Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trumps regeringstid minner meg om kaoset og usikkerheten til en annen leder i historien;

Gaius Julius Caesar Augustus Germanicus.

Han fikk i hvertfall oppmerksomhet i sitt ettermele, men ikke nødvendigvis av det gode. Skal bli spennende å følge hans

"Dikatoriske fremferd" fremover, og hvilken dom historien feller. Kan han "ta av mere"?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Rune_says said:

Han skryter av at de skuffer inn millioner av dollar hver dag på tollen på import.... men ja, han forstår ikke at det er amerikanerne som betaler.

Jeg tror det handler mer om at han er interessert i at historien om "de andre" som betaler skal fortsette da folk flest i USA fortsatt ikke forstår hva dette handler om. Han kan ikke stå å fortelle at dette er en stor ekstra skatt for amerikanske borgere når hele valgkampen har gått ut på at han skal få "de andre" til å betale. 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AtterEnBruker said:

Folkens, jeg tror vi har funnet "pasient null" i denne reaksjonære pandemien USA befinner seg i. Og hans navn var Jerry Falwell og stod bak gruppa Moral Majority, som var startskuddet på den kristne høyresiden i statene.

Uten at jeg skal påstå jeg er den største eksperten så er vel Newt Gingrich ofte regnet som den som virkelig endret det republikanske partiet til det det har blitt idag. Både med tanke på tilknytningen til de såkalte kristne (som gjør omtrent det motsatte av det jesus ville gjort) og med tanke på retorikken og den ekstreme polariseringen av samfunnet,.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 hours ago, Ruskepus said:

Trumps regeringstid minner meg om kaoset og usikkerheten til en annen leder i historien;

Gaius Julius Caesar Augustus Germanicus.

Han fikk i hvertfall oppmerksomhet i sitt ettermele, men ikke nødvendigvis av det gode. Skal bli spennende å følge hans

"Dikatoriske fremferd" fremover, og hvilken dom historien feller. Kan han "ta av mere"?

Minner mer om Nero, spør du meg. Caesar var i hvert fall en duganes hærfører. 

• Liker 3
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/i/lwo7By/netanyahu-tror-trump-kan-hjelpe-med-vaapenhvile-i-gaza

Dette virker absurd at Israel har nominert Trump til Nobels fredspris, men heldigvis er det opp til nobelkomiteen hvem som får den. Var det ikke Tyrkia som først gjorde dette også for Trump.

Det ville ødelagt hele fredsprisen hvis Trump hadde fått den. Jeg tror nok også flere andre ville levert inn sin fredspris hvis det skjer.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
DJViking skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/lwo7By/netanyahu-tror-trump-kan-hjelpe-med-vaapenhvile-i-gaza

Dette virker absurd at Israel har nominert Trump til Nobels fredspris, men heldigvis er det opp til nobelkomiteen hvem som får den. Var det ikke Tyrkia som først gjorde dette også for Trump.

Det ville ødelagt hele fredsprisen hvis Trump hadde fått den. Jeg tror nok også flere andre ville levert inn sin fredspris hvis det skjer.

Flaut å si det, men Pakistans statsminister og hans kabinett gjorde dette for noen måneder siden. Jeg tror det handler om at ganske mange statsledere har skjønt hva som er svakheten til Trump og bruker den for alt det er verdt. I dagens geopolitiske situasjon handler det om å være på godfot med Trump. Du vet jo aldri hva han kan finne på. I det ene øyeblikket digger han deg for så i det neste å demonisere deg.

Denne prisen har blitt et leketøy for de ultra rike.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DJViking skrev (1 time siden):

Hvertfall på nåværende tidspunkt. Om det skjer at det blir fred på de stedene fjompen liksom har gjort noe for å få det til, og det framstilles som det er hans store fortjeneste at det ble sånn, så vet man aldri. Trump har en slags magisk evne til å få nesten hvem som helst til å stryke han med hårene. Vi har jo sett hvordan vår egen Ap-regjering har dullet seg ganske ukritisk inn med han. Kommer ikke til å gå på ryggen om nobelkomiteen kan finne på å gjøre det samme.    

Skrevet

Nobelkomiteén burde gitt fredsprisen til Hillary eller Biden/Kamala bare for å virkelig gni det inn i trynet til trump... det hadde blitt tidenes raserianfall.

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet
Zork skrev (32 minutter siden):

Nobelkomiteén burde gitt fredsprisen til Hillary eller Biden/Kamala bare for å virkelig gni det inn i trynet til trump... det hadde blitt tidenes raserianfall.

For hva?

• Liker 2
Skrevet
Reg2000 skrev (14 timer siden):

Uten at jeg skal påstå jeg er den største eksperten så er vel Newt Gingrich ofte regnet som den som virkelig endret det republikanske partiet til det det har blitt idag. Både med tanke på tilknytningen til de såkalte kristne (som gjør omtrent det motsatte av det jesus ville gjort) og med tanke på retorikken og den ekstreme polariseringen av samfunnet,.

Ja, han har utvilsomt vært en viktig deltaker i denne prosessen. Og sikkert mange andre som kan nevnes.

Jeg glemte forøvrig å nevne den ny-ateistiske bevegelsen på sen-2000-tallet og tidlig 2010-tallet. Richard Dawkins og den gjengen der. Også kjent som The Sceptic Community. (Vet ikke om Pat Condell regnes som innenfor den gruppa, men han var utvilsomt en person jeg fulgte og så videoer av mye i mine tidligere og mer "apolitiske" dager). Og det virker nok selvmotsigende at de bidro med grobunn for kristennasjonalismen.

Men det som skjedde ved det tiårskiftet, er at de stoppet å kritisere vestlig organisert religion, simpelthen fordi det ikke lenger var "kult", i mangel av bedre uttrykk. De fant en ny type hakkekylling. Islam, feminister og etterhvert all form for egalitære aktivister. Og da vestlig kristendom ikke lenger hadde kritiske øyne mot seg, kunne de mest fundamentalistiske vokse og spre seg. Spesielt ved å joine nyateistenes kritiker-kampanje mot feminister, "Social justice warriors" (som vi idag kaller "woke"), og alt som tidligere var vanskeligere hindere for deres politiske makt. Spesielt ettersom alt av religionskritiske øyne var rettet mot Islam, og det hadde vokst frem en kognitiv forestilling om at kristendommen nå var "temmet", og en del av den progressive "foreward march of time", ble det lettere å ukritisk se kristenfundamentalister mer som en "enemy of my enemy". Og det bidro til å gjøre det mye lettere for dem å normalisere seg tilbake til offentligheten.

Idag virker den ny-ateistiske bevegelsen å være borte fra den offentlige diskursen. Noen av de, som Dawkins, har erklært seg selv som "kulturelle kristne", hva nå enn det betyr, men jeg har mine spekulasjoner. The Amazing Atheist, som nå har skiftet navn til Into The Fray, var en ivrig deltager i denne kampen mot "social justice warriors", men forlot etterhvert den bevegelsen, og har heller begynt å tale imot den bevegelsen og hva den har utviklet seg til.

• Liker 4
Skrevet
10 hours ago, Tussi said:

For hva?

For å forsøke å hindre Trump i å komme til makten, evt for å gjøre Trumpern enda mer gal av misunnelse. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Ser mange i kommentarfeltet til avisene og Fb klage på dette med at vi har toll på kjøtt og ost.  "Alle" ønsker jo billig kjøtt fra USA.   Vel, det er ikke sikkert de ville ønsket det om de visste hvordan den blir produsert på bekostning av amerikanske ranchere og etisk forretningsdrift.

Og tollen er for å beholde litt egen matproduksjon i tilfelle krig.  Trump er jo ferdig med nødhjelp (jfr USAID nedleggelsen)

Det viser seg at amerikansk kjøttproduksjon er i ferd med å bli tatt over av JBS et brasiliansk selskap med et par milliardærbrødre bak.  Kjent skyldige i korrupsjon og med mål om monopol så kveg- og lamme-ranchere må ta til takke med altfor lav pris. Lenge blokkert fra å etablere seg som aksjeselskap i USA pga dette og at de brukte migrant-barn som arbeidskraft.   Selv Marco Rubio signerte på å blokkere de fra børsnotering.   

Men de hadde gitt Trump et valgkampbidrag, så i April ble de plutselig tillatt børsnotert som gjentjeneste av Trump.  Pensjonsfond og andre store investorer strømmer til.  Skremmende utvikling... 

Endret av Rune_says
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
Rune_says skrev (5 timer siden):

Men de hadde gitt Trump et valgkampbidrag, så i April ble de plutselig tillatt børsnotert som gjentjeneste av Trump.  Pensjonsfond og andre store investorer strømmer til.  Skremmende utvikling... 

Viser jo berre at i USA i dag så kan du drite i alle lover og regler så lenge du stikker en neve dollar til Trump. Og framleis er det folk som forsvarer Trump.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Flere medier melder at fredspris-nominerte Trump har hevdet at han truet Xi med bombing av Beijing hvis han "gikk inn i" Taiwan, og truet Putin med å bombe Moskva dersom han "gikk inn i" Ukraina. Det er også offentliggjort opptak fra en fundraiser i fjor hvor Trump forteller donorer at han truet de nevnte statslederne med dette. Dette ses også i perspektiv av Trumps påstander om at Putin aldri ville angrepet Ukraina hvis Trump var president.

Utdrag av opptakene ble offentliggjort i flere nyhetskanaler for noen timer siden:

Spoiler

https://edition.cnn.com/2025/07/08/politics/trump-tape-putin-bomb-fundraiser

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...