BadCat Skrevet lørdag kl 21:55 Skrevet lørdag kl 21:55 I-en er forbeholdt bensinmotor og sjanseløst på et EV. GT kan brukes på modeller som yter bedre enn basismodeller. Det trenger ikke være en superbil.
Hollabaloo Skrevet lørdag kl 22:05 Skrevet lørdag kl 22:05 BadCat skrev (2 minutter siden): I-en er forbeholdt bensinmotor og sjanseløst på et EV. Det er dessverre ingen regler som gjelder lenger når det gjelder sånt. Husker jeg irriterte meg over at Porsche valgte å bruke "turbo"-betegnelse på de sprekeste utgavene av Taycan. Men sånn er markedet. Man må gi forbrukerne sine, spesielt de mer konservativt anlagte, noe gjenkjennbart så de ikke skremmes bort. Og det er vel heller ikke første gangen "turbo" misbrukes, Gillette feks. gjorde vel dette allerede på starten av 2000-tallet. 1 2
AL123 Skrevet lørdag kl 22:18 Skrevet lørdag kl 22:18 (endret) BadCat skrev (28 minutter siden): I-en er forbeholdt bensinmotor og sjanseløst på et EV. GT kan brukes på modeller som yter bedre enn basismodeller. Det trenger ikke være en superbil. Gran Turismo, eller Gran Tourer som det oprinnelig het, kommer fra begrepet "Grand Tour" som er det engelske ordet for dannelsesreise. Mao den reisen som rike og adelige europeere sendte sine unge håpefulle på ca mellom 1700 og 1900, hovedsaklig til Italia og Hellas for å lære om språk, kunst, kultur og tidvis hard festing. Tradisjonen var fremdeles i hevd i mellomkrigsårene, og jeg synes å huske at Bentley var den første produsenten som tok i bruk begrepet om en bil da de mente ganske berettiget at det var en perfekt bil for raske kontinentkryssinger for de rike og vellykkede. Tradisjonellt skal en GT være en større sportsbil med grei bagasjeplass og stor motor, der fokuset skal være på å kunne tilbakelegge lange distanser med grei komfort i høy hastighet. Mao ikke en bil for folk flest, og de fleste mener at en masseprodusert bil, selv ikke fra premiumprodusenter som Mercedes og BMW kan være ekte GT biler. Typiske modeller i dag er Aston Martin DB12, Ferrari 12Cilindri, Bentley Continental og Maserati Gtan Turismo. Endret lørdag kl 22:20 av AL123 2 2
Hollabaloo Skrevet lørdag kl 22:23 Skrevet lørdag kl 22:23 (endret) Apropos det med å droppe I-en. På 90-tallet så hadde Nissan og Toyota to konkurrerende modeller, begge med 2.0 liter og for den tiden ganske høyt effektuttak (man kan helt sikkert diskutere hvor helhjertet Toyota sitt forsøk var her vs. Primeraen GTen som var veldig godt likt): Toyota Carina E GTI Nissan Primera GT Mon tro om de hos Nissan tenkte som så at "vi har jo ingen biler med forgasser lenger, ingen har det, så hva er vitsen med å skryte av å ha innsprøytning?" Også gikk de for GT istedet for GTI? Mercedes droppet jo også E for Einspritzung til slutt. W124 gikk jo f.eks. fra 300E til E300 der E-en plutselig sto for E-klasse. Det er i hvertfall sånn jeg husker den historien. Endret lørdag kl 22:26 av Hollabaloo 1 1
Trestein Skrevet søndag kl 09:44 Skrevet søndag kl 09:44 (endret) Uansett så leser man artiklen er det helt klart at det ikke er peugeot sin 505gti eller opel gte de har sett på Sitat fra el bil Nøyaktig 50 år etter at den første Golf GTI skapte historie i 1976, lanseres nå en GTI-modell som for første gang er 100 prosent elektrisk. Navnet er ID. Polo GTI, og selv om drivlinjen nå er fullelektrisk, lover VW at den klassiske GTI-følelsen skal være bevart gjennom forhjulstrekk, kvikk akselerasjon og et understell som er finpusset for svinger og kjøreopplevelse Det er dette de vil med bilen. Ikke lage en bak eller 4 hjulsdrevet bil som går 0-100 på 3 sek Endret søndag kl 09:51 av Trestein 2
Snylter Skrevet søndag kl 10:26 Skrevet søndag kl 10:26 On 5/16/2026 at 12:10 AM, daruu said: https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-nye-vw-idpolo-gti/84616651 Syntes denne ser bra ut rent estetisk. Men den blir sannsynligvis dyr + kunne med fordel hatt 4wd og dobbelt så mye hester.... Den er vel først og fremst gitt navnet for å hedre en gammel modell, begrepet hot hatch kan muligens passe godt fortsatt. On 5/16/2026 at 12:41 AM, Snowleopard said: Hva med å ta til seg at vi har nye drivlinjer og derved sterkt reduserte 0-100-tider? Selv om tidlig 80 tilsa rett under 10 sekunder for en rask bil, så har vi altså samfunnet, teknologien og dermed og ytelsene utviklet seg! Dermed må de måles mot dagens ytelser, og GTI skal liksom være blant de mest sporty bilene, og bør da ha ytelser som reflekterer det! GTI skulle aldri være de mest sporty bilene, det skulle være en noe oppjazza versjon av en ellers helt normal bil. Eksempelvis er Golf en hatchback, GTI er en hot hatch. 18 hours ago, AL123 said: Amen, har kjørt veldig mye forskjellig, fra 1920-tallsmodeller til helt nytt, med nypris fra det aller billigste til over 6 mill og fra 18hk til nesten 1000hk. Av de tre som har vært best på de tingene som appelerer mest til meg har to vært fwd og en rwd, og ingen av de hadde mer enn 130hk. Jeg vil ikke rate noen av 4wd-bilene jeg har kjørt blant topp 10. Når det gjelder 4wd er det så mange ulike måter å gjøre det på, gjort riktig blir det riktig så artig. Det er biler i kategorien 4wd jeg helt klart vil mene at hører til på topp 10-lista mi, ihvertfall når det gjelder morsomme småbiler. 16 hours ago, Snowleopard said: Det har i senere tider kommet biler med sammenleggbart ståltopp/alutop, men det er jo gjerne skrytt av som en del av bilen. Det har jo til og med et eget navn på slike tak. Vi har ulik definisjon av "i senere tid", Peugeot 601 Eclipse kom med ståltak som den pakket bort ved bruk av elmotorer allerede i 1934. 12 hours ago, Hollabaloo said: Wikipedia sin definisjon på GTI her, inkludert liste over mange kjente GTI-modeller. Enkelte merker på 80-tallet (f.eks. Citroen og Peugeot med eksemplene i innlegget over) valgte åpenbart å tolke det som en god betegnelse på en bil med litt mer krefter, litt mer luksusutstyr og god komfort for lange turer, mao en grand tourer. Hvis jeg skulle reist på en komfortabel "grand tour" nedover europa på 80-tallet, så er nok ikke en Golf GTI eller annen "hot hatch" GTI fra den tiden noe jeg ville satt øverst på ønskelisten 😅. Selv om det sikkert ville vært artig på små deler av turen, fjellpass og sånn f.eks. Wikipedia er en kilde preget av at input fra random folk bestemmer hva som er "fakta" Den lista burde også inneholdt en del modeller ved navn GTE.. Artig at Audi 80 i USA hadde en GTI-modell mens den i europa fikk navnet GTE på generasjonen etter. Audi 80 GTE kom forresten i to utgaver, en med FWD og en med Quattro. 11 hours ago, AL123 said: Tradisjonellt skal en GT være en større sportsbil med grei bagasjeplass og stor motor, der fokuset skal være på å kunne tilbakelegge lange distanser med grei komfort i høy hastighet. Mao ikke en bil for folk flest, og de fleste mener at en masseprodusert bil, selv ikke fra premiumprodusenter som Mercedes og BMW kan være ekte GT biler. Typiske modeller i dag er Aston Martin DB12, Ferrari 12Cilindri, Bentley Continental og Maserati Gtan Turismo. Jeg er av prinsipp helt uenig i at en GT er en større sportsbil. Bentley contintental er et godt eksempel på en bil som ikke er en sportsbil, det er en GT. En GT har for mange kompromisser til at det er en god sportsbil, i mange tilfeller blir det bare feil å kalle den sportsbil i det hele tatt. Det er som regel overvektige, svulstige beist av noen biler.. En av mine gamle favoritter er Ferrari 612, en fantastisk GT. Dessverre er den er for full av kompromisser til å være en sportsbil.
Jalla21 Skrevet søndag kl 10:28 Skrevet søndag kl 10:28 Trestein skrev (41 minutter siden): Uansett så leser man artiklen er det helt klart at det ikke er peugeot sin 505gti eller opel gte de har sett på Sitat fra el bil Nøyaktig 50 år etter at den første Golf GTI skapte historie i 1976, lanseres nå en GTI-modell som for første gang er 100 prosent elektrisk. Navnet er ID. Polo GTI, og selv om drivlinjen nå er fullelektrisk, lover VW at den klassiske GTI-følelsen skal være bevart gjennom forhjulstrekk, kvikk akselerasjon og et understell som er finpusset for svinger og kjøreopplevelse Det er dette de vil med bilen. Ikke lage en bak eller 4 hjulsdrevet bil som går 0-100 på 3 sek Den kommer også med adaptivt understell, og diff. lock. Dette blir ikke en bil for Ola, men for de som vet hva de vil ha.
Trestein Skrevet søndag kl 10:37 Skrevet søndag kl 10:37 Jalla21 skrev (2 minutter siden): Den kommer også med adaptivt understell, og diff. lock. Dette blir ikke en bil for Ola, men for de som vet hva de vil ha. Det er nok mange som har hatt en slik for lenge siden men ikke orker eller finner en gamel i god stand. Golf og polo gti var jo veldig artige biler å kjøre. Mye enklere å håndtere enn en kraftig bakhlulsdrevet bil for eksempel. 0-100 på under 7 sek er kjemperaskt og mere enn nok for de aller fleste. Setter man inn større motor blir det fort ugreit å kjøre en forhjulsdrevet bil. Alle husker vel saab viggen med 230hk på forhjula eller noen mislykkede amcars med 300hk.
AL123 Skrevet søndag kl 12:44 Skrevet søndag kl 12:44 Snylter skrev (2 timer siden): Når det gjelder 4wd er det så mange ulike måter å gjøre det på, gjort riktig blir det riktig så artig. Mulig det, jeg har bare ikke prøvd noen som jeg kan komme på. Snylter skrev (2 timer siden): Jeg er av prinsipp helt uenig i at en GT er en større sportsbil. Bentley contintental er et godt eksempel på en bil som ikke er en sportsbil, det er en GT. En GT har for mange kompromisser til at det er en god sportsbil, i mange tilfeller blir det bare feil å kalle den sportsbil i det hele tatt. Det er som regel overvektige, svulstige beist av noen biler.. En av mine gamle favoritter er Ferrari 612, en fantastisk GT. Dessverre er den er for full av kompromisser til å være en sportsbil. Tror nok NSK er uenig med deg.
Trestein Skrevet søndag kl 13:32 Skrevet søndag kl 13:32 AL123 skrev (46 minutter siden): Mulig det, jeg har bare ikke prøvd noen som jeg kan komme på. Tror nok NSK er uenig med deg. Betyr ikke grand stor på italiensk eller spansk? Tror du har rett
Snylter Skrevet søndag kl 14:41 Skrevet søndag kl 14:41 1 hour ago, AL123 said: Mulig det, jeg har bare ikke prøvd noen som jeg kan komme på. Tror nok NSK er uenig med deg. Jeg foreslår at du får testet en Sunny GTi-R, 323 GT-R eller aller helst 205 T16. På vinterføre kan selv en Audi 80 GTE Quattro være fantastisk med sine ynkelige 112hk. NSK er for liberale. Dette er hentet fra NSK sine gamle markedssider (februar 2003) og ekskluderer blant annet Bentley Continental GT (som er basert på en sedan ved navn Bentley Continental) Selv mener jeg selvsagt at denne regelen på NSK også var for liberal og at for mye rart ble anerkjent som sportsbil. Spoiler Hva er en sportsvogn? Det å definere hva som er en sportsvogn (sportsbil) er svært vanskelig. Noen mener at en sportsvogn er en åpen toseter. Andre mener at den gjerne kan være lukket, men må være en toseter. Noen mener at det er en bil med stor motor som går fort. Mens andre igjen mener at det må være en bil som er bygd slik at den er morsom å kjøre. Norsk Sportsvogn Klubb (NSK) har egentlig valgt å ikke lage en offisiell definisjon, fordi det er så mange meninger om hva en sportsvogn egentlig er. Hovedregelen for markedssiden: En sportsvogn må være tenkt som sportsvogn i utgangspunktet. Det er riktignok sjelden vi får direkte tilgang til bil-utviklernes tanker. Men det er lett å se når de har tenkt "sportsvogn". For å unngå utflyting på NSK markedsside, er jeg likevel nødt til å sette begrensninger: - sedaner, uansett motor og hjuloppheng, utelukkes - coupé-utgaver av sedaner utelukkes - cabriolet-utgaver av sedaner utelukkes - det er imidlertid gitt visse tillegg til hovedregelen (lengre ned på siden) Opprinnelig var en sportsvogn akkurat det; en SPORTSvogn. Det var de bilene man kjørte i løp på bane i helgene. Resten av uka ble de brukt på veien. Bilene var ofte svært upraktiske og spartanske: Sportsfunksjonen av bilen var så viktig at det som ikke var absolutt nødvendig for å kjøre fort på bane, ble redusert. Bakseter var unødvendig, bilene ble kortere og dermed lettere. Stort bagasjerom var unødvendig. Et tungt ståltak og stor frontrute var unødvendig. Tilbake var en forholdsvis enkel bil: sportsvognen. Men etterhvert har bilsporten utviklet seg og man trengte enda mer spesialiserte biler for baneløp for å vinne. Disse bilene var altfor spesielle for å bli brukt på veien. Noen ganger ble det laget gateversjoner av racingbilene; gatebilene har ofte mindre trimming av motoren, mer støydemping og litt mykere fjæring. Andre produsenter har laget konkurrenter til disse gate-racingbilene. Og andre har laget rimeligere biler basert på de samme grunn-prinsippene. Slik utviklet dagens gate-sportsvogner seg. Mye av teknologien (og delene) i dagens gate-sportsvogner er hentet fra personbilene (sedaner), mens filosofien bak bilene er klart inspirert av de opprinnelige sportsvognene. Det er denne filosofiske betraktningen som best definerer dagens sportsvogner. Noen ganger har de imidlertid "tenkt" litt for lite: GTI-biler og cabrioleter basert på sedaner er ikke sportsvogner! En sedan med spoilere, senkesett og trimmet motor er filosfisk sett fortsatt en sedan. En "GTI-bil" er altså ingen sportsvogn. Selv om den er kapabel til å kjøre fra det meste, også mange sportsvogner. BMWs M-modeller er GTI-biler i mine øyne. Selvsagt unntatt er M-modellen av sportsvognen Z3. En coupé-modell som er basert på en sedan (sportscoupé) blir vanligvis heller ikke regnet som en skikkelig sportsvogn. Opel Tigra er f.eks. en coupé basert på Opel Corsa. Mens Mazdas lille og svært like coupé MX3 derimot er en helt egen bilmodell, med en nydelig V6-motor. Den første Honda CRX (coupé-utgaven av Honda Civic) ble forøvrig godkjent som sportsvogn av klubben i Sverige (som altså fører liste). Her er vi altså i et av de mange grenselandene. Cabrioletugaver av vanlige sedaner er heller ikke sportsvogner. Disse er helt sikkert deilige biler, men mangler ganske mye på å bli en sportsvogn. Boble i cabrioletutgave blir derfor straks fjernet fra vår markedsside, det samme skjer med Saab 900 Cab, Audi 80/90 Cab og andre lignende biler. Jeg gjør oppmerksom på at kravet ikke er at sportsbilen skal være 100 % unik. Så vidt jeg vet finnes det i dag ingen biler uten deler fra underleverandører eller andre bilmodeller. Svært dyre biler kan muligens være opptil 80 % unike, mens de fleste biler er knapt 40 % unike. Det at en sportsbil deler f.eks motor og enkelte dasjborddetaljer med en sedan, regnes ikke som "basert på en sedan". Motsatt regner jeg ikke en sedan som sportsbil selv om den har samme motor som en rå sportsbil. En Citroën 2CV med motor fra en Lamborghini Countach er fortsatt en 2CV etter mine begreper. Godkjente tillegg til hovedregelen pr 23. september 2001 (listen vil bli justert ved behov): Alfa Romeo Giulia Coupe (Bertone-coupeene fra 60-tallet) Alfa Romeo GTV (på kortet Alfetta-bunn eller på Tipo-bunn) Audi Quattro Sport (ur-Quattro'n i kort utgave) Audi TT (på Golf-bunn) Auto Union 1000 SP (sjelden klassiker) BMW 2002 Turbo (sjelden klassiker) BMW 3.0 CS Coupe (sjelden klassiker) Ferrari 412 (sjelden klassiker) Fiat 130 Coupe (Dino-motor og eget karosseri, men helt i grenseland) Fiat 850 Sport Coupe og Sport Spider (nydelige små italenere) Coupé Fiat (basert på Tipo, men oppfattes som en egen modell) Fiat Barchetta (også basert på Tipo, men tilhører egentlig hovedregelen) Honda CRX Del Sol (cool liten 2-seters targa) Jaguar XJS (noen oppfatter denne som ekte sportsvogn) Lamborgini Espada (sjelden klassiker, tatt med som spesial-unntak) Lancia Beta Coupé og Spider (på kortet Beta-bunn) Mazda MX 3 (egen modell) Mercedes Benz SL og SLK (ikke SEL) Mini Cooper og Cooper S (andre Mini-er blir strøket) Nissan 200 SX Coupe (lillebror til 300 ZX) Nissan Skyline GT-R (rå japansk kjøremaskin) Opel 1900 GT (på Kadett-bunn, men oppfattes av de fleste som en egen modell) Pontiac Fiero (amerikansk "MR 2") Porsche 924 (egen modell tross Audi-relatert motor) Renault 5 Turbo (kun midtmotorbilene) Toyota Celica (alle modeller godtas) Triumph Herald og Vitesse (samme bunn som Spitfire og GT6) VW Corrado (helt egen modell) VW Karmann Ghia (oppfattes som en egen modell, tross Boble-plattform)
Svein M Skrevet søndag kl 14:49 Skrevet søndag kl 14:49 Når VW lager en Polo GTI som dette så vises det tilbake til tidligere Golf GTI og Polo GTI. Altså man ønsker denne koblingen for å si noe om hva slags bil dette er. 1
kremt Skrevet søndag kl 15:11 Skrevet søndag kl 15:11 Denne kan nok fort bli 500 tusen her hjemme Quote The ID. Polo GTI will go on sale in Germany starting in the fall with an equivalent price of about $45,000 at current exchange rates. Sadly, the ID. Polo GTI, like the regular ID. Polo, will remain forbidden fruit for American Volkswagen shoppers.
AL123 Skrevet søndag kl 16:04 Skrevet søndag kl 16:04 Snylter skrev (1 time siden): Jeg foreslår at du får testet en Sunny GTi-R, 323 GT-R eller aller helst 205 T16. På vinterføre kan selv en Audi 80 GTE Quattro være fantastisk med sine ynkelige 112hk. Vis skjult innhold Hva er en sportsvogn? Det å definere hva som er en sportsvogn (sportsbil) er svært vanskelig. Noen mener at en sportsvogn er en åpen toseter. Andre mener at den gjerne kan være lukket, men må være en toseter. Noen mener at det er en bil med stor motor som går fort. Mens andre igjen mener at det må være en bil som er bygd slik at den er morsom å kjøre. Norsk Sportsvogn Klubb (NSK) har egentlig valgt å ikke lage en offisiell definisjon, fordi det er så mange meninger om hva en sportsvogn egentlig er. Hovedregelen for markedssiden: En sportsvogn må være tenkt som sportsvogn i utgangspunktet. Det er riktignok sjelden vi får direkte tilgang til bil-utviklernes tanker. Men det er lett å se når de har tenkt "sportsvogn". For å unngå utflyting på NSK markedsside, er jeg likevel nødt til å sette begrensninger: - sedaner, uansett motor og hjuloppheng, utelukkes - coupé-utgaver av sedaner utelukkes - cabriolet-utgaver av sedaner utelukkes - det er imidlertid gitt visse tillegg til hovedregelen (lengre ned på siden) Opprinnelig var en sportsvogn akkurat det; en SPORTSvogn. Det var de bilene man kjørte i løp på bane i helgene. Resten av uka ble de brukt på veien. Bilene var ofte svært upraktiske og spartanske: Sportsfunksjonen av bilen var så viktig at det som ikke var absolutt nødvendig for å kjøre fort på bane, ble redusert. Bakseter var unødvendig, bilene ble kortere og dermed lettere. Stort bagasjerom var unødvendig. Et tungt ståltak og stor frontrute var unødvendig. Tilbake var en forholdsvis enkel bil: sportsvognen. Men etterhvert har bilsporten utviklet seg og man trengte enda mer spesialiserte biler for baneløp for å vinne. Disse bilene var altfor spesielle for å bli brukt på veien. Noen ganger ble det laget gateversjoner av racingbilene; gatebilene har ofte mindre trimming av motoren, mer støydemping og litt mykere fjæring. Andre produsenter har laget konkurrenter til disse gate-racingbilene. Og andre har laget rimeligere biler basert på de samme grunn-prinsippene. Slik utviklet dagens gate-sportsvogner seg. Mye av teknologien (og delene) i dagens gate-sportsvogner er hentet fra personbilene (sedaner), mens filosofien bak bilene er klart inspirert av de opprinnelige sportsvognene. Det er denne filosofiske betraktningen som best definerer dagens sportsvogner. Noen ganger har de imidlertid "tenkt" litt for lite: GTI-biler og cabrioleter basert på sedaner er ikke sportsvogner! En sedan med spoilere, senkesett og trimmet motor er filosfisk sett fortsatt en sedan. En "GTI-bil" er altså ingen sportsvogn. Selv om den er kapabel til å kjøre fra det meste, også mange sportsvogner. BMWs M-modeller er GTI-biler i mine øyne. Selvsagt unntatt er M-modellen av sportsvognen Z3. En coupé-modell som er basert på en sedan (sportscoupé) blir vanligvis heller ikke regnet som en skikkelig sportsvogn. Opel Tigra er f.eks. en coupé basert på Opel Corsa. Mens Mazdas lille og svært like coupé MX3 derimot er en helt egen bilmodell, med en nydelig V6-motor. Den første Honda CRX (coupé-utgaven av Honda Civic) ble forøvrig godkjent som sportsvogn av klubben i Sverige (som altså fører liste). Her er vi altså i et av de mange grenselandene. Cabrioletugaver av vanlige sedaner er heller ikke sportsvogner. Disse er helt sikkert deilige biler, men mangler ganske mye på å bli en sportsvogn. Boble i cabrioletutgave blir derfor straks fjernet fra vår markedsside, det samme skjer med Saab 900 Cab, Audi 80/90 Cab og andre lignende biler. Jeg gjør oppmerksom på at kravet ikke er at sportsbilen skal være 100 % unik. Så vidt jeg vet finnes det i dag ingen biler uten deler fra underleverandører eller andre bilmodeller. Svært dyre biler kan muligens være opptil 80 % unike, mens de fleste biler er knapt 40 % unike. Det at en sportsbil deler f.eks motor og enkelte dasjborddetaljer med en sedan, regnes ikke som "basert på en sedan". Motsatt regner jeg ikke en sedan som sportsbil selv om den har samme motor som en rå sportsbil. En Citroën 2CV med motor fra en Lamborghini Countach er fortsatt en 2CV etter mine begreper. Godkjente tillegg til hovedregelen pr 23. september 2001 (listen vil bli justert ved behov): Alfa Romeo Giulia Coupe (Bertone-coupeene fra 60-tallet) Alfa Romeo GTV (på kortet Alfetta-bunn eller på Tipo-bunn) Audi Quattro Sport (ur-Quattro'n i kort utgave) Audi TT (på Golf-bunn) Auto Union 1000 SP (sjelden klassiker) BMW 2002 Turbo (sjelden klassiker) BMW 3.0 CS Coupe (sjelden klassiker) Ferrari 412 (sjelden klassiker) Fiat 130 Coupe (Dino-motor og eget karosseri, men helt i grenseland) Fiat 850 Sport Coupe og Sport Spider (nydelige små italenere) Coupé Fiat (basert på Tipo, men oppfattes som en egen modell) Fiat Barchetta (også basert på Tipo, men tilhører egentlig hovedregelen) Honda CRX Del Sol (cool liten 2-seters targa) Jaguar XJS (noen oppfatter denne som ekte sportsvogn) Lamborgini Espada (sjelden klassiker, tatt med som spesial-unntak) Lancia Beta Coupé og Spider (på kortet Beta-bunn) Mazda MX 3 (egen modell) Mercedes Benz SL og SLK (ikke SEL) Mini Cooper og Cooper S (andre Mini-er blir strøket) Nissan 200 SX Coupe (lillebror til 300 ZX) Nissan Skyline GT-R (rå japansk kjøremaskin) Opel 1900 GT (på Kadett-bunn, men oppfattes av de fleste som en egen modell) Pontiac Fiero (amerikansk "MR 2") Porsche 924 (egen modell tross Audi-relatert motor) Renault 5 Turbo (kun midtmotorbilene) Toyota Celica (alle modeller godtas) Triumph Herald og Vitesse (samme bunn som Spitfire og GT6) VW Corrado (helt egen modell) VW Karmann Ghia (oppfattes som en egen modell, tross Boble-plattform) Har prøvd alle bortsett fra T16, av den enkle grunn at den er bygget i 200 eks, koster 3-4 mill og aldri har vært i Norge. De eneste japanske bilene fra fø 2000 jeg har prøvd som har vært gode er NSX og MR2 gen 3 . Audi quattro med langsmontert motor har jeg kjørt det meste frem til 2017. De er altfor fremtunge og understyrte. De eldre er stort sett crap, de nyeste er veldig kompetente, men ingen er direkte morsomme å kjøre. Synes faktisk Audi med haldex er bedre, men selv TT er bedre å kjøre som fwd enn som 4wd. Snylter skrev (1 time siden): ... Bentley Continental GT (som er basert på en sedan ved navn Bentley Continental) Vis skjult innhold Hva er en sportsvogn? Det å definere hva som er en sportsvogn (sportsbil) er svært vanskelig. Noen mener at en sportsvogn er en åpen toseter. Andre mener at den gjerne kan være lukket, men må være en toseter. Noen mener at det er en bil med stor motor som går fort. Mens andre igjen mener at det må være en bil som er bygd slik at den er morsom å kjøre. Norsk Sportsvogn Klubb (NSK) har egentlig valgt å ikke lage en offisiell definisjon, fordi det er så mange meninger om hva en sportsvogn egentlig er. Hovedregelen for markedssiden: En sportsvogn må være tenkt som sportsvogn i utgangspunktet. Det er riktignok sjelden vi får direkte tilgang til bil-utviklernes tanker. Men det er lett å se når de har tenkt "sportsvogn". For å unngå utflyting på NSK markedsside, er jeg likevel nødt til å sette begrensninger: - sedaner, uansett motor og hjuloppheng, utelukkes - coupé-utgaver av sedaner utelukkes - cabriolet-utgaver av sedaner utelukkes - det er imidlertid gitt visse tillegg til hovedregelen (lengre ned på siden) Opprinnelig var en sportsvogn akkurat det; en SPORTSvogn. Det var de bilene man kjørte i løp på bane i helgene. Resten av uka ble de brukt på veien. Bilene var ofte svært upraktiske og spartanske: Sportsfunksjonen av bilen var så viktig at det som ikke var absolutt nødvendig for å kjøre fort på bane, ble redusert. Bakseter var unødvendig, bilene ble kortere og dermed lettere. Stort bagasjerom var unødvendig. Et tungt ståltak og stor frontrute var unødvendig. Tilbake var en forholdsvis enkel bil: sportsvognen. Men etterhvert har bilsporten utviklet seg og man trengte enda mer spesialiserte biler for baneløp for å vinne. Disse bilene var altfor spesielle for å bli brukt på veien. Noen ganger ble det laget gateversjoner av racingbilene; gatebilene har ofte mindre trimming av motoren, mer støydemping og litt mykere fjæring. Andre produsenter har laget konkurrenter til disse gate-racingbilene. Og andre har laget rimeligere biler basert på de samme grunn-prinsippene. Slik utviklet dagens gate-sportsvogner seg. Mye av teknologien (og delene) i dagens gate-sportsvogner er hentet fra personbilene (sedaner), mens filosofien bak bilene er klart inspirert av de opprinnelige sportsvognene. Det er denne filosofiske betraktningen som best definerer dagens sportsvogner. Noen ganger har de imidlertid "tenkt" litt for lite: GTI-biler og cabrioleter basert på sedaner er ikke sportsvogner! En sedan med spoilere, senkesett og trimmet motor er filosfisk sett fortsatt en sedan. En "GTI-bil" er altså ingen sportsvogn. Selv om den er kapabel til å kjøre fra det meste, også mange sportsvogner. BMWs M-modeller er GTI-biler i mine øyne. Selvsagt unntatt er M-modellen av sportsvognen Z3. En coupé-modell som er basert på en sedan (sportscoupé) blir vanligvis heller ikke regnet som en skikkelig sportsvogn. Opel Tigra er f.eks. en coupé basert på Opel Corsa. Mens Mazdas lille og svært like coupé MX3 derimot er en helt egen bilmodell, med en nydelig V6-motor. Den første Honda CRX (coupé-utgaven av Honda Civic) ble forøvrig godkjent som sportsvogn av klubben i Sverige (som altså fører liste). Her er vi altså i et av de mange grenselandene. Cabrioletugaver av vanlige sedaner er heller ikke sportsvogner. Disse er helt sikkert deilige biler, men mangler ganske mye på å bli en sportsvogn. Boble i cabrioletutgave blir derfor straks fjernet fra vår markedsside, det samme skjer med Saab 900 Cab, Audi 80/90 Cab og andre lignende biler. Jeg gjør oppmerksom på at kravet ikke er at sportsbilen skal være 100 % unik. Så vidt jeg vet finnes det i dag ingen biler uten deler fra underleverandører eller andre bilmodeller. Svært dyre biler kan muligens være opptil 80 % unike, mens de fleste biler er knapt 40 % unike. Det at en sportsbil deler f.eks motor og enkelte dasjborddetaljer med en sedan, regnes ikke som "basert på en sedan". Motsatt regner jeg ikke en sedan som sportsbil selv om den har samme motor som en rå sportsbil. En Citroën 2CV med motor fra en Lamborghini Countach er fortsatt en 2CV etter mine begreper. Godkjente tillegg til hovedregelen pr 23. september 2001 (listen vil bli justert ved behov): Alfa Romeo Giulia Coupe (Bertone-coupeene fra 60-tallet) Alfa Romeo GTV (på kortet Alfetta-bunn eller på Tipo-bunn) Audi Quattro Sport (ur-Quattro'n i kort utgave) Audi TT (på Golf-bunn) Auto Union 1000 SP (sjelden klassiker) BMW 2002 Turbo (sjelden klassiker) BMW 3.0 CS Coupe (sjelden klassiker) Ferrari 412 (sjelden klassiker) Fiat 130 Coupe (Dino-motor og eget karosseri, men helt i grenseland) Fiat 850 Sport Coupe og Sport Spider (nydelige små italenere) Coupé Fiat (basert på Tipo, men oppfattes som en egen modell) Fiat Barchetta (også basert på Tipo, men tilhører egentlig hovedregelen) Honda CRX Del Sol (cool liten 2-seters targa) Jaguar XJS (noen oppfatter denne som ekte sportsvogn) Lamborgini Espada (sjelden klassiker, tatt med som spesial-unntak) Lancia Beta Coupé og Spider (på kortet Beta-bunn) Mazda MX 3 (egen modell) Mercedes Benz SL og SLK (ikke SEL) Mini Cooper og Cooper S (andre Mini-er blir strøket) Nissan 200 SX Coupe (lillebror til 300 ZX) Nissan Skyline GT-R (rå japansk kjøremaskin) Opel 1900 GT (på Kadett-bunn, men oppfattes av de fleste som en egen modell) Pontiac Fiero (amerikansk "MR 2") Porsche 924 (egen modell tross Audi-relatert motor) Renault 5 Turbo (kun midtmotorbilene) Toyota Celica (alle modeller godtas) Triumph Herald og Vitesse (samme bunn som Spitfire og GT6) VW Corrado (helt egen modell) VW Karmann Ghia (oppfattes som en egen modell, tross Boble-plattform) Dette er feil, av den enkle grunn at Continental sedan fra denne tidsperioden ikke finnes. Du sikter muligens til Flying Spur som er både utviklet og lansert etter GT.
Snylter Skrevet søndag kl 16:45 Skrevet søndag kl 16:45 32 minutes ago, AL123 said: Har prøvd alle bortsett fra T16, av den enkle grunn at den er bygget i 200 eks, koster 3-4 mill og aldri har vært i Norge. De eneste japanske bilene fra fø 2000 jeg har prøvd som har vært gode er NSX og MR2 gen 3 . Audi quattro med langsmontert motor har jeg kjørt det meste frem til 2017. De er altfor fremtunge og understyrte. De eldre er stort sett crap, de nyeste er veldig kompetente, men ingen er direkte morsomme å kjøre. Synes faktisk Audi med haldex er bedre, men selv TT er bedre å kjøre som fwd enn som 4wd. Dette er feil, av den enkle grunn at Continental sedan fra denne tidsperioden ikke finnes. Du sikter muligens til Flying Spur som er både utviklet og lansert etter GT. Audi 80 B2 med 4-sylindret motor er ikke så håpløst fremtung som tilsvarende med 5-sylindret, det er faktisk stor forskjell på de. Jeg har hatt en slik GTE Quattro selv, den ville det rett og slett vært feil å kalle understyrt til forskjell fra diverse andre biler jeg har hatt av samme merke. Jaja, hva gjelder Continental GT er den uansett en bil laget for å være en behagelig langturbil, det er noe helt annet enn sportsbil. 1
kremt Skrevet søndag kl 17:28 Skrevet søndag kl 17:28 Audi-bilene var håpløst gammeldagse i lang tid. De tviholdt på 2-takts motor langstilt der hele motoren var foran fremakslingen. De beholdt denne konstruksjonen lenge og de 5-sylindrede motorene ble laget fordi de ikke klarte å få plass til en 6-sylindret på langs. Så dårlig designet var bilene. Radiatoren måtte plasseres på siden av motoren for å få plass i motorrommet. Hele motoren hang foran fremakslingen. Mens BMW hadde front til front-mid-engine R6 motorer i lange tider med 50/50 foran-bak. Historien om rivalisering mellom BMW og Audi er egentlig en ikke-sak, de er ikke konkurrenter i den forstand.
Snylter Skrevet søndag kl 18:14 Skrevet søndag kl 18:14 37 minutes ago, kremt said: Audi-bilene var håpløst gammeldagse i lang tid. De tviholdt på 2-takts motor langstilt der hele motoren var foran fremakslingen. De beholdt denne konstruksjonen lenge og de 5-sylindrede motorene ble laget fordi de ikke klarte å få plass til en 6-sylindret på langs. Så dårlig designet var bilene. Radiatoren måtte plasseres på siden av motoren for å få plass i motorrommet. Hele motoren hang foran fremakslingen. Mens BMW hadde front til front-mid-engine R6 motorer i lange tider med 50/50 foran-bak. Historien om rivalisering mellom BMW og Audi er egentlig en ikke-sak, de er ikke konkurrenter i den forstand. Det begynner å bli skikkelig lenge siden 1965, det var vel da den siste DKW fikk 4-takter og navnet Audi. Tar jeg ikke feil var det en periode på rundt 30 år rett forut for dette der navnet Audi ikke var i bruk.. At det er en suboptimal løsning å plassere motoren helt foran er det ingen tvil om, det gir spesielle kjøreegenskaper særlig med den tunge 5-sylindrede motoren. Med den 4-sylindrede GTE-motoren var det bedre, det er vel ca samme motoren som i Golf 1 GTI 1,8
Svein M Skrevet søndag kl 19:27 Skrevet søndag kl 19:27 Det ser ut til at den nye Polo Gti fremstår på samme måte som de gamle Polo GTI. En sportslig utgave av Polo. Jeg vil tro at de hadde ikke så mye valg for motoreffekt, det er vel begrenset hva en kan putte inn i en slik bil før pris blir for høy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå