Gå til innhold

Attentatet på Charlie Kirk

Sir

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Sir skrev (29 minutter siden):

Nei, vi diskuterer nok bare to forskjellige ting. 

...

Nei..?

Jeg spør deg hvordan man kan støtte -- og ved valg, stemme på -- en autoritær president som har forsøkt kupp, Donald Trump, uten å være moralsk forkvaklet.

Nå forutsetter jeg at personen ikke er grovt misinformert, men er klar over de relevante faktaene.

Jeg er ikke interessert i Whatabout-isme.

Vi diskuterer en høyreradikal spreder av misinformasjon som hjalp en autoritær presidentksndidat -- som forsøkte kupp for å beholde makten -- å vinne valget i 2024 gjennom å fremdeles støtte Donald og hans misinformasjon.

...

BLM kan vi diskutere til den feite dama synger, i andre tråder.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 minutes ago, leticia said:

Nei

Å nei. 

Uansett, jeg regner jo med at du er konsekvent og at grensen fortsatt går levedyktighet, uansett om man snakker med eller uten teknologisk hjelp..

Rent praktisk i dag er du bedre enn CK, for vi er ikke helt der enda hvor vi kan holde små fostre i livet fra et tidlig stadie. Men rent moralsk er du ikke spesielt mye bedre enn CK så lenge den moralen du fører vil redusere kvinner til rene fødemaskiner så fort teknologien utvikler seg nok?

..men moralske sannheter og oppfatninger endrer seg jo fra sted og tid, så er heller ikke noe i veien for å endre moralsk oppfatning når den dagen kommer, er vel tvert i mot ganske vanlig, men da må du finne noe annet enn levedyktighet å forankre en moralsk status i.

Endret av jallajall
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jallajall skrev (9 minutter siden):

Uansett, jeg regner jo med at du er konsekvent og at grensen fortsatt går levedyktighet, uansett om man snakker med eller uten teknologisk hjelp..

Derfor er fullt utviklet anlegg for bevissthet en god milepæl, det er da livet begynner, begynner å bli noe mer enn grønnsakene i hagen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

Derfor er fullt utviklet anlegg for bevissthet en god milepæl, det er da livet begynner, begynner å bli noe mer enn grønnsakene i hagen.

Når er det da?

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutes ago, Red Frostraven said:

Er jo mange levende vesener som har "fullt utvilklet anlegg for bevissthet" som vi likevel velger å kose oss med på middagsbordet. Antar du er konsekvent og er i stor grad vegetariener, eventuelt at du kun spiser kjøtt fra vesener uten anlegg for bevissthet?

Endret av jallajall
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (16 minutter siden):

...

Nei..?

Jeg spør deg hvordan man kan støtte -- og ved valg, stemme på -- en autoritær president som har forsøkt kupp, Donald Trump, uten å være moralsk forkvaklet.

Vel, jeg kan bare gjette, men jeg vil tro det handler om at man mener støtten bidrar til å fremme politikk man bryr seg om. Altså i likhet med de 77 millioner andre moralskt forkvaklede amerikanere som stemte på ham.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sir skrev (22 minutter siden):

Vel, jeg kan bare gjette, men jeg vil tro det handler om at man mener støtten bidrar til å fremme politikk man bryr seg om. Altså i likhet med de 77 millioner andre moralskt forkvaklede amerikanere som stemte på ham.

De fleste av de som stemte Trump er grovt misinformert, og lider av å tro blindt på autoriteter, der er ikke alle moralsk forkvaklet.

70% av republikanere er grovt misinformerte om valget 2020:
https://edition.cnn.com/2023/08/03/politics/cnn-poll-republicans-think-2020-election-illegitimate

De fleste republikanere tror heller på presidenten enn objektiv journalisme
.
https://www.ap.org/news-highlights/spotlights/2024/ap-norc-usafacts-poll-republicans-are-more-likely-to-trust-trump-than-official-election-results/

De er misinformert av blant annet ondsinnede tullinger som Charlie Kirk, Fox News, Ben Shapiro, og andre aktører som dem, som sprer politisk misinformasjon 

...

Jeg sa også eksplisitt at jeg forutsatte at han ikke var grovt misinformert.

Tror du han er grovt misinformert?

---

Er du grovt misinformert..?

Hvis nei, forstår du hvor sykt det er å stemme på en person som ikke bare har demonstrert at han driter i demokratiet, lyger om viktige tema med bedre samvittighet enn normale folk gir slipp på sokker med hull i, og rangeres som den dårligste presidenten noensinne i den enkle jobben han arvet...

https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_rankings_of_presidents_of_the_United_States

Eller forstår du genuint ikke hvor fordømt umoralsk og farlig det er?

Hva hindrer ham og republikanerne som støttet ham i å forsøke kupp igjen, og avslutte demokratiet?

Er det helt greit?

Er du i tvil?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Red Frostraven skrev (6 minutter siden):

De fleste av de som stemte Trump er grovt misinformert, og lider av å tro blindt på autoriteter, der er ikke alle moralsk forkvaklet.

https://edition.cnn.com/2023/08/03/politics/cnn-poll-republicans-think-2020-election-illegitimate

.
https://www.ap.org/news-highlights/spotlights/2024/ap-norc-usafacts-poll-republicans-are-more-likely-to-trust-trump-than-official-election-results/

De er misinformert av blant annet ondsinnede tullinger som Charlie Kirk, Fox News, Ben Shapiro, og andre aktører som dem, som sprer politisk misinformasjon 

...

---

Hvis nei, forstår du hvor sykt det er å stemme på en person som ikke bare har demonstrert at han driter i demokratiet, lyger om viktige tema med bedre samvittighet enn normale folk gir slipp på sokker med hull i, og rangeres som den dårligste presidenten noensinne i den enkle jobben han arvet...

https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_rankings_of_presidents_of_the_United_States

Hva hindrer ham og republikanerne som støttet ham i å forsøke kupp igjen, og avslutte demokratiet?

Er det helt greit?

Er du i tvil?

Med den definisjonen så er vel heller ikke Trump moralskt forvaklet. 

jeg er enig i at å bevisst lure folk til å tro at et valg ble stjålet er umoralsk.

• Liker 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Hvis du først skal diskutere reaksjoner på drapet, blir det tåpelig å unngå elefanten i rommet.

https://www.theguardian.com/us-news/2025/sep/12/trump-fox-friends-charlie-kirk-shooting

Sitat

He went on: “The radicals on the right are radical because they don’t want to see crime … The radicals on the left are the problem – and they are vicious and horrible and politically savvy. They want men in women’s sports, they want transgender for everyone, they want open borders. The worst thing that happened to this country.”

Vel, de på ytre høyre er ikke der fordi de er imot kriminalitet, rasisme og dehumanisering av ulike grupper er det som karakteriserer ytre høyre. F eks på fox news når man snakker om å drepe hjemløse og rusmisbrukere

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, Subara said:

Det som er bra med dette forumet, er at man har meningsytringer fra hele fjøla/ på hele skalaen fra høyre til venstre. Og at man dermed får prøvd ut meningene sine. Men at det kan være en del personangrep. Og det kan gå en kule varmt. Men da kan man gå til kildene.

Det som er skummelt, er hvis man slutter å stole på vanlige nyhetskanaler som NRK, TV2 og statlig statistikk og forskning, selv om det er lov å være uenig. Har en venninne som leser nyheter fra krigen på Gaza på youtube. Hun skjønner ikke at hun leser israelsk propaganda. Hun virker som hun har blitt hjernevasket, men radikalisert er muligens hakket verre?

Hva gjelder Kirk, så er drap den mest alvorlige forbrytelsen man kan begå, noe som i seg selv kan gi "utestemme" på forumet.

Kirk snakket selv i skarpe ordelag, og for mange var meningene hans ganske drøye. Også Simon Velle er uenig i en del, men anerkjenner bidraget hans til ytringsfriheten.

100% enig med deg. 

Men følgende bør presiseres. At man kan være kritisk til enkelte dekninger i nyhetskanaler er bare sunt i den forstand at man har lært seg kritisk tankegang. Det å tenke selv, sjekke kilder med en analytisk tilnærming og ikke alltid ta alt for god fisk er noe alle bør lære seg. Det er også noe man gjerne erfarer underveis i livet og ens egen prosess der vil utvikle seg - for alle. Fra man er verdensmester i alt i 20 årene til man er 70 osv.

At man er kritisk til kun ett forhold i kun èn nyhetssak ser jeg heller ikke som at kan sidestilles med at man slutter å stole på NRK, TV2, statlig statistikk og forskning i alle sammenhenger. Men i polariserte debatter som dette absolutt er, ser man gjerne at når man er skeptisk til et forhold i én sak så hyperboles og overdrives gjerne kritikken til at man da ikke stoler på noe av det. Det blir veldig upresist og uryddig i mine øyne.

PS.
Ta også høyde for at mange klarer å ha flere tanker i hodet samtidig og ha et sundt og kritisk forhold til -alle- kilder man konsumerer. Derfor har jeg også bedt om troverdige kilder da man vet at eks. kilder som WiKi ikke alltid er til å stole på.

Ellers altså enig med deg :).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Sir skrev (10 minutter siden):

jeg er enig i at å bevisst lure folk til å tro at et valg ble stjålet er umoralsk.

Og det å forsøke å begå kupp, det er helt i orden..? Water under the bridge, om det mislykkes?
Hvordan går det normalt med land hvis statsleder kommer til posisjonen gjennom kupp fundert på narsissistisk egoisme?

Hva bør straffen for kuppforsøk være? Jeg anser det som omtrent like alvorlig som landsforræderi.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
4 minutes ago, Tussi said:

Vel, de på ytre høyre er ikke der fordi de er imot kriminalitet, rasisme og dehumanisering av ulike grupper er det som karakteriserer ytre høyre. F eks på fox news når man snakker om å drepe hjemløse og rusmisbrukere

Først og fremt er er det et gigantisk problem når presidenten fyrer opp, i stedet for å slukke.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

Først og fremt er er det et gigantisk problem når presidenten fyrer opp, i stedet for å slukke.

Ja, jeg tror han forbereder en form for unntakstilstand for å sette grunnlegegnde rettigheter utav spill

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
19 minutes ago, Rhabagatz said:

Definitivt. Hvis man nå ser at Trump benytter dette til å begrense folks rettigheter (som har skjedd gjennom nylig moderne historie), så blir det en "interessant" tid vi går i møte. Ikke nødvendigvis i postiv forstand som man sikkert forstår. 

Endret av Theo343
Skrevet (endret)
17 minutes ago, Red Frostraven said:

Hvordan går det normalt med land hvis statsleder kommer til posisjonen gjennom kupp fundert på narsissistisk egoisme?

Hvis man fjerner "gjennom kupp" fra denne setningen så har man en stor del ledere i stater og sektorer som er der nettopp pga. dette. Selv i vesten og skandinavia. Ellers ønsker ingen i et demokrati et kupp vil jeg tro.

Noe å tenke over, selv om kupp er det verste som kan skje i den sammenhengen.

Endret av Theo343
Skrevet
FrihetensRegn skrev (24 minutter siden):

Mye mentalt syke mennesker der ute, som hyller drap og oppfordrer til vold:

"Jeg håper at alle som ønsket CK død eller hyller attentatet brenner i helvete." Nei, det blir for mye. Jeg kaller dem heller "mentalt syke".

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
27 minutes ago, Rhabagatz said:

Hvis du først skal diskutere reaksjoner på drapet, blir det tåpelig å unngå elefanten i rommet.

https://www.theguardian.com/us-news/2025/sep/12/trump-fox-friends-charlie-kirk-shooting

Det som mange diskuterer og har fokusert på (inkludert meg selv som noen ikke helt forstår), er at man bør resolutt fordømme og slå kraftig ned på at man hyller politisk vold. Uavhengig av hvem som blir utsatt for det. For dette standpunktet og fokuset blir jeg forøvrig forsøkt stemplet som høyreekstremist av enkelte i dette forumet, som i grunn beviser hvor ille tilstanden er i samfunnet :)

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet (endret)
48 minutes ago, Red Frostraven said:

.

...

---

Er det helt greit?

Er du i tvil?

For å være helt ærlig så tror jeg ikke alle som stemte på Trump er så dumme som man skal ha det til. Jeg og flere tror rett og slett at folk var så ufattelig lei av mange store samfunnsproblemer at de heller ville gnage av seg foten og stemme Trump, selv hva kostnaden av det vil kunne bli.

Slike ting som dette ser man i mange ulike sammenhenger hvor mange føler at de må velge mellom Pest eller Kolera.

Slike situasjoner utvikler seg over land tid fordi de såkalte "ansvarlige" ikke gjør jobbe sin.

Endret av Theo343
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...