Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg så big trouble in little china igjen, men nå ble den todelt, noen scener var morsomme og noen ble bare enda kjedeligere så jeg nesten spolte over dem.... Det er ikke noen film for meg...

 

My Cousin Vinny

 

Dette er en morosm film som handler i hovedsak om en rettsak. Det er en forveksling og noen uskyldige blir dømt for drap. Nå skal en ganske så dum eller tullete advokat bevise at de er uskyldelige. Det er hans første sak. Helle filmen er peppret med vittige settninger, opplysninger og situasjoner. Slutten er litt som man forventer den, men med alle de morsomme tingene er det alikevell gøy å se den.

 

Gir den Sterk 8/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strange Days

 

Tusenårsskiftet så jammen meg spessielt ut i 1995. Dreads er visst dritfett, og å stå på rollerblades i trusa er blitt en norm, men kanskje det mest spessielle er at man har mulighet ta opp minner og gjennoppleve dem akkurat når man skulle ønske det. Dette er jo en fin fin science fiction dette da, et fiffig cyberpunk-plot skrevet av selveste James Cameron sjøl. De som liker filmer som Terminator, Total Recall, 12 Monkeys og Minority Report vil sikkert like denne til en grad også.

 

7/10

 

 

Og nå lærte jeg også hvor Fatboy Slim har samplet låten Right Here, Right Now fra. Jeg har opplevd lignende opplevelser med New Order's Murder og 2001: A Space Oddysey, og Primal Scream's I'm Coming Down og Paris, Texas. Det er ganske artig egentlig. Man får sånn a-ha opplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Alex Cross med kona. Veldig ok film, nå er jeg litt fan av Alex Cross serien også da. Det er vel gitt ut andre Alex Cross filmer også. Husker spesielt Kiss The Girls.

 

Denne Alex Cross filmen er krim/action med jakt på en psykopatisk seriemorder av militant karakter. Mye action for pengene og anbefales.

 

Dette er vel slik jeg forstår det starten til Alex Cross før han blir FBI agent....

Lenke til kommentar

Blood Diamond (2006)

Utrolig bra film. Spennende, kul og med god regissering. Bra skuespill fra stort sett

alle skuespillere også. Anbefales varmt!

 

Trolljegeren (2010)

Ganske kul film. Bra effekter til å være norsk også. Var morsomt å se Robert Stoltenberg

og Knut Nærum der. En ting som dro ned en del var det dårlige skuespillet fra de studentene.

Men alt i alt så var den verdt en titt.

Lenke til kommentar

Hell High

Geez... liten jente presterer å drepe to tenåringer i en ulykke, og atten år senere er hun svært traumatisert over hendelsen. Hun er nå blitt lærer, men klarer bare så vidt å komme seg gjennom dagen. Noen ungdommer prøver å kødde litt med henne, og det er jo ikke så lurt i en slasher... :p Helt grei film, men ikke det helt store.

Terningkast 3

 

Don't open till Christmas

Enda en slasher. Denne gangen er det noe tull med julenisser som blir drept (eller dreper, følgte ikke så nøye med). Bonus for å ha mest voksne folk med. Minus for resten.

Terningkast 1

 

The Collector

Nå snakker vi. :) Rimelig jævlig slasher i stil med Saw, der en fyr bryter seg inn i et hus for å stjele noe. Problemet er at en annen fyr også har brutt seg inn (what are the odds...) og har rigget opp hele huset til en drøss makabre dødsfeller. (på to, tre timer... hm...) Ganske treg til tider, men er rimelig høy spenning der tyven sniker seg rundt i huset og prøver å unngå fellene, samtidig som han leter etter en vei ut og prøver å holde seg unna morderen. En del bra drap her også, som f.eks et golv fullt av bjørnesakser, en tenåring og en liten dytt.... :p

Terningkast 4

 

Maniac

Har hørt mye rart om denne, men bra er den ikke. Vi snakker tulling som surret rundt i byen og dreper folk, og fint lite annet. Gørrkjedelige saker som ikke har tålt tidens tann noe særlig. Den var sikkert skremmende da den kom, men det begynner tross alt å bli en stund siden. Jeg må nok vurdere den for hva den er i dag, så da blir det nok ikke høy sum, dessverre. Dette er for øvrig originalen. Mener den er blitt nyinnspilt i nyere tid, uten at jeg har interesse av å sjekke det nærmere.

Terningkast 2

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Let the bullets fly

 

Har du noen gang sett en kinesisk, eller fremmedspråklig film, der det ikke holder at den er teksta? Det er liksom noe som likevel uteblir i oversettelsen. Og dette er en sånn type film. Hvem skal bli guvernør i gåseby? Det er det store spørsmålet, etter det jeg forsto.

 

Åpningen er engasjerende, og jeg trodde umiddelbart dette skulle bli en kul eventyrfilm av kvalitet. Det er rett og slett en kinesisk kung fu-versjon av cowboyer som raner et tog, blandet med den totalt forskrudde humoren bare kineserne har. Men det som følger i andre akt er et langtekkelig kammerspill med samtaler som bare ikke gir mening. Denne opptar mesteparten av tiden. Og det var nesten før jeg slo av hele filmen av kjedsomhet.

 

Enda verre Chow Yun Fat en av hovedrollene, som er en dyktig skuespiller. Men her er han i dårlig selskap rent faglig sett, og faller for dårlige kinesiske klisjeer selv. Har noen sett den ekstremt falske latteren som flere skuespillere utøver i kinesiske filmer? Her er det masse av den! Og når vi ENDELIG kommer over til det avsluttende slaget, som byr på mer av det filmen åpnet med - og burde hatt mer av, ødelegger de det med masse det meningsløse dramaet og dialogen.

 

Når en kinesisk film feiler for en vestlig seer. Da feiler den fullstendig opp i gamperæva.

 

Terningkast 2

Lenke til kommentar

The Expatriate (2012)

 

Spennede nok til å holde meg klistret til skjermen under hele filmen, ikke den mest banebrytende historien, og litt "been there done that", men alt i alt en fin film.

 

terningkast43.gif

 

 

The Bourne Legacy (2012)

 

Akkurat så spennede og actionfylt en lørdagsfilm bør være, verken mer eller mindre.

 

Terningkast_5.gif

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trolljegeren (2010)

 

Det tok sin tid, men nå er den endelig sett og for en som ikke er spesielt glad i sjangeren ble det allikevel en fin opplevelse. Jeg liker spesielt godt hvordan filmen tar et oppgjør med postkort-Norge og heller viser landet fra sin mer normale side med kjipt vær og selvforakt. Ellers virker det som om den har et godt grep på myter vs. fakta, uten at jeg er noen ekspert på det feltet foruten det jeg lærte på barneskolen.

 

For min del havner trollene og dertilhørende spesialeffekter og skrekkelementer litt i andre rekke. Når trollene fiser i en hule så ler jeg. Når trollene løper etter "dokumentaristene" for å spise dem så kjeder jeg meg. Historien er forutsigbar og legger ikke skjul på det, så det er bra at humoren funker som den skal.

 

Når det kommer til skuespillerprestasjonene så er det vel stort sett bare Otto Jespersen som har noe å prestere. De andre karakteren er blottet for personlighet - muligens et humoristisk vink til amerikanske skrekkfilmer - og jeg kunne ikke brydd meg mindre om de. Det er et brøkdelssekund hvor filmen holder på å snuble ned i en melodramatisk avgrunn, men den kommer seg på beina igjen.

 

Kort oppsummert så er dette en film for deg hvis du syns nordmenn som hater jobben sin er morsomme.

Endret av elevathor
Lenke til kommentar

The Hobbit: An Unexpected Journey

 

Så den på midnattspremieren, og ble ikke skuffet. Middle Earth er enda like underholdende som i Ringenes Herre, men denne gangen mer litt mer humor. Spesialeffektene er storslagent, og musikken er bra.

Ikke like bra som Ringenes Herre dessverre, men likefult en meget god film. Gleder meg til de to andre.

Litt sent nå så orker ikke skrive noe særlig mer.

 

7/10

Lenke til kommentar

Damn it, du slo meg.

 

The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)

 

Til tross for at Skien Kino nok en gang føkket noe opp, denne gangen lyden, så ble det en positiv opplevelse. Skikkelig Ringenes Herre-vibber, men mer lun og med mer humor. Føles dog kanskje ikke helt som en fullverdig film på egne bein, så det blir gøy å se den igjen når jeg har sett de to neste filmene.

 

Det er tydelig at det er Peter Jackson som regisserer her også, for her var det mange elementer jeg kjente igjen, som God's Eye View Angle, som er når kameraet er høyt oppe og peker rett ned. Mye av musikken går også igjen, og ofte til ganske så like scener som fra Ringenes Herre. Det er jo egentlig ikke så ille dette, det gjør jo at filmene føles ut som de er i familie, men det hadde samtidig vært interessant om dette kunne vært filmer som skilte seg ut tydelig fra "forgjengerne".

 

Men den gjør den ikke, så jeg gikk ut av kinosalen med følelsene at dette blir mer en prolog til Ringenes Herre, men jeg må vel se de andre to filmene også før jeg sikkert kan si dette.

 

Oppsummert så var den tro til boka, men også med mange scener lagt til som må være tatt fra andre steder. Gode skuespillere, god musikk, og velfungerende effekter, selv om de til tider føltes litt vel CGI, men det kan kanskje bare være meg. Jeg så 2D-versjonen som jeg er ganske sikker på var i 24 fps, så jeg kan ikke si noe på hvordan 48 fps-versjonen er. Bildet var ihvertfall skarpt, og bevegelser myke, så det er jo bra.

 

Det er vanskelig å dømme dette som en enkeltfilm, men slik jeg føler det nå så var det en god film, men ikke veldig mye mer enn det. Det fenget meg ikke like mye som da jeg så Ringens Brorskap første gangen. Hobbiten er kanskje litt mer barnevennlig, noe som kanskje ikke er veldig positivt for meg.

 

7/10.

Lenke til kommentar

Enig i det, selv om jeg ikke har sett så mye av sjangeren.

 

Av det jeg har sett virker det som slashere fra 70-80 tallet er mye bedre enn dagens forresten.

 

Det stemmer veldig bra. Slutten av 70-tallet til og med midten av 80-tallet hadde latterlig mye gull, før det sakte men sikkert ble døllere og døllere mot slutten av 80-tallet. Finnes selvfølgelig gode slashere i etterkant også, men jeg kan ikke tenke på noen som holder nivået til de fra 70- og første halvdel av 80-tallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...