daruu Skrevet fredag kl 22:10 Skrevet fredag kl 22:10 https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-nye-vw-idpolo-gti/84616651 Syntes denne ser bra ut rent estetisk. Men den blir sannsynligvis dyr + kunne med fordel hatt 4wd og dobbelt så mye hester....
Snowleopard Skrevet fredag kl 22:14 Skrevet fredag kl 22:14 daruu skrev (1 minutt siden): https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-nye-vw-idpolo-gti/84616651 Syntes denne ser bra ut rent estetisk. Men den blir sannsynligvis dyr + kunne med fordel hatt 4wd og dobbelt så mye hester.... Synd og skam at de bruker GTI på en elbil som ligger rundt 6,5 sec på 0-100 km/t, burde ihvertfall vært nede på 3,x og noe! Dette blir bare latterlig i mine øyne. Og flaut for VW! 🫢
Simen1 Skrevet fredag kl 22:27 Skrevet fredag kl 22:27 Snowleopard skrev (12 minutter siden): Synd og skam at de bruker GTI på en elbil som ligger rundt 6,5 sec på 0-100 km/t, burde ihvertfall vært nede på 3,x og noe! Dette blir bare latterlig i mine øyne. Og flaut for VW! 🫢 Hva er vanlige tall på tidligere gti poloer? 1
bzzlink Skrevet fredag kl 22:28 Skrevet fredag kl 22:28 (endret) 15 minutes ago, Snowleopard said: Synd og skam at de bruker GTI på en elbil som ligger rundt 6,5 sec på 0-100 km/t, burde ihvertfall vært nede på 3,x og noe! Dette blir bare latterlig i mine øyne. Og flaut for VW! 🫢 De lager bilene sine treige med vilje vil jeg tro? For å beholde det tradisjonelle hierakiet at Porsche skal være kjappest, så Audi og så resten Eller sliter de med å få til kjøling eller forbruk når de skal hente ut effekt kanskje? VAG har jo veldig lav toppfart på bilene som ikke har girkasse Endret fredag kl 22:30 av bzzlink
Jalla21 Skrevet fredag kl 22:28 Skrevet fredag kl 22:28 (endret) Snowleopard skrev (15 minutter siden): Synd og skam at de bruker GTI på en elbil som ligger rundt 6,5 sec på 0-100 km/t, burde ihvertfall vært nede på 3,x og noe! Dette blir bare latterlig i mine øyne. Og flaut for VW! 🫢 Tja, første Golf GTI (Mk1) som kom i 1976 klarte det samme på 9,2 sekunder. Første Polo GTI brukte 8,2 sekunder i 2001. Så hva er problemet ditt? Endret fredag kl 22:30 av Jalla21 2
Duriello Skrevet fredag kl 22:36 Skrevet fredag kl 22:36 0-100 på 6.5 sekunder i en liten bil som det der, tror jeg nok er morsomt uansett. Renault 5 er tregere, men får jo mye skryt for kjøreglede likevel. 🙂 4
Snowleopard Skrevet fredag kl 22:41 Skrevet fredag kl 22:41 Simen1 skrev (10 minutter siden): Hva er vanlige tall på tidligere gti poloer? Hva med å ta til seg at vi har nye drivlinjer og derved sterkt reduserte 0-100-tider? Selv om tidlig 80 tilsa rett under 10 sekunder for en rask bil, så har vi altså samfunnet, teknologien og dermed og ytelsene utviklet seg! Dermed må de måles mot dagens ytelser, og GTI skal liksom være blant de mest sporty bilene, og bør da ha ytelser som reflekterer det!
Jalla21 Skrevet fredag kl 23:06 Skrevet fredag kl 23:06 Snowleopard skrev (23 minutter siden): Hva med å ta til seg at vi har nye drivlinjer og derved sterkt reduserte 0-100-tider? Selv om tidlig 80 tilsa rett under 10 sekunder for en rask bil, så har vi altså samfunnet, teknologien og dermed og ytelsene utviklet seg! Dermed må de måles mot dagens ytelser, og GTI skal liksom være blant de mest sporty bilene, og bør da ha ytelser som reflekterer det! En bil blir ikke sporty fordi den klarer 0-100 raskt. Men uansett så er ulempen med alle elbiler alt for høy vekt. Vi får håpe faststoffbatteri kan endre på dette. 1 1
Snowleopard Skrevet fredag kl 23:21 Skrevet fredag kl 23:21 (endret) Jalla21 skrev (14 minutter siden): En bil blir ikke sporty fordi den klarer 0-100 raskt. Men uansett så er ulempen med alle elbiler alt for høy vekt. Vi får håpe faststoffbatteri kan endre på dette. Den blir ihvertfall ikke sporty av å slite med å holde følge med vanlige familiebiler fra andre produsenter. Det er som med idrettsutøvere, de skal jo være raskere og sterkere enn de som ikke er topptrente. Jeg kjøper ikke dyrt for å få litt fancy farger og styling, må ha krefter som står i stil, selvsagt. Men klart, må og ha kjøre-egenskaper som står i stil. Vekt er bare delvis et problem, når ytelsene ellers er temmelig mye vassere enn det en vanlig familiebil har. Vekt kan selvsagt gå ut over sving-egenskapene i høy fart, spesielt på glatta. Men enig, håper faststoff-batterier og/eller bedre kjemier klarer å øke energitettheten per kg, så man kan få lettere biler med lengre rekkevidde, og derved enda bedre ved svinger og raske manøvre. Endret fredag kl 23:22 av Snowleopard Skriveleif
Complexity Skrevet lørdag kl 04:58 Skrevet lørdag kl 04:58 Den er like slapp som en Nissan Leaf, men alikevel har den Launch Control.. 1
Elgen-Hansi Skrevet lørdag kl 05:55 Skrevet lørdag kl 05:55 I en verden hvor "nesten alle" biler har over 500 nm dreiemoment og gjør 0-100 på 4 tallet, uten å være sportslige i det heletatt, så syns jeg det er helt innafor å la GTI navnet på en Polo stå for lav vekt og sportslige kjøreegenskaper, ikke dragracing! 6.5 sekunder 0-100 er nok for svært sportslig kjøring på ladevei, så lenge bilen er godt balansert og ikke for tung... 2 1
bzzlink Skrevet lørdag kl 06:39 Skrevet lørdag kl 06:39 41 minutes ago, Elgen-Hansi said: I en verden hvor "nesten alle" biler har over 500 nm dreiemoment og gjør 0-100 på 4 tallet, uten å være sportslige i det heletatt, så syns jeg det er helt innafor å la GTI navnet på en Polo stå for lav vekt og sportslige kjøreegenskaper, ikke dragracing! 6.5 sekunder 0-100 er nok for svært sportslig kjøring på ladevei, så lenge bilen er godt balansert og ikke for tung... Ser poenget. Men det kommer også an på 60km/t - 100 km/t tiden. Hvis den er enda verre enn 0-100 så blir det jo ikke veldig sportslig.
Complexity Skrevet lørdag kl 06:48 Skrevet lørdag kl 06:48 (endret) 54 minutes ago, Elgen-Hansi said: Så syns jeg det er helt innafor å la GTI navnet på en Polo stå for lav vekt og sportslige kjøreegenskaper, ikke dragracing! 6.5 sekunder 0-100 er nok for svært sportslig kjøring på ladevei, så lenge bilen er godt balansert og ikke for tung... Den gamle Tesla Model 3 Standard Range (nmc) veide vel omtrent det samme med større batteri. Mere power hadde den også og lavere 0-100 tid. Og bakhjulsdrift som i mine øyne er en stor fordel. Men denne slår nok sikkert godt ann blandt entusiaster. Endret lørdag kl 06:50 av Complexity
Simen1 Skrevet lørdag kl 06:57 Skrevet lørdag kl 06:57 bzzlink skrev (8 minutter siden): Ser poenget. Men det kommer også an på 60km/t - 100 km/t tiden. Hvis den er enda verre enn 0-100 så blir det jo ikke veldig sportslig. Hvordan kan det gå lengre tid fra 60-100 enn fra 0-100? Mange elbiler har for mye kraft. Så mye at det kan bli farlig om man kommer borti feil pedal. Ok, man skal sikkert være litt klønete for å få sånne uhell, men vi har jo mange tilfeller av folk som mener bilen skjøt fart på egenhånd og det i ettertid har blitt en troverdighetskamp om pedalen faktisk ble tråkket inn eller ikke. Lunsj kontroll er en bra ting. 6,5 sekunder er helt ok for den typen bil etter min mening. Jeg vil si Polo er en slags 1. gangs kjøper bil eller 2. gangs. Og at det vil bli mange 20-25 åringer single og kjærestepar som kjøper en sånn bil. Samt en og annen pensjonist eller nyskilt. Polo er neppe førstevalget til et godt etablert par med barn eller familiefaren på 40-50. Jeg vil tro familiefaren på 40-50 er den som er mest bemidlet og i posisjon til å kjøpe litt fetere biler med mer bling, kraft og fullt utstyrt. Den vil nok forvente aks på 4,x . Tar jeg ikke helt feil så er vi en god klubb med sånne som henger denne i tråden..
bzzlink Skrevet lørdag kl 07:20 Skrevet lørdag kl 07:20 (endret) 27 minutes ago, Simen1 said: Hvordan kan det gå lengre tid fra 60-100 enn fra 0-100? Gear ratio på hvordan reduksjonsgiret er valgt satt opp. Eller tenker jeg feil? Er akselerasjonen linær på 2 biler som har samme 0-100 tid? Jeg får spørre AI Her er svaret: to elbiler som har samme 0-100 km/t tid. 6,5 sekunder. Vil de alltid ha samme 60-100 tid også, eller kan det variere med reduksjonsgiret på motoren? Nei, de vil ikke nødvendigvis ha samme 60-100 km/t-tid. Det kan variere betydelig selv om 0-100-tiden er identisk på 6,5 sekunder. Reduksjonsgiret (utvekslingsforholdet) spiller en viktig rolle her. Hvorfor det varierer Elmotorer har typisk: Konstant moment (høyt dreiemoment) opp til et visst omdreiningstall (ofte 4000–8000 o/min avhengig av motor). Konstant effekt etter det (momentet faller proporsjonalt med o/min). Reduksjonsgiret bestemmer hvilken hastighet bilen er på når motoren går fra konstant moment til konstant effekt. Et kortere gir (høyere utveksling) gir: Sterkere akselerasjon fra start (bedre 0-60). Tidligere overgang til konstant-effekt-området → svakere akselerasjon i 60-100. Et lengre gir (lavere utveksling) gir: Litt svakere start, men holder høyere moment lenger opp i hastighet. Bedre akselerasjon i midtre/høyere hastigheter (bedre 60-100 eller 80-120). Selv med samme totale 0-100-tid kan akselerasjonskurven være veldig forskjellig. Eksempler fra virkeligheten Mange sammenligninger (f.eks. Tesla Model 3 Performance vs. BMW i4 M50 vs. Hyundai Ioniq 5 N) viser akkurat dette. Biler med samme eller nesten samme 0-100-tid kan ha flere tiendedels sekunder forskjell på 60-100 eller 80-120. Noen har "rakettstart" men taper pusten, andre er jevnere. Andre faktorer som også spiller inn Effekt-til-vekt-forhold og effektkurve (peak effekt vs. kontinuerlig effekt). Hjulstørrelse/dekk og luftmotstand. Batteriets evne til å levere høy effekt over tid (C-rate). Vektfordeling og dekkgrep. Oppsummert To elbiler med nøyaktig 6,5 sek på 0-100 kan godt ha 60-100-tider som skiller seg med 0,3–0,8 sekunder eller mer, avhengig av hvordan produsenten har valgt girutveksling og motoroppsett. Kortere gir = bedre 0-50/0-60, svakere 60-100+. Lengre gir = jevnere akselerasjon, bedre 60-100+. Dette er en av grunnene til at 0-100 alene ikke forteller hele historien om hvor "rask" en elbil føles i ulike situasjoner (f.eks. forbikjøringer på motorvei). Testdata fra 60-100 eller 80-120 er ofte mer relevant for virkelig bruk. Endret lørdag kl 07:25 av bzzlink 1
Trestein Skrevet lørdag kl 07:26 Skrevet lørdag kl 07:26 Snowleopard skrev (9 timer siden): Synd og skam at de bruker GTI på en elbil som ligger rundt 6,5 sec på 0-100 km/t, burde ihvertfall vært nede på 3,x og noe! Dette blir bare latterlig i mine øyne. Og flaut for VW! 🫢 Under 5 sek er veldig vanskelig for en bil med trekk på forhjula Dessuten når gti kom var det mange flere familiesedaner som var raskere 0-100 Men Gti var kjapp sportslig og relativt billig i forhold til de som var raskere. Vil heller påstå at ditt utsagn er flaut 4
AL123 Skrevet lørdag kl 07:28 Skrevet lørdag kl 07:28 Snowleopard skrev (9 timer siden): Synd og skam at de bruker GTI på en elbil som ligger rundt 6,5 sec på 0-100 km/t, burde ihvertfall vært nede på 3,x og noe! Dette blir bare latterlig i mine øyne. Og flaut for VW! 🫢 Da ville det jo ikke vært en GTI. VAG har andre merkevarer for biler med høyere effekt. En ekte GTI bil skal ha fwd og fokus på kjøreegenskaper. 2
Trestein Skrevet lørdag kl 07:38 Skrevet lørdag kl 07:38 bzzlink skrev (14 minutter siden): Gear ratio på hvordan reduksjonsgiret er valgt satt opp. Eller tenker jeg feil? Er akselerasjonen linær på 2 biler som har samme 0-100 tid? Jeg får spørre AI Her er svaret: to elbiler som har samme 0-100 km/t tid. 6,5 sekunder. Vil de alltid ha samme 60-100 tid også, eller kan det variere med reduksjonsgiret på motoren? Nei, de vil ikke nødvendigvis ha samme 60-100 km/t-tid. Det kan variere betydelig selv om 0-100-tiden er identisk på 6,5 sekunder. Reduksjonsgiret (utvekslingsforholdet) spiller en viktig rolle her. Hvorfor det varierer Elmotorer har typisk: Konstant moment (høyt dreiemoment) opp til et visst omdreiningstall (ofte 4000–8000 o/min avhengig av motor). Konstant effekt etter det (momentet faller proporsjonalt med o/min). Reduksjonsgiret bestemmer hvilken hastighet bilen er på når motoren går fra konstant moment til konstant effekt. Et kortere gir (høyere utveksling) gir: Sterkere akselerasjon fra start (bedre 0-60). Tidligere overgang til konstant-effekt-området → svakere akselerasjon i 60-100. Et lengre gir (lavere utveksling) gir: Litt svakere start, men holder høyere moment lenger opp i hastighet. Bedre akselerasjon i midtre/høyere hastigheter (bedre 60-100 eller 80-120). Selv med samme totale 0-100-tid kan akselerasjonskurven være veldig forskjellig. Eksempler fra virkeligheten Mange sammenligninger (f.eks. Tesla Model 3 Performance vs. BMW i4 M50 vs. Hyundai Ioniq 5 N) viser akkurat dette. Biler med samme eller nesten samme 0-100-tid kan ha flere tiendedels sekunder forskjell på 60-100 eller 80-120. Noen har "rakettstart" men taper pusten, andre er jevnere. Andre faktorer som også spiller inn Effekt-til-vekt-forhold og effektkurve (peak effekt vs. kontinuerlig effekt). Hjulstørrelse/dekk og luftmotstand. Batteriets evne til å levere høy effekt over tid (C-rate). Vektfordeling og dekkgrep. Oppsummert To elbiler med nøyaktig 6,5 sek på 0-100 kan godt ha 60-100-tider som skiller seg med 0,3–0,8 sekunder eller mer, avhengig av hvordan produsenten har valgt girutveksling og motoroppsett. Kortere gir = bedre 0-50/0-60, svakere 60-100+. Lengre gir = jevnere akselerasjon, bedre 60-100+. Dette er en av grunnene til at 0-100 alene ikke forteller hele historien om hvor "rask" en elbil føles i ulike situasjoner (f.eks. forbikjøringer på motorvei). Testdata fra 60-100 eller 80-120 er ofte mer relevant for virkelig bruk. BMW sies å legge inn en forsinkelse i moment oppbygging ved start for å redusere virkningen av feil pedal bruk og at volvo blant annet har en mye kjappere reaksjon mellom pedalvinkel og momentet motoren gir. Dette påvirker 0-100 med ikke 60-120 eller 100 til 160 med flying start
Lord Britishface Skrevet lørdag kl 10:27 Skrevet lørdag kl 10:27 Jeg gikk fra en liten bil med forhjulstrekk, 8 sekunder 0-100 og en toppfart på 150 til en som er raskere enn en base 911. Antall ganger jeg "sliter med å holde følge med vanlige familiebiler" er uendret, og med mindre jeg ruller en tur til Tyskland er all den ekstra ytelsen rent teoretisk. På smale, svingete veier var 208-en faktisk morsommere. Hvis noen påstår at en bil er "flau" og "latterlig" utelukkende fordi den bruker litt over 6 sekunder til 100 (for øvrig cirka det samme som en e36 M3), sier det absolutt ingenting om bilen og veldig mye om lite vedkommende bryr seg om biler og kjøreglede. 6 2
kremt Skrevet lørdag kl 11:40 Skrevet lørdag kl 11:40 13 hours ago, Snowleopard said: burde ihvertfall vært nede på 3,x og noe! Dette blir bare latterlig i mine øyne. Og flaut for VW! 🫢 Mange med liten bilinteresse tror lav tid på 0-100 betyr kjøreglede. Kjørt flere moderne biler med ca 400 hk som har vært regelrett kjedelige å kjøre. Kjøreglede handler ofte om andre ting enn akselerasjon. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå