Populært innlegg ^fmj Skrevet 28. juni Populært innlegg Skrevet 28. juni https://www.nrk.no/norge/palestina-aktivist-ole-bertheus-sorensen-domt-til-fengsel-for-aksjoner-mot-rygge-og-norges-bank-1.17154361 Årets dummeste? Hva er det som foregår i hodet til slike folk? 13
Populært innlegg oddeh Skrevet 28. juni Populært innlegg Skrevet 28. juni Fanatikere er ikke akkurat kjent for å være rasjonelle. 15 1
Populært innlegg John-B Skrevet 28. juni Populært innlegg Skrevet 28. juni Quote Han er for tiden arbeidsledig og mottar sosialhjelp fra NAV En skikkelig stereotypisk aktivist med andre ord 🫣 12
Tussi Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Det sier seg selv at skadeverk må den som gjør det betale for, uavhengig av årsak. 9 md fengsel var dog veldig strengt
Markiii Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni ^fmj skrev (2 timer siden): https://www.nrk.no/norge/palestina-aktivist-ole-bertheus-sorensen-domt-til-fengsel-for-aksjoner-mot-rygge-og-norges-bank-1.17154361 Årets dummeste? Hva er det som foregår i hodet til slike folk? Så lav straff for livsfarlig landsforræderi? Skandale. 9
herzeleid Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Når han etter å ha utført grovt hærverk er overrasket og tror han skal slippe å gjøre opp for seg ved å påberope seg nødtett og anke til menneskerettighetsdomstolen kan man lure på om vi har misslykkes i å kommunisere at handlinger har konsekvenser. Selv når man kaller seg ‘aktivist’. Kanskje må vi være tydeligere på nettopp dette, og kanskje har vi gjort enkelte unge en bjørnetjeneste ved å ikke slå hardere ned på sånt. Så er det jo først og fremst synd for denne personen selv. Han er bare 26, har ikke inntekt og er allerede NAV klient. Nå skal han i fengsel og har opparbeidet seg en gjeld det er vanskelig å se for seg at han vil klare å betale i overskuelig fremtid. Jeg synes vi bør holde tilbake skadefryden. 6 2
Crooked Cracker Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Tussi skrev (54 minutter siden): Det sier seg selv at skadeverk må den som gjør det betale for, uavhengig av årsak. 9 md fengsel var dog veldig strengt I mange andre land ville nok straffen vært langt hardere. 7
freedomseeker Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni https://chuffed.org/project/129879-funding-for-the-claim-against-the-norwegian-weapons-saboteur-ole-bertheus-made-by-genocide-profiteers Kanskje han får dekket erstatningskravet gjennom folkefinansiering, det er tross alt mange som deler hans ideologi i norge. 3 1
oddeh Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni freedomseeker skrev (7 minutter siden): https://chuffed.org/project/129879-funding-for-the-claim-against-the-norwegian-weapons-saboteur-ole-bertheus-made-by-genocide-profiteers Kanskje han får dekket erstatningskravet gjennom folkefinansiering, det er tross alt mange som deler hans ideologi i norge. Enn om disse pengene kunne gått til røde kors/leger uten grenser/norsk folkehjelp? 🙄 4 1 3
Markiii Skrevet søndag kl 08:44 Skrevet søndag kl 08:44 freedomseeker skrev (14 timer siden): https://chuffed.org/project/129879-funding-for-the-claim-against-the-norwegian-weapons-saboteur-ole-bertheus-made-by-genocide-profiteers Kanskje han får dekket erstatningskravet gjennom folkefinansiering, det er tross alt mange som deler hans ideologi i norge. Bra liste over landsforrædere der som bør overvåkes av PST. 8 1
The Avatar Skrevet søndag kl 09:13 Skrevet søndag kl 09:13 Tussi skrev (16 timer siden): Det sier seg selv at skadeverk må den som gjør det betale for, uavhengig av årsak. 9 md fengsel var dog veldig strengt For skadeverket isolert sett så kan 9 månedar fengsel i tillegg til erstatninga høyres strengt ut. Eg er likevel av den oppfattinga at straffa for å bryte seg inn på militært område iført svarte klede og finlandshette burde vært langt strengare. Ein ting er at han utsatte seg for livsfare ved at han potensielt kunne blitt skutt, men viktigast er at vi kan ikkje lage ei opning for at utanlandske agentar gjennomfører aksjonar og får lite straff om dei gjennomfører aksjonen under påskot av å være aksjonist. Det er også flaut for Luftforsvaret at det var så enkelt å ta seg inn utan å bli oppdag av verken vaktpersonell eller alarmsystem, men det er sjølvsagt ikkje aksjonistens feil. 8 1
Populært innlegg scuderia Skrevet søndag kl 09:14 Populært innlegg Skrevet søndag kl 09:14 For en løk 9 mnd virker veldig lite for å aktivt prøve å sabotere en viktig del av Norge sin forsvarevne med en skarp konflikt rett over grensen. Det virker fortsatt som samfunnet bruker silkehansker på idioter som dette. 12 1
Nasjonalisten Skrevet søndag kl 12:41 Skrevet søndag kl 12:41 Jeg regner med at det er mange som blir skuffet når de blir fengslet for å bruke vold og tvang for å oppnå sine individuelle politiske ønsker. 3 hours ago, scuderia said: 9 mnd virker veldig lite for å aktivt prøve å sabotere en viktig del av Norge sin forsvarevne med en skarp konflikt rett over grensen. Det virker fortsatt som samfunnet bruker silkehansker på idioter som dette. Så lenge vi straffer vold/voldtekt/gjengvoldtekt med samfunnstraff eller 30-60 dager, så skal jeg ikke klage på akkurat dette. 3
Rudde Skrevet søndag kl 19:28 Skrevet søndag kl 19:28 freedomseeker skrev (På 28.6.2025 den 19.55): https://chuffed.org/project/129879-funding-for-the-claim-against-the-norwegian-weapons-saboteur-ole-bertheus-made-by-genocide-profiteers Kanskje han får dekket erstatningskravet gjennom folkefinansiering, det er tross alt mange som deler hans ideologi i norge. Ut av nysgjerrighet, må han skatte av dette? Hvis ikke, hvorfor kan jeg ikke bare be arbeidsgiveren min betale regningene mine direkte, så slipper de å betaler arbeidsgiveravgift, og jeg slipper inntektsskatt? Er jo mye mer effektivt, sant? 2 1
Femtekolonne Skrevet søndag kl 20:28 Skrevet søndag kl 20:28 On 6/28/2025 at 6:29 PM, Tussi said: Det sier seg selv at skadeverk må den som gjør det betale for, uavhengig av årsak. 9 md fengsel var dog veldig strengt Han burde fått 4 år, hvorav 2 er teori og 2 praksis i ett håndverksfag. Da kunne han kommet tilbake som en nyttig medborger istedenfor den byrden han nå ser ut til å ha blitt. Lediggang er roten til alt ondt. 7
BadCat Skrevet søndag kl 21:07 Skrevet søndag kl 21:07 (endret) 1 hour ago, Rudde said: Ut av nysgjerrighet, må han skatte av dette? Hvis ikke, hvorfor kan jeg ikke bare be arbeidsgiveren min betale regningene mine direkte, så slipper de å betaler arbeidsgiveravgift, og jeg slipper inntektsskatt? Er jo mye mer effektivt, sant? Gaver er skattefrie. Gaver >= 100k skal oppgis. Det er en post i selvangivelsen kalt arv/gave. Der skriver man inn beløpet. Vederlag for arbeid er ikke gave. Gaver, fra arbeidsgiver, som ikke kan løses inn i kontanter, er skattefritt inntil 5000 kr pro anno. Fra 5k og oppover må skattes av. Quote Arveavgiften ble fjernet fra og med 1. januar 2014. For gaver og arv i 2014 eller senere, skal du ikke sende inn arvemelding eller gavemelding til Skatteetaten. Hvis du har arvet eller fått pengegave på kr 100 000 eller mer, skal du likevel opplyse om dette i skattemeldingen for det året du mottok pengene. Quote Hovedregelen er at alle ytelser med økonomisk verdi (fordeler) som du får av arbeidsgiver, er skattepliktige. Det gjelder enten ytelsen består av kontanter, gaver eller andre naturalytelser. Det finnes enkelte unntak fra skatteplikten. På visse vilkår fastsatt i en forskrift til skatteloven, er det gitt skattefritak for jubileums- og oppmerksomhetsgaver i ansettelsesforhold når gaven består av annet enn penger og verdien ligger innenfor gitte beløpsgrenser. Den generelle beløpsgrensen for skattefrie gaver i arbeidsforhold er på kr 5 000. Merk at gavekort som kan løses inn i kontanter, faller utenfor skattefritaket. Videre er vilkåret om at gaver som gis av arbeidsgiver som en generell ordning for de ansatte opphevet. Dette gjelder alle typer anledninger der arbeidsgiver gir en gave. Gavereglene kan derfor nå for eksempel benyttes til å gi ansatte fri telefon og/eller internett. Reglene kan også benyttes i forbindelse med den ansattes fordel av fri bil, fri bolig, rentefordel mv. Endret søndag kl 21:22 av BadCat 2
Cascada81 Skrevet søndag kl 21:18 Skrevet søndag kl 21:18 Han spurte tidligere i dag om ca 170 000, er nå økt til mer enn 750 000. Vet ikke hvorfor det er skrevet i tredjeperson, da det ser ut til at han selv er adressat bak innsamlingsaksjonen. Det ironiske er at hvis Sørensen er så dårlig økonomisk stilt som han selv framstiller det som, er innbetalingene rene bidrag til Kongsberg-gruppen: Det bremser eller stopper kanskje rentespiralen, men er ikke så lett for kreditor på annen måte å kreve inn penger fra en som ikke har. 2
The Avatar Skrevet mandag kl 08:13 Skrevet mandag kl 08:13 Rudde skrev (12 timer siden): Ut av nysgjerrighet, må han skatte av dette? Hvis ikke, hvorfor kan jeg ikke bare be arbeidsgiveren min betale regningene mine direkte, så slipper de å betaler arbeidsgiveravgift, og jeg slipper inntektsskatt? Er jo mye mer effektivt, sant? Som hovudregel er dette å ansjå som gåver og er då ikkje skattebelagt uansett beløp. Grunnen til at det å oppgi pengane som gåve ikkje er eit smutthol for all skatteplikt er at for at det skal være ei gåve så må pengane være noko som ein gir eller får utan å forvente å få noko tilbake. Gåver frå arbeidsgivar er definert som skattepliktige om verdien overstig 5000 kr, rett og slett fordi Skatteetaten ikkje har lit til at gåver med ein slik verdi ikkje er betaling for arbeid. I teorien så kan pengane frå crowdfondinga bli skattepliktig om ein kan bevise at donasjonen ikkje er ei gåve, men er meint som eit vederlag for å ha utført aksjonen. Det er nok tvilsomt at det er mogleg å bevise kva som er motivasjonen til dei som bidreg med pengegåver. Av samme grunn så er drikkepengane som ein får i servicebransjen skattepliktig fordi det er betaling du mottek for å ha yt god service. Det er også dette som gjer at disse influencerane med Onlyfans stadig vekk ryker på ein skattesmell, for donasjonane som dei mottek på den plattforma er sjeldan reelle gåver, det er betaling der ein forventar å få noko tilbake som til dømes nakenbilder eller ein chat. 1
BadCat Skrevet mandag kl 09:34 Skrevet mandag kl 09:34 (endret) For å få penger fra Only Fans må man fylle ut et W9-skatteeskjema og utbetalinger rapporteres til myndighetene. Siden snittet får utbetalt under 2000 kr i måneden og det er ikke noe beløp etter fratrekk for utgifter, kanskje negativt. Suksesstaten er noen få prosent. Det kan ikke sammenlignes med en tradisjonell jobb hvor de aller fleste har skattbar inntekt. Folk ryker ikke stadig på en skattesmell. Det er heller andre veien, at folk betaler for mye skatt fordi de ikke fører på alle fradrag eller noen i det heletatt. Endret mandag kl 09:37 av BadCat
Duriello Skrevet mandag kl 10:20 Skrevet mandag kl 10:20 Jeg er skuffet over at ikke flere tar grep for å få innsamlingen stoppet! Og at så mange idioter gir kreket cash!! 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå