisk kan tåle og det blir litt lite realistisk (blir truffet av pil og bue, to ganger, detter ned en foss osv.)

 

Men ja, ellers en kjempebra film! Terningkast 5

 

Trailer

Lenke til kommentar

Nå får du kanskje kjeft. Men bør vel unnskyldes litt siden du er ny (Plottet bør legges i spoiler hvis man skriver det)

 

Forsto det som Mayene ble ganske feilaktig framstilt hva angår menneskeofringene. De gjorde det bare ved helt sjeldne anledninger.

Slik som i filmen var mer likt Aztekerne.

 

Men er enig at det er en bra film.

 

Lenke til kommentar

Nå får du kanskje kjeft. Men bør vel unnskyldes litt siden du er ny (Plottet bør legges i spoiler hvis man skriver det)

 

Forsto det som Mayene ble ganske feilaktig framstilt hva angår menneskeofringene. De gjorde det bare ved helt sjeldne anledninger.

Slik som i filmen var mer likt Aztekerne.

 

Men er enig at det er en bra film.

 

Oh beklager, det var jeg ikke klar over. Skal huske på det til evt. neste gang :)

 

Ja du har rett, mye som ikke var 100% korrekt sånn historisk. Og enig i at mye minner mer om Aztekerne enn Mayaene. Noe er også hentet fra Inkaene, så det er sånne småting som trekker filmen litt ned.

Lenke til kommentar

Zombieland 2009

 

Grei film uten noe spesielt som trekker den fram. 7.7 point er for mye. Humoren er rimelig tørr, men den har sine øyeblikk.

Ok til underholdning.

 

Når det gjelder selve disse "zombiene", så er de samme slag som vi har sett i en rekke filmer de senere åra.

Vet ikke hva de er egentlig, men lurer på om det er noe som kan være, eller man ser for seg kan være. Siden slike samme går igjen i filmene.

 

5,6/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...