Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Derfor ligger de også i 80-90 i 110-sonen når ingenting ved vær og/eller føre tilsier at man må kjøre sakte.

 

I en 110-sone er det vel gjerne minst to felt i hver retning. Fartsgrensa er ikke en minimumsgrense, spørs om du nok må godta at ikke alle vurderer det som nødvendig, økonomisk eller fornuftig å holde 110 overalt. Bare å kjøre forbi og fortsette livet som før ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

... Bare å kjøre forbi og fortsette livet som før ;)

Da er jo poenget med en klagetråd på diskusjon.no meningsløs.  :hmm:

 

Benytter anledningen til å klage over hvor jævlig mange som kjører i kollektivfeltet på E6 nordover mot Hvam om ettermiddagen som ikke har lov:

Veldig mange elbiler uten passasjerer

En og annen gang fossilbiler, ofte i en litt gammel røten drittbil

Motorsykler med sidevogn - ikke så ofte, men det skjer

 

Jeg er ganske sikker på at de fleste av disse bare gir faen fordi det er nærmest null sjanse for represalier fra myndighetene, men jeg skulle virkelig ønske at "onkel" tok seg tid til å stå der en gang imellom for å rydde unna disse egoistiske drittsekkene som sniker i køen..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vært en del fokus i media siste dagene om hvordan bilister opptrer i forbindelse med utrykkingskjøretøy, og at enkelte bilister kanskje er uoppmerksomme. Men hva med bilister som "overdriver" aktpågivenhet?

 

eks. utrykkingskjøretøy kommer i motgående kjørebane og har ingen hindringer foran seg. Allikevel er det mange bilister som blinker ut til høyre og bremser helt ned/stopper. Det har jo null nytteverdi og i verste fall kommer som en overraskelse på bilen(ene) bak.

 

et annet eksempel er 4-felt vei med midtdeler (2 felt i hver retning) Det kommer utrykkingskjøretøy bakfra som ligger i venstre fil og har fri bane forover. Da hender det også ofte at en eller flere biler (i høyre fil) bremser ned/stopper. Helt unødvendig.

 

Dette bunner vel i at mange er litt usikre på hvordan man skal opptre (kan inkludere meg selv egentlig, fra tid til annen). Man risikerer ikke bot for å overdrive aktpågivenhet til det absurde, for å si det sånn, derfor velger mange den "sikre" oppførselen.

 

Er det ikke lov å bruke sunn fornuft, dvs. kun legge seg ut til siden/stoppe når det er påkrevd for å gi fri bane?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk på små sideveier som tror at bilen deres er "helt ute på siden" når det er 0,5-1m å gå på på deres side. Må bremse ned og kjøre med høyre side utenfor asfalten nesten daglig for å unngå å frontkollidere, enda det er godt med plass for 2 biler i bredden. Det er også flere som kjører midt i veien i svinger der man ikke ser mer enn 40-50m framover, nesten litt fascinerende at to slike ikke har frontkollidert på veiene i området her enda. Ble forsåvidt nesten frontet av ei som så ned i fanget (mobilen?) og kjørte midt i veien rundt en sving, ble etterhvert full brems og nesten halve bilen utenfor veien på meg før hun så opp og svingte unna et par meter før vi kolliderte. 

Lenke til kommentar

Mange har sett at de gjør slikt på Youtube, da det er loven i noen land

Tror ikke Norge har en slik lov, hvor en må svinge til siden og stoppe

 

måtte oppfriske/lese meg opp på tema, eneste jeg finner er i "forskrift om kjørende og gående trafikk" § 10. Fri veg

 

"Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse."

 

at man skal stanse (hvis trafikkbildet gjør det påkrevd) visste jeg fra før. Når utrykningskjøretøyet kommer bakfra, må man nesten alltid stoppe/bremse godt ned og legge seg ut til siden. Problemet er at folk driver med det selv når det er åpenbart at det ikke er påkrevd (i eksemplene jeg nevnte)

 

Noen som for øvrig har lagt merke til -at etter en evt. stopp, der ei klynge biler har kjørt ut til veikanten for å slippe frem utrykningskjøretøy, når man da gjør seg klar for å kjøre i gang igjen, kommer plutselig en av bilene bakerst fykende, fordi de kunne kjøre først ut på veien igjen etter at blålyset passerte. Vanlig folkeskikk er vel at man kjører ut i den rekkefølgen man står?

Lenke til kommentar

Vært en del fokus i media siste dagene om hvordan bilister opptrer i forbindelse med utrykkingskjøretøy, og at enkelte bilister kanskje er uoppmerksomme. Men hva med bilister som "overdriver" aktpågivenhet?

 

eks. utrykkingskjøretøy kommer i motgående kjørebane og har ingen hindringer foran seg. Allikevel er det mange bilister som blinker ut til høyre og bremser helt ned/stopper. Det har jo null nytteverdi og i verste fall kommer som en overraskelse på bilen(ene) bak.

 

Tidligere var trafikkregelen at man skulle stanse helt når det kom en utrykningsbil. Alltid. Dette ble endret på 70-tallet, nå er det nok å vike til siden og redusere farten, om nødvendig. En del eldre bilførere har ikke oppdatert seg og gjør slik det skulle gjøres da de selv kjørte opp. Mange lærer dessuten unoter fra andre i stedet for å oppdatere seg fra litteraturen.

 

Av sistnevnte årsak (at folk lærer trafikkregler fra andre, i stedet for å sjekke de selv), så er det f.eks en utbredt misforståelse at syklister er pålagt å stige av sykkelen og gå over gangfelt, at det ikke er lov å sykle to i bredden, at syklister er pålagt å bruke sykkelfelt/"sykkelsti" der dette finnes, at kortvarig stans er tillatt i sykkelfelt, at fartgrenser er minimumsgrenser og så videre. Jeg tror ganske mange ville få seg en overraskelse eller flere ved å lese hva som EGENTLIG står i trafikkreglene.

 

Trafikkreglene (stort sett uendret siden 1986): https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig favoritt er fortsatt syklister som kjører MOT kjøreretninng.

Enten er det er skolebarn, ungdom, eller voksne. Samme om det er vei eller sykkelfelt. Ser det nå ukentlig.

Eldre menn med stive nakker er også en favoritt.

Ja. Syklister som sykler mot retningen på sykkelfelt er jævlig skummelt. Det er ikke lov og det er til og med ofte malte piler i bakken. Fuck de.

 

Noen steder har de lov til å sykle mot kjøreretningen i veibanen på enveiskjørte veier, men da er det skiltet.

Lenke til kommentar

Det er helt bak mål å lage unntak for regelen med kjøreretning i enveiskjørte gater. Ikke rart folk blir forvirra. 
Ser ofte, nesten daglig, at folk sykler på "venstre" side av veien i sykkelfeltet. Husker godt for noen dager siden en person på el-sykkel syklet oppover ring 2 fra majorstuen, på feil side av veien, i sykkelfeltet. Der kommer det ofte syklister nedover i 40-50 km i timen. Når man da på el-sykkel holder 20+ oppover, er det bare flaks at det ikke har gått med liv her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politibil som ikke orka stoppe for meg inatt...

 

Kommer til en rundkjøring fra 80 sone. 4 armer. Jeg skal til venstre så blinker til venstre og kjører helt normal fart gjennom. Ser at rett fram kommer en politibil som ikke virka til å bremse ned som skulle rett over, altså jeg krysser veien hans, med forkjørsrett. Så rett før rundkjøringen skrur han på blålys type et sekund unna meg, mens jeg allerede nesten er foran han, så jeg bråbremsa ikke akkurat, og jeg tenkte uansett han satt de på for å ta en kontroll av meg, så kjørte videre ut av rundkjøringen mens han bråbremser... Så skrur han de av og bare forsetter rett over..? Rart opplegg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politibil som ikke orka stoppe for meg inatt...

 

Kommer til en rundkjøring fra 80 sone. 4 armer. Jeg skal til venstre så blinker til venstre og kjører helt normal fart gjennom. Ser at rett fram kommer en politibil som ikke virka til å bremse ned som skulle rett over, altså jeg krysser veien hans, med forkjørsrett. Så rett før rundkjøringen skrur han på blålys type et sekund unna meg, mens jeg allerede nesten er foran han, så jeg bråbremsa ikke akkurat, og jeg tenkte uansett han satt de på for å ta en kontroll av meg, så kjørte videre ut av rundkjøringen mens han bråbremser... Så skrur han de av og bare forsetter rett over..? Rart opplegg

 

Politiet MÅ ikke bruke blålys om de er i utrykning, det kan være grunner til at de trenger å flytte seg raskt uten å vekke for mye oppmerksomhet. Så var det en dyktig sjåfør der som så hva som skjedde og trengte å gi deg et signal om at de trengte fri vei - men så var han kanskje likevel litt sein i avtrekkeren. Ikke verre enn det. 

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...