Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor finnes det fortsatt mye analoge speedometer på dagens nye biler?

Sovna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det et krav til bilindustrien..fra gubbene i EU. ? Vanskelig å få det til via satellitt som eksempelvis Google maps kan det vel ikke være..

Med denne misvisningen holder vi hele tiden mangfoldige % under fartsgrensen. Da tenker jeg fortrinnsvis på oversiktlige veier/motorveier og under gode forhold der maksimalt tillatt fartsgrense skal prioriteres.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal være en 0-10% + 4 km/t margin i toppen, og dette er for å kompensere for bla. endring i rulleomkretsen til dekk etter f.eks. slitasje, men også for å gi fører litt marginer til fartsgrensen.

Skrevet (endret)

Å kompensere for rulleomkretsen burde være teknisk mulig ved å kombinere hjul-rotasjonsensor med gps, da bør den kunne justere avviket så det blir konsekvent.

Jeg tror uansett ikke de greiene er analoge. Det er nok digital styring av det mekaniske instrumentet. Jeg ser ved oppstart av min Peugeot at alle instrumentene gir fullt utslag, før de faller til null igjen, antakelig som selv-test, så du ser at alt virker.

Containerskipet som grunnstøtte i Suez-kanalen pluss kårånaen resulterte i store forstyrrelser i forsyningskjedene for bilprodusentene, og det var flere bilmodeller som ble produsert med de instrumentpanelene som de fikk tak i. Og så kom EU-krav om fysiske knapper i stedet for en diger iPad i dashbordet Av sikkerhetsmessige årsaker.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet

At det fortsatt er analoge speedometer handler nok mest om estetikk, som nemnt så er det fortsatt finnes nye bilar i dag som har fullt analogt speedometer som måles med ein wire. Sjølv bilar med berre skjerm i dashbordet så får du vanlegvis bestemme om du vil få farta presentert visuelt i form av eit gamaldags speedometer eller berre talet.

Så vidt eg veit så er det ingenting reint teknisk som hindrer bilprodusentane i å bruke fartsmåling basert på GPS. Grunnen til at det er lite brukt er fordi det er vanskeleg for produsenten å garantere for at speedomteret til ei kvar tid både fungerer, og at speedometeret ikkje viser lågare enn reell hastigheit.
Det vil nok i praksis være umogleg å få ein bil godkjent i EU om speedometeret sluttar å fungere inne i tunnelar eller andre stadar utan god satelittdekning, så då må ein i praksis ha fartsmåling som baserer seg på rotasjonen i hjulet uansett.
Tidlegare så var det også eit problem at GPS posisjonen kunne "hoppe", altså at posisjonen hang igjen før den plutseleg oppdaterte til korrekt posisjon og då rekna ut farta til å være 1800 km/t når posisjonen flytta seg 500 meter på eit sekund.

Skrevet

Vet ikke om det gjøres slik, men det ville være logisk at det er ABS-systemet som leverer hastighetsdata. Det er ABS-systemet som til enhver tid kjenner hastigheten til hvert hjul.

Skrevet (endret)
The Avatar skrev (2 timer siden):

Det vil nok i praksis være umogleg å få ein bil godkjent i EU om speedometeret sluttar å fungere inne i tunnelar eller andre stadar utan god satelittdekning, så då må ein i praksis ha fartsmåling som baserer seg på rotasjonen i hjulet uansett.

For bøtter av år siden hadde en klokkeprodusent, kanskje flere, en teknologi der klokken var linket til en sender til et sted i verden ved navn Reiscweigh eller noe. I en evt en tunnel hvor kontakten ble brutt så gikk klokken over i quartz modus. Om ikke dette er en identisk løsning som biler kunne ha hatt så er i minste dette en veteran teknologi. 

Endret av Sovna
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (2 timer siden):

Det skal være en 0-10% + 4 km/t margin i toppen, og dette er for å kompensere for bla. endring i rulleomkretsen til dekk etter f.eks. slitasje, men også for å gi fører litt marginer til fartsgrensen.

Med dette som argument, å kompensere eller for å sikre med marginer. Den er for drøy, synes nå jeg. Jeg, som sikkert mange andre ønsker oss heller en korrekt visning. Om du selv ikke klarer å holde en tillatt eller forsvarlig hastighet så får heller forskriftene gi bilføreren en smekk.

Litt paradoksalt. På førerprøver blir du ansett kritikkverdig hvis du holder en for lav hastighet. Snakker kanskje om en 6-8 km/t. Kjipt da at en sensor sitter med en pad med gps styrt hastighetsvisning mens elevene oftest ikke har en slik å se på. Da blir hastighets avviket størst i sensors visning og vurdering. Hva hen mener og ser er avgjørende.

Endret av Sovna
Skrevet

Skulle vara enkelt at få till en bra och eksakt måling hvis man bruker både gps och hjulrotation. Man kan for eksempel estimera parametrarna som bestämmer hastigheten utifra rotation når man har bra gps signal och sen bruke den direkt når man har dålig. 

Bara gps riskerar att hoppa lite och fungerar ikke alls i en tunnel.

Skrevet (endret)

Om visning er analog eller ikke har ingenting med nøyaktigheten. Det går utelukkende på estetikk. Det er mange år siden speedometer var direkte drevet gjennom wire. Det er ganske normalt at biler har både analogt speedometer og digitalt speedometer, og begge får data fra samme kilde. 

Om spørsmålet egentlig er hvorfor bilene viser feil hastighet, så er dette på grunn av EU. EU krav gjør at produsentene kan få bøter om bilene viser for lav hastiget, men de kan vise oppmot 10% for høyt. Dette gjør at de fleste legger seg midt i mellom, og viser rundt 5% for høyt. 

Endret av likferd
Skrevet
likferd skrev (3 minutter siden):

Om visning er analog eller ikke har ingenting med nøyaktigheten. Det går utelukkende på estetikk. Det er mange år siden speedometer var direkte drevet gjennom wire.

Så du mener det ikke er misvisning på speedometer i dag?

Skrevet
Sovna skrev (1 time siden):

Så du mener det ikke er misvisning på speedometer i dag?

Så lenge et speedometer måler hjulhastighet vil det være unøuaktigheter. Bare slitasje på gummin vil påvirke resultater. Tror også at det er et regelverk som sier at speedometer ikke skal vise for lav hastighet. 

Min bil har ikke klokke og jeg savner det!

Skrevet

Om du trodde analogt speedometer var ille, så har 2023 Toyota Proace Electric både analog speedometer og analog batteri-indikator.

image.png.2f1de98dd9808945b0094d3b74ff9632.png

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Så lenge et speedometer måler hjulhastighet vil det være unøuaktigheter. Bare slitasje på gummin vil påvirke resultater. Tror også at det er et regelverk som sier at speedometer ikke skal vise for lav hastighet. 

Min bil har ikke klokke og jeg savner det!

Jeg er klar over misvisningen. En annen her sok ikke var det. Men det er jo såre enkelt å finne ut hvor mye bilens avvik har fra rett hastighet. Mobiltlf. Eller via alle de hastighetsmålerne vi har langs veien. 

Skrevet
Sovna skrev (2 minutter siden):

Jeg er klar over misvisningen. En annen her sok ikke var det. Men det er jo såre enkelt å finne ut hvor mye bilens avvik har fra rett hastighet. Mobiltlf. Eller via alle de hastighetsmålerne vi har langs veien. 

Joda før brukte vi veivesnet sine avstandspinner (Hver 500meter) og stoppeklokke. 

Må innrømme at jeg har tenkt tanken på at det burde ha vert større nøyaktighet gjerne kombinert med at fartsbøter ikke startet før man var 5km/h over grensen. Det hadde hindret slike bilister jeg kjørte forbi i dag. Hvit tesla som kjørte 75km/h på speedo i en 80 sone.

Skrevet (endret)
John-B skrev (41 minutter siden):

Om du trodde analogt speedometer var ille, så har 2023 Toyota Proace Electric både analog speedometer og analog batteri-indikator.

image.png.2f1de98dd9808945b0094d3b74ff9632.png

Samme i Yaris hybrid og flere andre, speedometer og lade/kraft indikator er begge analog.

Eksempel fra en Yaris hybrid:

Spoiler

68cdfa7beb239.jpeg

Endret av xRun
Skrevet (endret)

Handler nok mye om at folk ikke liker forandringer og slik har det vært i alle år..

Min 6 år gamle bil har digitalt speedometer og runder oppover på speedometer, så viser ofte 1km/t for mye. Men leser jeg av speedometeret via canbus får jeg det helt nøyaktig med desimaler.

Så det går ann..

Den viser og gjennomsnittshastigheten på strekninger med fotobokser som måler slikt og da viser den helt nøyaktig hastighet.

Endret av Complexity

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...