Gå til innhold

Er Pride blitt for seksualisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Wow, vi klarte å komme oss gjennom ti hele dager inn i juni måned uten at noen her på forumet pisket opp ragebait om Pride. Det må være en rekord på....tja hvor mange år siden sand-tissen i Florida normaliserte denne kulturkrig-gørra? Er dette et tegn på at det er flere og flere som blir lei ytre høyre-fabrikkert kulturkrig?

RookieNO skrev (2 timer siden):

Så kan vi ta for oss Pride og den påståtte "seksualiseringen" ovenfor barn. Det er Pride måned i barnehagen som ungen min går i denne måneden, og la meg sitere ordrett fra handlingsplanen til denne barnehagen:

"Vi har "fargedager" og et ekstra fokus på mangfold og inkludering. Vi ser på "Bli med Heim" fra NRK Super, som omhandler ulike familie- og livssituasjoner og levemåter. F.eks Hvordan er det å ha et søsken med funksjonsnedsettelser? Eller et familimedlem som er syk? Å flykte til Norge fra krig, det å ha to mammaer, med mer... Vi prater og undrer oss sammen; Vi er forskjellige og ser forskjellige ut. F.eks snakker vi forskjellige språk, har ulike familisammensetninger, spiser ulik mat og tror på forskjellige ting..."

Ikke meningen og ta spilleren i stedet for ballen her, men jeg er så jævlig lei av det gnålet om Pride og hvor seksualisert alt er blitt. Nei, det er faktisk ikke det, hvis dere faktisk hadde åpna de snevre gluggene deres litt, så hadde dere kanskje innsett at virkeligheten ikke nødvendigvis er slik noen troll på internett mener det er.

Takk for meg!

rabler skrev (1 time siden):

Hvordan kan Pride ha blitt for seksualisert når denne "seksualiseringen" alltid har vært der. Pride er ikke underholdning. Pride er en protest. Og den trengs tydeligvis enda!

https://www.nrk.no/ytring/pride-er-ikke-barnas-dag-1.17449338

Word!

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
:utakt skrev (1 time siden):

Hvis Pride ikke er for barna, så er det jo et paradoks at hver eneste barnehage og skole arrangerer sitt eget tog. Barna blir lært opp til at Pride er noe de skal delta i. 

Barnehagen fokuser nok på at alle skal få lov til å være seg selv. 

I rammeplanen står det blant annet at barnehagen skal synliggjøre ulike familieformer og sørge for at alle får sin familie speilet i barnehagen. Det blir også nevnt at barnehagen skal fremme likestilling uansett seksuell orientering og kjønnsidentitet.

https://www.barnehage.no/folk-aner-ikke-hva-pride-i-barnehagen-innebaerer/246568

Jeg har sett prideparaden de siste årene, og det er bare en bitteliten del som handler om nakenhet /seksualisering (store pupper, pisk el.). Det er mest vanlige folk som ikke stikker seg ut. De som liker glam og klær bidrar til et mer fargerikt tog, underholdning og god stemning. Som et feststemt demonstrasjonstog som ellers ville blitt kjedelig å se på. Dessuten kroppspositivisme.

I denne tiden er det viktig å vise støtte og åpenhet for ulike kjønnsidentiteter og uttrykk fordi det har blitt forbudt i mange land og rettigheter innskrenkes.

Så får man heller være hjemme med barna når paraden pågår, hvis man synes den blir for påtrengende. Men karnevalet i Rio er mye værre når det kommer til lettkleddhet og å eksponere/vrikke på kroppen.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
1 hour ago, rabler said:

Kropp er ikke farlig. Det er voksne som seksualiserer kropp – ikke barna.

Menn i speedo viser mer kropp enn hva jeg noensinne har sett fra Pride, så dette er ikke hva det handler om.

Det de faktisk gjør er å seksualisere kroppen. De tar på seg klær som er utelukkende designet for sex og feirer det. 

• Liker 4
Skrevet
6 minutes ago, Subara said:

I rammeplanen står det blant annet at barnehagen skal synliggjøre ulike familieformer og sørge for at alle får sin familie speilet i barnehagen. Det blir også nevnt at barnehagen skal fremme likestilling uansett seksuell orientering og kjønnsidentitet.

https://www.barnehage.no/folk-aner-ikke-hva-pride-i-barnehagen-innebaerer/246568

Ja det stemmer, man skal få være den man er og elske den man vil. Og så gir barnehagen som regel gode svar når barna lurer på hva greien er med alle regnbueflaggene, for dem som kunne trenge det.

12 minutes ago, Subara said:

Jeg har sett prideparaden de siste årene, og det er bare en bitteliten del som handler om nakenhet /seksualisering (store pupper, pisk el.). Det er mest vanlige folk som ikke stikker seg ut. De som liker glam og klær bidrar til et mer fargerikt tog, underholdning og god stemning. Som et feststemt demonstrasjonstog som ellers ville blitt kjedelig å se på. Dessuten kroppspositivisme.

I denne tiden er det viktig å vise støtte og åpenhet for ulike kjønnsidentiteter og uttrykk fordi det har blitt forbudt i mange land og rettigheter innskrenkes.

De som stikker seg ut fortjener spesielt støtte, da disse historisk sett har vært forkjempere for rettighetene som vi tar for gitt i dag. Det er ikke så lenge siden homofili var forbudt og/eller definert som psykiatrisk sykdom. Og vi bør alle være vare for kritikk om at det har gått for langt og "bekymring for barna"; dette er en velbrukt strategi som konservative bruker for å samle støtte til prosjektene deres, som innebærer mindre frihet og mer undertrykkelse.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Feynman skrev (17 minutter siden):

Ja det stemmer, man skal få være den man er og elske den man vil. Og så gir barnehagen som regel gode svar når barna lurer på hva greien er med alle regnbueflaggene, for dem som kunne trenge det.

De som stikker seg ut fortjener spesielt støtte, da disse historisk sett har vært forkjempere for rettighetene som vi tar for gitt i dag. Det er ikke så lenge siden homofili var forbudt og/eller definert som psykiatrisk sykdom. Og vi bør alle være vare for kritikk om at det har gått for langt og "bekymring for barna"; dette er en velbrukt strategi som konservative bruker for å samle støtte til prosjektene deres, som innebærer mindre frihet og mer undertrykkelse.

Som nevnt tidligere i tråden så hadde jeg to lesbiske lærere som ble mobbet bort fra kommunen.  Det kam ha vært at jeg ikke oppfattet noe, men jeg hørte aldri at noen brukte argumentet "barn". Aldri. Det handlet nok mest om religion og syn på seksualmoral

Edit: Dvs at hvis noen snakker om barn og barna, så tror jeg kanskje det er andre ting enn religion det handler om, hensynet til barn er vel mer brukt av høyreekstreme 

Endret av Tussi
  • Liker 3
Skrevet
frohmage skrev (1 time siden):

Tror ikke kjønnsorganer vanligvis vises i Pride-toget her jeg bor, men om du ikke liker toget er det veldig lett å unngå det.

Rumpeballer og bryster vises 🙃

Skrevet
Feynman skrev (19 minutter siden):

Ja, det er sant. Og det er viktig å vite hvilke mekanismer som brukes.

Halve Norge har problemer med seksualitet, fortalte den mannlige gynekologen meg.

I tillegg til homofobi. Men vi har heldigvis kommet lengre der enn i mange andre land i Europa og ellers i verden. Den konservative bølgen vil ikke treffe like hardt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Feynman skrev (41 minutter siden):

For alle. Ikke bare skeive. Veldig viktig å påpeke. Deg, meg, de som av en eller annen grunn omtales som "vanlige folk", arbeiderklassen, våre venner og slektninger. Men veldig bra innlegg, 100% enig.

Var faktisk på en Pride-parade for første gang i 2002. Visste ikke at det het Pride da, såpass normie var jeg. Jeg og kompisene så en bunch med unge menn i baris og bukser med slike sikksakk på kryss-mønster på baksiden (vet ikike hva de kalles) som viser hud. Vi bare lo og brydde oss ikke så videre om det. Det var 2002. Nå er vi i 2025. Denne såkalte "pendelen", hvis vi for argumentets skyld sier finnes, har vært stuck på samme sted siden da, men det var ikke før i 2022, altså tyve år senere, at man plutselig skulle få panikk om at "frigjøringen har gått for langt".

Grunnen til det, er en viss elefant i rommet.

Denne elefanten:

FashElephantInTheRoom.jpeg.caa8aaa8e3c1ddf6dae1b4bc9e4e90e7.jpeg

Og alle som bestemte seg for å ville være de dresserte papegøyene for denne elefanten.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Subara skrev (2 timer siden):

Det er jo mange måter man kan dekke målet fra rammeplanen på, men jeg kan ikke helt se hvor Pride kommer inn. Å fremme likestilling og likeverd handler om ikke å diskriminere basert på en rekke kriterier, ikke om å drive aktivisme basert på et konkret livssyn. Man tvinger jo ikke barn til å delta i muslimske feiringer eller driver annen islamsk aktivisme selv om religion er et av de andre kriteriene nevnt i samme avsnitt i rammeplanen.

Til de som mener at fremvist seksualisert atferd og nakenhet overfor barn ikke er så farlig, hvorfor i all verden er det da straffbart for en voksen å vise eller sende seksualisert innhold (video, bilder osv), også av andre enn seg selv, til en mindreårig? Hva med blotting? Hvis grisefar lenger ned i gata, eller en av de voksne ungdommene som er rødruss for den saks skyld, sender eller viser upassende medieinnhold til en mindreårig, er det jo heller ikke sånn at lynet slår ned i den mindreårige, men man ønsker likevel å beskytte disse mot denne type eksponering. Noen av de nevnte tingene er jo også straffbart hvis det blir gjort overfor en voksen. Er blotting overfor en voksen skadelig? Hvor mange voksne kjenner du som har dødd eller fått varige traumer på grunn av en blotter? Jeg bagatelliserer det ikke, men ønsker å få fram et poeng. 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (13 timer siden):

Hvorfor kan man ikke bare være seg selv uten å lage så mye ut av det? 

Dette blir jo en selvmotsigelse, om man helst ikke skal lage så mye ut av det, vel da står man jo i fare for å ikke være seg selv, fordi man skal ikke lage så mye ut av det, man må dempe seg selv i offentligheten, det blir jo kort og godt jantelov. 

Jeg synes pride er veldig enkelt og greit, er det ikke noe du liker, så ikke gå og se på det, det er veldig enkelt å unngå, jeg har til nå ikke sett en eneste parade i hele mitt liv. 

Tussi skrev (12 timer siden):

Det er forskjell på å ligge på stranda, selv om jeg absolutt mener at kvinner bør ha BH på seg. Og midt i Karl Johan.

Gjelder dette menn også ? Jeg forstår virkelig ikke hvorfor menn kan gå ute på gata og vifte med puppa på Karl Johan, men kvinner ikke kan, og jeg er virkelig ikke enn fan av å begrense en person sin frihet bare fordi noen i menigheten kan bli krenka, det er deres problem.  

• Liker 6
Skrevet
Cascada81 skrev (8 timer siden):

Det er jo mange måter man kan dekke målet fra rammeplanen på, men jeg kan ikke helt se hvor Pride kommer inn. Å fremme likestilling og likeverd handler om ikke å diskriminere basert på en rekke kriterier, ikke om å drive aktivisme basert på et konkret livssyn. Man tvinger jo ikke barn til å delta i muslimske feiringer eller driver annen islamsk aktivisme selv om religion er et av de andre kriteriene nevnt i samme avsnitt i rammeplanen.

Til de som mener at fremvist seksualisert atferd og nakenhet overfor barn ikke er så farlig, hvorfor i all verden er det da straffbart for en voksen å vise eller sende seksualisert innhold (video, bilder osv), også av andre enn seg selv, til en mindreårig? Hva med blotting? Hvis grisefar lenger ned i gata, eller en av de voksne ungdommene som er rødruss for den saks skyld, sender eller viser upassende medieinnhold til en mindreårig, er det jo heller ikke sånn at lynet slår ned i den mindreårige, men man ønsker likevel å beskytte disse mot denne type eksponering. Noen av de nevnte tingene er jo også straffbart hvis det blir gjort overfor en voksen. Er blotting overfor en voksen skadelig? Hvor mange voksne kjenner du som har dødd eller fått varige traumer på grunn av en blotter? Jeg bagatelliserer det ikke, men ønsker å få fram et poeng. 

I barnehagen er de vel mest opptatt av å speile samfunnet. Når barna skal henge opp fotografier av den nærmeste familien, kan det være at noen har foreldre med samme kjønn. For at disse barna skal føle seg inkludert må man snakke om det.

Skjønte ikke det siste. Du tenker at prideparaden er en "blotteparade" og at barn vil få traumer av å se det? 

• Liker 4
Skrevet

Største "utfordringa" til pride er at ikkje finnes ein konsensus på kva ei pride markering skal og skal ikkje være. 

Vi har no alt frå at pride er ei feiring av at i Norge er alle frie til å være seg sjølv, til at det er ein protest aksjon med hensikt om å terge alle konservative. I tillegg til at mange bedtifter har kasta seg på fordi det gir økonomisk gevinst å farge logoen regnbogefarga i juni. Som i alle andre tilfeller så er det dei mest høglytte på kvar side som markerer seg, alle dei i midten drukner i støyen. 

Så på samme måte som at alle dei som markerer pride har ulik motivasjon og grunn for å være med på markeringa, så har alle dei som ikkje vil markere pride ulik motivasjon og grunnlag for å kritisere. 

• Liker 2
Skrevet
16 minutes ago, Subara said:

I barnehagen er de vel mest opptatt av å speile samfunnet. Når barna skal henge opp fotografier av den nærmeste familien, kan det være at noen har foreldre med samme kjønn. For at disse barna skal føle seg inkludert må man snakke om det.

Jeg har selv hatt barn i barnehage hvor noen andre barn har to mammaer eller to pappaer. Har aldri hørt noen barn reagere på det. Barnehagen informerer godt om temaene under Pride og jeg er litt glad at de er forsiktige med å ikke uttrykke fordommer som barna i utgangspunktet ikke har. Denne diskrimineringen er ikke naturlig, den er tillært.

• Liker 5
Skrevet

Litt nakenhet som motpol til konservative verdier har jeg ingen problemer med. 

Ideen om at menneskekroppen er syndig og at hud skal alltid tildekkes er middelaldersk gufs. Det er veldig spesielt når enkelte er så tildekt at man bare ser øynene imo.

• Liker 2
Skrevet
Subara skrev (30 minutter siden):

Skjønte ikke det siste. Du tenker at prideparaden er en "blotteparade" og at barn vil få traumer av å se det? 

Ja, man kan jo snakke om det at noen har to mammer eller to pappaer, og at man skal respektere andre selv om vi alle er litt ulike, gjør ulike ting og tror på ulike ting, men jeg greier fortsatt ikke se hvorfor Pride skal ha en rolle i det.

Det siste var et tilsvar til de som mener det ikke er så farlig for barn å bli eksponert for diverse seksualisert atferd fra pride-togene. Prideparader behøver ikke være blotteparader, men det er jo i praksis ofte seksualisert fremtoning, herunder atferd som ellers ville blitt karakterisert som blotting. Jeg tror ikke nødvendigvis barn får traumer av å se en stripper heller, men er det der vi ønsker oss? Barn beskyttes mot seksuelle inntrykk fra ukjente voksne.

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (13 timer siden):

Det holder med de seksualisert delene  av kroppen, som pupper og underliv

Hvem bestemmer hva som er seksualisert ? Vi vet det er mange som liker føtter, bare ta en titt på en hvilken som helst Tarantino film, bør nakne føtter være ulovlig på offentlig sted ?

Og når ble bryster et kjønnsorgan ? 👇

Tussi skrev (13 timer siden):

Da har man problemer med kvinner generelt, jeg har problemer med ekstrem nakenhet offentlig, kum det. Ikke planlegger jeg å drepe som viser en pupp heller, slik man gjør i Iran. Jeg synes bare kjønnsorganer kan la være å vises offentlig

• Liker 4
Skrevet

Nå har jeg aktivt forsøkt å finne eksempler på "sexualisert pride" fra Pride paraden i Oslo i fjor, både på Flickr og diverse nettaviser. Det er stort sett vanlige folk i varierende grad av påkledning (fant ingen helt nakne), og furries og antydning til litt BDSM. Men ingen gagballs, dom/sub eller åpenbare sexuelle greier.

Så folk må gjerne illustrere denne sexualiseringen, med konkrete eksempler på hva det er snakk om. For jeg klarer ikke finne noen eksempler fra fjorårets parade som er uegnet barn.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...