Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MIDNIGHT RUN

 

Syntes dette var en helt grei action film med en del humor. Den filmen er i grunn verdt å se om man ikke kjenner til filmen. Det som jeg la merke til var at den var såpass gammel at man kunne røyke overalt der. På buss, tog og resturanter. Det er jeg ikke så vandt til, og var litt rart å se, men det hadde ikke noe med at filmen ble bra eller dorlig å gjøre. Synes slutten var litt nja manglet en liten ting. Likte veldig godt at det var litt fram og tilbake i filmen.

 

8/10

Lenke til kommentar

The Expatriate (2012)

 

Spennede nok til å holde meg klistret til skjermen under hele filmen, ikke den mest banebrytende historien, og litt "been there done that", men alt i alt en fin film.

 

terningkast43.gif

 

 

The Bourne Legacy (2012)

 

Akkurat så spennede og actionfylt en lørdagsfilm bør være, verken mer eller mindre.

 

Terningkast_5.gif

The Bourne Legacy. Er ganske god film! begge to! :)

Lenke til kommentar

Det er faktisk mulig å bli abortert og likevel overleve. Det er ikke alltid de skraper ut selve fosteret, men mye av mølet rundt det. Dermed kan fosteret overleve og vokse opp til å bli en helt vanlig, frisk person. Riktignok blir man ikke bokstavelig talt "abortert", men moren tok en abort.

 

Jeg vil likevel tro at hun mente "adoptert" ikke "abortert" :D

Lenke til kommentar

Jeg vil likevel tro at hun mente "adoptert" ikke "abortert" :D

Godt mulig, men som sagt er det fullt mulig at moren din tok en abort når hun var gravid med deg, men fødte deg likevel. Det er ikke vanlig at sånt skjer, men det er ikke så uvanlig som du kanskje tror.

 

Btw hva ville vært verst? Å få høre at moren din gav deg bort av en eller annen grunn da du var baby, eller at hun prøvde å ta abort i stedet for å føde deg? Om hun gav deg bort kan hun alltids ta kontakt senere, eller du kan ta kontakt med henne. Å gi bort ungen er sjelden noe man gjør frivillig. Men hun om prøvde å ta abort ville hun ikke ha noe med deg å gjøre i det hele tatt. ;)

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)

 

 

Og så var den her! Hobbiten, en uventet reise - og for en uventet reise det var!

 

Som filmgeek og Ringenes Herre-fan (dog. bare fan av filmene), er det uhyre vanskelig for meg å virkelig nyte en eventyrfilm i disse dager. Når jeg satte meg ned for å se Hobbiten med mine kjære venner var jeg fast bestemt på å ikke sammenligne filmen med vår elskede trilogi, og det står jeg på fortsatt - men med det sagt, så må jeg påpeke at Peter Jackson selv lagde åpenbare og uunngåelige tråder mellom Hobbiten og Ringenes Herre som jeg ser meg nødt til å nevne og diskutere rundt.

Peter Jackson og sitt eminente team av forfattere, visuelt ansvarlige, lydteknikere og så videre har virkelig prestert gull på skjermen. Filmen åpner med både nostalgi og introduksjon i en fortreffelig og meget smakfull manøver, og alt lover godt. Måten de håndterer forhistorien til dvergene og en av hovedkarakterene, Thorin, er fenomenalt. De første 10 minuttene var pulserende!

 

Dessverre opplevde jeg å miste interessen i "akt 1" etterhvert som filmen utviklet seg. Ikke fordi karakterene var uinteressante eller begynnelsen lang, men fordi jeg savnet oppbygning og noe å tygge på når brorskapet (i form av Bilbo & Co) kom fram til Rivendell. Det skjedde nemlig ikke noenting av stor betydning der, selv om vi fikk et gledelig gjensyn med tre ikoniske karakterer. Det var selve utførelsen av "subplottet" vi ble introdusert for i Rivendell som var dårlig, og som heller ikke ble bygget videre på. Hva snakker jeg om, mon tro?

 

Sarumann og Gandalf som diskuterer en viss "Necromancer", og et Morgul-blade. Scenen manglet følelse og uro, og de bygget aldri videre på det. Det spiller ingen rolle om det blir tatt opp i de to kommende filmene, når det ikke ble nøstet opp i igjen i denne. Det føltes så utrolig flatt, når det faktisk gjelder Sauron og Mordor og alt det som er å komme i Ringenes Herre.

 

 

De siste 110 minuttene av filmen var actionfylt og karakterdrevent til punktet å oppnå episk, men dog. også fylt med mye dum slapstick-humor (som man heldigvis lett kan klare å overse) og teite karakterer. Var det en ting jeg virkelig hatet, så var det den forbanna idiotiske og unødvendige "Goblin King"; dårlig og åpenbar CGI, tom for karakter og null hensikt.

 

 

Akt tre av filmen er på mange måter tilfredsstillende og godt utført, men jeg klarer ikke å overse den fakta at alle orkene (egentlig nesten alle skapningene) i Hobbiten er CGI. Dette er fyfy! Jeg føler aldri at hovedkarakterene våre faktisk slåss mot antagonistene, og tilstedeværelsen til orkene blir aldri den samme som i Herre-trilogien fordi de faktisk ikke er der. Det er noe med det underbevisste øye som drar meg vekk ifra opplevelsen (ikke så mye at det ødelegger, men irriterer), og jeg får en ekkel smak i munnen. Mest blir jeg sint, fordi Peter burde visst bedre! Han gjorde det så fenomenalt tidligere ved å bruke mennesker i sin tolkning av Orker og Uruk-Hai, at avgjørelsen om å lage dem i CGI mistenker jeg fra min side som total latskap. Får en ekkel George Lucas-vibe til det hele, som vil si at de gradvis slutter å prestere selv, og dermed heller legger sin lit og kreativitet i hendene til data og animasjon istedenfor ute i felten - realitetens verden.

 

Så hvis jeg ser bortifra den overdrevne bruken av CGI så sitter jeg igjen med en film som er både like spennende som den er engasjerende, vakker som den er fortryllende og med karakterer som skinner igjennom til publikumet som interessante og fortreffelige folk. Og la meg nevne Ian McKellen som Gandalv; absolutt fenomenalt prestert på alle kunstnerisk, tenkelige måter. Oscar!

 

 

8/10

Lenke til kommentar

Intouchables

 

Er ikke mange filmer jeg griner av men måtte holde tårene inne av denne, veldig bra anbefales

 

6/6

Jepp, absolutt en meget god film og ikke minst en fullstendig sann historie, noe man får innblikk i på slutten.

 

Jeg vil likevel tro at hun mente "adoptert" ikke "abortert" :D

Hun ble forsøkt abortert, som var mislykket og har gitt henne varige mén og derpå adoptert vekk. Historien handler om at hun oppdager disse tingene og forsøker å nøste opp i dem. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Alex Cross

 

Jeg hadde lave forventninger til denne, men ble positivt overrasket. Det er et interessant valg av skuespillere i denne filmen, men Matthew Fox imponerer desidert mest i sin rolle som skurken. Det er nesten ikke til å fatte, hvor forskjellig han er fra den irriterende naive moralrytteren i Lost. Her overbeviser han som en ufølsom sadist med galskap i øynene. Han har også trent seg en del ned i vekt fra Lost, og ser virkelig ikke ut som samme personen lenger. Med tanke på at han er såpass god kampsportutøver i filmen, er det litt vanskelig å kjøpe den siste sluttkampen mellom han og Cross.

 

Men jeg trodde dette skulle bli en ganske standard krimfilm. Men den har flere vendinger i historien som fornyer spenningen hele tiden. Jean Reno gjør den nest beste jobben her, men hans rolle er relativt liten, til tross for at den er viktig. Men John McGinley får ikke utnyttet sin unikhet her, og Tyler Perry i hovedrollen? Hallo? Hvem syns det var en god ide? Fyren er jo primært regissør, men har spilt i velkjente filmer som.... ingen vi har brydd oss om i Norge. Han er rett og slett ikke overbevisende nok, og litt tam. Når skurken er god er mye reddet, men det kan virkelig få hovedrollen til å blekne dersom han har for mange svakheter.

 

Terningkast 4

Lenke til kommentar

Game Change (2012)

 

Interessant dramatisering av omstendighetene "behind the scenes" i valgkampapparatet rundt Sarah Palins inntreden og oppførsel i John McCains valgkamp, og hvordan de gradvis forstår hvilken tabbe de har gjort. Forhåpentligvis kan den bidra til å holde henne vekk fra viktigere politiske verv enn de hun allerede har hatt.

Overraskende store skuespillernavn og god produksjon til å være en "rett på tv"-film. Det irriterte meg litt at de ikke valgte Michael Hogan til å spille McCain, tenker på hvor like de er hver gang jeg ser en BSG-episode :)

 

7/10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...