Gå til innhold

Egmonts overtakelse av Diskusjon.no og samlingen av alle muligheter til ytring i Norge på meget få hender . . .

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dikedis skrev (25 minutter siden):

Hva disse endringene kan innebære i praksis ble veldig tydelig da den såkalte pandemien, også kjent som plandemien, offisielt startet i Norge i mars 2020, siden bortimot alle norske lokalaviser som jeg da sjekket -- rundt et dusin -- etterhvert begynte å kjøre nøyaktig den samme typen "koronakrise"-banner på toppen av forsidene til sine nettutgaver, bannere utformet på en måte som var egnet til å skape frykt og uro i befolkningen, og som hele tiden ble oppdatert med påståtte tall for sykehusinnlagte pga. covid-19, dødsfall knyttet til covid-19, og så videre.

Sjølv med same eigar så har alle redaktørane eit sjølvstendig ansvar for det som blir publisert i avisa. Her må du ikkje blande saman det faktum at det er lettvindt å klippe og kopiere innhold frå andre aviser under same eigarparaply når disse nettavisene også bruker same mal og layout, med konspirasjonen om at kva avisa skriv om blir bestemt av ein "overredaktør" i mediahuset som er eigar av plattforma.

Alle mediahusa hadde same fokus og same informasjonstilgangen, det var ikkje som at lokalavisene med ulike eigarar hadde heilt ulike fokussaker under koronatida heller, alle skreiv om det same og rapportere dei same tale frå helsedirektoratet. Det hadde dei gjort også om lokalavisene var 100% uavhengige, einaste som hadde endra seg er at utan avtale om gjensidig gjenbruk av innhold så måtte kvar lokalavis ha skrevet alle artikklar frå bunnen av.

At kvinneguiden.no og diskusjon.no har same eigar er i praksis utan betydning, men eg frykter likevel ei framtidig samanslåig av foruma som etter mitt syn vil være øydeleggande for miljøet sjølv om det i teorien høyres ut som ein god idé å ha eit stort forum med fleire brukarar.
For å sette det litt på spissen så ønsker eg ikkje at diskusjon.no skal bli øydelagt av alle dei useriøse bidragsyterane på kvinneforum, og eg trur at diskusjonane på kvinneforum blir mindre aktuelle for brukarane der når det kjem for mykje seriøse innspel frå brukarane av diskusjon.no.

Største ulempen ved at slike tenester blir samla under same eigarane er at det kan være vanskelegare for nye yttringsplattformar å få etablert seg når det er nokre få store som omtrent har monopol. Likevel så er det viktig å understreke at sjølv om ein har yttringsfriheit så har ein ikkje yttringsfriheit til å kunne ytre seg akkurat der ein vil. Det er godt innafor at eit forum setter harde grenser for kva som det er greit å ytre på deira plattform.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Hvis ekspertene ikke tåler debatt, tok de kanskje feil. I disse dager skrives det daglig avisartikler som bekrefter ting andre har sagt i årevis, for eksempel at strømkrise kunne føre til økte strømpriser, eller at økt antall asylsøkere kan føre til økt kriminalitet.

Hvorfor tålte ikke ekspertene debatt når de åpenbart tok feil?

Hvis deres påstand overlevde en saklig debatt ville de fremstått som mer troverdig.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Da burde det være åpen debatt på internettforum, så kan ekspertene ha en saklig debatt i The Lancet. Begge deler uten sensur av legitime meninger.
Denne ganger viste det seg at de som hadde rett ble sensurert, politikken ble styrt av et ekkokammer av maktsyke myndighetspersoner som krisemaksimerte, og avfeide kritikk som konspirasjonsteorier.

Hva skjedde egentlig med den høyreekstreme, rasistiske konspirasjonsteorien om at viruset kom fra en kinesisk biolab?
For i virkeligheten var det en kineser som spiste flaggermussuppe, ikke sant?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, Dikedis said:

På Kvinneguiden.no, et veldig stort forum som allerede da var eid av Egmont, var det nulltoleranse (!) for det moderatorene kalte "vaksinedebatt". Dette slo meg helt fra starten av som merkelig og bekymringsfullt og megetsigende. Hvorfor i all verden skulle en ikke få lov å stille kritiske spørsmål ved et nytt medikament eller preparat, når Kvinneguiden.no på samme tid tillot de utroligste debatter knyttet til temaer som dating, sex og visse celebriteter, for eksempel? Noen få tråder og innlegg som hadde "pandemien" og de nye mRNA-preparetene som tema ble riktignok motvillig akseptert, eller slapp igjennom sensuren, men absolutt alle tråder og innlegg som virkelig utfordret det påståtte grunnlaget for den najonale og internasjonale "krisen", eller som beskrev hvorfor mRNA-preparetene ikke er tradisjonelle vaksiner, og hvorfor de kan være skadelige, for eksempel, ble bare slettet, enten umiddelbart, eller i løpet av få dager. Videre ble profiler som hadde våget å ta opp slike temaer ofte blokkert eller "banned" fra hele Kvinneguiden.no nesten uten varsel.

Så mens det ikke var måte på hvor langt man kunne gå så lenge man holdt seg til visse "aksepterte" temaer, ble det utøvet en helt drakonisk sensur hva visse andre teamer angikk.

Jeg kom hit til Diskusjon.no nettopp på grunn av dette, fordi jeg oppdaget at dette var et forum som, i motsetning til overnevnte, faktisk tillot en ganske fri "vaksinedebatt". Men nå er altså også dette stedet kjøpt opp av Egmont, og man kan lure på hva det kommer til å bety i framtiden. 

Uten at jeg skal henvise til noen sikrere kilder enn min egen spekulasjon så kan det godt hende at vaksinedebatt ikke var tillatt fordi sånt kan fort bli oppheta og ende opp i en ufin krangel med heftige personangrep. 

Så tilløp til det på det forumet her også i den sinnsykt lange tråden som i periodevis hadde oppmot hundre nye innlegg pr dag, men det var flinke moderatorer som hoppa inn og stoppa sånt - ofte. Er bare sånn folk er rundt emner dem har sterke meninger om. Ser samme skitkastinga og oppskaleringa i alle tråder hvor USA, Trump, Musk eller Tesla blir nevnt. 

Jeg hadde for eksempel hatt full forståelse for en regel om at den slags debatt ikke er tillatt - ikke for å kneble noen, men bare fordi folk ikke kan oppføre seg på nett og noen temaer trigger den slags oppførsel oftere enn andre. 

Når det er sagt, så har ikke jeg et inntrykk at eiere/moderatorer på diskusjon.no har fått noen agenda eller har blitt fortalt at det er enkelte temaer man absolutt ikke skal diskutere. Moderering går mer på oppførsel slik jeg har sett. 

• Liker 3
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden):

Denne ganger viste det seg at de som hadde rett ble sensurert, politikken ble styrt av et ekkokammer av maktsyke myndighetspersoner som krisemaksimerte, og avfeide kritikk som konspirasjonsteorier.

Eg er ikkje heilt einig. Akkurat der og då så var det heilt nødvendig med ein politisk styrt strategi der politikarane tok stilling til balansen mellom kor inngripande tiltak ein skulle innføre målt opp mot risikoen for det som kunne ha skjedd.

At dei som tidleg i pandemien meinte på at viruset kom frå ein kinesisk lab og ikkje oppstod naturleg på eit våtmarked hadde rett, understreker for meg berre enda meir at det var behov for å behandle pandemien som farlegare enn den viste seg å være.

At fasiten viser at koronaen ikkje var fult så farleg endrer ikkje på det faktum at det var forsvarleg å gjere tiltak for å hindre sjukdomsspreiing framfor å gamble på at det skulle gå bra likevel.

Om det er ein ting eg skal kritisere politikarane for så er det mest dette med at smittevernsreglane vart så overforenkla at det i enkelte tilfeller vart feil. Dette var nok gjort for at alle skulle klare å forstå smittevernstilboda, men det skapte mykje grobotn for konspirasjonsteoriar og tvil om sannheita i det som vart formidla. Påstanden om at det ikkje hadde hensikt å bruke munnbind for dei som ikkje var helsepersonell var heilt unødvendig når poenget var at ein tidleg i pandemien måtte prioritere slikt utstyr til dei som jobba tett på koronasjuke sidan det var så stor mangel på munnbind. Når det seinare vart god tilgang på munnbind så vart det kommunisert at det kunne beskytte mot smitte, noko som også ikkje er heilt korrekt utanom at det beskytter mot dirkekte dråpesmitte, før det til slutt vart ei anbefaling om å bruke munnbind for å beskytte andre frå å bli smitta av deg som var koronasjuk.

Eg synes derfor at det er mykje viktigare å diskutere koronatiltaka no i ettertid, akkurat der og då så var det viktig med felles og lik informasjon, også når informasjonen ikkje var heilt korrekt.
Personleg så meiner eg at største kritikken til måten koronapandemien vart handtert på var nettopp dette at politikarane ikkje klarte å stake ut ein stødig kurs gjennom heile krisa. Det å gå som ein jojo mellom nedstenging og gjenopningsfest med tilhøyrande nedstenging når alle vart sjuke etter å ha festa i lag, var heilt unødvendig. Det var også mykje inkonsistente reglar som stengte grenser men unntak for svenske helsearbeidarar som skulle heilt inn på norske sjukeheimar og sjukehus utan karantene, og min favoritt-tulleregel at det var lov å gå på pub om du satt i ein bås eller ved eit bord og du også bestilte hamburger, speilegg, eller til og med ein shot med tomatsuppe. Men utan å bestille ein symbolsk matbit så kunne ein ikkje få seg ei øl av omsyn til smittevernet. Om noko burde det være omvendt, det er jo ved spising at du risikerer dråpesmitte der du sitter og spytter og smatter rundt matbordet. Eg skjønner at ein måtte hindre drita fulle pubgjester som dansa og ignorerte alle smittevernsreglar, men dette kunne ein kontrollert på anna måte enn å stenge alle pubbar utan kjøkken medan dei pubbane som serverte mat fekk holde opent. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Debattene her holder seg mer saklige enn reddit r/norge /norske uansett.

Diskutere kjønn eller innvandring der er et eget tema.

Endret av joandreas
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (20 timer siden):

Hva skjedde egentlig med den høyreekstreme, rasistiske konspirasjonsteorien om at viruset kom fra en kinesisk biolab?

Den høyreekstreme rasistiske konspirasjonsteorien gikk strengt tatt på at det ble gjort med vilje, at det kunne vært lekket ved et uhell fra en kinesisk biolab var alltid et alternativ. Skal man fjerne viktige detaljer som at det ble gjort med vilje så ser det jo plutselig ganske så realistisk ut, the devil is in the details som amerikanerne sier.    

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg har hatt en ryddings og skjult et større antall poster rundt vaksinering. Denne tråden skal ikke brukes til å diskutere den slags. Skjerm dere. 

Jeg åpner tråden igjen, men kommer til å følge med. Hvis tråden havner tilbake der den var blir det ny ryddings, og pisking med nettverkskabel på bakrommet til @Jarmo. Så. det så. 

Videre skal reaksjoner på dette ikke diskuteres i tråden. 

Endret av ilpostino
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • ilpostino låst og gjenåpnet denne emne
Skrevet (endret)

Det har aldri vært enklere å ytre seg. Man kan selvpublisere ebøker og musikk. En website kan man få opp på en kveld og noen hundrelapper til domene, hosting og tema/layout for CMS. Man kan livestreame eller laste opp ubegrensede mengder video uten noen større investeringer. Man kan lage podkast, blog, vlog og hva ikke. Mikrofoner, studiolys og dugelige kamraer er noen få tusenlapper unna. I verste fall kan man publisere noen linjer eller et kort videopptak i en SoMe-app på mobilen.

Hvis ikke dette forumet, finnes det andre forum, Facebookgrupper, Reddit, Discord, Quora. Jeg vet ikke navnet på alle tjenestene lenger for det er overveldende mange.

Hvis man ikke greier å ytre seg i 2025 er det verken et forum eller eierne som er problemet. Man kan selvfølgelig bli kansellert eller tatt ned, men det finnes alltid en vei for den som har noe på hjertet.

Endret av BadCat
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
ilpostino skrev (På 19.6.2025 den 16.04):

Videre skal reaksjoner på dette ikke diskuteres i tråden.

Av og til så føler jeg det mangler en del kontekst når dere har ryddet i tråden. Hadde det vært mulig at vi kunne fått sett det som ble slettet om vi ville? 

Skrevet
Sjørøver skrev (4 timer siden):

Av og til så føler jeg det mangler en del kontekst når dere har ryddet i tråden. Hadde det vært mulig at vi kunne fått sett det som ble slettet om vi ville? 

Ikke i tråden, men vi kan sikkert være behjelpelige på PM om vi anser det som vesentlig å dele det som ble slettet.

Skrevet (endret)

Jeg prøvde i alle fall å balansere ting som ofte blir hyperpolarisert i den ene eller andre veien og la ved en god video fra en ukontroversiell fagperson for å prøve og balansere litt og spre sårt tiltrengt kunnskap. Skjønner at hele delen med vaksinesnakk ble off-topic for denne tråden og derfor ble fjerne. 

Generelt gjør moderatorene her en god jobb, og selv om ting fjernes, så er det alltid en god grunn til at det blir gjort. Moderatorene her pleier å diskutere ting som er på kanten i motsetning til føleriet/dagsformen til én person på kvinneguiden, så sånn sett er vi heldige.

Beklager at dette svaret også egentlig er off-topic for denne tråden.

Endret av vidor
  • Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (På 24.6.2025 den 10.49):

Ikke i tråden, men vi kan sikkert være behjelpelige på PM om vi anser det som vesentlig å dele det som ble slettet.

Men hvorfor fjerner dere hele, lange innlegg, og ikke bare det som er det som skal fjernes? I det minste bør innleggene være tilgjengelig for de som skrev det, i tilfelle de ønsker å slippe å skrive om igjen alt det andre som ikke skulle fjernes.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...