Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (7 timer siden):

Siste valgomat-resultat fra NRK før jeg avgir stemme i dag:

Screenshot_20250905-102541.thumb.png.fc67ff51a5d9295d790e2c18a63ee081.png

Valget står for meg mellom K, ND og FrP. Jeg er ikke så veldig glad i V og KrF, så om det blir regjeringsskifte er egentlig lite viktig for meg. Jeg tror jeg heller stemmer ND i dag. Vi trenger enten ND eller K inn på Stortinget for å motvirke R og MDG. De to sistnevnte ser jeg på som ekstremister, spesielt på energi og økonomi.

Saken er at ingen partier på stortinget vil samarbeide med de to øverste partiene.
Spesielt ikke etter at de har tilkjennegitt Russland - og Putin sympatier.

Så egentlig er det kun Støre som tjener på en stemme på disse to. (tap av stemmer til det borgerlige alternativet)

Endret av Neptun1
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (22 minutter siden):

Finnes ingenting fornuftig med overtro som undertrykker andre mennesker basert på deres kjønn, seksuelle legning

Det å ta vare på landet vårt og sette våre tradisjoner, religion og kultur først er ikke undertrykkelse. Å si at det er to kjønn er ikke undertrykkelse. Ingen undertrykkes ved å holde norske skoler politisk nøytrale ved å kun tillatte flagging av det norske flagget. Hvilken legning eller kjønn man identifiserer seg med (ofte basert på psykiske lidelser) er ikke noe man trenger å påtvinge alle andre, og det er ikke undertrykking å ikke få undertrykke alle andre ved å gå rundt å plage folk med pride tog eller regnbueflagg. La folk få være i fred å la ting som legning og seksualitet være en privatsak, ikke noe man skal trykke ned i halsen på små barn.

leticia skrev (26 minutter siden):

Men du får heller kaste bort stemmen din i stedet for.

Så det er å kaste bort en stemme ved å stemme på små parti? Var det bortkastet å stemme på Rødt, MDG eller FrP da de var små? FrP hadde forresten under 1% på mange meningsmålinger i 1981, men fikk 4,4% i valget.

leticia skrev (28 minutter siden):

Helt utrolig at du tror at ting blir bedre med å droppe EØS, kutte strømkabler, fjerne alle bompenger, skatter  avgifter, drite i klima, støtte Ukraina og andre land. 

Ja, det blir bedre av at vi får styre vårt eget land og ikke oppfordrer til dyrere energipriser, inflasjon, krig, høyere skatter og avgifter og klimapropaganda.

leticia skrev (29 minutter siden):

Ønsker du et slikt samfunn som du skisserer overfor så anbefaler jeg at du flytter til et annet land. USA er på god vei til å være et passende sted. Bare pass på å ikke bli uvenner med Donald... 

Jeg flytter gjerne til USA om du flytter til Nord Korea. De har forresten mer ytringsfrihet i USA enn i Europa.

Europa er dessverre et døende kontinent som ikke har en god fremtid pga for mye innvandring, det grønne skiftet og byråkrati som ødelegger økonomien. Heldigvis er det forandringer på vei, der for eksempel Reform i UK, AfD i tyskland og RN i Frankrike blir mer populære.

• Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (6 minutter siden):

Så egentlig er det kun Støre som tjener på en stemme på disse to. (tap av stemmer til det borgerlige alternativet)

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om det er FrP eller AP som styrer, det blir mest sannsynlig ingen store forandringer uansett. Jeg blir svært overrasket om FrP greier å få sendt ut kriminelle utlendinger eller fjerne bompenger. Det blir flisespikkeri, og EU kommer til å fortsette å true oss og strømmen kommer fortsatt til å være dyr. Det eneste jeg tror og håper de får til, er lavere bensinavgifter og fjerning eller redusering av matmoms. Men det ble ikke mye av det sist de satt i regjering.

Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (58 minutter siden):

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om det er FrP eller AP som styrer, det blir mest sannsynlig ingen store forandringer uansett. Jeg blir svært overrasket om FrP greier å få sendt ut kriminelle utlendinger eller fjerne bompenger. Det blir flisespikkeri, og EU kommer til å fortsette å true oss og strømmen kommer fortsatt til å være dyr. Det eneste jeg tror og håper de får til, er lavere bensinavgifter og fjerning eller redusering av matmoms. Men det ble ikke mye av det sist de satt i regjering.

Ikke enig i resonnementet.
Erna er ikke noe alternativ til Støre i noe, det kan vi være enige om. Og Venstre er det siste partiet av alle i Norge jeg ville stemt på.
Men når Erna er ferdig (snart) og en borgerlig politiker tar over i Høyre så kan de sammen med FrP og SP føre landet i en ny retning i innvandringspolitikken.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Hvor i partiprogrammene deres står det om raseideologi, støtte til Russland, fjerning av religionsfrihet, og konspirasjonsteorier om 5G stråling?

Norgesdemokratene har ikke noe spesifikt om raseideologi i partiprogrammet, men de har publisert raseideologi-artikler fra den amerikanske raseideologen Jared Taylor ni ganger i sin partiavis de to siste årene.

«Hvit rasebevissthet»: Norgesdemokratene publiserte kjent raseideolog ni ganger i partiavis
https://filternyheter.no/norgesdemokratene-publiserte-ni-artikler-av-kjent-raseideolog-i-partiavisa/

(...) Nå har også det høyreradikale norske partiet Norgesdemokratene valgt å framheve Taylors tankegods. I 2025 og 2024 har partiets nettavis «Uten Filter» hele ni – 9 – ganger publisert artikler av Jared Taylor. Redaktøren for Uten Filter er Norgesdemokratenes nestleder Øyvind Eikrem.

Filter Nyheters gjennomgang viser at noen av artiklene som Norgesdemokratenes nettsted formidler til norske lesere tar til orde for «rasehygiene» og hvite menneskers genetiske fortrinn.

Partiavisa har også lenket direkte til Taylors nettsted, som er kjent for utilslørt raseideologi, og promotert de oversatte artiklene på «Uten Filter» i sosiale medier.

Sitat

støtte til Russland

Både partileder Geir Ugland Jacobsen og nestleder Øyvind Eikrem, samt flere i partiet er ivrige spredere av pro-russiske talepunkter og Kreml-propaganda i sosiale medier. For eksempel at Zelensky er "kokainmisbruker", eller at det er vesten som står bak og har skyld i krigen.

Partilederen har også vært skribent for Russia Today (RT), som er en statseid, Kreml-styrt propagandakanal og Putins talerør.

Sitat

fjerning av religionsfrihet

Partiet tar til orde for å fjerne islams status som religion i Norge, og sidestille islam med ekstremisme. Det er i praksis det samme, og ikke minst vil dette da føre til at staten stempler alle muslimer i Norge som "ekstremister". Partilederen har også sagt at Norge "bør gjeninnføre kristne leveregler".

Sitat

konspirasjonsteorier om 5G stråling

Partilederen snakker stadig om hvordan "5G dreper". F.eks. her:

(...) De som ser at vaksinen var et overgrep, lock down var en test i lydighet og at innvandring ikke har noe med å hjelpe folk i andre land mens det norske folk blir beriket. At smartmåler ikke er smart og at 5 G dreper (sakte).

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Neptun1 skrev (22 timer siden):

Viktig at olje og gassprodusenten Norge som står for ca. 0,1% av klimagassutslippene i verden kutter ut dette så vi redder verden slik Greta Thunberg og andre enøyde venstrevridde fanatikere gir inntrykk av.

Ikke viktig med økt olje -og kullkraftproduksjon i andre store land med "snillere" utslippskrav, økt bruk av kullkraft i Europa ved mindre norsk gass osv.

Det er enda verre enn det. Hvis Norge kutter i oljen for klima så tar bare andre over våre volum. Russland og Saudi f.eks. 

Og de utvinner olje på en mindre miljøvennlig måte enn oss. 

Så det er tap/tap for verden på alle mulige måter denne politikken til MDG.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (13 minutter siden):

Det er enda verre enn det. Hvis Norge kutter i oljen for klima så tar bare andre over våre volum. Russland og Saudi f.eks. 

Og de utvinner olje på en mindre miljøvennlig måte enn oss. 

Så det er tap/tap for verden på alle mulige måter denne politikken til MDG.

Det var egentlig det jeg prøvde å si, men dårlig formulert ;)

Ja, andre land som de nevnte tar over olje-produksjonen ved kutt og produksjon av kullkraft uten norsk "grønn" gass vil øke.
Men sånt vil ikke miljøtalibanere i Norge høre snakk om. 

Så har vi også alle dem som vil bruke svært mye vannkraft på elektrifisere Melkøya og sokkelen for ren symbolpolitikk.
Uten å ense konsekvensene. Stort stortingsflertall for dette vanviddet:angry:

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser på valgdebatten på NRK. Stusslig med bare Ap, Høyre og Frp. Det blir dessuten bare diskusjon om å bruke penger. Det blir en kamp om å bruke mest mulig penger uten å fortelle hvor de skal hente pengene fra.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Frustrerende å høre på debatten på NRK og regnestykkene deres. Tror ikke det hjelper å se på at statsministerkandidatene står å beskylder hverandre for løgn på direktesendt TV tre dager før valget, for å finne ut hvem man skal stemme på. Men nå er jeg ikke noe tallmenneske.

Men kanskje de som er mer inne i politikken har glede av dette.

Er enig i det første som ble sagt av Støre. Å beskylde noen for å lyve er veldig sterkt, det er noe annet enn å si at dere tar feil eller at tallene ikke er riktige.

Nå snakker de mer konkret om hva de går til valg på - men jeg liker ikke å høre på høylydt krangling.

• Liker 2
Skrevet
9 minutes ago, Subara said:

Frustrerende å høre på debatten på NRK og regnestykkene deres. Tror ikke det hjelper å se på at statsministerkandidatene står å beskylder hverandre for løgn på direktesendt TV tre dager før valget, for å finne ut hvem man skal stemme på. Men nå er jeg ikke noe tallmenneske.

Men kanskje de som er mer inne i politikken har glede av dette.

Er enig i det første som ble sagt av Støre. Å beskylde noen for å lyve er veldig sterkt, det er noe annet enn å si at dere tar feil eller at tallene ikke er riktige.

Nå snakker de mer konkret om hva de går til valg på - men jeg liker ikke å høre på høylydt krangling.

Debatten om NRK var frisk.

Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Debatten om NRK var frisk.

Ja...Flere er invitert enn det jeg visste, så nå blir det mer interessant. Men fortsatt friskt, ja.

• Liker 1
Skrevet
MrL skrev (11 timer siden):

Tar frem Sveits som prakt eksempel for at man kan innføre formueskatt. Hvorfor tror du egentlig rike folk flytter til Sveits da?

Fordi de er et skatteparadis, hvor noen kantoner lever på å være skatteparadis -- ikke reelle skatteinntekter de kunne hatt.

Det er som å være horehuset som tilbyr blowjobs for 50 kr;
Kvinner bør ikke forsøke å matche det, selv om det tilbys et sted i verden og tiltrekker seg blant annet deres ektemenn.
Det er bare å la dem gå om de blir fristet, for det å matche tilbudet deres er totalt sett enda verre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Camlon skrev (13 timer siden):

Å vise til noen få land for å "bevise" at formuesskatt ikke svekker skattegrunnlaget blir for enkelt. Danmark fjernet den i 1997 og Sverige i 2007, mens Frankrike og Spania har beholdt ulike varianter. Ser vi på resultatene i dag, ligger Danmark og Sverige tydelig foran både Frankrike og Spania i verdiskaping per innbygger. Det gir liten støtte til påstanden om at land som beholder formuesskatten ikke taper på det.

Og her hjemme ser vi konsekvensene enda tydeligere: utflyttingen blant formuesterke nordmenn har økt kraftig de siste årene. Det betyr tapte skatteinntekter og mindre kapital i Norge. Å hevde at formuesskatten ikke har negative følger passer dårlig med utviklingen vi faktisk ser.

Vi vet også eksakt hvor mye av skattepengene spart som faktisk blir reinvestert -- og det er ekstremt lite;
Skatten er i seg selv betydelig mer effektiv i å skape arbeidsplasser enn det bedriftene ville vært om de beholdt disse pengene.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Dere som sparer i fond og aksjer, er dere klare for 50% skatt på utbytte?

Støre er klar, han har tatt utbytte og satt millionarven fra nazistene på høyrentekonto

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 hours ago, Red Frostraven said:

Vi vet også eksakt hvor mye av skattepengene spart som faktisk blir reinvestert -- og det er ekstremt lite;
Skatten er i seg selv betydelig mer effektiv i å skape arbeidsplasser enn det bedriftene ville vært om de beholdt disse pengene.

Du “vet eksakt”, men klarer likevel ikke å legge frem ett eneste tall eller en kilde. Høres mer ut som en hjemmesnekret analyse som ikke tåler dagslys, litt som videoen du lenket til, som du mente støttet norsk formuesskatt, men som i realiteten argumenterte mot.

Og om formuesskatten virkelig er så fantastisk til å skape arbeidsplasser, hvorfor er utenlandske bedrifter i Norge unntatt? Etter din logikk burde vi jo bare ta pengene fra utenlandske eiere av norske ressurser, siden de uansett bare ville kastet dem bort og bruke skatten til å skape arbeidsplasser.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (3 timer siden):

Jeg ser på valgdebatten på NRK. Stusslig med bare Ap, Høyre og Frp. Det blir dessuten bare diskusjon om å bruke penger. Det blir en kamp om å bruke mest mulig penger uten å fortelle hvor de skal hente pengene fra.

Syns Erna fikk satt Sylvi skikkelig på plass når det gjelder klima da ;) 

• Liker 3
Skrevet
FrihetensRegn skrev (5 timer siden):

Det å ta vare på landet vårt og sette våre tradisjoner, religion og kultur først er ikke undertrykkelse.

Religion er kvinnefiendtlig og homofobisk. Religion er undertrykkende. 

Å si at det er to kjønn er ikke undertrykkelse.

Enig. 

Ingen undertrykkes ved å holde norske skoler politisk nøytrale ved å kun tillatte flagging av det norske flagget.

Hvis skolene skal være politisk nøytrale så må de fjerne skolegudstjenestene og religionsundervisningen også. 

Hvilken legning eller kjønn man identifiserer seg med (ofte basert på psykiske lidelser) er ikke noe man trenger å påtvinge alle andre, og det er ikke undertrykking å ikke få undertrykke alle andre ved å gå rundt å plage folk med pride tog eller regnbueflagg. La folk få være i fred å la ting som legning og seksualitet være en privatsak, ikke noe man skal trykke ned i halsen på små barn.

Hvilken religion man identifiserer seg med (ofte basert på ....) er ikke noe man trenger å påtvinge alle andre. La folk få være i fred og la ting som religion være en privatsak, ikke noe man skal trykke ned i halsen på små barn. (Religionsutøvelse burde det vært 18 års grense på, i likhet med andre skadelig stoffer man vil unngå at barn blir utsatt for). 

FrihetensRegn skrev (6 timer siden):

Så det er å kaste bort en stemme ved å stemme på små parti?

Ja teknisk sett så er det det. Men bare positivt at folk på ytre høyre stemmer på mikropartier som ikke har sjanse å komme over sperregrensa uansett, i stedet for å gjøre FRP større. 

Jeg flytter gjerne til USA om du flytter til Nord Korea. De har forresten mer ytringsfrihet i USA enn i Europa.

Jeg flytter hvor jeg vil når jeg vil.  Blir nok innenfor EU uansett. Mer ytringsfrihet i USA, yeah right... Utviklingen i USA er et forvarsel om hva Europa har i vente dersom ytre høyre kommer til makten

Ja, det blir bedre av at vi får styre vårt eget land

VI styrer vårt eget land, men samarbeider med andre land. Det er faktisk helt nødvendig. Eller tenker du at du blir mett av å spise strøm og olje? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...