Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Matsemann skrev (1 time siden):

Men reglene slik de er i dag synes jeg er for strenge. Jeg skulle ønske rødt lys heller gjaldt som et stopp-skilt for syklister. At man må stoppe, sette en fot i bakken, se seg godt rundt, og så om det er trygt kan man sykle over. Det er slik det er for fotgjengere, det er lov å gå på rødt så lenge det er trygt.

Det er lov å gå av sykkelen, og løpe over veien.
Du er da fotgjenger. 

Gir man de lov å sykle på rødt, så vil de si at de var nedi med foten når de ikke var det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hugo_Hardnuts skrev (10 minutter siden):

de får dette til i alle andre land i Europa, så hvorfor skal ikke norske syklister klare å stoppe på rødt lys?

Mange andre land har vel gjerne en brukbar infrastruktur for syklister. Det har vi ikke i Norge. De har ikke sykkelstier, de er i beste fall uglesett på bilveiene i verste fall er det ikke reint få som liker å presse syklister ut av veiene, og gågater der er poenget med sykkel borte når en ikke kan sykle fortere enn en gående, i tillegg så skulle geniet bård hoksrud på død og liv tvinge diverse motoriserte dingser inn i miksen, og det er ennå ikke bygd noe infrastruktur for den bruken heller. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Mange andre land har vel gjerne en brukbar infrastruktur for syklister. Det har vi ikke i Norge. De har ikke sykkelstier, de er i beste fall uglesett på bilveiene i verste fall er det ikke reint få som liker å presse syklister ut av veiene, og gågater der er poenget med sykkel borte når en ikke kan sykle fortere enn en gående, i tillegg så skulle geniet bård hoksrud på død og liv tvinge diverse motoriserte dingser inn i miksen, og det er ennå ikke bygd noe infrastruktur for den bruken heller. 

 

Infrastrukturen kommer seg, ihvertfall i de større byene, selv om det selvsagt fortsatt er lang vei å gå. Men ingen infrastruktur i verden hjelper når man plutselig opplever at ens medsyklister kommer susende i nedoverbakke i motgående sykkelfelt, da er det kulturen det primært er noe galt med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Og det er det, men det er klart, de fleste voksne syklister er jo bilister, de er antageligvis kuker i trafikken uansett.

Du får ikke vært så kuk uten å til slutt miste lappen, noe som ikke skjer med syklister. Du kan blæste over rødt lys med en så stor falsk sikkerhet at det er mer norm enn å vente.

Det som blir resultatet er at 18 stk blir tatt på 25 min. Det er få som tar den sjansen i bil da du har to forsøk på deg før du er syklist på heltid. Derfor er det heller ikkw et utstrakt problem med biler. 

Kjører du i 26kmt i 70 sonen? Ok på sykkel, brudd på paragraf 3 i bil.

rødt lys? Stort sett helt i orden.

For fort? Samma det vel, er ikke fartsgrenser for sykkel.

Sykler over fotgjengerfelt? Null stress, bilførers feil uansett. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idag var det "storeslem" når jeg kjørte etter en Toyota Rav4 av nyere modell i nye Asker

* Kjørte 60 i 80 sonen, nedoverbakke... og så irritert ble nr 3 bilen bak denne at den tok en hasardiøs forbikjøring. 

* Brøt vikeplikts-skilt T-kryss ut på 70-sone vei og kjørte der i ca 50...  en bil på forkjørsveien måtte garantert bråbremse for den kom 0,2 sek etter at Toyota'n hadde veltet seg ut på veien

* 50 i 60-sone og veldig mye over i motgående, kuttet alle svinger...

* Kjørte veldig mye over i motgående nedover en 40-sone med dårlig sikt selv om det gikk litt under fartsgrensen...

* Avslutningsvis over fartsgrensen med 50 oppover en 40-sone (bredere vei)

Noen burde absolutt ta ekstratimer på kjøreskole...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Altså, de får dette til i alle andre land i Europa, så hvorfor skal ikke norske syklister klare å stoppe på rødt lys? 

I andre land har du en mye mer variert gruppe mennesker som sykler og de bruker det primært som et transportmiddel og ikke en treningsøkt. Der finner du folk som sykler på billige sykler i helt vanlige klær, men i norge virker det som om det ikke går å sykle uten fullt utstyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (10 timer siden):

I andre land har du en mye mer variert gruppe mennesker som sykler og de bruker det primært som et transportmiddel og ikke en treningsøkt. Der finner du folk som sykler på billige sykler i helt vanlige klær, men i norge virker det som om det ikke går å sykle uten fullt utstyr. 

Topografien er jo et lite hinder her, med unntak av veldig korte distanser så blir jeg svett på sykkel og trenger et skift med klær og minimum en kjapp vask, og skal man først ha på treningsklær så kan man like greit ha klær som er godt egnet for sykkel. Bruker jeg elsykkel derimot, så sykler jeg i størst mulig grad i helt vanlige klær

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 timer siden):

Du kan blæste over rødt lys med en så stor falsk sikkerhet at det er mer norm enn å vente.

Det som blir resultatet er at 18 stk blir tatt på 25 min. Det er få som tar den sjansen i bil da du har to forsøk på deg før du er syklist på heltid. Derfor er det heller ikkw et utstrakt problem med biler. 

Kjøre på rødt lys er naturligvis en stor neinei for bilister, men det hindrer dem ikke i og bryte regler like jevnlig som noen syklist og det sier seg selv hvorfor, syklister er bilister som bryter reglene, setter man opp en fartskontroll blir en gjeng tatt med engang, samme om det er akkurat samme stedet som de alltid har kontrollen. Likevel så er det mange trafikanter som jevnlig bryter reglene som ikke blir tatt. 

Jeg forstår egentlig ikke denne fiendtligheten mot syklister de oppfører seg bare akkurat som andre trafikanter, og bilistene oppfører seg ikke fint de heller, det skjer opptil flere ganger vært år at jeg  med viten å vilje blir presset ut a veien, hvorfor sånne holdninger som dette antar jeg, men jeg er både syklist og bilist, sånn jeg ser det er det de som følger lover og regler, også er det de som mener de kan ta seg til rette.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At ikke bare i Norge men ellers også i Europa er det veldig høy aksept for milde dommer på drapsforsøk eller drap med bil. 

I Norge har vi flere drap med bil uten særlig reaksjon.

Fikk en påminner her fra England, der ble reaksjonen streng selv om han ikke klarte å drepe dama ved å kjøre over henne med en SUV

https://www.dailymail.co.uk/news/article-12077987/Horror-moment-drunk-driver-four-times-limit-ran-elderly-cyclist-4x4.html#v-4175563355479588223

Lenke til kommentar

hvorfor bremser/kjøre ut på siden/stopper enkelte for utrykningskjøretøy, når det er 2 felt i kjøreretningen? Altså scenario, venstre fil tom for trafikk og blålys-bilen suser avgårde akkurat i den farten de vil.

Er ikke det overdrevent "underdanig"? Blir gjerne litt klabb og babb når disse skal kjøre i gang igjen og, siden det kommer trafikk bak som evt. ikke stoppet opp.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (18 minutter siden):

hvorfor bremser/kjøre ut på siden/stopper enkelte for utrykningskjøretøy, når det er 2 felt i kjøreretningen? Altså scenario, venstre fil tom for trafikk og blålys-bilen suser avgårde akkurat i den farten de vil.

Er ikke det overdrevent "underdanig"? Blir gjerne litt klabb og babb når disse skal kjøre i gang igjen og, siden det kommer trafikk bak som evt. ikke stoppet opp.

Kan være vanskelig å bedømme fart på de, om de jager noen er er det mer fristende å holde 150+ om alle kjører helt ut av veibanen. Alt etter forholdene, men velgrr ofte å trekke godt ut av feltet med et hjulpar på veiskulder. 
 

Jeg tipper problemet er at om du kjører i feltrt ditt som vanlig uten å gi noen form for tegn er det også vanskelig å vite for utrykningskjøretøyet om de er oppdaget. En som blinker ut og har halve bilen i grøfta er ihvertfalm tydelig. De aller aller fleste sliter med å kjøre bil i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordel å blinke til høyre, sånn at både utrykningskjøretøy, og andre trafikanter får med seg at noe skjer.

Som oftest så har jeg sett ambulansen fordi folk blinket til høyre, og la seg til høyre. 
Jeg har en gedigen blindsone bak meg når jeg kjører lastebil, kan gjømme seg en lastebil bak meg uten at jeg ser den.

 

Har sett folk bremse ned når det kommer utrykningskjøretøy i motgående felt, med midtdelere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (25 minutter siden):

Har sett folk bremse ned når det kommer utrykningskjøretøy i motgående felt, med midtdelere.

He he, ja akkurat det er litt overilt. Bremserefleksen er i hvertfall i orden? Selv om det jo gir null mening når man befinner seg i en fysisk adskilt kjøreretning. 

Allikevel; å endre egen kjøring er en fin måte å vise både medtrafikanter og utrykningskjøretøy at man har fått med seg at noe skjer. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (17 timer siden):

Jeg tipper problemet er at om du kjører i feltrt ditt som vanlig uten å gi noen form for tegn er det også vanskelig å vite for utrykningskjøretøyet om de er oppdaget. En som blinker ut og har halve bilen i grøfta er ihvertfalm tydelig. De aller aller fleste sliter med å kjøre bil i trafikken.

det eneste scenario jeg synes det er adekvat å bremse ned/stanse på to-felt veibane er visst det er rett før rundkjøring, i tilfelle utrykningskjøretøyet skal ta av til høyre i rundkjøringen.

På lange strekninger der utrykningskjøretøyet har hele venstre fil/veibane for seg selv, har de ingen praktisk nytte av at folk driver å stanser. Intensjonen med trafikkreglene og utrykningskjøretøy er vel først om fremst at andre bilister ikke skal være til hinder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...