Gå til innhold

Stemmer du for det beste for deg selv, eller for fellesskapet?

Stemmer du for det beste for deg selv, eller det beste for fellesskapet?  

33 stemmer

1. 1. Stemmer du for det beste for deg selv, eller det beste for fellesskapet?

• Meg selv
      7
    • Fellesskapet
      26

Anbefalte innlegg

Skrevet

For eksempel "Stemmer du mot formuesskatt fordi du tror du må, eller kommer til å måtte betale det selv, eller fordi du mener det gagner samfunnet?" eller "Er du imot vindmølleparker fordi du synes det kan ødelegge ditt nærmiljø, eller fordi du tenker det er en dårlig ide samfunnsmessig?" Dere skjønner poenget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler. 

- Det er dårlig for meg dette med å ha verdens høyeste skatt på aksjer/fond/utbytte åpenbart. Og nå er det 2 partier (R/SV) som vil øke det fra 37% til 50%. Åpenbart ikke optimalt for meg som har ambisjoner her, men så skal jeg heller ikke ta ut noe de neste 4 åra.

- Jeg mener dog det også er dårlig for Norge på lang sikt at man jager ut milliardærer og gjør folk med gode ideer skeptiske til å starte den opp i Norge. Venstresidens ideer bærer preg av kortsiktig tankegang.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Både og? Jeg tror aldri jeg har stemt ut fra tankegangen om at noe i et partiprogram gagner meg spesielt, men at jeg mener det er de beste løsningene for samfunnet. Og da er det jo det beste for meg også.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er et spørsmål som er vanskelig å svare på uten å tråkke i janteloven eller fremstå som enten egoistisk eller som om en driver med «virtue signaling», så svaret blir kanskje litt lenger enn vanlig.

Jeg har en formue som gir et merkbart skattetrykk med de rødgrønne. Det er ikke fordi jeg er en bauta i norsk industri, en vellykket gründer eller har «jobbet meg opp og frem», men fordi jeg ble påkjørt av en grovt uaktsom fører i en trafikkulykke, ble varig skadet og fikk erstatning for et helt tapt yrkesaktivt liv.

Hvis de borgerlige hadde vunnet, ville jeg hatt betydelig mer å rutte med. Jeg har investert en stor del i fond og aksjer, og lavere skatt på gevinst og utbytte ville hjulpet privatøkonomien min betydelig sammen med det å slippe å betale formueskatt. For lommeboka mi ville en borgerlig seier vært det desidert beste.

Samtidig samsvarer ikke de borgerliges prioriteringer med mine erfaringer som trafikkskadet og kronisk syk, særlig gjennom møtet med NAV, både under borgerlig og rødgrønn regjering. Angsten rundt karensåret var tøff å leve med. Den vedvarende tvilen og mistenkeliggjøringen av mennesker som står utenfor arbeidslivet opplevdes tung. Også tanken om to helsekøer, en rask for «arbeidsføre» og en ordinær for kronisk syke og pensjonister som var Ernas våte drøm for denne perioder, strider mot mine verdier og egeninteresse.

Det ble stemt rødgrønt denne gangen.

Så stemmer jeg for meg selv eller for fellesskapet? Strengt tatt begge deler. Jeg stemmer for det Norge jeg ønsker å bo i, og på partier som ligger nærmest mine verdier: at alle skal få hjelpen de trenger, uansett om de er skadet, kronisk syke eller friske.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 5
Skrevet
frohmage skrev (59 minutter siden):

For eksempel "Stemmer du mot formuesskatt fordi du tror du må, eller kommer til å måtte betale det selv, eller fordi du mener det gagner samfunnet?" eller "Er du imot vindmølleparker fordi du synes det kan ødelegge ditt nærmiljø, eller fordi du tenker det er en dårlig ide samfunnsmessig?" Dere skjønner poenget.

Kunne kanskje lagt til et alternativ til? "Begge deler". Tror det er mange som tenker både på seg selv og fellesskapet... 

Skrevet
19 minutes ago, Evil-Duck said:

Det er et spørsmål som er vanskelig å svare på uten å tråkke i janteloven eller fremstå som enten egoistisk eller som om en driver med «virtue signaling», så svaret blir kanskje litt lenger enn vanlig.

Jeg har en formue som gir et merkbart skattetrykk med de rødgrønne. Det er ikke fordi jeg er en bauta i norsk industri, en vellykket gründer eller har «jobbet meg opp og frem», men fordi jeg ble påkjørt av en grovt uaktsom fører i en trafikkulykke, ble varig skadet og fikk erstatning for et helt tapt yrkesaktivt liv.

Hvis de borgerlige hadde vunnet, ville jeg hatt betydelig mer å rutte med. Jeg har investert en stor del i fond og aksjer, og lavere skatt på gevinst og utbytte ville hjulpet privatøkonomien min betydelig sammen med det å slippe å betale formueskatt. For lommeboka mi ville en borgerlig seier vært det desidert beste.

Samtidig samsvarer ikke de borgerliges prioriteringer med mine erfaringer som trafikkskadet og kronisk syk, særlig gjennom møtet med NAV, både under borgerlig og rødgrønn regjering. Angsten rundt karensåret var tøff å leve med. Den vedvarende tvilen og mistenkeliggjøringen av mennesker som står utenfor arbeidslivet opplevdes tung. Også tanken om to helsekøer, en rask for «arbeidsføre» og en ordinær for kronisk syke og pensjonister som var Ernas våte drøm for denne perioder, strider mot mine verdier og egeninteresse.

Det ble stemt rødgrønt denne gangen.

Så stemmer jeg for meg selv eller for fellesskapet? Strengt tatt begge deler. Jeg stemmer for det Norge jeg ønsker å bo i, og på partier som ligger nærmest mine verdier: at alle skal få hjelpen de trenger, uansett om de er skadet, kronisk syke eller friske.

Skulle ønske flere var som deg.

Befinner meg et sted,der jeg hverken får det bedre eller verre. Det går sån ca med det samme. Har ikke masse penger,har heller ikke veldig dårlig lønn,men liker å bruke penger (På ferie og reising) Fikk litt skattekutt da Rødgrønt kom til makta sist. Ellers har vel alt blitt spist opp (Bokstavelig talt) av de høye matvareprisene.

Har familje i nøden. Så stemmer for mine nærmeste. Jeg er en "even Steven" Uansett hvem som styrer synes jeg at det går greit. Får ikke samme panikk følelsen som veldig mange andre har. mtp at "Norge går til grunne" etc. Kunne like gjerne stemt borgerlig,dersom det ikke var for at jeg har medfølelse for de som har mye mindre en meg.

• Liker 2
Skrevet
wampster skrev (1 time siden):

Veldig få som ser på verden såpass sort/hvit som denne "pollen" gjør i hvert fall

Selvfølgelig. Det var meninga.

Skrevet
:utakt skrev (1 time siden):

det er de beste løsningene for samfunnet. Og da er det jo det beste for meg også.

Enig

trn100 skrev (1 time siden):

Vanskelig spørsmål med et nesten umulig svar med mindre man bare tenker på seg selv, hvilket mange gjør...

Det er jo overraskende hvor mange som er opptatt av formuesskatt selv om de absolutt ikke er formuende selv. Er det fordi de tenker på fellesskapet eller fordi de tenker å bli søkkrike selv?

Skrevet

Det beste for felleskapet. Derfor falt stemmen min på FRP denne gangen.

Selv om politikk kan utgjøre noen forskjeller i nasjonen, så er det aller viktigste man gjør å se sitt eget liv i perspektiv og gjøre eventuelle forandringer selv på individ nivå, for å dermed bli i stand til å hjelpe sine medmennesker på best mulig måte.

Jeg er en altruist, men for å være en effektiv altruist, så bør man også ta hånd om sitt eget liv. Noe jeg ikke helt fant ut av i mine yngre dager.

Det beste å stemme for 'meg' blir ganske automatisk å stemme det beste for felleskapet. Fordi jeg har noe fra min mor, som gjør at andre blir viktigere enn meg selv.

Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

Kunne kanskje lagt til et alternativ til? "Begge deler". Tror det er mange som tenker både på seg selv og fellesskapet... 

Absolutt, og det var ment litt flåsete. Jeg ønsker bare å vite hva folk tenker. Ikke tenk på pollen.

• Liker 1
Skrevet
frohmage skrev (51 minutter siden):

Det er jo overraskende hvor mange som er opptatt av formuesskatt selv om de absolutt ikke er formuende selv. Er det fordi de tenker på fellesskapet eller fordi de tenker å bli søkkrike selv?

Kanskje de syns de betaler altfor mye i inntektsskatt, og blander formuesskatt inni der? Muligens at de føler skatt generelt hindrer dem i å skaffe en formue for seg selv. Ca 11 % av befolkningen betaler formuesskatt. Den burde virkelig ikke hatt så stort fokus i valgkampen som den har fått. (gjelder både rød og blå side). 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (1 time siden):

Enig

Jeg tenker på fellesskapet. Ideologisk så mener jeg at det å skape skal gi resultater for den enkelte også. Men i hovedsak handler det om at jeg vil heller ha rike her og bidra med 10mrd i skatt enn at de tar alle pengene sine og reiser utenlands og bidrar med null. Eksempelvis har jo kommunene de rike har skattet til mistet mange millioner kroner

Prinsippet er egentlig at for å kunne fordele må det være noe å fordele. Og jeg er for velferdsstaten.  Jeg tror ikke løsningen er å skatte de rike til de drar sin vei

Så kan man alltids tenke at jeg ikke har alle fakta. Men det er slik jeg tenker nå ihvertfall. Jeg er derfor for å fjerne skatt på arbeidende kapital 

Jeg har betalt formuesskatt 1 gang i mitt liv, da var grensen på 4-500 000 eller noe og jeg hadde nettopp fått etterbetaling fra NAV for 10 år. Jeg ser ikke for meg at jeg får formue over 1 700 000 med min lønn med det første 

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

hovedsak handler det om at jeg vil heller ha rike her og bidra med 10mrd i skatt enn at de tar alle pengene sine og reiser utenlands og bidrar med null

Nå har vi jo fått exit-skatt, så kanskje ikke like mange vil flytte.

Tussi skrev (1 time siden):

Jeg er derfor for å fjerne skatt på arbeidende kapital

Sånn som pengene jeg har i banken? Jeg veit at de jobber like hardt som de jeg har i aksjer.

Jarmo skrev (1 time siden):

Pollen mangler "begge deler" og som jeg svarer ja til.

Pollen er fjas, men bra du sier begge deler.

• Liker 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (17 minutter siden):

ånn som pengene jeg har i banken? Jeg veit at de jobber like hardt som de jeg har i aksjer.

Jarmo skrev (1 time siden):

Jeg antar du vet hva arbeidende kapital er.... jeg sikter til at skatt ikke bør tappe bedrifter for penger pga materielle verdier i bedriften, f eks bygninger, maskiner etc. Samt skatt som fører til at man må tappe bedriften fordi man må betale skatt på aksjer man eier. 

Så kan man.heller beskatte gevinst på aksjer samt utbytte mer

Endret av Tussi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...