Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Så håper jeg på fortsettelse av utbygging sv sykkelfelt, de skal få på veideling snart - på den måten kan syklistene kjøre på «vei» de også. Da skal jeg gå tur der 😇

Forskjellen er vel at i motsetning til hva du planlegger, så gjør ikke syklistene noe ulovlig, selv om du føler det er egoistisk, forøvrig noe sært og kalle den jevne syklist som er tvunget til og benytte seg av bilvei egoistisk, spesielt med tanke på plassen biler tar opp i forhold til en sykkel, og tro meg når jeg sier at "bilvei" er noe jeg unngår som pesten, for noen få bilister har dessverre en jeg har førsteretten holdning,  og de viser liten respekt for myke trafikanter, men ikke alle har råd til bil, og de har faktisk full rett til den veien, noe du burde prøve å forstå. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svært få sykkelfelt i Norge.

Det bygges gang- og sykkelvei over alt, selv om det er plass til egne sykkelfelt, og da blir de ikke brukt av syklister da de må vike for alle. 
De fleste gang- og sykkelveier krysser i tillegg veier, hvor syklister får vikeplikt.
Gang-og sykkeelveier må i de minste bygges sånn at veiene må krysse, sånn at bilene får vikeplikt for alle. 
Inntil den tid, så vil syklistene sykle i veien, hvor de har lik rett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (15 timer siden):

Forskjellen er vel at i motsetning til hva du planlegger, så gjør ikke syklistene noe ulovlig, selv om du føler det er egoistisk, forøvrig noe sært og kalle den jevne syklist som er tvunget til og benytte seg av bilvei egoistisk, spesielt med tanke på plassen biler tar opp i forhold til en sykkel, og tro meg når jeg sier at "bilvei" er noe jeg unngår som pesten, for noen få bilister har dessverre en jeg har førsteretten holdning,  og de viser liten respekt for myke trafikanter, men ikke alle har råd til bil, og de har faktisk full rett til den veien, noe du burde prøve å forstå. 

I denne situasjonen så var det 1 vei som er veldig trafikert og et gang/sykkelfelt som ikke var det. Det var faktisk ikke mennesker der, som gjorde at jeg lagde innlegget. Her sykles det i veien til tross for tomt gang/sykkelfelt, det er både farlig og egoistisk ja. Dette var altså mest sannsynlig ikke deg :) 

Jeg skjønner at dette skaper litt ståpels hos dere som sykler mye eller dere som ikke forstår trafikkregler og da spesielt paragraf 3 - det ser jeg igjen ute på veiene våre også, denne misforståelsen. 

Som syklist bør man:

Kjøre minst mulig på bilvei

Ha bjelle, ikke musikk på ørene og tydelig merkede klær + sikkerhetsutstyr

Vite at man er en vannballog i en spikerverden. Se til folk som kjører MC, samme antall hjul og en helt enorm forskjell på hvordan dere ter dere i trafikken. Kanskje tvungen kjøreopplæring er det viktigste her

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (14 minutter siden):

Kjøre minst mulig på bilvei

Herregud så mye idioti du kommer med. Det finnes ikke "bilvei". Veien er for alle. Det får du bare akseptere.

DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Ha bjelle, ikke musikk på ørene og tydelig merkede klær + sikkerhetsutstyr

Kanskje man også bør forby bilister å bruke stereoanlegget sitt? Det gjør jo at en blir mindre oppmerksom på lyder av ting som skjer. Og at man må kjøre med vinduene åpne for å høre enda litt mer.

Det er jo ingen bilister som hører om man plinger i den bjella uansett...

DrAlban3000 skrev (17 minutter siden):

Vite at man er en vannballog i en spikerverden.

Hvorfor er det viktig å vite? Fordi bilister gjør farlige ting mot myke trafikanter, mener du? Kanskje det heller er bilister som bør vite at de er elefant i porselensbutikk og må begynne og kjøre litt finere.

 

DrAlban3000 skrev (18 minutter siden):

Kanskje tvungen kjøreopplæring er det viktigste her

All statistikk tilsier at bilister bryter loven i langt større grad enn syklister. Og bilister er de som står for omtrent alle alvorlige ulykker. Ser ikke ut til at kjøreopplæringen hjelper særlig...

Dessuten, de aller fleste voksne som sykler har lappen.

DrAlban3000 skrev (20 minutter siden):

Jeg skjønner at dette skaper litt ståpels hos dere som sykler mye eller dere som ikke forstår trafikkregler og da spesielt paragraf 3

Sorry, det er du som ikke vil forstå. Alt handler om at du skal komme fort frem, på bekostning av alle andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (30 minutter siden):

Herregud så mye idioti du kommer med. Det finnes ikke "bilvei". Veien er for alle. Det får du bare akseptere.

Kanskje man også bør forby bilister å bruke stereoanlegget sitt? Det gjør jo at en blir mindre oppmerksom på lyder av ting som skjer. Og at man må kjøre med vinduene åpne for å høre enda litt mer.

Det er jo ingen bilister som hører om man plinger i den bjella uansett...

Hvorfor er det viktig å vite? Fordi bilister gjør farlige ting mot myke trafikanter, mener du? Kanskje det heller er bilister som bør vite at de er elefant i porselensbutikk og må begynne og kjøre litt finere.

 

All statistikk tilsier at bilister bryter loven i langt større grad enn syklister. Og bilister er de som står for omtrent alle alvorlige ulykker. Ser ikke ut til at kjøreopplæringen hjelper særlig...

Dessuten, de aller fleste voksne som sykler har lappen.

Sorry, det er du som ikke vil forstå. Alt handler om at du skal komme fort frem, på bekostning av alle andre.

Det finnes bilvei, gang/sykkelvei/sykkelvei. De to sistnevnte bør være førstevalget til syklist, selvfølgelig skal vi dele veien. Men vi skal ikke dele veien om syklisten har en egen vei :) Hvor mange ganger må du ha det? GÅ på trygg trafikk og les deg opp.

* Det er ulovlig å høre på så høy musikk at man ikke får med seg lyder/varsel fra trafikken. Man kan bli dømt for dette av politiet i motsetning til syklister (hvor 90% ikke hadde hørt en skuddveksling uansett med øreplugger)

*Bjella er til de fotgjengerne du har så store problemer med å passere. Lurer på hva som er tryggest, plinge, kjøre forbi en gående i 15-20kmt eller ligge i 15kmt på en riksvei. Tenker mange av disse folka lider av gamle teite oppfatninger om at det er pinglete/oldis-style å sykle der man skal. De lider også av en økt ylukkesrate, tenke seg til.

*Det er vitktig å vite. Jeg kjører MC også, der vet jeg at alle andre er større enn meg. Jeg er ekstra varsom på MC, tar ekstra hensyn og gir ekstra plass. Jeg vet at jeg er både liten, myk og rask.

*Vi har bare opplæring på en part, kanskje vi skal se litt på den andre siden? Dette er vel også en kjempedårlig ide pga en eller annen whataboutism.

 

Endret av DrAlban3000
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Det finnes bilvei, gang/sykkelvei/sykkelvei. De to sistnevnte bør være førstevalget til syklist, selvfølgelig skal vi dele veien. Men vi skal ikke dele veien om syklisten har en egen vei :) Hvor mange ganger må du ha det? GÅ på trygg trafikk og les deg opp.

Nei. Det finnes motorvei, vei, gang/sykkelvei og sykkelvei. Kun den første er forbeholdt biler.

Førstnevnte burde være førstevalget til en bilist. Likevel ser jeg her i Oslo biler på andre veier selv om E6 og E18 går parallelt. Rart det, hvorfor må syklister dele veien når bilene kunne kjørt på motorveien? Eller er det som vanlig at all logikken din bare gjelder ene veien? 🤔

Som nevnt for deg flere ganger (men som du av en eller annen grunn sliter med å forstå..?) er ikke gang/sykkelvei egnet for syklister, annet enn kanskje skolebarn.

Innleggene dine bærer preg av "meg, meg! meg!!" holdninger, der alle andre må vike. Og komplett mangel på kunnskap rundt trafikkreglene, og at du aldri har forsøkt å sykle på disse veiene selv. Om man i tillegg legger til dine tilslørte trusler om vold mot syklister som ikke innretter seg tenker jeg at jeg legger ballen død nå. Lite mer nyttig man kan fortelle deg om denne situasjonen, det ignoreres uansett.

Endret av Matsemann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (4 minutter siden):

Nei. Det finnes motorvei, vei, gang/sykkelvei og sykkelvei. Kun den første er forbeholdt biler.

Førstnevnte burde være førstevalget til en bilist. Likevel ser jeg her i Oslo biler på andre veier selv om E6 og E18 går parallelt. Rart det, hvorfor må syklister dele veien når bilene kunne kjørt på motorveien? Eller er det som vanlig at all logikken din bare gjelder ene veien? 🤔

Som nevnt for deg flere ganger (men som du av en eller annen grunn sliter med å forstå..?) er ikke gang/sykkelvei egnet for syklister, annet enn kanskje skolebarn.

Innleggene dine bærer preg av "meg, meg! meg!!" holdninger, der alle andre må vike. Og komplett mangel på kunnskap rundt trafikkreglene, og at du aldri har forsøkt å sykle på disse veiene selv. Om man i tillegg legger til dine tilslørte trusler om vold mot syklister som ikke innretter seg tenker jeg at jeg legger ballen død nå. Lite mer nyttig man kan fortelle deg, det ignoreres uansett.

Innlegget mitt handlet om en situasjon klokken 0620 på morgenen, det var ingen ute. Derav posten. Hadde det vært et tjokkfullt gang/sykkelfelt og ingen på veien? Da er veien best for syklisten rent trafikkmessig. Men det jeg så denne morgenen var altså tomme sykkel/gangveier (og rene sykkelveier), men masse sykler i veien.

Innleggene mine bærer preg av at jeg vet hva jeg snakker om, det er riktig - for i denne situasjonen er det et korrekt svar, mitt. Det er slik det er akkurat nå, men du er en påkjørt syklist med et veldig aggresivt syn på trafikk. Det er typisk rett og slett, og jeg ser daglig folk som tar halsbrekkende stunts fordi de ikke har noen opplæring, ansvar eller veldig gode ferdigheter. 

Om det er mange biler på veien og ingen i gang/sykkelfelt, da bruker du helst gang/sykkelfelt så langt det lar seg gjøre - og sånn er det med den saken. Om du velger å ikke gjøre dette fordi du har en eller annen personlig greie imot trafikken er det altså du som er en idiot i regnestykket.

Jeg foretar ikke kjipe forbikjøringer, ikke grisekjører jeg heller - men jeg vil gjerne ha flest mulig sykler av veien, i egne trygge felt og hvor de kan sykle med andre myke trafikanter. Det kan jeg godt betale for også, samt alle legetimer og oppreisning for andre som har din vrangforstilling. betaler gjerne der også :) 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (7 minutter siden):

du er en påkjørt syklist med et veldig aggresivt syn på trafikk. Det er typisk rett og slett, og jeg ser daglig folk som tar halsbrekkende stunts fordi de ikke har noen opplæring, ansvar eller veldig gode ferdigheter. 

 

DrAlban3000 skrev (7 minutter siden):

samt alle legetimer og oppreisning for andre som har din vrangforstilling

Jeg ble påkjørt i sykkelfeltet av en bilist som svingte inn i meg. Så vrangforestillingen er det nok du som står for: Det er ikke slik at syklister utsettes for ulykker pga "halsbrekkende stunts" eller mangel på opplæring, de farlige ulykkene skjer på grunn av farlige bilister. På tross av bilisters "opplæring". Betenkelig?

Seneste dødsulykken på sykkel her i byen var en dame på vei hjem fra jobb som ventet ved et lyskryss. Hva for noe "halsbrekkende stunt" drev hun med og hvilke "vrangforestillinger" hadde hun, mon tro?

Den victim blamingen du driver med er usmakelig. :roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (7 timer siden):

 

Jeg ble påkjørt i sykkelfeltet av en bilist som svingte inn i meg. Så vrangforestillingen er det nok du som står for: Det er ikke slik at syklister utsettes for ulykker pga "halsbrekkende stunts" eller mangel på opplæring, de farlige ulykkene skjer på grunn av farlige bilister. På tross av bilisters "opplæring". Betenkelig?

Seneste dødsulykken på sykkel her i byen var en dame på vei hjem fra jobb som ventet ved et lyskryss. Hva for noe "halsbrekkende stunt" drev hun med og hvilke "vrangforestillinger" hadde hun, mon tro?

Den victim blamingen du driver med er usmakelig. :roll:

Syklister burde jo også tatt sykkellappen. Dem ferdes tross alt i trafikken med de samme veiregler og skilt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Også burde det opprettes et kriseteam for alle som får hjerte- og sinneproblemer når noen velger å lufte sin frustrende opplevelser kun fordi det handlet om en gruppe en selv er en del av.

 

Rart hvordan det sjeldent blir så mye aktivitet her når det klages på en treg traktor eller lignende.. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (7 minutter siden):

Også burde det opprettes et kriseteam for alle som får hjerte- og sinneproblemer når noen velger å lufte sin frustrende opplevelser kun fordi det handlet om en gruppe en selv er en del av.

 

Rart hvordan det sjeldent blir så mye aktivitet her når det klages på en treg traktor eller lignende.. 

Treig traktor og dobbel sperrelinje i 4 km. 😀

Lenke til kommentar

Jeg både går, sykler og kjører bil på veien, så jeg tilhører ingen bestemt gruppe. Noen ganger kjører jeg til og med traktor. Det jeg lurer på er hvor dere møter på alle disse forferdelige syklistene som utfører ville stunt og blåser i alt av lover og regler. Er det et storbyfenomen? Fordi der jeg kjører i litt mindre byer og ute på bygda er det sjelden man ser dem. Du har jo en og annen luring som sykler på veien der det er flott gang og sykkelvei med få fotgjengere, men det er sjelden de er skikkelig plagsomme. De verste syklistene opplever jeg som regel når jeg sykler selv, og da er det vanligvis tenåringer som sykler midt i gang og sykkelveien, gjerne med en mobil i hånda og vingler fra side til side.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (16 timer siden):

Jeg både går, sykler og kjører bil på veien, så jeg tilhører ingen bestemt gruppe. Noen ganger kjører jeg til og med traktor. Det jeg lurer på er hvor dere møter på alle disse forferdelige syklistene som utfører ville stunt og blåser i alt av lover og regler. Er det et storbyfenomen? Fordi der jeg kjører i litt mindre byer og ute på bygda er det sjelden man ser dem. Du har jo en og annen luring som sykler på veien der det er flott gang og sykkelvei med få fotgjengere, men det er sjelden de er skikkelig plagsomme. De verste syklistene opplever jeg som regel når jeg sykler selv, og da er det vanligvis tenåringer som sykler midt i gang og sykkelveien, gjerne med en mobil i hånda og vingler fra side til side.

Er nesten i samme båt som deg: kjører det meste og bor «på bygda» kanskje en halv time fra Oslo.

Jeg har et utgangspunkt om at veien er for alle, men da må alle også vise hensyn til hverandre. Ligger du i 30 i 80-sonen må du være anstendig nok til å gi de som vil forbi plass nok til dette. Det gjelder stort sett traktorer og syklister, samt en og annen bilist.

Men der traktorer og andre bilister kan ha større problemer med å legge seg umiddelbart inn til siden, er det langt verre å ligge bak et «ritt» med syklister som sykler to og to i bredden og driter i å gi plass til andre. De kan fint legge seg på skulderen på rekke slik at andre kan kjøre forbi. Det er ikke vanskelig en gang.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Hvordan skal en trygg forbikjøring foretas da? Skal en så vidt over midtlinja med de venstre hjulene, eller skal du helt over i motsatt kjøreretning?

Ligger syklistene på rekke, er "kjøretøyet" lengre og tar lengre tid å kjøre forbi.
Ligger de flere i bredden er "kjøretøyet" kortere, og tar kortere tid å kjøre forbi.
Dette gitt at forbikjøringen foretas slik en skal gjøre det - nemlig helt over i motsatt kjørefelt :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (7 minutter siden):

Jeg har et utgangspunkt om at veien er for alle, men da må alle også vise hensyn til hverandre

Men der traktorer og andre bilister kan ha større problemer med å legge seg umiddelbart inn til siden,

Umiddelbart? På samme måte som du ønsker syklistene skal ta hensyn til deg, må du også ta hensyn til at det er andre på veien. Å ligge bak et minutt eller to før de slipper forbi er ikke krise. Du kan ikke forvente å skulle kunne dure på, og at alle andre på veien flytter seg for deg.Det er samme holdning jeg ofte ser i rushen blant biler: Det er sakte kø, og bilen bak blinker og blinker og vil forbi. For selvfølgelig er den personen viktigere enn meg. Ikke som om at jeg kjører sakte fordi bilen foran meg kjører sakte, som igjen kjører sakte fordi det er kø...

 

Retroman skrev (9 minutter siden):

er det langt verre å ligge bak et «ritt» med syklister som sykler to og to i bredden og driter i å gi plass til andre. De kan fint legge seg på skulderen på rekke slik at andre kan kjøre forbi. Det er ikke vanskelig en gang.

Nei, man kan ikke fint legge seg på skulderen. Det er livsfarlig, for da kjører biler forbi i samme felt med 0cm klaring. Du skal alltid over i motsatt felt når du kjører forbi, da spiller det ingen rolle om de ligger 1 eller 2 i bredden. Faktisk er det bedre om de ligger flere i bredden, for da trenger du kortere strekning å kjøre forbi på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hightow skrev (54 minutter siden):

Hvordan skal en trygg forbikjøring foretas da? Skal en så vidt over midtlinja med de venstre hjulene, eller skal du helt over i motsatt kjøreretning?

Ligger syklistene på rekke, er "kjøretøyet" lengre og tar lengre tid å kjøre forbi.
Ligger de flere i bredden er "kjøretøyet" kortere, og tar kortere tid å kjøre forbi.
Dette gitt at forbikjøringen foretas slik en skal gjøre det - nemlig helt over i motsatt kjørefelt :)

Helt over i andre feltet, og det er ikke noe problem at de sykler vedsiden av hverandre. Veiskulderen er ofte full av drit så der er det ikke helt smud å sykle. 

Kjøleskap skrev (17 timer siden):

Jeg både går, sykler og kjører bil på veien, så jeg tilhører ingen bestemt gruppe. Noen ganger kjører jeg til og med traktor. Det jeg lurer på er hvor dere møter på alle disse forferdelige syklistene som utfører ville stunt og blåser i alt av lover og regler. Er det et storbyfenomen?

Bodde i Oslo i flere år, midt i byen og i utkanten. Der er det et stort problem og det ble nylig lagt ned nye retningslinjer for å få bukt med problemet. Sykles mye uten hjelm og uten noen form for trafikalsk opplæring er det en uheldig kombo av faktorer. 

Det vises igjen i ulykkesstatistikk som viser at det er de unge som rammes (erfaring) og de fleste ulykkene skjer om natten/kvelden når det er færrest biler på veien. Videre sier undersøkelsen at 75% av akke ulykker med sykkel skjer uten en annen part. Her går det altså galt hele tiden uten biler til hjelp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 timer siden):

Det vises igjen i ulykkesstatistikk som viser at det er de unge som rammes (erfaring) og de fleste ulykkene skjer om natten/kvelden når det er færrest biler på veien. Videre sier undersøkelsen at 75% av akke ulykker med sykkel skjer uten en annen part. Her går det altså galt hele tiden uten biler til hjelp.

Statestikken viser forøvrig at syklister med hjelm langt ofte havner i ulykker, enn de som dropper hjelmen.

Forskere har sett på adferd fra bilister, og de kjører aggressivt i nærheten av en hurtig syklist med hjelm. Skal de derimot passere en rolig bysyklist uten hjelm, oppfører bilisten seg langt mer varsom og viser plutselig stor aktsomhet. Artig det der! Underbevisstheten vår, altså...!

Så ønsker du å ikke havne i kollisjon, dropp hjelmen!

Ønsker du derimot best mulig utfall, om du nå allikevel skulle havne i en ulykke: bruk hjelm!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hightow skrev (18 timer siden):

Hvordan skal en trygg forbikjøring foretas da? Skal en så vidt over midtlinja med de venstre hjulene, eller skal du helt over i motsatt kjøreretning?

Ligger syklistene på rekke, er "kjøretøyet" lengre og tar lengre tid å kjøre forbi.
Ligger de flere i bredden er "kjøretøyet" kortere, og tar kortere tid å kjøre forbi.
Dette gitt at forbikjøringen foretas slik en skal gjøre det - nemlig helt over i motsatt kjørefelt :)

Jeg synes selv det er lettere å gi en syklister rikelig med plass så en forbikjøring kan tas trygt om de ligger på rekke fremfor i bredden. 

Sistnevnte pleier ofte å dekke hele feltets bredde så en forbikjøring ikke vil gi den nærmeste syklisten mer enn max halv meter avstand. 

Jeg ble ihvertfall opplært av mine kjørelærere å gi en syklist ca 1.5 ganger høyden i avstand ved forbikjøring der dette var mulig. 

 

Når man derimot snakker om ekstremt store puljer, gjerne disse som tror veien er deres personlige treningsarena blir det en annen sak. Disse kan kan gjerne alle sammen få byttet setet sitt med en kaktus. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...