Gå til innhold

Hamse Ali er siktet for falsk forklaring etter påstått rasistisk vold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
mandodiao skrev (1 minutt siden):

Det rare er at noen skal håne de og erklære en eller annen seier i etterpåklokskapen, i tillegg til å ilegge menesker som bryr seg om antirasisme masse negative karakteristikker.

Ikke rart i det hele tatt spør du meg. 

Om noen roper ulv, ulv konstant så slutter folk å tro på deg. 

Rasisme er selvsagt ikke greit, men slik det er nå så har vi faktisk endt opp i en verden hvor noen har fått 250 000,- for å tryne på sparkesykkel i fylla fordi folk helt ukritisk tror på han. Og mye av grunnen er jeg 100% sikker på at ligger her:

Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

rasisme er noe hvite menn gjør mot muslimer og svarte. 

I Sverige for noen år siden var det vel en ung gutt på sånn typ 12 år som ble drept fordi han var hvit. 

Ble ikke mye fakkeltog for han slik jeg husker det. 

Når anti-rasistene bestemmer seg for å bli anti-rasister så skal jeg støtte saken deres helt og holdent, slik det er nå er deres største verktøy tåkelegging og bortforklaringer og ansvarsfraskrivelse. 

Dessverre 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
rozon skrev (4 minutter siden):

Utfordringen er at fakkeltoget på Møhlenpris blir fremstilt som en egen sak, løsrevet fra bakgrunnen. I seg selv var saken god, men demonstrasjonen oppstod som en motreaksjon på et overfall som aldri fant sted. Dermed ble alle som deltok i praksis ført bak lyset – og fakkeltoget endte med å skade saken i stedet for å styrke den.

Nei, det gjorde det ikke. Det er en tolkning.

• Liker 2
Skrevet
12 minutes ago, Ole-Br said:

Nei, det gjorde det ikke. Det er en tolkning.

Akkurat som du tolker det andre veien. Det er ikke et leksikon du skriver i her altså.

• Liker 3
Skrevet
rozon skrev (1 minutt siden):

Akkurat som du tolker det andre veien. Det er ikke et leksikon du skriver i her altså.

Det er da særdeles rart å si at et fakkeltog ødela "saken".

• Liker 3
Skrevet
8 minutes ago, Ole-Br said:

Det er da særdeles rart å si at et fakkeltog ødela "saken".

Hva er rart med det? Bakgrunnen til fakkeltoget er vold som ikke skjedde der hovedårsaken til arrangementet nå er i retten tiltalt for falsk forklaring. Fakkeltoget vil alltid være mest koblet til denne saken, som ikke fremmer det ønskede budskapet.

Enkelt bevis: https://www.google.com/search?q=fakkeltog+bergen+møhlenpris

Og sammenlign med et tilsvarende søk: https://www.google.com/search?q=youngstorget+oslo+rosetog

Ser du hvordan intensjonen i det ene drukner litt i annen støy, mens det siste gir et mye tydeligere budskap? Ikke at dette er noe emperisk bevis, men det viser hva jeg mener.

Nå, din tur. 

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, Snikpellik said:

Vi har hatt tre rasistisk motiverte terrorangrep bare de siste 15 årene i lille Norge, og minst ett motivert av annet hatmotiv. 

Det ligger nok i vår natur at vi engasjeres ekstra når folk (angivelig i denne saken) angripes kun for hvordan de ser ut og hvem de liker. Og det er bra, det er et tegn på et sunt samfunn. Jeg ser ikke behovet for å skjelle ut og stemple folk for sitt engasjement mot dette.

Kor mange voldtekter av norske jenter/kvinner i Norge er di siste 15 åra utført av rasistisk hatmotiv der innvandrere meiner seg berettiget å voldta mindreverdige kvite jenter/kvinner? Ser ikkje stort til engasjemang rundt dette. Nei da er det snakk om stigmatisering og alskens piss viss nokon skulle prøve å sette i gang noko...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 hour ago, Ole-Br said:

Om det BØR funderes? Tviler på det er noe juridisk grunnlag for tilbakebetaling når det er snakk om en spleis uansett. Og hvem skulle refundert. Ali? Djerv?

Pengane går tilbake til fotballklubben. Alt anna er svindel, dvs spleis på feil grunnlag som muligens er straffbart i seg sjølv. 

• Liker 1
Skrevet

Ett fakkeltog mot rasisme skader ikke saken, hvis saken er anti-rasisme.
Hamse Ali skader sin egen troverdighet, og misbruker tematikken, det har ingen konsekvens for anti-rasisme som sak.

• Liker 3
Skrevet
Atib Azzad skrev (11 minutter siden):

Ett fakkeltog mot rasisme skader ikke saken, hvis saken er anti-rasisme.
Hamse Ali skader sin egen troverdighet, og misbruker tematikken, det har ingen konsekvens for anti-rasisme som sak.

Han samlet inn 270.000 kroner til seg selv, i anstendighetens navn burde han vel betalt tilbake dette, for å ikke skade saken.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, superrhino said:

Han samlet inn 270.000 kroner til seg selv, i anstendighetens navn burde han vel betalt tilbake dette, for å ikke skade saken.

Jeg synes ikke heller det har noen konsekvens for saken, men enig i at han burde betale det tilbake i anstendighetens navn, alt dette dreier seg om Hamse Alis egenhet, han kommer ikke særlig godt ut av det, men jeg forstår ikke hvordan han skal ha anledning til å ha noen definisjonsmakt over saken, når han ikke engang er utsatt for noe, han er bare en løgner, end of story.

• Liker 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ikke heller det har noen konsekvens for saken, men enig i at han burde betale det tilbake i anstendighetens navn, alt dette dreier seg om Hamse Alis egenhet, han kommer ikke særlig godt ut av det, men jeg forstår ikke hvordan han skal ha anledning til å ha noen definisjonsmakt over saken, når han ikke engang er utsatt for noe, han er bare en løgner, end of story.

Det handler om et ord som heter tillitt, som er grunnen til at alle disse folkene møtte opp og åpnet lommeboken. Jeg synes ikke man skal avfeie dette så lett. Neste gang er det kanskje mindre vilje til å bidra.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
rozon skrev (27 minutter siden):

Hva er rart med det? Bakgrunnen til fakkeltoget er vold som ikke skjedde der hovedårsaken til arrangementet nå er i retten tiltalt for falsk forklaring. Fakkeltoget vil alltid være mest koblet til denne saken, som ikke fremmer det ønskede budskapet.

Enkelt bevis: https://www.google.com/search?q=fakkeltog+bergen+møhlenpris

Og sammenlign med et tilsvarende søk: https://www.google.com/search?q=youngstorget+oslo+rosetog

Ser du hvordan intensjonen i det ene drukner litt i annen støy, mens det siste gir et mye tydeligere budskap? Ikke at dette er noe emperisk bevis, men det viser hva jeg mener.

Nå, din tur. 

Jeg skjønner ikke hva du mener. Hva slags sak har fakkeltoget ødelagt? Dette gir ikke noe svar på det, med mindre du mener at intensjonen ser annerledes ut bare fordi saken potensielt er en annen. Det er ikke sånn at folk nå lurer på hvorfor det var et fakkeltog. Man vet hvorfor selv om saken bak ser annerledes ut. Så hva er det fakkeltoget har ødelagt?

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, superrhino said:

Det handler om et ord som heter tillitt, som er grunnen til at alle disse folkene møtte opp og åpnet lommeboken. Jeg synes ikke man skal avfeie dette så lett. Neste gang er det kanskje mindre vilje til å bidra.

Hvis man bare er én løgner unna å ikke lenger støtte saken lurer jeg på hvor investert man var i utgangspunktet..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

"Anti-rasistene" diskrediterer seg selv med det voldsomme fokuset på denne saken, og at de ikke bryr seg når mangfold er rasistiske mot priviligerte. Det er hykleri. Er ikke det også viktig?

Jeg vet ikke om det er teknisk realistisk å refundere hundrevis av småbeløp, eller om pengene burde doneres til en organisasjon som arbeider for noe i tråd med donorenes intensjon.

SOS Rasisme er jo diskreditert som Tjen Folket. Men det finnes sikkert flere organisasjoner. Evt. donere til Ukraina. Selv om ukrainere har priviligert hudfarge, blir de utsatt for rasistisk motivert folkemord av Russland .

Det er altfor mange politisk korrekte gjetergutter som roper RASIST RASIST, så når et virkelig rasistisk voldstilfelle inntreffer risikerer man å ikke bli trodd.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (5 minutter siden):

Hvis man bare er én løgner unna å ikke lenger støtte saken lurer jeg på hvor investert man var i utgangspunktet..

Det finnes nok av gode saker med lav oppslutning!

• Liker 3
Skrevet
mandodiao skrev (1 time siden):

Når jeg var nærmest nabo til Nygårdsparken for x-antall år siden, så hadde ikke det scenarioet vært så utenkelig. Det var tilstander der for å si det sånn, dårlige scener fra 80-tallsdrama kunne være svært treffende. Vet ikke hvordan det er der etter at de pusset opp.

Det rare er at noen skal håne de og erklære en eller annen seier i etterpåklokskapen, i tillegg til å ilegge menesker som bryr seg om antirasisme masse negative karakteristikker.

Rusmisbrukere og psykiske psyke mennesker (som det var mye av i Nygårdsparken da jeg bodde i Bergen) lirer stadig av seg rasistiske ting, men scenariet Hamse skisserte var ekstremt lite troverdig.

For min del handler det ikke om å ta noen, jeg er bare fascinert av dette forvrengte verdensbildet overraskende mange holder.

Minner meg litt om det man ofte ser på motsatt fløy, hvor noen tror Oslo er en farlig by fordi de leser om enda en skyting i VG. Dette er unge kriminelle menn som angriper andre unge kriminelle menn. Alvorlig for de involverte, så klart, men hvermannsen har ingenting å bekymre seg for. 

Skrevet (endret)
disk skrev (6 timer siden):

Synes denne saken er ganske stygg, er en gigantisk fuck you til de som går i tog mot rasisme. Veldig stygg utnyttelse 

Bingo.

Noen virker dog like eller mer opptatt av å håne folk som går i tog mot rasisme enn svindeleren og løgnen hans.

Skjønn det den som kan.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Bingo.

Noen virker dog like eller mer opptatt av å håne folk som går i tog mot rasisme enn svindeleren og løgnen hans.

Skjønn det den som kan.

Enkelt nok å skjønne. Kulturkrigen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (3 timer siden):

Kan berolige deg med at Norge er et av verdens minst rasistiske land.

At Norge er blant verdens minst rasistiske land betyr vel ikke at vi skal slutte å engasjere oss mot det? Eller er det en annen grunn til at du mener det er en relevant opplysning til mitt innlegg?

Endret av Snikpellik
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...