Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

folk som absolutt skal kjøre hardt fordi deg og presse seg inn rett foran deg for å vinne en bil-lengde i kø-kjøring, eller diverse luringer som skal presse seg inn på de siste 50 meteren inn til sinsenkrysset og bråbremse for at ingen slipper de inn. PLANLEGG KJØRINGEN DIN SLIK AT DET BLIR FLYT I TRAFFIKEN.  

 

Har nesten smelt i ræva på en fordi vedkommende absolutt skulle inn der. 

Lenke til kommentar

Rar situasjon jeg så i dag, fartsgrensa på hovedvegen er 80km/t. Lang kø bak tysk bobil som kjørte 60km/t, ingen muligheter til å kjøre forbi pga midtdeler.

 

En bil bak bobilen la seg ut på avkjøringen og gassa forbi (så ut som opp til fartsgrensa) ned mot rundkjøringa, bremset opp for å kjøre gjennom trygt for så å gasse på såpass at h*n fikk lagt seg foran bobilen. Hadde det vært noen straff hvis politiet så dette? Det eneste jeg kan tenke meg h*n gjorde galt var å kjøre "forbi" bobilen på feil side selv om det var en helt annen veg.

 

yIFG9Kq.png

Lenke til kommentar

Folk som skal ligge å blokkere i venstrefila å bare kjøre noen få km/t raskere enn biler som kjører i høyrefeltet. Ble liggende bak en fyr i stad som skulle forbi 5-6 biler + en semi, å det var bare såvidt han kjørte fortere enn høyrefeltet, tok jo en evighet. Han hadde flere muligheter til å slippe forbi meg, men nei. Dette var i en 110 sone å han kjørte i 105 ca.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

vet ikke med andre, men synes det har en lei tendens til å oppstå et eller annet ubehagelig, uansett scenario eller grunn til å foreta forbikjøring, så for egen del har jeg mer eller mindre sluttet med det helt. Smører meg med et tykt lag tålmodighet og ligger bak.

Jeg foretar så og si aldri forbikjøring. Gjorde det lite før og nesten aldri nå nettopp fordi folk ikke er observante eller følger med.

 

Foretar kun forbikjøring når folk kjører under fartsgrensa og forholdene er gode. Rett og slett fordi jeg ikke liker å ligge bak slike utrygge folk i trafikken. Andre ganger øker jeg avstanden betraktelig eller kjører innom en busslomme.

 

Har også blitt veldig god på busslommer i det siste da folk virker å ha blitt opplært til å ligge på "kroken" din. Å kjøre med idioter på "kroken" gidder jeg ikke, så da bremser jeg ned i god tid og svinger innom en lomme. Så gir de full gass og legger seg på kroken til nestemann. På tide å få seg dashcam både foran og bak...

 

Litt frustrasjon ift. rutebusser.

 

1. Her om dagen opplevde jeg en buss som kjørte godt under fartsgrensa i 80-sona (ikke ifb. med busstopp) og jeg foretok forbikjøring. Bussen ga da full gass når han oppdaget meg i speilet på vei forbi (eskalerte en kontrollert og ufarlig forbikjøring til risikabel), blinket med lysene og tutet etter jeg hadde passert.

 

2. En kamerat på sykkel ble passert så nære av en buss at den subbet jakka og ble tatt i luftdraget. Kameraten tok igjen bussen i et boligfelt lenger frem, stoppet bussen og tok en alvorsprat med en øst-europeer som latet som han ikke skjønte norsk helt til han sa at han kjente sjefen hans. Det endte med at bussjåføren beklaget hendelsen.

 

3. Så og si alle bussene i boligfeltet kjører også langt over 30 grensa vi har der.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Appropo forbikjørnger... Jeg har flere ganger i vår og sommer måttet avbryte forbikjøringer på MC fordi forankjørende har økt farta så mye at det ikke har vært forsvarlig for meg å kjøre forbi.

 

Hva faen er galt med folk som ikke klarer å bli forbikjørt når de kjører 20 under fartsgrensa, men plutselig bare gir på på strekker...? 

Lenke til kommentar

Appropo forbikjørnger... Jeg har flere ganger i vår og sommer måttet avbryte forbikjøringer på MC fordi forankjørende har økt farta så mye at det ikke har vært forsvarlig for meg å kjøre forbi.

 

Hva faen er galt med folk som ikke klarer å bli forbikjørt når de kjører 20 under fartsgrensa, men plutselig bare gir på på strekker...?

Enkelte folk tåler ikke å bli forbikjørt. Satt på med brodern (Tesla P85) her om dagen hvor han hadde full pupp forbi en fyr der hvor firefelt starter, og der går det fra fartsgrense 70 og til 100. Vedkommende driver da febrilsk å blinker med lysene idet vi passerer. Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Det er nok og noen som ikke har lagt merke til at de kjører sakte, ser du kjører forbi og stresser plutselig veldig over at de sinker de bak og øker farten uten å tenke over at de skaper en farlig situasjon.

 

Alle delene av denne hendelsesrekken er selvsagt feil måte å reagere på, men det er i alle fall ikke nødvendigvis slik at alle med vilje øker farten.

Lenke til kommentar

Mange som kjører slik med vilje

1. de klarer ikke kjøre fort i svinger  (Jeg er der noen ganger, men jeg slipper forbi biler der det er mulig, om de vil forbi..)

2. de er redd for møtende trafikk

3. De vil ikke ha noen foran seg

 

Hvis dette er tilfellet burde man vel vurdere om førerkort er noe man klarer seg uten, kan ikke være bra for dem selv og andre på veien.

Lenke til kommentar
Etter å ha krysset landet på tvers et par ganger siste uken i bil blant annet over strynefjellet og videre over Valdresflye har min toleranse for bobil og campingvogn turister falt betydelig, etter å ha endt opp i flere hundre meter lange køer bak disse som gjerne kjører i kolonne på 3-4 biler i 30-40 km/t i 80 soner med plutselige stopp for å sikkert ta bilder midt i veien ved hvert fossefall. 

 

Vi stoppet så ved en bensinstasjon for å fylle tanken, gikk så inn på stasjonen for å gå på do å kjøpe noe junk og drikke for turen videre, når vi sto å kassen å skulle betale ble vi plutselig konfrontert av ei illsint dame som var på bobilferie som smalt å kjeftet på oss fordi vi ikke flyttet bilen bort fra pumpen før vi gikk inn på stasjonen. For kontekst var det rundt en 6-7 ledige pumper rundt omkring men de hadde bestemt seg for at de absolutt skulle på den pumpen vi sto på siden den var ytterst å de hadde innbilt seg de ikke fikk plass på innsiden (selv om der var mer en nok plass til en campingbil). 

 

Beklaget for at jeg heftet de i 2 minutter, skulle forte meg ut å flytte bilen slik de kunne komme seg på veien igjen slik de kunne komme seg tilbake til å hefte all annen trafikk resten av dagen :)  

 

Ikke for å generalisere, vi kom bak flere bobiler som oppførte seg skikkelig og la seg ut å slapp forbi når det begynt å bli litt biler bak de, og all ære for det , men det er jo alltid fåtallet som skal ødlegge for resten.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enkelte folk tåler ikke å bli forbikjørt. Satt på med brodern (Tesla P85) her om dagen hvor han hadde full pupp forbi en fyr der hvor firefelt starter, og der går det fra fartsgrense 70 og til 100. Vedkommende driver da febrilsk å blinker med lysene idet vi passerer.

Nåja

Blinket vedkommende med lysene pga dere kjørte forbi.....eller muligens pga dere hadde rævkjørt de i forkant av forbikjøringen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Well, duh.. :p

Mener du at det er ulovlig å gjøre dette? Så lenge trafikkregler på stedet (som fartsgrenser, vikeplikt etc) overholdes, kan jeg ikke se hva som gjør det ulovlig. Dersom du mener det motsatte, må du gjerne komme med en noe mer utdypende beskrivelse enn den over for å beskrive hva du mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...