Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Vært en del fokus i media siste dagene om hvordan bilister opptrer i forbindelse med utrykkingskjøretøy, og at enkelte bilister kanskje er uoppmerksomme. Men hva med bilister som "overdriver" aktpågivenhet?

 

eks. utrykkingskjøretøy kommer i motgående kjørebane og har ingen hindringer foran seg. Allikevel er det mange bilister som blinker ut til høyre og bremser helt ned/stopper. Det har jo null nytteverdi og i verste fall kommer som en overraskelse på bilen(ene) bak.

 

et annet eksempel er 4-felt vei med midtdeler (2 felt i hver retning) Det kommer utrykkingskjøretøy bakfra som ligger i venstre fil og har fri bane forover. Da hender det også ofte at en eller flere biler (i høyre fil) bremser ned/stopper. Helt unødvendig.

 

Dette bunner vel i at mange er litt usikre på hvordan man skal opptre (kan inkludere meg selv egentlig, fra tid til annen). Man risikerer ikke bot for å overdrive aktpågivenhet til det absurde, for å si det sånn, derfor velger mange den "sikre" oppførselen.

 

Er det ikke lov å bruke sunn fornuft, dvs. kun legge seg ut til siden/stoppe når det er påkrevd for å gi fri bane?

 

Tja .. ikke uenig i at det er noen som kanskje overdriver dette "fri vei" konseptet litt, men lell - om du får en blålysbil i hundreogheite mot deg på en ikke altfor romslig landevei, er det definitivt til det beste for alle parter om du slakker opp litt og legger deg ut på veiskuldra noen sekunder. Det gjør ting tryggere for alle. Det skal ikke mer enn et lite nys til før det smeller, når det går fort. 

 

Om det kommer "for overraskende" på bilen bak, er det en sjåfør i bilen bak som ikke følger godt nok med. Lite forståelse fra meg der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet MÅ ikke bruke blålys om de er i utrykning, det kan være grunner til at de trenger å flytte seg raskt uten å vekke for mye oppmerksomhet. Så var det en dyktig sjåfør der som så hva som skjedde og trengte å gi deg et signal om at de trengte fri vei - men så var han kanskje likevel litt sein i avtrekkeren. Ikke verre enn det.

Vil ikke kalle det for dyktig akkurat når jeg blinker til venstre med forkjørsrett som han har sett på lang vei, for å skru på blålys i det jeg er nesten foran han...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke kalle det for dyktig akkurat når jeg blinker til venstre med forkjørsrett som han har sett på lang vei, for å skru på blålys i det jeg er nesten foran han...

Altså.

Det er ikke slik at du har forkjørsrett, det er slik at motparten har vikeplikt for deg.

 

Jeg tror det ville skapt langt færre slike situasjoner dersom folk tenkte på at man ikke har rettigheter men plikter i trafikken.

 

Som beskrivelsen av skilt 206 (skiltet som angir det vi kaller forkjørsveg)

Skiltet angir at kjørende som kommer fra sideveg eller kryssende veg, er pålagt vikeplikt med skilt 202 «Vikeplikt» eller 204 «Stopp».

Skiltet gjelder til det blir opphevet med skilt 208 «Slutt på forkjørsveg» eller skilt 202 «Vikeplikt» eller skilt 204 «Stopp».

I kjørefelt med skilt 531 «Felt for fartsøkning» gjelder likevel trafikkreglenes bestemmelser om kjøring i slikt felt.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det stemmer, det er mange tiår siden begrepet forkjørsrett fantes i norske trafikkregler. Man kan tildeles forkjørsrett hvis en annen trafikkant overholder sin vikeplikt, men man har ikke forkjørsrett i utgangspunktet, selv ikke når man kjører på en forkjørsvei. Hvis en fra en sidevei ikke overholder vikeplikten så er man derfor forpliktet til å forsøke å unngå en ulykke, f.eks ved å bremse eller svinge unna. Forkjørsretten ble fjernet fra regelverket fordi mange oppfattet den som en påkjørsrett.

Lenke til kommentar

Dashcam = Påkjørsrett

Ihvertfall når man ser på Youtube, hvor de gjør minst mulig for å hindre ulykker og står på retten sin

 

Svinge unna skal man kun gjøre om man er 100% sikker på at en ikke vil kræsje i noe annet eller at det er et barn i veien

Har sett mange ulykker som ble verre når de svingte unna, eller at de fikk 100% av skylden, hvor viss de ikke svingte unna så ville det ikke skjedd en ulykke eller at de fikk 0% av skylden

 

Bremsing skal være førsteprioritet, deretter kommer hornet, og deretter speil og svinge unna (I mine øyne)

Jeg ser forøvrig ofte i speilet når jeg kjører, er på en måte et instinkt, så jeg vet hva som er bak meg

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Dette innlegget er like mye et spørsmål som en klage.

 

Hvis en vanlig vei ikke har gul midtlinje, er det da veien enveiskjørt?!

 

For å starte i den andre enden, på vei med gul midtlinje er det nesten ingen som krysser denne bortsett fra de som kutter svingen litt i oversiktlige venstresvinger.

Her hvor jeg bor er veien såpass smal at det ikke er gul midtlinje, men den er likevel ikke utpreget smal og man kan fint passere samme hva man møter så lenge man legger seg godt ut, og trafikken går i 80km/t alle steder bortsett fra i de skarpeste svingene. Kan også opplyse om at veien er "åpen" i begge ender til større veier slik at man kan møte på både store turistbusser og vogntog. Midt på veien ser man godt skjøten etter asfaltleggingen i begge retninger og denne vil da være der hvor man naturlig ville ha hatt en gul midtlinje.

 

Nesten daglig observeres bilister som har denne skjøten midt under bilen eller mere, i uoversiktlige venstresvinger! Det verste jeg har sett er da jeg lå med god avstand til bilen foran og denne var mindre en én meter fra hvitstripa på venstre side av veien i en uoversiktlig venstresving hvor farten var 80 km/t +. Flere ganger i uka møter man sjåfører som veiver febrilsk med rattet for å komme seg tilbake på riktig side av veien i svinger. På meg virker det som om mange tror at hvis veien ikke har gul midtlinje, kan man plassere kjøretøyet sitt som det passer seg mellom de ytre, hvite stripene, om det er svinger spiller ingen rolle. På relativt rette strekninger med svake svinger er det mange som er like mye på venstre side av veien som den høyre. Om vinteren med nysnø, kan jeg kjøre i flere kilometer og spekulere på hvilken vei bilen som har laget sporene i snøen har kjørt, det er ofte like mye innersvinger i venstresvinger som i høyresvinger og på mer rett vei er hjulsporene like mye på den ene siden av veien som den andre. Slik adferd ser man minimalt av på veier med gul midtlinje.

 

Jeg bare lurer på hvorfor.....

Lenke til kommentar

Det er de samme personene som kjørere saktere i tunneler og 2-felts vei, og gasser på når det blir flere felt i hver retning

De er utrygge på kjøringen/veien og når det kommer flere felt tørr de å kjøre fortere, til irritasjon for de som er bak

Helt naturlig kjøremønster. Senke farten på uoversiktlig og svingete strekninger, øke farten på rettstrekker der man har bedre oversikt over potensielle farer.

 

Jeg kjører selv slik...og det er IKKE for å irritere de som ligger bak og sabotere eventuelle forbikjøringer!

Lenke til kommentar

Helt naturlig kjøremønster. Senke farten på uoversiktlig og svingete strekninger, øke farten på rettstrekker der man har bedre oversikt over potensielle farer.

 

Jeg kjører selv slik...og det er IKKE for å irritere de som ligger bak og sabotere eventuelle forbikjøringer!

Snakk om veier med god sikt 

F.eks motorveien fra Trondheim til Stjørdal, hvor det er forbikjøringfelt, som man ikke kommer forbi på for da skal de kjøre fort

 

Eller når jeg kjører lastebil litt over fartsgrensen, så kjører noen forbi, og legger seg under fartsgrensen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk om veier med god sikt

F.eks motorveien fra Trondheim til Stjørdal, hvor det er forbikjøringfelt, som man ikke kommer forbi på for da skal de kjøre fort

 

Eller når jeg kjører lastebil litt over fartsgrensen, så kjører noen forbi, og legger seg under fartsgrensen..

Problemet er helt hinsides i dette området. 65-70 km/t i tunnelene og når det er et felt og 95 km/t+ når det blir flere felt. Venter bare på min første fartsbot når jeg dundrer forbi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk om veier med god sikt 

F.eks motorveien fra Trondheim til Stjørdal, hvor det er forbikjøringfelt, som man ikke kommer forbi på for da skal de kjøre fort

 

Eller når jeg kjører lastebil litt over fartsgrensen, så kjører noen forbi, og legger seg under fartsgrensen..

 

Favoritten min(som sees..... hver 2-3 dager)

Den er nå engang at folk legger seg ut, kjører forbi, og smetter rett inn foran en bil. Ikke avstand, og kanskje de tilogmed bremser ned fra forbikjøringsfart til kjørefart. Ikke engang snakk om å holde litt gass, for å øke klaring.

Helt 100% latterlig.

Lenke til kommentar

Helt naturlig kjøremønster. Senke farten på uoversiktlig og svingete strekninger, øke farten på rettstrekker der man har bedre oversikt over potensielle farer.

 

Jeg kjører selv slik...og det er IKKE for å irritere de som ligger bak og sabotere eventuelle forbikjøringer!

 

Du bryter VTL§3 når du gjør det slik, du er til unødig hinder. 'Kjør så sakte du vil', men slipp fram de bak når det blir mulighet for det - det er også i loven.

 

§ 12.Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Endret av K.S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bryter VTL§3 når du gjør det slik, du er til unødig hinder. 'Kjør så sakte du vil', men slipp fram de bak når det blir mulighet for det - det er også i loven.

 

 

§ 12.Forbikjøring4.[/size] Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.[/size]

Du misforstår.

Poenget mitt er at det er naturlig å senke farten når veien blir uoversiktlig og svingete og øke på på strekkene.

Ser ut som det er mange som irriterer seg over dette og tror det er trygt å kjøre på fartsgrensen hele tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du misforstår.

Poenget mitt er at det er naturlig å senke farten når veien blir uoversiktlig og svingete og øke på på strekkene.

Ser ut som det er mange som irriterer seg over dette og tror det er trygt å kjøre på fartsgrensen hele tiden.

Hvis noen tydelig vil forbi trenger du ikke øke farten første rettstrekke. Blinklys til høyre og slipp de forbi. Slik får vi færre dødsulykker.

 

Edit: Og det er forskjell på hvor kapabel biler er på svinger. Jeg kjører selv en bil med lav bakkeklaring, brede dekk og gode bremser. En SUV på 2 tonn vil oppleves totalt annerledes på svingende veier, til og med en normalt bil vil oppleve hastigheter helt annerledes.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Du misforstår.

Poenget mitt er at det er naturlig å senke farten når veien blir uoversiktlig og svingete og øke på på strekkene.

Ser ut som det er mange som irriterer seg over dette og tror det er trygt å kjøre på fartsgrensen hele tiden.

Ikke alle som synes det og da har du plikt til å slippe de fram når det er mulig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bryter VTL§3 når du gjør det slik, du er til unødig hinder. 'Kjør så sakte du vil', men slipp fram de bak når det blir mulighet for det - det er også i loven.

 

§ 12.Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

 

Hvis noen tydelig vil forbi trenger du ikke øke farten første rettstrekke. Blinklys til høyre og slipp de forbi. Slik får vi færre dødsulykker.

 

Edit: Og det er forskjell på hvor kapabel biler er på svinger. Jeg kjører selv en bil med lav bakkeklaring, brede dekk og gode bremser. En SUV på 2 tonn vil oppleves totalt annerledes på svingende veier, til og med en normalt bil vil oppleve hastigheter helt annerledes.

 

 

Begge kan lese siste setningen i Sheldon sitt innlegg en gang til.

Lenke til kommentar

Du misforstår.

Poenget mitt er at det er naturlig å senke farten når veien blir uoversiktlig og svingete og øke på på strekkene.

Ser ut som det er mange som irriterer seg over dette og tror det er trygt å kjøre på fartsgrensen hele tiden.

Nei, jeg missforstår ikke. Fartsgrensene er satt i forhold til veistandard mm - om det er svingete så er det likt med når fartsgrensene ble satt.

Selvfølgelig er fartsgrensene en øvre grense og man skal hele tiden kjøre etter forholdene i øyeblikket.

Hvis du lager kø eller at du får noen som når deg igjen, men innenfor fartsgrensene så er det naturlig at disse gjerne vil forbi når muligheten kommer.

Når jeg igjen deg med tyngre kjøretøy i svingene og du øker hastigheten slik at jeg ikke kommer forbi der det er naturlig å kjøre forbi så sier det seg selv at du ikke er hjelpsom med dette. Dermed bryter du altså lovverket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange fartsgrenser er satt på måfå, eller med terning.

Kjører på mange veier som fartsgrensen er alt for høy, og like mange hvor grensen er alt for lav, sammenlignet med veier i samme området

F.eks 60 og 70 sone på vei med masse svinger, hvor man ikke ser rundt svingen, uten fortau

Så kommer man til rette strekninger hvor man ser langt fram, med fortau bak rekkverk eller grøft, og fartsgrensen er 50..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...