Gå til innhold

Er dere glad i 17mai?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå nærmer dagen seg med stormskritt - dagen i år er på en lørdag. Skolene forventer og nærmest krever at elevene møter opp og går i tog. Vi har ett barn som skal i tog - og i år er også vi foreldre kallt inn til å bistå ved arrangementet ved den lokale barneskolen. Vi skal sågar møte opp til eget foreldremøte nå i uken før 17 for å få nærmere avklaring av hva vi skal gjøre.

Jeg må innrømme at jeg aldri har likt dagen. Jeg må gå i dress - hvilket jeg ikke liker. Vi må ut og gå i tog - hvilket jeg heller ikke liker. Og det spilles korpsmusikk - hvilket jeg blir regelrett kvalm av. I det hele tatt - det er ingenting ved denne dagen jeg liker - det derimot omtrent alt med dagen jeg misliker.

Når barnetoget er ferdig er det hjem til familieselskap - svigers kommer og det skal grilles...og jeg hater grillmat. Jeg kan heller ikke spise den maten uten at jeg får store problemer med magen heller - så det blir nok til at jeg spiser knekkebrød mens jeg må stå for grillingen.

Drikke blir saft for egen del - brus klarer jeg ikke - og alkhol har jeg aldri rørt da det smaker pyton. Og når det kommer til familieselskap - så finner jeg slikt langdrygt og kjedelig. Så hva skal man egentlig glede seg til?  Og nei - vårt barn gleder seg heller ikke - ligner vel litt på faren der. Is - nei det vil barnet ikke ha når toget er ferdig - det er liksom premien - men den vil hun aldri ha. Hun vil hjem så fort som mulig - akkurat som faren. Mor er opptatt av at vi skal vise frem vår beste side - men hun er heller ikke så glad i dagen. Hun synes det er mye stress og ting som må ryddes,vaskes osv..alt skal se perfekt ut når hennes foreldre kommer.  Og vi slenger av oss finstasen så fort vi kommer hjem - vårt barn hater å gå i bunad - og mor er heller ikke så glad i det - så den forsvinner raskt av så fort vi kommer hjem,

Så hva er det å like med denne dagen? Jeg spør fordi jeg aldri har funnet noen glede ved den - ikke vår datter heller - og mor i huset har vel et slags anstrengt forhold til dagen der det gjelder å pusse bunadssølv og gjøre seg presentabel - og så komme seg så fort som mulig hjem etterpå for å kaste all finstasen av seg.

Hadde vi kunne velge hadde vi sikkert reist bort - og i fjor så reiste vi faktisk bort 17 mai - det var det beste vi noen gang har gjort. Vi var i London og storkoste oss.  Og jeg har i mine yngre dager også gått på ski på fjellet denne dagen - det var en fantastisk dag der man kunne nyte Norge i all sin prakt. Men barnetog,orkester,flagg,grillmat,iskrem..........nei æsj.......

Endret av obygda
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, vi feirer jo faktisk en dag der jødeparagrafen ble til,  og det er ikke alle lover jeg støtter 

Samtidig er det jo en barnas dag, og vi er et fritt dagfinn der barna og ikke militæret stprni sentrum. Det er bra

Bunaden min er for liten, så jeg er glad jeg skal på iobb, og det er jo godt betalt, så det er fint

Skrevet

Da ungene gikk på barneskolen feiret vi med det vanlige. Barnetog, kaker, brus og pølser, spill og leker. Nå blir det med grilling, som jeg liker. Har ikke vært noen stor fan av dagen, men liker den bedre enn jeg gjorde før.

Skrevet
Tussi skrev (13 minutter siden):

nei, vi feirer jo faktisk en dag der jødeparagrafen ble til,  og det er ikke alle lover jeg støtter 

Samtidig er det jo en barnas dag, og vi er et fritt dagfinn der barna og ikke militæret stprni sentrum. Det er bra

Bunaden min er for liten, så jeg er glad jeg skal på iobb, og det er jo godt betalt, så det er fint

Jødehatet i Norge lever enda sterkere i dag - særlig med stort påfyll fra araberlandene som har som mål å fullføre det Hitler startet.
Man skulle tro vi visste bedre i dag og spesielt etter holocaust, men tro om igjen..
- Jødehatet er offisielt blant regjering og storting - og ikke minst i alle mediene. (fordekt under "kritikk av Israel")

Ellers er det vel ingen grunn for politikerne - og spesielt EU-partiene - å feire noe de ikke bryr seg om - grunnloven.
Folk flest burde feire grunnloven - med norsk flagg.

• Liker 5
Skrevet (endret)
obygda skrev (57 minutter siden):

Så hva er det å like med denne dagen?

17 mai er en litt spesiell dag for meg da. Jeg ble sammen med ei ung jente 17 mai.. Vi forlovet oss 17 mai litt seinere. Vi giftet oss på 17 mai enda noen år seinere. Siste bilen ble kjøpt (minus 1 dag riktignok) på 17 mai.. Joda, vi ELSKER at folk feirer oss med flagg og barnetog! 🙂

obygda skrev (57 minutter siden):

og i fjor så reiste vi faktisk bort 17 mai - det var det beste vi noen gang har gjort. Vi var i London og storkoste oss

Vi har også vært i London en 17 mai, som seg hør og bør, og sannelig flagget de for oss og hadde barnetog  der også!

Siden jeg og den unge jenta, nå min kone fortsatt holder sammen etter 49 år så klager ikke JEG på datoen..  

Endret av Woff
  • Liker 3
Skrevet

17. Mai er en bare et ork og et mas, fra morgen til kveld. 

Det med at grillmat gjør deg dårlig må du jo faktisk kommunisere. Du kan jo ikke la andres forventninger styre din egen uhelse. Det er ditt eget ansvar å ta vare på deg selv.

• Liker 5
Skrevet

Bare for å være en motvekt til all den dårlige stemningen i denne tråden, ja, jeg liker 17. mai. Tradisjonen vår med barnetog er unik, den skal vi ta vare på. Jeg har spilt i korps selv, og folk som klager på skolekorps kan bare gå seg en lang tur på en kort brygge. Det er like dumt å klage på korpsene som å stå på Norway Cup og tyte om at det ikke er samme nivå som Champions League. 

Ta en is, spis en pølse, vink til ungene og ha en fin dag. 🙂🇳🇴

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg hater 17.mai, sannsynligvis sterkt traumatisert fra barndom da jeg var den eneste i klassen som hadde bunad. Hjelper ikke på at svigermor elsker 17.mai, falsk korpsmusikk og barnetog...

Jeg reiser gjerne bort på 17.mai, men vi har ikke noen hjemmeboende barn som skal gå i tog heller da.

Som barn, det eneste jeg likte med 17.mai, var å handle pølse / pommes frites etter toget, samt å dra på tivoli.

Jeg tror de fleste voksne syns den dagen bare er styr, men som de gjennomfører på beste evne for "syns skyld for omverdenen", samt for å glede egne barn såklart.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er nok ikke slik som majoriteten i denne tråden, da jeg faktisk liker 17.mai med tog, penklær og hygge med venner. Det er nok favoritdagen min i året vil jeg tro, liker det mye bedre enn jul for det er mye mas, og ofte dårlig vær. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Ikke noe feil med 17 mai, men mye styr og mas med unger og bråk - derfor reiser jeg som regel vekk på fisketur den dagen, og slapper av med fred, ro og herlige naturopplevelser. Ganske mange som har begynt å gjøre dette forresten, møter på en del flere nå enn for noen år siden.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 3
Skrevet

Jeg løper febrilsk ned til apoteket 16 mai for å skaffe nye bunker med ørepropper. Norges jævligste barne korps kommer rett utenfor vinduet her. Å fyttigrisen, surere og mer Usammspilt korps finnes ikke..

Lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg spylte hele korpset ned med hageslangen på fullt trøkk?

Miste retten til å høre på musikk i 5 år?

• Liker 1
Skrevet (endret)
:utakt skrev (1 time siden):

Bare for å være en motvekt til all den dårlige stemningen i denne tråden, ja, jeg liker 17. mai. Tradisjonen vår med barnetog er unik, den skal vi ta vare på. Jeg har spilt i korps selv, og folk som klager på skolekorps kan bare gå seg en lang tur på en kort brygge. Det er like dumt å klage på korpsene som å stå på Norway Cup og tyte om at det ikke er samme nivå som Champions League. 

Ta en is, spis en pølse, vink til ungene og ha en fin dag. 🙂🇳🇴

Min far var med i korps som liten..deretter i gardemusikk og til slutt i mer eller mindre proffe korps..så min oppvekst var å høre han øve dag ut og dag inn..så når jeg hører slikt i dag blir jeg dårlig. Pølser og is tåler jeg ikke..blir syk av det dessverre. Alt med dagen og dets tradisjoner har dessverre blitt negativt. Kan ikke si jeg gleder med til å fly rundt å bistå skolen i år med feiringen..Ikke er jeg en sosial fyr som liker å være sammen med mange mennesker heller...Nei..en tur til tannlegen har mer positivt ved seg.

Endret av obygda
Skrevet
leticia skrev (44 minutter siden):

Som barn, det eneste jeg likte med 17.mai, v

Som barn var det JEG likte best var posen med kinaputter, kjøpt inn av mine foreldre i dagene før!
Ikke ofte poden kunne løpe rundt med fyrstikkeska i lomma og fyre opp en liten smell der det var behov! 😊 🤣
Jeg skal gladelig innrømme at den delen savner jeg IKKE etter å ha 'vokst fra' denne hobbyen.. Nå smeller jeg heller med en håndholdt sak i stål som benytter relativt dyr ammo.. 😉

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (16 minutter siden):

Min far var med i korps som liten..deretter i gardemusikk og til slutt i mer eller mindre proffe korps..så min oppvekst var å høre han øve dag ut og dag inn..så når jeg hører slikt i dag blir jeg dårlig. Pølser og is tåler jeg ikke..blir syk av det dessverre. Alt med dagen og dets tradisjoner har dessverre blitt negativt. Kan ikke si jeg gleder med til å fly rundt å bistå skolen i år med feiringen..Ikke er jeg en sosial fyr som liker å være sammen med mange mennesker heller...Nei..en tur til tannlegen har mer positivt ved seg.

Faen, det tenkte jeg ikke på. Takk for tipset, ringer´n med en gang. Odd Borresen.

Skrevet

Ingen dag i året som trigger psyken min så negativt som 17. Mai.

Kjører som regel en roadtrip inn i Sverige den dagen. 👍🙂

• Hjerte 1
Skrevet
Woff skrev (19 minutter siden):

Som barn var det JEG likte best var posen med kinaputter, kjøpt inn av mine foreldre i dagene før!
Ikke ofte poden kunne løpe rundt med fyrstikkeska i lomma og fyre opp en liten smell der det var behov! 😊 🤣
Jeg skal gladelig innrømme at den delen savner jeg IKKE etter å ha 'vokst fra' denne hobbyen.. Nå smeller jeg heller med en håndholdt sak i stål som benytter relativt dyr ammo.. 😉

Det har jeg også glemt. Jeg fløy rundt og poffa hele fyrstikkesker. Rart jeg ikke ble pyroman. Utrolig hvor mye en glemmer når man blir etablert.

Gå rundt med håndgranater i lomma er i overkant. Da er nok du i slekt med Rambo.

Skrevet
Sovna skrev (37 minutter siden):

Jeg løper febrilsk ned til apoteket 16 mai for å skaffe nye bunker med ørepropper. Norges jævligste barne korps kommer rett utenfor vinduet her. Å fyttigrisen, surere og mer Usammspilt korps finnes ikke..

Lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg spylte hele korpset ned med hageslangen på fullt trøkk?

Miste retten til å høre på musikk i 5 år?

Haha, ja da jeg bodde i byen ville jeg alltid jobbe dag, da jeg hatet å bli vekket kl 9 av barnetoget som gikk rett forbi, vakte dårlige minner fra da jeg selv gikk i barnetog ig spilte i skolekorps

Skrevet

Jeg finner fantastisk mye glede av å se andre kose seg å ha det bra. Kanskje et tips til TS? Forsøk å se det med andre øyne. Det er EN dag i året. For mange er det både julaften og bursdag på en gang 🙂

Personlig feirer jeg ikke på noen måte, men jeg stolt over å være norsk, og jeg heiser flagget med glede.

Og aller mest, jeg gleder meg over å se flere smil enn på en vanlig grå hverdag. Verden er så altfor full av krig og elendighet.

• Hjerte 2
Skrevet
Sovna skrev (16 minutter siden):

Det har jeg også glemt. Jeg fløy rundt og poffa hele fyrstikkesker.

Nå var det KINAPUTTER jeg tente på, IKKE fyrstikkene... 🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...