Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Back to the Future – Robert Zemeckis

tumblr_lzkq59QD6T1qmr448o1_r1_500.jpg

 

Kulturonani og overdrivingsironi

 

Den vellukka blockbusteren

 

”They sure don’t make ’em like this anymore”. Eller, med andre ord: Hollywood er på veg mot undergrunnen. I ein dekonstruksjon av seg sjølv, der humørlause effektstormar pesemiserer gleda og gløden ved filmen.

 

Back to the Future er den perfekte underhaldningsfilmen. Formelen kunne ikkje vore meir riktig. Humoren er aldri påtatt, sjarmen alltid tilstade og sjangerblandinga mellom eventyr, romantikk, spenning og komedie praktfull i det våre kjære karakterar driver filmen framover gjennom deira fantastiske kjemi.

 

Men, det som verkeleg gjer heile filmen, er den lidenskaplige kjærleiken for filmskapinga. Det ser man. Man ser at Zemicks og co har hatt det gøy. Og det smitter over.

 

Kulturdetaljane

 

Den balanserte blandinga og variasjonen er den vellukka oppskrifta. Aldri for mykje. Alltid akkurat passe.

 

Men den perfekte blockbuster trenger også det vetle ekstra. Slik at den ikkje glir inn saman med alle dei andre filmane.

 

Back to the Future er stappfull av detaljar og referansar. Både små og store. I opningsscena ser me at Lloyds karakter heng frå ein av klokkene. Twin Pines Mal blir til Lone Pine Mal når Marty i fortida kjører over ein av dei to trea. Dette er med på å gjere filmen tidlaus og gje den ein definitiv gjensynsgaranti.

 

Men, viktigare, det som verkelig gjer Back to the Future tidlaus, er korleis den omhandlar kultur. Filmen vil aldri gå ut på dato, fordi den konstruerer korleis kulturen og samfunnet stadig er i forandring. Tidsperiode vitsane står i kø.

 

Stereotypane

 

Slutten er ironisk. Den ironiserer over menneskets overflatiske og stereotypiske trek. Det handlar om rollene me har i samfunnet. Rollene som bestemmer kven me er og kvar me høyrer heime. Rollene me sjølv har gitt oss.

 

Alt blir snudd om. George mannar seg opp og overvinner Biff med makt. Dette snur heile livet hans. Før var han ulukkelig. Ekteskapet hans var ulukkelig. Så forandra fortida seg og snudde lykka i framtida om.

 

Menneska er skapt for å dominere over kvarandre. ”Den eines brød, den andres død”. Nokon må ha det vondt for at andre skal ha det godt.

 

Men, uansett, og først og fremst: Back to the Future er fantastisk koselig. Å reise gjennom filmens atmosfæriske univers i to timar (uansett kor mange gonger ein har vore der før), er ikkje noko anna enn ein rein glede.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nosferatu: Phantom der Nacht (1979)

 

Skulle egentlig sett en rekke nye filmer som har samlet seg opp, men ble å se denne nok engang.

Det da også en Søndagsfilm til de grader, kan egentlig ikke tenke meg å se denne på noen annen dag.

 

Syns det er en Herzogs beste filmer, og kanskje også den beste vampyrfilmen. Har enda ikke sett 1922 orginalen ordentlig, men har vanskelig for å tro den er bedre. Til det blir den for gammel, så det er selvsagt relativt.

 

Men her er det en stil og en atmosfære av de sjeldne. En mengde brilliante scener og idéer hele veien.

Et lite minus som jeg ikke har lagt merke til før:

 

I scenen der vognen med den bitte Harker kommer tilbake, ser vi en bil som kjører til høyre da vognen kjører over broa inn til byen. Pluss noen moderne rekkehus.

 

 

En mengde ypperlig valgte karakterer spiller i de sentrale rollene. Renfield er helt fantastisk bra, og den søvnige Van Helsing med den sløve stemmen er ren nydelse. Kinski i hovedrollen er selvsagt tidenes Dracula på film. Hvertfall etter min mening. Men jeg var ikke obs før nå at det er Bruno Ganz ( han som spilte Hitler i Untergang) som var Harker. Ikke så lett å kjenne igjen dengang.

 

Som en curiositet kan jeg nevne at gjennomgangstemaet i soundtracket er det samme som i filmen "The New world" fra 2005: Das Rheingold av Wagner.

 

8,3/10

Lenke til kommentar

Syns det er en Herzogs beste filmer, og kanskje også den beste vampyrfilmen. Har enda ikke sett 1922 orginalen ordentlig, men har vanskelig for å tro den er bedre. Til det blir den for gammel, så det er selvsagt relativt.

 

Måtte stoppe å lese etter at jeg hadde lest det der. Noe av det verste jeg har lest noen sinne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg synes Sinister var helt OK. Filmen hadde et helt sinnsykt potensiale, men rota seg bort i det overnaturlige som rett og slett ødela filmen. De første 45-50 minuttene er rett og slett herlig uhyggelig, før det bare blir tull og tøys. Jeg vil ha en rewrite og remake!

Endret av Cutman
Lenke til kommentar

The Exorcist (1973)

Har ikke snøring på hvor mange ganger jeg har sitt denne filmen. Så den første gang da min far viste denne til meg da jeg var 12 år, må si at dette uten tvil er min topp 1 innen skrekk sjangeren.

Det er noe med stemningen i denne filmen som er helt unik i forskjell til etterfølgerne av originalen, nærmeste følelse jeg fikk som 12 åring var The Conjuring.

 

Er nå 21 år og synes det var kjekt at det kom en skrekk film som ga meg litt av den samme følelsen som Exorcisten ga meg som liten :)

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

MK er en 90s klassiker (synd 2'ern var ræva , pun intended lulz) :D

 

Satt og så på Mandrake kinoserien fra 30s , blir ikke det samme når Mandrake ikke er oppkledd som tryllekunstner (eneste gangen i tegneserien hvor han ikke hadde smokingen på var når han badet/solet seg , lol)....og han har ikke en gang den berømte barten :/

 

(det uttales "Lothar" , ikke "Lo-Thar"....sist jeg sjekket var han svart og ikke asiat som her , han svarte i OUATITW hadde blitt en god Lothar på 60s hvis de hadde lagd en film da)

 

Legacy of Rage 4/6

 

Brandon Lee som servitør som ender opp i fengsel.....trist at hans karriere skulle ende så brått , han hadde den samme livslysten som faren :(

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

MK er en 90s klassiker (synd 2'ern var ræva , pun intended lulz) :D

 

Satt og så på Mandrake kinoserien fra 30s , blir ikke det samme når Mandrake ikke er oppkledd som tryllekunstner (eneste gangen i tegneserien hvor han ikke hadde smokingen på var når han badet/solet seg , lol)....og han har ikke en gang den berømte barten :/

 

(det uttales "Lothar" , ikke "Lo-Thar"....sist jeg sjekket var han svart og ikke asiat som her , han svarte i OUATITW hadde blitt en god Lothar på 60s hvis de hadde lagd en film da)

 

Legacy of Rage 4/6

 

Brandon Lee som servitør som ender opp i fengsel.....trist at hans karriere skulle ende så brått , han hadde den samme livslysten som faren :(

 

Dette her forsto jeg omtrent ingentingen av. Var det anmeldelse av en(eller flere?) film(er) i det her..? :blush::roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

 

Dette her forsto jeg omtrent ingentingen av. Var det anmeldelse av en(eller flere?) film(er) i det her..? :blush::roll:

Nevnte Mandrake siden jeg hadde sett halvparten , man gir som regel terningkast hvis det er en anmeldelse (jeg gjør det hvertfall).......kunne kanskje skrevet det under filmprat men whatever.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

En kongelig affære (2012)

 

Dansk drama/history/romance, ikke la deg skremme av det. Flott film! Dyktige skuespillere, med Mads Mikkelsen i spissen som jeg får mer og mer sansen for. Her får vi ett dykk i tiden til 1770-tallet og det er godt skildret og godt gjennomført. Historien drar deg rett med

8/10

 

en-kongelig-affaere-dvd.jpg

Lenke til kommentar

Litt som disse terningkasta her

 

kon-tiki_blu-ray_no-14350998-frntl.jpg

_____________________________________________________________

 

Siste filmen jeg så var Jason Goes To Hell: The Final Friday. Er vel den fredag filmen som er minst verdt å se, Takes Manhattan og Jason X har jo høyere underholdningsfaktor enn denne, Jason er vel med i 10 minutter eller noe slikt. Rett og slett tragisk.
2/10.

Endret av Cortese
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...