Gå til innhold

Attentatet på Charlie Kirk

Sir

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
MrL skrev (23 minutter siden):

Man aksepterer dette hver dag man tillater folk å kjøre bil.

At man jobber med forbedringer gjør ikke aksepten mindre, er det uakseptabelt får man bannlyse bilkjøring inntil teknologien er på plass. 

Jeg kan like gjerne si:

"At folk uten barn mener det er akseptabelt at så mange barn blir drept i biltrafikken for å ikke måtte regulere dette mer er både kaldt og kynisk, fordi på det tidspunktet gikk ikke utover dem selv. "

Argumentasjonen til CK var ikke basert på hans egeninteresse men snarere heller befolkningens.

Han mente skaden befolkningen kan ha ved å ikke bevæpne seg er langt større, i form av overgrep fra myndigheten og frihet for å beskytte seg mot staten - blant annet.

Jeg er ikke enig i hans overbevisning, men jeg kan ikke si at det kom fra et punkt om kynisme - fordi han var geniunt overbevist om at skaden var større hvis det ikke tillates.

Kynismen da blir isåfall mer i den liga "drep 10 for å redde 100".

Jeg ville tolket "aksept" som at man ikke jobber videre for å forhindre det og gjør systemene tryggere.
Jeg skrev allerede tidligere at samfunnsnytten av bilferd veier opp for de nåværende kostnadene i menneskeliv, det har vi som samfunn bestemt kollektivt. Men vi jobber fortsatt mot tryggere systemer så dødstall kan komme så langt ned som mulig. 

Det gjør ikke USA med skytevåpen, spesifikt da ikke den republikanske siden. Charlie Kirk og hans Turning Point USA har ofte blitt sponset og støttet av NRA, så selv om mye av hans utsagn er ideologisk overbevisning så vil jeg tro at en god del også er gunstig for ham å mene, gitt hans støttespillere. Jeg er ganske kynisk selv, så jeg legger til mye kynisme til folk som Charlie Kirk, spesielt med det utsagnet. 

Men dette blir en meningsløs debatt nå. Man kan sammenligne hva som helst med hva som helst for å få frem sitt poeng, og jeg kan godt si Charlie Kirk ikke er kynisk. 

Endret av AlpakkaMafakka
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Ja de som hyllet ABB og hans handlinger kan man sidestille med de som hyller dette drapet. 

Ok, har ikke lest hele tråden, men er det noen som gjør det? 

• Liker 3
Skrevet
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Vel som far så har jeg sto medfølelse og empati med alle barn som mister en god far til meningsløse drap som utføres pga meningsforskjeller. 

Det er trist for barna ja, og familien selvfølgelig.

Men det kommer ikke akkurat som noen spesielt stor overraskelse, og det er ganske naturlig at mange andre ikke synes det er så trist.

Skrevet (endret)
3 minutes ago, Folkflesk said:

Ok, har ikke lest hele tråden, men er det noen som gjør det? 

Amrit gjorde det på TikTok. Jeg har ikke lest hele denne tråden men det virker som flere synes det var greit ved å bruke semantisk gymnastikk.

Endret av Theo343
Skrevet
1 minute ago, Iki said:

Det er trist for barna ja, og familien selvfølgelig.

Men det kommer ikke akkurat som noen spesielt stor overraskelse, og det er ganske naturlig at mange andre ikke synes det er så trist.

Ok så det er ikke overaskende at meningsmotstandere på hvordan samfunnet bør være blir drept? Så man mener dette også er lite trist om det utføres i Norge?

Skrevet (endret)
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Amrit gjorde det på TikTok. Jeg har ikke lest hele denne tråden men det virker som føere synes det var greit ved å bruke semantisk gymnastikk.

Kaur er et nek. Bra hun ble kastet som leder av RU. Må forandre seg mye før hun kan bli en seriøs politiker.

Og jeg håper hun ikke er i tråden.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
Skrevet
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Håper denne tråden kan brukes til å snakke om selve drapet og forhold rundt denne tragiske og groteskr handligen, samt den mistenkte og etterforskningen.

Ikke for å forsøke å begå karakterdrap på offeret.. Dette kan man heller lage sin egen tråd på.

Hva skjer dersom jeg ikke overholder dette? Blir jeg doxxet og jaktet ned på sosiale media og i det virkelige liv? 😅

• Liker 1
Skrevet
AlpakkaMafakka skrev (45 minutter siden):

De fleste aksepterer vel ikke at barn blir drept med bil heller, som er en stor årsak til hvorfor biler blir utstyrt med all slags teknologisk utstyr nå for å oppdage hindringer, autostanse og så videre. Bilindustrien tar mer kontroll vekk fra føreren for å forhindre flere ulykker.

Jeg tror ikke vi er helt der at vi kan utstyre våpen med muligeten til å vite om du sikter på et barn og så nekte å skyte, så eneste alternativet man har for å forhindre slikt i større grad er våpenkontroll og strengere reguleringer. At da Charlie Kirk mener det er akseptabelt at så mange barn blir drept for å ikke måtte regulere dette mer er både kaldt og kynisk, fordi på det tidspunktet gikk ikke utover ham selv. 

Cynical = concerned only with one's own interests and typically disregarding accepted standards in order to achieve them. 
Accepted standard = Det er uakseptabelt å drepe barn.

Kirk var ikke "Cynical". Han mente dette var det beste for samfunnet. Du kan være uenig om det faktisk var det beste for samfunnet å bevare the second amendment. Han hadde også egne barn som levde i dette samfunnet, og mente selvfølgelig ikke at de burde dø, men samtidig kan man ikke regulere bort all fare, særlig med bakgrunn i hvorfor han mente det var viktig å bevare second amendment.

Skrevet (endret)
Sir skrev (6 minutter siden):

Kirk var ikke "Cynical". Han mente dette var det beste for samfunnet. Du kan være uenig om det faktisk var det beste for samfunnet å bevare the second amendment. Han hadde også egne barn som levde i dette samfunnet, og mente selvfølgelig ikke at de burde dø, men samtidig kan man ikke regulere bort all fare, særlig med bakgrunn i hvorfor han mente det var viktig å bevare second amendment.

USA er en søppel-case på våpenlovgivning i vesten og sikkert også i forhold til mange land utenfor vesten. Hvis man har et samfunn med så mye uvitenhet og avdankete holdninger ender man opp som en bananrepublikk. Som de nå har blitt. 

Til skrekk og advarsel for Norge og Europa.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Skrevet (endret)
AlpakkaMafakka skrev (11 minutter siden):

Jeg ville tolket "aksept" som at man ikke jobber videre for å forhindre det og gjør systemene tryggere.
Jeg skrev allerede tidligere at samfunnsnytten av bilferd veier opp for de nåværende kostnadene i menneskeliv, det har vi som samfunn bestemt kollektivt. Men vi jobber fortsatt mot tryggere systemer så dødstall kan komme så langt ned som mulig. 

Det gjør ikke USA med skytevåpen, spesifikt da ikke den republikanske siden. Charlie Kirk og hans Turning Point USA har ofte blitt sponset og støttet av NRA, så selv om mye av hans utsagn er ideologisk overbevisning så vil jeg tro at en god del også er gunstig for ham å mene, gitt hans støttespillere. Jeg er ganske kynisk selv, så jeg legger til mye kynisme til folk som Charlie Kirk, spesielt med det utsagnet. 

Men dette blir en meningsløs debatt nå. Man kan sammenligne hva som helst med hva som helst for å få frem sitt poeng, og jeg kan godt si Charlie Kirk ikke er kynisk. 

For ikke å snakke om at bil og transport er noe av det aller mest regulerte vi har. Håpløs sammenligning.

Endret av Griever
  • Liker 4
Skrevet
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Ok så det er ikke overaskende at meningsmotstandere på hvordan samfunnet bør være blir drept? Så man mener dette også er lite trist om det utføres i Norge?

Det er ikke overraskende at en person som har vært ufyselig mot store deler av befolkningen i USA endte opp slik som dette, i USA.

Det hadde vært mer overraskende om det skjedde i Norge.

At dette skjer er trist, men ikke pga personen involvert.

Jeg kommer ikke til å gråte om Putin, Trump eller andre slike dør.

• Liker 1
Skrevet (endret)
mandodiao skrev (51 minutter siden):

Lurer på hvordan det går med han eldre mannen de bærte rundt på med buksen ned på anklene

Han fikk vel på seg buksa igjen og ble løslatt antar jeg.

Eller tenker du han har fått Varige Mén?

Endret av Kone
Skrevet
jallajall skrev (29 minutter siden):

Hva tror du han mener med det? Hvorfor tror han sier det?

Poenget mitt er å ikke bruke stygge og sterke ord om man er uenige i noe, selv om jeg selv bidro med det, ved å legge ut sitatet. Det er for øvrig hentet i fra VG. 

Slå av SoMe var det en som foreslo, så man begynner å vise folkeskikk. For å unngå radikalisering på nettet. Men det er enklere sagt enn gjort.

• Liker 2
Skrevet
Donkey Kong skrev (50 minutter siden):

Dette blir litt: "Han sa X. Jeg tolker dette som Y." Det er et stort sprang fra "de bør behandles som på 60-tallet (dette er for øvrig neppe noe direkte sitat, men en sammenfatning du selv lager) til "det bør utøves vold mot transpersoner".

De bør behandles som på 50-tallet.
På 50-tallet ble transepersoner utsatt for diskriminering, vold og trakasering.

Det er ikke noen tolkning her, det er å sjekke hva som skjedde på 50-tallet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, Subara said:

Poenget mitt er å ikke bruke stygge og sterke ord om man er uenige i noe, selv om jeg selv bidro med det, ved å legge ut sitatet. Det er for øvrig hentet i fra VG. 

Har ikke lest VG artiklen, men noe sier meg at de ikke tar seg brytet med å forklare hvordan CK begrunnet det.. noe dessverre de færreste egentlig gjør.

• Hjerte 1
Skrevet
7 minutes ago, Iki said:

Det er ikke overraskende at en person som har vært ufyselig mot store deler av befolkningen i USA endte opp slik som dette, i USA.

Det hadde vært mer overraskende om det skjedde i Norge.

At dette skjer er trist, men ikke pga personen involvert.

Jeg kommer ikke til å gråte om Putin, Trump eller andre slike dør.

Om Netanyahu blir drept, kommer det til å gjøre svært mange glade. Folka i MIFF kommer til å anklage om både det ene og det andre, men slik er det.

• Liker 3
Skrevet
Duriello skrev (17 minutter siden):

Hva skjer dersom jeg ikke overholder dette? Blir jeg doxxet og jaktet ned på sosiale media og i det virkelige liv? 😅

Du blir sendt til Skjærsilden for å forbrenne dine synder

Skrevet
Kone skrev (7 minutter siden):

Han fikk vel på seg buksa igjen og ble løslatt antar jeg.

Eller tenker du han har fått Varige Mén?

Tenkte ikke så mye mere enn hvordan det går/gikk med den personen, spesiell opplevelse.

Om personen har fått varige mén går jeg ut i fra, men det har vell majoriteten av de som var tilstede der fått. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...