Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Redd for å fylle drivstoff

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg nekter å trykke på Dagbladet-clickbait, men nei, det er ikke omsorgssvikt. Det er heller ikke skremmende i det hele tatt for meg. Da har man det godt, om man blir skremt av det.

Skrevet
Lagabøter skrev (1 time siden):

Snakker vi omsorgssvikt her? Om du ikke klarer å lære junior noe så grunnleggende er det skremmende. 

Det er jo ikke noe som trenger å læres bort i utgangspunktet, det er noe man lærer seg når man fyller bensin første gang, det er sikkert derfor noen er nervøse når de er uerfarne, kanskje stresset fordi de føler at de bruker for mye tid, jeg følte på det selv når jeg først fikk lappen, ikke at jeg på noe tidspunkt utsatte bensinfylling, men det var noe jeg ikke hadde gjort før.

Det er også litt typisk nyhetene når det kommer til enhver form for studier eller forskning, de tar gjerne en liten del av det og gjør det til mer eller mindre enn det var, ta f.eks forskning på alkohol, mange har vokst opp med at en gjeng med alkoholiserte journalister har delt alkoholens mikroskopiske positive effekter, uten å noensinne å nevne at det totalt sett er livsfarlig med alkohol, og at den lille positive effekten alkohol har på blodtrykket eller lignende ikke utjevner all den ekstremt negative påvirkningen alkohol har på resten av kroppen, resultatet er en generasjon av nordmenn som pimper alkohol med den unnskyldninga at det er sunt med et glass om dagen. Kort sagt jeg lurer på hvordan dagbladet har valgt å lese akkurat denne undersøkelsen. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Copy/paste av artikkelen for de som er interessert:

(gjengitt som skrevet)

Spoiler

Unge tør ikke fylle selv
En undersøkelse viser at generasjon Z er så redde for å fylle bensin at de heller går tomme på motorveien.

Det høres kanskje ut som en spøk, men det er faktisk ramme alvor:

Nesten to av tre unge voksne mellom 18 og 24 år lider av det forskerne kaller «påfyllings-angst».

Det viser en undersøkelse fra bilforhandleren Cazoo, som spurte 2000 sjåfører om deres forhold til bensinstasjonen. Det rapporterer blant annet The Times.

Resultatet? 62 prosent av de yngste sjåførene får panikk bare ved tanken på å fylle bensin. Det er nesten dobbelt så mange som i resten av befolkningen.

Frykter det verste
Generasjon Z - ofte kalt Gen Z - er folk født omtrent mellom midten av 1990-tallet og tidlig 2010-tall. De er den første generasjonen som har vokst opp med internett, sosiale medier og mobilteknologi som en naturlig del av hverdagen.

Men hva er det egentlig de er redde for når det kommer til å fylle bensin på biltanken?

Utover de skyhøye bensinprisene, rapporterer unge sjåfører om en hel katalog av bekymringer:

Å parkere nær nok pumpa, å velge riktig type drivstoff, eller ganske enkelt å håndtere bensinpistolen uten å gjøre narr av seg selv.

- Det handler ikke bare om de stigende drivstoffkostnadene, men også om selvtillit, sosialt press og frykten for å gjøre feil på et offentlig sted, sier bilekspert Harry Waring hos Cazoo.

Kilde til angst
Generasjon Z-sjåførene er også bekymret for hygiene og frykter køer på bensinstasjonen.

Konsekvensene kan bli dramatiske: Halvparten av de engstelige innrømmer at de lar tanken gå «farlig» tom bare for å slippe bensinstasjonen.

En fjerdedel har faktisk gått helt tom for bensin på veien.

- Påfylling kan virke som en enkel, hverdagslig oppgave for mange. Men forskningen vår viser at det er en ekte kilde til angst for millioner av sjåfører, spesielt de som er yngre eller mindre erfarne, sier Harry Waring, bilekspert hos Cazoo.

Parkeringsangst
For å unngå den fryktede bensinstasjonen, har mer enn to tredjedeler av de unge bedt partnere, familiemedlemmer eller venner om å fylle for dem.

Dette er ikke et isolert fenomen. Cazoo har tidligere funnet at unge sjåfører også sliter med parkeringsangst - hele 96 prosent av sjåfører mellom 18 og 28 år har bedt andre om å parkere for dem, skriver The Guardian.

Samtidig viser tall fra transportdepartementet at antallet unge briter med førerkort har stupt: Bare en av fire personer i Storbritannia mellom 17 og 20 år har førerkort i dag, mot nesten halvparten i 1989.

For noen er det nok lettere sagt enn gjort, kanskje spesielt de som har angst, men man må bare hoppe i det, om man så føler for å be noen om å lære en disse tingene.

Den ene tingen blant de nevnte som jeg selv sliter med selv etter nesten 15 år med lappen er å parkere nær nok pumpa, jeg kjører så nært som jeg føler er "trygt", men hver gang er det fortsatt bortimot en drøy meter fra pumpe til bil. Men slangen er lang nok og det er bedre med litt for mye avstand enn for lite.

Endret av N-4K0
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
N-4K0 skrev (35 minutter siden):

Det viser en undersøkelse fra bilforhandleren Cazoo, som spurte 2000 sjåfører om deres forhold til bensinstasjonen. Det rapporterer blant annet The Times.

Jaja, det er jo et seriøst forskningsinstitutt i hvertfall, så den banebrytende forskningen må tas på største alvor... 😂

Men heldigvis så er gen. Z vant til å plugge i ladeledninger, så elbiler bør være mindre skummelt å fylle energi på. ☺️

Endret av Hanhijnn
Skrevet

Det er mye man kan være redd for.

Tenkte på, er det noen sikkerhetsmekanisme bygget inn i håndtaket? Er det mulig å spraye bensin overalt, eller må munnstykket være plugget i bilen for at det skal gå an å trykke inn?

Skrevet
Lagabøter skrev (3 timer siden):

https://dinside.dagbladet.no/motor/unge-tor-ikke-fylle-selv/83525725

Snakker vi omsorgssvikt her? Om du ikke klarer å lære junior noe så grunnleggende er det skremmende. 

Kan aldri tenke meg at dette stemmer. De tør å kjøre bil, men ikke å fylle tanken?

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det er snart antikvarisk bortkastet lærdom. 😜

Punktene som nevnes i "artikkelen" er like gjeldene for ladestasjoner som bensinpumper.

• Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, :utakt said:

Det er mye man kan være redd for.

Tenkte på, er det noen sikkerhetsmekanisme bygget inn i håndtaket? Er det mulig å spraye bensin overalt, eller må munnstykket være plugget i bilen for at det skal gå an å trykke inn?

Husker jeg ikke feil, men har ikke prøvd det i praksis av åpenbare grunner, så er det en ventil i enden av røret på fyllepistolen som skal hindre at man sprayer bensin utenfor tanken. Mulig samme ventil som stopper deg fra å fylle på mer på en full tank. Den krever vel et undertrykk for å kunne trykke inn "avtrekkeren".

Skrevet
Pop skrev (3 minutter siden):

Husker jeg ikke feil, men har ikke prøvd det i praksis av åpenbare grunner, så er det en ventil i enden av røret på fyllepistolen som skal hindre at man sprayer bensin utenfor tanken. Mulig samme ventil som stopper deg fra å fylle på mer på en full tank. Den krever vel et undertrykk for å kunne trykke inn "avtrekkeren".

Er ingenting som hindrer deg fra å pumpe bensin selv om pistolen ikke er i fyllerøret. 

• Liker 2
Skrevet
Kajac skrev (12 minutter siden):

Punktene som nevnes i "artikkelen" er like gjeldene for ladestasjoner som bensinpumper.

Eneste som er likt, er "frykten for å ikke parkere nær nok pumpa". Tenker det er overkommelig.

Skrevet
14 minutes ago, Selle said:

Er ingenting som hindrer deg fra å pumpe bensin selv om pistolen ikke er i fyllerøret. 

Bra jeg kun fyller strøm nå da. :D

• Liker 1
Skrevet
Lagabøter skrev (4 timer siden):

https://dinside.dagbladet.no/motor/unge-tor-ikke-fylle-selv/83525725

"Skremmende" å skulle parkere riktig på offentlig sted, fylle/lade på riktig måte, med riktig drivstoff etc etc.

Det høres ut som 62% av den generasjonen bør sendes til psykologen. Ikke bare for å fylle/lade biler, men jeg tror det er et symptom på noe større. En sosial angst som kan spores tilbake til både pandemiens sosiale isolasjon og de unges overdrevne skjermbruk, og dermed ditto manglende sosial trening. Jeg tror ikke kuren er at foreldre skal holde kurs ved bensinpumpa eller sende sin 18+åring til psykologen, men økt sosial trening. Sosial trening gir selvtillit og bryter ned frykt for hva andre måtte tenke om hva man gjør.

Jeg kunne jo foreslått en kynisk ny bransje: En app a Foodora der man får en person til å fylle bilen for seg, helt uten at man trenger å se den som gjør det. Men dette løser jo ikke det underliggende problemet med selvtillit og sosial trening. Tvert i mot, det øker problemet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Eneste som er likt, er "frykten for å ikke parkere nær nok pumpa". Tenker det er overkommelig.

Å parkere nær nok pumpa, å velge riktig type drivstoff, eller ganske enkelt å håndtere bensinpistolen uten å gjøre narr av seg selv

Jeg vil jo absolutt si at disse også gjelder lading. Tenk så flaut å prøve å plugge i Chademo-pluggen i CCS-porten på bilen 😅

Skrevet
1 minute ago, Kajac said:

Jeg vil jo absolutt si at disse også gjelder lading. Tenk så flaut å prøve å plugge i Chademo-pluggen i CCS-porten på bilen 😅

Har flere ganger tenkt på å lade på stasjon men har enda ikke prøvd. Første er at jeg ikke vet hvordan jeg finner prisen og at jeg ikke har vanlig ladeport så 99% av ladepistolene på stasjonene vil rett og slett ikke passe.

Skrevet

Kjøreskolene får legge til "drivstoff-påfylling" som nytt punkt i opplæringen hvis dette brer om seg.

er den psykologiske blokkeringen hos disse unge, at de aldri har brukt hendene til noe annet enn å beføle taster & skjermer, og da fremstår det store pumpehåndtaket som et tungt metall-monster de må bruke begge hendene på? For noen er det evt. en fysisk begrensing/manglende muskelmasse. :grin2:

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (13 minutter siden):

Kjøreskolene får legge til "drivstoff-påfylling" som nytt punkt i opplæringen hvis dette brer om seg.

Nå er det lenge siden jeg tok lappen, men da jeg var på kjøreskole så var dette et punkt. Jeg fylte drivstoff, sjekket oljenivået (som var ok), fylte en slump spylevæske (ikke i motoren luring.. :p ) og måtte blant annet finne knappen for å åpne panseret, åpne bensinlokket og finne fram varseltrekant (refleksvest hadde vi ikke den gangen) og jeg skulle vite hvor jeg fant jekk, hjulmutterkryss og reservedekk. De sistnevnte ble ikke testet i praksis, men jeg skulle vite hvor de finnes. Jeg fikk også pekt ut hvor jeg finner 12V-batteriet. Er dette tatt ut av opplæringsprogrammet eller fikk jeg "ekstra" opplæring?

Edit: Siden dette var før EU-kontrollens tid så fikk jeg også en kort leksjon om at olje faktisk må byttes fra tid til annen og at man finner mer info om det i bilens brukermanual. Når jeg hadde oljepinnen oppe så fikk jeg et par setninger om fargen på oljen.

Edit: Jeg kan ikke huske at vi sjekket lutttrykket eller at det ble nevnt, men så er jo dette lenge siden så det kan hende jeg har glemt det. Det burde i hvert fall være et punkt. Når man har 20+ obligatoriske timer så burde man sette av 20 minutter av den tida til å gå gjennom disse tingene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Kajac skrev (1 time siden):

Kan aldri tenke meg at dette stemmer. De tør å kjøre bil, men ikke å fylle tanken?

Har ikke lest artikkelen, men ja, det kan stemme. For fyller man feil så kan det bety slutten for motoren.

Det var en kort periode jeg hadde 2 biler. Begge var ganske store, begge hadde lokket på samme side, begge var blå...men den ene var diesel og den andre var bensin. Jeg både dobbelt- og trippelsjekket hvilken bil jeg hadde akkurat da mellom å ta pumpehåndtaket til jeg trykket inn knappen.

Skrevet
24 minutes ago, Kajac said:

.., å velge riktig type drivstoff, ..

Absolutt ikke.

På en ladestasjon, så det svært enkelt. Det er to plugger. Passer/passer ikke. 

På en bensinstasjon, så finnes det mange forskjellige alternativer. Diesel/bensin (der har man til en hvis grad passer/passer ikke).
Innen for "bensin" kategorien, så har man 95, 98, e-spuper,shell power, +++ 
Dette er svært enkelt for de som er vokst opp med dette , men for en nybegynner uten opplæring så er valgene langt mer komplisert innen for fossilt enn lading. 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...