Gå til innhold

Hvorfor skilles det på manuell/automatgir på førerkortet?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har aldri forstått hvorfor en spesifikt må velge mellom automat eller manuell gir for førertkortet. Det gir ingen mening.

Det er allerede forbudt for en person som ikke vet hvordan en manuell gir brukes, å kjøre med manuell, det er derfor ingen grunn til at det må spesifiseres i førerkortet:

§3 Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.» 
 

Jeg har virkelig ingen tro på at det ville blitt et problem at mange folk plutselig skulle begynne å kjøre en manuell bil, når de ikke vet hvordan en manuell gir fungerer. Og selv om en person skulle prøve dette, ville en ikke kommet langt i trafikken.

 

Etter min mening bør girvalg droppes fra førerkortet. De som vil kjøre manuell, kan trene seg opp til det, og kjøre manuell når de behersker det.

Strengt tatt kunne det vært obligatorisk med et par timer manuell i kjøreopplæringen, slik at alle vet hvordan det fungerer.

 

Disse to bilene har samme førerkort. Gir ingen mening at det er helt OK, mens girspaken må man skille på!

image.png.6e738d59f4a76d7efc660d015c0ddc04.pngLeie varebil, lastebil og minibuss – Avis

Endret av John-B
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

94f8926d9081380d6b701445995b08e91e632c7e

Dog, litt mer on-topic: Vis andelen blir for lav, kommer vi antagelig til å få at du kan oppgradere fra B78 til B ved å ta enten en kjøretime eller et papirstempelkurs en ettermiddag.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Viktigaste grunnen til at kode 78 for at ein berre får køyre med automatgir er at reglane ikkje er endra.

Mange av disse kodane har historisk sett vært brukt for å bemerke at ein berre får køyre køyretøy som enten er lettare å køyre eller som har montert hjelpemiddel. Til dømes så bruker ein kode 02 for å indikere at føraren treng øyreapparat for å køyre forsvarleg, at ein berre får køyre bil med tilpassa gassbetjening dersom du er lam i beina, at du berre får køyre motorsykkel med tre eller fire hjul, at førarkortet er geografisk begrensa til å berre være gyldig i spesifisert kommune/område, osv, osv.

Det er også nokre koder som viser til utvida rettigheiter, som at du oppfyller krava til yrkesjåførkompetanse etter gamal ordning eller at du har lov til å køyre brannbil som er klassifisert som motorredskap.

 

Enkelte av disse kodane er så sjølvforklarande at dei kanskje ikkje er nødvendige, som at ein førar som har mista begge beina kan openbart ikkje køyre i ein vanleg bil som er pedalbetjent. Det er likevel mange som sitter i rullestol som ikkje er lamme men som likevel har såpass nedsatt motorfunksjon i beina at ein har fått forbod mot å køyre vanleg bil med gass- og bremsepedal. Formålet med å trykke koden på førarkortet er at politiet skal kunne utføre kontrollar. Ein bilførar som er avhengig av briller for å kunne køyre trygt har kode 01 i førarkortet sitt slik at politiet veit at du skal bøtleggast om du køyrer utan briller eller linser.

 

Når det gjeld manuellgir og automatgir heilt spesifikt så opprettheld vi denne ordninga fordi til tross for at dei fleste nye bilar blir solgt med automatgir, særleg etter elbilens inntog, så er det fortsatt mange bilar med manuellgir på norske vegar.
Forskjellen mellom å ha førarkort som tillater deg å køyre bil med manuellgir og VTL § 3 om at du ikkje skal forårsake skade er at du ved oppkøyringa blir vurdert av sertifisert sensor, medan § 3 er effektivt sett ei eigenerklæring som det ikkje er så lett å ettergå ved kontroll.

Det ligg nok ann til at denne ordninga kjem til å bli fasa ut, mest truleg til å berre ha førerkortklassen og med krav om eigentrening for å køyre med manuellgir, men potensielt kan ein også velge å snu systemet opp ned slik at førarkort klasse B betyr at du berre får kjøyre automatgir, og at du må ha ei ekstra kode på førarkortet for å kunne køyre manuellgir.

Det er også fleire som har tatt til orde for at førarkort klasse B bør utvidast, eller at klasse C1 bør bli den nye standarden i tråd med at nye elbilar er langt tyngre enn personbilar var tidlegare og at forskjellen mellom å køyre ein gamal flyttebil på 3300 kg og ein ny elbil på 3600 kg med all verdens av køyreassistansesystem ikkje er så stor.

  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Historisk så var det nesten bare manuelt girete biler i norge frem til ca 15 år siden - (P.g.a. bilavgiftene). Så alle kjørte opp på manuelle biler og de eneste som kjørte opp på an automat var de som ikke klarte å betjene en manuell bil. Dermed ble det også slik at de fikk det som annmerkning i førerkortet at de ikke hadde førerrettighet på manuell bil. I nyere tid er det blitt uvanlig med manuelle biler (elektriske teller her som automat), og dermed er det gjerne mange som bare nå har førerrett på automatgiret bil uten at de havnet dit fordi de ikke klarte å betjene et manuellt gir, de bare har aldri prøvd. 

Hva kassevogna du viser her angår så ser den ut for meg til å kreve C1, men om den faktisk ikke er godkjent for totalvekt over 3500 kg (4250 om den er elektrisk, men det er den nok ikke om den har manuellt gir) så er den innenfor på klasse B.

 

Skrevet

Helt enig dette med manuelt gir burde ikke utgjøre noe forskjell. En burde kunne kjøre opp med automat og ha førerkort som også gjelder for bil med manuelt gir uten at en har prøvd det.

  • Liker 2
Skrevet

Eg synes at ideelt sett så burde all sjåføropplæring skje med automatgir. Som fersk sjåfør så vil dette etter mitt syn berre være fordelar at ein kan rette all sin oppmerksomheit til trafikkbildet, og ikkje bli distrahert av clutching og giring. Særleg som fersk sjåfør så blir det fort både feilgiringar, kveling av motor, mislykka bakkestartar og ikkje minst behov for å sjå ned på girspaken. Slike ekstraoppgåver tenker eg det er meir naturleg at ein utvidar med etter at ein har blitt god på å lese og forstå trafikkbildet.

  • Liker 3
Skrevet
35 minutes ago, Svein M said:

Helt enig dette med manuelt gir burde ikke utgjøre noe forskjell. En burde kunne kjøre opp med automat og ha førerkort som også gjelder for bil med manuelt gir uten at en har prøvd det.

Burde kanskje vært sånn med henger også da tenker du? 

  • Liker 2
Skrevet

Kjøring m/manuell giring krever en ferdighet. Uten ferdighet vil en m/automatisk opplæring bruke mye oppmerksomhet. Dvs ikke lenger fullt fokus på trafikk/omgivelser som kan gjøre kjøringen trafikkfarlig. 

Enkelt for politi/vegvesen å kontrollere og f.eks. se forskjell på rus og manglende ferdighet  om rar kjøring blir observert.

  • Liker 4
Skrevet
Svein M skrev (43 minutter siden):

Helt enig dette med manuelt gir burde ikke utgjøre noe forskjell. En burde kunne kjøre opp med automat og ha førerkort som også gjelder for bil med manuelt gir uten at en har prøvd det.

Er helt enig. Etter første bilen jeg kjøpte med automatgir var det ingen vei tilbake, ikke fordi jeg ikke kunne gire manuelt eller på grunn av latskap. Første gang jeg forsøkte automatgir var på utenlandsferie, og var noen minutter med innkjøring, så satt det. Jeg kan ikke se at det skulle være mye annerledes andre veien. Ja, man må øve litt på å ta løs/slippe kløtsjen og slik, og det er endrede prosedyrer hvis man mister veigrepet, men kan ikke se at forskjellene skulle forsvare krav om ekstra opplæring, særlig ikke for en erfaren sjåfør.

Skrevet (endret)
27 minutes ago, Cascada81 said:

Er helt enig. Etter første bilen jeg kjøpte med automatgir var det ingen vei tilbake, ikke fordi jeg ikke kunne gire manuelt eller på grunn av latskap. Første gang jeg forsøkte automatgir var på utenlandsferie, og var noen minutter med innkjøring, så satt det. Jeg kan ikke se at det skulle være mye annerledes andre veien. Ja, man må øve litt på å ta løs/slippe kløtsjen og slik, og det er endrede prosedyrer hvis man mister veigrepet, men kan ikke se at forskjellene skulle forsvare krav om ekstra opplæring, særlig ikke for en erfaren sjåfør.

Det krever en helt annen forståelse av bilen, planlegging og koordinasjon. Jeg har både automat og manuell og to kids i samme alder som skal kjøre opp med hver sin girtype. Det er mye mer jobb å lære noen å kjøre med manuell.. På sikt løser dette seg selv. Det er ikke mer enn 10år til manuell på personbil er en raritet. Noe du finner på veteran eller samlerbiler.

Jeg tok forøvrig lappen på en lastebil med en flott automatkasse. Den kunne kjøres manuelt med flaps på rattet og det var det jeg måtte på oppkjøring. Kunne ikke velge ren automat på klasse C. Mulig det er nytt nå.

Endret av Femtekolonne
  • Liker 2
Skrevet
MrL skrev (32 minutter siden):

Det er ikke «bare» å trene seg opp til manuelt gir, det var sikkert det jeg brukte 50% av fokuset på under min kjøreopplæring i sin tid. 

På en annen side så skal du ikke være «ferdig utlært» straks du får førerkortet. Vil påstå at noen som kan grunnleggende trafikksikkerhet og risikovurdering skal kunne lære seg manuell giring uten at det utgjør noen vesentlig risiko.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Femtekolonne skrev (5 timer siden):

Burde kanskje vært sånn med henger også da tenker du? 

Nei, blir som natt og dag. "alle" kan dra en henger etter seg men rygging, plassering, bytte av kjørefelt, lasting og sikring, vektregler, bremselengde osv. må man vite om. Det er faktisk forskjell mellom enaksla og boggihenger, kort eller lang drag osv.

 

Endret av Jarmo
  • Liker 3
Skrevet

Helt uenig med TS, min datter begynte å lære kjøre med manuelt gir, men hun fant ut etter en stund at hun ville ta førerkort på automat i stedet, jeg merket de gangene vi kjørte bil med manuelt gir at selve giringen tok mye av oppmerksomheten hennes.

 

Fremover så vil det nok ikke bli ett særlig stort problem heller da de fleste nye biler stort sett har automatgir uansett.

 

Man kan jo senere ta ny oppkjøring på vanlig Manuell om man ønsker, uten at det er den store kostnaden, 1250,- for førerprøve samt leie av bil, pluss omkostninger til nytt sertifikat.

Om man ønsker førerkort på manuell i utgangspunktet, hvorfor da ta på B.aut?

  • Liker 1
Skrevet
Svein M skrev (5 timer siden):

Helt enig dette med manuelt gir burde ikke utgjøre noe forskjell. En burde kunne kjøre opp med automat og ha førerkort som også gjelder for bil med manuelt gir uten at en har prøvd det.

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt.

  • Liker 8
Skrevet

Min synsing. 

Før en erfaren sjaför som har haft förerkort för automat i en del år är det nog inga problem at alena och uten noen prover begynne köra manuellt. För en 18 åring med nytt förerkort är jag dock skeptiskt till at de ska köra manuellt på egen hand.

I Norge med alla elbilar är väldigt många bilar automat redan nu i många andra länder tror jag dock det fremdeles er mest vanligt med manuell. Jag hade för eksempel manuell leiebil på senaste ferien. 

 

  • Liker 3
Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (1 time siden):

Min synsing. 

Før en erfaren sjaför som har haft förerkort för automat i en del år är det nog inga problem at alena och uten noen prover begynne köra manuellt. För en 18 åring med nytt förerkort är jag dock skeptiskt till at de ska köra manuellt på egen hand.

Finn en person som er over 25 år, med førerkort klasse B (ikke B78) siste 5 år. Sett på en rød L på bilen, og ekstra speil, så kan en øvelseskjøre lovlig med dagens regler. Det som stopper mange er tilgang på bil med manuelt gir. Noen kjøper med hensikt en bil nr 2 (eller 3) med manuelt gir for å øvelseskjøre, men det er en kostnad ikke alle ønsker eller kan ta.

Endret av toralfb
  • Liker 1
Skrevet
Cascada81 skrev (16 timer siden):

Ja, man må øve litt på å ta løs/slippe kløtsjen og slik, og det er endrede prosedyrer hvis man mister veigrepet, men kan ikke se at forskjellene skulle forsvare krav om ekstra opplæring, særlig ikke for en erfaren sjåfør.

Der har du cluet. Svært få av de som tar sertifikatet er en erfaren sjåfør. 

Jeg har vært "kjørelærer" for endel folk, både godt voksne og ungdommer. Og det er den koordinasjonen som kreves mellom gir, clutch og gasspedal som mange sliter med, samtidig som de skal ha kontroll på trafikken i trafikkerte kryss etc. Særlig hvis de står i en oppoverbakke.

Når jeg lærte ungdommene mine å kjøre så var vi så heldige at vi hadde tilgang til biler med både manuelt gir og bil med automat-gir. Da lærte de først alt det trafikale med automat-gir, og så tok vi den vanskelige biten (som manuelt gir er) til slutt.

Nå er de gode sjåfører. 😊

  • Liker 2
Skrevet

Min bestemor har kjørt bil i 40 år. Jeg tror ganske sikkert det er vanskeligere for henne å kjøre en Tesla uten fysiske knapper enn det er for en 18-åring å kjøre manuelt gir.

Begge deler er ting man må mestre i bilen man kjører, utenom det å akselerere, bremse og svinge på hjulene.

Rart det kreves bevis på at man kan clutche og gire, men ikke betjene navigasjonssystemet eller radioen. Sistnevnte må være overrepresentert når det kommer til farlige situasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...