Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (12 timer siden):

Var så heldig å stå fast i kø i tunnel en times tid i dag. Kan noen fortelle meg hvilken diagnose de har, disse som gjentatte ganger bytter felt mellom venstre og høyre? 

Begge feltene står! Det blir ikke bedre av at noen skal drive og kludre til enda mer!

Folk ass. 

Ja, dette er standard i Oslo-trafikken i alle fall. Og hvorfor blir køen unødvendig lang. Jo, jeg har en teori om at den blir ekstra lang på grunn av alle disse som slenger seg fram og tilbake mellom feltene kontinuerlig og tvinger de bak til å bremse unødvendig. Enda verre blir det av at de fleste har absolutt ingen avstand til kjøretøyet foran seg på veiene her.

 

Jeg er så JÆVLIG lei av folk som er livredde for gasspedalen. For FAEN da. Du trenger ikke kjøre i 45-55 i 80-sona, bare fordi veien har en kurve på 1°. Gleder meg noe enormt til E16 mellom Rykkin og Skaret er ferdig. Da blir det i det minste én lovlig strekning å ta forbikjøring på på vei til Hønefoss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
steinrawr skrev (58 minutter siden):

Jo, jeg har en teori om at den blir ekstra lang på grunn av alle disse som slenger seg fram og tilbake mellom feltene kontinuerlig og tvinger de bak til å bremse unødvendig.

"Venstrefeltet beveger seg litt! Jeg må over dit! Blink, blink, press, tut, brems, vreng. Faen, nå står det her, men sjekk! Det er litt bevegelse i høyrefeltet! Bytter tilbake! Blink, blink, press, tut, brems, vreng"... 

Jeg bare ventet på at noen skulle være uoppmerksom i to sekunder og dunke inn i han bakfra sånn at det ble enda mer kø. Heldigvis slapp vi det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (1 time siden):

Enda verre blir det av at de fleste har absolutt ingen avstand til kjøretøyet foran seg på veiene her.

Største problemet i kø er at ingen følger 3 sekunders regelen, i kø blir den fort til 30 sekunders regelen fordi det er enkelte som skal ha enorm plass foran seg, det er disse folkene som lager kø og gjør den kjipere enn den trenger å være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (6 minutter siden):

En evig klassiker. Men fint for oss som kjører helt frem og vinner ti-tolv plasser

Og lager mer flyt i trafikken.

Helt fantastisk aa se paa sjaafoerer,som med en gang, de  har forlatt en kaotisk rundkjoring, begynner aa lage seg en god luke, i den koeen, som foraarsaker kaoset.

Disse kjekkasene som skal vise koekultur,og vil slippe aa stoppe, tenker ikke paa det kaoset de skaper bak seg.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (21 timer siden):

"Venstrefeltet beveger seg litt! Jeg må over dit! Blink, blink, press, tut, brems, vreng. Faen, nå står det her, men sjekk! Det er litt bevegelse i høyrefeltet! Bytter tilbake! Blink, blink, press, tut, brems, vreng"... 

Sånn, fikset innlegget ditt.😂

skaftetryne32 skrev (20 timer siden):

Største problemet i kø er at ingen følger 3 sekunders regelen, i kø blir den fort til 30 sekunders regelen fordi det er enkelte som skal ha enorm plass foran seg, det er disse folkene som lager kø og gjør den kjipere enn den trenger å være.

Tja. I stillestående kø er det jo nærmest umulig å følge 3-sekunderen, men å la asfalt være synlig mellom deg og bilen foran er et godt utgangspunkt. De som lager store luker, de flytter køen litt bakover, men de skifter i det minste ikke felt fram og tilbake og tvinger alle bak til å bremse hver gang de gjør det. 

Jeg kjører daglig i Oslo i alle fall, og ofte i rushen, men min opplevelse er at 90 % kjører alt for tett i både i lav og høy fart, 1% med unødvendig lang avstand, resten har OK avstand.

Dubious skrev (19 timer siden):

Største problemet for meg er at folk ser en stor luke foran lastebilen, uten å skjønne hvorfor det er en stor luke. 
I teorien så kan du få plass til en lastebil i luken, men det er den distansen jeg trenger til å bremse. 

Har ikke lastebilen din bremser? Altstå, joda, jeg lar det være litt mer luke i storbil jeg også, men med mindre du kjører en mer enn 15-20 år gammel lastebil, så bremser da den omentrent på samme distanse som en personbil, pluss 1/4 sekunds  påløpstid. 

Jeg lager altså ikke luka for å kunne bremse, men for å slippe å stoppe helt opp med lastebilen/vogntoget.

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (2 timer siden):

Har ikke lastebilen din bremser? Altstå, joda, jeg lar det være litt mer luke i storbil jeg også, men med mindre du kjører en mer enn 15-20 år gammel lastebil, så bremser da den omentrent på samme distanse som en personbil, pluss 1/4 sekunds  påløpstid. 

Jeg lager altså ikke luka for å kunne bremse, men for å slippe å stoppe helt opp med lastebilen/vogntoget.

Bråbremsing er ikke bra for noen/noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (3 timer siden):

I stillestående kø er det jo nærmest umulig å følge 3-sekunderen, men å la asfalt være synlig mellom deg og bilen foran er et godt utgangspunkt. De som lager store luker, de flytter køen litt bakover, men de skifter i det minste ikke felt fram og tilbake og tvinger alle bak til å bremse hver gang de gjør det. 

https://www.byas.no/aktuelt/i/zGX82O/dette-er-grunnene-til-at-det-blir-koe-paa-motorveien

Desto større lukene er, desto færre biler er det plass til på veien.

– Hvis alle på Motorveien holder en luke på tre sekunder, så er det jo bare å regne seg fram til hvor mange biler det er plass til, sier Undheim.

Det at folk ikke følger med i trafikken, er også med på å forårsake køene.

– Det er jo noen som sitter med mobilen i hånda, og plutselig er det en kjempestor luke foran dem. Det bidrar ikke til at trafikken flyter akkurat, sier han.

 

Lenke til kommentar
koots skrev (10 minutter siden):

Det er også meget fascinerende å kjøre E18 mellom Lysaker og Sandvika, da selv uten kø og trafikk så er det høyre feltet det raskeste, om man så kun ligger i fartsgrensen i høyrefeltet. 

Venstrefeltet er tregt fordi folk bruker høyrefeltet. Det er helt utrolig hvor dumme i hodet vi bilister er når det blir nok av oss :) 

Hadde vi brukt riktige felt, holdt følge med han foran i venstrefelt (uansett faen hva) så hadde den veien spist ca 30% mer biler. En gang så er det en datamaskin som fikser dette for oss, frem til det så må vi bare takle at folk kjører forbi i høyre fordi den fila har avkjøring, for så å lage kø lenger fremme senere. 

Mitt tips er å ikke slippe de inn så ofte du har muligheten til det. Det morsomste er når du får en bil ned i hønefossløpet forbi Sandvika fordi han ikke får sneket i køen. Litt humor skal en ha.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (25 minutter siden):

Venstrefeltet er tregt fordi folk bruker høyrefeltet. Det er helt utrolig hvor dumme i hodet vi bilister er når det blir nok av oss :) 

Hadde vi brukt riktige felt, holdt følge med han foran i venstrefelt (uansett faen hva) så hadde den veien spist ca 30% mer biler. En gang så er det en datamaskin som fikser dette for oss, frem til det så må vi bare takle at folk kjører forbi i høyre fordi den fila har avkjøring, for så å lage kø lenger fremme senere. 

Mitt tips er å ikke slippe de inn så ofte du har muligheten til det. Det morsomste er når du får en bil ned i hønefossløpet forbi Sandvika fordi han ikke får sneket i køen. Litt humor skal en ha.

Dette gjelder også når det overhodet ikke er tett trafikk og det er ingenting som hindrer en i å holde fartsgrensen. Venstre og midtre felt loffer avgårde i 60-80, mens i høyre kan man fint holde fartsgrensen på 80, og dermed også passere folk i de to andre feltene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare å kjøre på med flere kontroller. Trenger egentlig ikke kontroller engang, bare at politiet gidder å bry seg. Jeg kjører selv sparkesykkel i Oslo daglig og er en av særdeles få som klarer å følge trafikkregler og trafikklys på sykkel/sparkesykkel virker det som. Blir veldig ofte stående alene og vente på grønt lys mens alle andre sykler over, gjerne med en politibil i andre enden av krysset som ikke virker å bry seg i det hele tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke forsvare syklistene her. Å suse igjennom et kryss på rødt lys er en dum ting å gjøre. I hovedsak for sin egen sikkerhet.

Men reglene slik de er i dag synes jeg er for strenge. Jeg skulle ønske rødt lys heller gjaldt som et stopp-skilt for syklister. At man må stoppe, sette en fot i bakken, se seg godt rundt, og så om det er trygt kan man sykle over. Det er slik det er for fotgjengere, det er lov å gå på rødt så lenge det er trygt.

Spesielt fordi mange lyskryss ikke reagerer på syklister. Jeg har opplevd å stå på rødt lys helt til det endelig kommer en bil bak meg.

Dessuten, i dag kan man som syklist lovlig bare sykle opp på fortauet når man kommer til et rødt lys, og så krysse lovlig som fotgjenger. Å tillate at man heller kan gjøre det uten å svinge opp på fortauet, gjør at man unngår å plage fotgjengere slik som mange gjør i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (52 minutter siden):

Det er bare å kjøre på med flere kontroller. Trenger egentlig ikke kontroller engang, bare at politiet gidder å bry seg. Jeg kjører selv sparkesykkel i Oslo daglig og er en av særdeles få som klarer å følge trafikkregler og trafikklys på sykkel/sparkesykkel virker det som. Blir veldig ofte stående alene og vente på grønt lys mens alle andre sykler over, gjerne med en politibil i andre enden av krysset som ikke virker å bry seg i det hele tatt.

Ser dette altfor ofte med elsparkesykler, og det er grusomt å se at både voksne og barn durer rett ut fra fortauet uten å ta særlig hensyn. Særlig hvis de i tillegg har øreklokker eller airpods (kanskje med noisecancelling i tillegg..?). er jo å be om en tragedie før eller siden. Står for det jeg har sagt før: elsparkesykler må ha 16-årsgrense, opplæring og krav til utstyr så fort man skal bevege seg i trafikken. Og så bør man kanskje endre navn på det til elscooter - fælt lite felles denne har med en sparkesykkel.

Her ute hvor jeg bor har vi dessverre mange episoder fordi barn får elsparkesykkel av foreldre som bryr seg lite om opplæring etc og sender 8-10 åringer ut i trafikken uten hjelm fordi dette er jo et leketøy. Ikke altfor sjelden at vi etter skoleslutt må være litt ekstra obs fordi vi vet hvor skolen er og hvor ungene durer rett ut over veien foran biler. Vi som bor her vet dette og tar hensyn, men det kommer trafikanter som ikke er like lokalkjente..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 time siden):

Jeg skal ikke forsvare syklistene her. Å suse igjennom et kryss på rødt lys er en dum ting å gjøre. I hovedsak for sin egen sikkerhet.

Men reglene slik de er i dag synes jeg er for strenge. Jeg skulle ønske rødt lys heller gjaldt som et stopp-skilt for syklister. At man må stoppe, sette en fot i bakken, se seg godt rundt, og så om det er trygt kan man sykle over. Det er slik det er for fotgjengere, det er lov å gå på rødt så lenge det er trygt.

Spesielt fordi mange lyskryss ikke reagerer på syklister. Jeg har opplevd å stå på rødt lys helt til det endelig kommer en bil bak meg.

Dessuten, i dag kan man som syklist lovlig bare sykle opp på fortauet når man kommer til et rødt lys, og så krysse lovlig som fotgjenger. Å tillate at man heller kan gjøre det uten å svinge opp på fortauet, gjør at man unngår å plage fotgjengere slik som mange gjør i dag.

Altså, de får dette til i alle andre land i Europa, så hvorfor skal ikke norske syklister klare å stoppe på rødt lys? Jeg synes heller vi skal adoptere regelverket som brukes i andre land, altså forby sykling på fortau og gågater, og bøtelegge hyppigere. Det blir ikke populært innledningsvis, men det er nødvendig for å få en mer sikker sykkelkultur her, der syklister ter seg ordentlig og andre trafikanter vet hva de kan forvente av atferd fra oss som sykler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...