Gå til innhold

Hva feiler det toppledelsen i AP?


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Der tror jeg du bommer kraftig. Du kan sjekke selv via kalkulator på skatteetatens nettsider.

Har egenandelene økt noe mer enn normalt i andre regjeringer?

Egenandelene har ikke økt mer, men skattene er ikke særlig mye mindre heller

https://e24.no/privatoekonomi/i/gEnMr1/dette-faar-du-for-lettelsen-i-inntektsskatten

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76d1Ww/statsbudsjettet-2023-slik-blir-skatten-din-neste-aar

Så, ok egenandelene har ikke økt så mye, men statistisk sett har jeg mindre enn 2000 kr i skattelette gjennom 2023 og 2024 totalt. Det er ikke voldsomt mye å skryte av, nesten det samme som lønnsøkningen vi fikk i 2020

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (3 minutter siden):

Egenandelene har ikke økt mer, men skattene er ikke særlig mye mindre heller

https://e24.no/privatoekonomi/i/gEnMr1/dette-faar-du-for-lettelsen-i-inntektsskatten

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76d1Ww/statsbudsjettet-2023-slik-blir-skatten-din-neste-aar

Så, ok egenandelene har ikke økt så mye, men statistisk sett har jeg mindre enn 2000 kr i skattelette gjennom 2023 og 2024 totalt. Det er ikke voldsomt mye å skryte av, nesten det samme som lønnsøkningen vi fikk i 2020

Som sagt, skatteetaten har kalkulator. Sammenlign skatten din med 2020 tall og du vill få deg en overraskelse. 

Selv jeg med relativt høy lønn har fått ca 2000 mer i måneden enn med blå regjering. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (51 minutter siden):

Som sagt, skatteetaten har kalkulator. Sammenlign skatten din med 2020 tall og du vill få deg en overraskelse. 

Selv jeg med relativt høy lønn har fått ca 2000 mer i måneden enn med blå regjering. 

Ja, det blir 10 000 mindre, det overrasker meg litt...

Lenke til kommentar
15 hours ago, Investigator224 said:

Giske skal fryses ut for evig og alltid mens den arrogante 43% tekstlikhet Kjerkol blir tilgitt på rekordtid???

Er det ingen voksne igjen i toppledelsen i arbeiderpartiet???

https://www.vg.no/nyheter/i/4Bj2aq/dette-er-kjerkols-nye-rolle

Tja saken har nok blitt større enn den egentlig er pga alle de andre skandalene. Media har heller ikke rapportert ærlig og dette tallet med 43% tekstlikhet stemmer ikke. Å sammenlikne den med Giskes 20+ år med seksuell trakassering av en lang rekke jenter blir litt for dumt. Det rareste her er at det fortsatt finnes folk i norge som vil ha tilbake en fyr som Giske i et tillitsverv.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ingvild-kjerkol-fortjener-unnskyldning-for-grovt-feilaktig-forhandsdomming/o/5-95-1520954

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Reg2000 said:

 Media har heller ikke rapportert ærlig og dette tallet med 43% tekstlikhet stemmer ikke.  

"Felet" med 43% tekstlikhet för nemda ta på sig hela ansvaret för. 

Det står i deras referat och de skriver inget om at det er missvissande. Det tog också 4-5 dagar innan de kom ut med ny information. 

Tycker media har varit veldigt ryddige i hela saken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 timer siden):

Redusert inntektsskatt, eller økt netto inntekt om du vill.

Utvidet strøm støtte 

Økt barnetrygd 

Redusert sfo/barnehage kostnader

Økt pensjon

Stabilisert inflasjonen etter de blås pengebruk

Osv.

Ganske mange ting som påvirker folk flest.

Som Høyre-fyr er jeg ikke helt fornøyd med regjeringen nå, men ja, det er ganske mange ting AP har fått gjennom i regjering nå som er veldig bra for mange.

I tillegg til det du nevner kan man liste opp tidenes forsvarsbudsjett, god støtte til Ukraina, dobling av fagforeningsfradraget, innføring av pensjon fra første krone, gratis barnehage i nord og fra barn nummer tre, fem timers gratis kjernetid i SFO for alle førsteklassinger, gratis og halvering av fergepriser, store kutt i overprisede gebyrer som rammer unge (f.eks. teoriprøve), gjeninnført feriepenger for permitterte, stoppet salget av eiendommene til Statskog, styrket retten til heltid osv.

Dessverre drukner mye av dette i helt andre saker. AP har et stort kommunikasjonsproblem.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (12 timer siden):

Jeg tror uansett at AP med dette er på god fart mot sperregrensen.  Fraværet av kontakt mellom ledelsen og den gemene hop er skrikende...

 

 

Sperregrensen er nok litt drøyt, men ja... Jeg syns de gjør mye merkelig. Nå har de tatt vare på og gitt statsråder og ministre som virkelig har gått på limpinnen, nye viktige roller. Jeg syns det fremstår som en veldig merkelig strategi å ha. 

For meg så vitner det om en ledelse som ikke er sterk nok til å ta de rette valgene, og ikke helt forstår hvor viktig det er å vise for folket at man ikke godtar juks, fanteri og ulovligheter utført av sentrale lederskikkelser i egen regjering. 

èn ting er å godta og gi folk en ny sjanse for små feiltramp, men her er det snakk om mange stygge saker, og bildet som males er at man bare blir plassert i en ny og viktig rolle uansett hva man gjør. 

Det oser ikke tillit akkurat, evt så er man ikke så opptatt av hva som er viktig for velgerne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (6 timer siden):

Tja saken har nok blitt større enn den egentlig er pga alle de andre skandalene.

...

Hvis noen jukser på fagprøven ved å kopiere noen andre sine løsninger... og lyger om det til arbeidsgiver og media...

Jeg tror du undervurderer hvor alvorlig dette faktisk er for folk sin tillit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 hours ago, Salvesen. said:

 

Vet jeg ikke om noen % her og noen % der av eksisterende struktur gir tillit. 
De har blant annet hatt muligheten til å:
-Reformere rammene rundt Nordpol og strømsalget
-Gjøre noe FØR det gikk så langt at man måtte heve renten i flere trinn
-Bygge landet? 
-Si nei til flere EU direktiv ved å ikke implementere de?
-Gjøre noe annet enn i stikke kjepper i Nye Veier sine prosjekter? 
-Mulighet til å overkjøre Bane Nor ved reperasjon av Dovrebanen, for å få den verdig raskere
-Infrastruktur nord for Stjørdal eller Fauske?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (På 24.4.2024 den 2:37 AM):

Jeg tror uansett at AP med dette er på god fart mot sperregrensen.  Fraværet av kontakt mellom ledelsen og den gemene hop er skrikende...

 

 

Vel, de satser nok fortsatt på at en del vil stemme "Arbeider"-partiet av "tradisjon" fordi slekta har stemt på det i generasjoner selv om partiet så til de grader har beveget seg vekk fra arbeiderklassen som de kan komme. Og i stadig større grad fra middelklassen også men ser ut til hovedsaklig å ha appell hos karriereklatrere, journalister, PR-folk og subsidieprofittører som "fornybarbransjen".

 

Theo343 skrev (På 23.4.2024 den 7:05 PM):

Riktignok er det lovverket som beskytter de som må gå av fra statsrådposisjoner. Derfor på høy tid å revurdere disse delene av lovverket.

Nå er jeg ikke helt med. Hvilken del av lovverket er det du sikter til? Loven er i prinsippet lik for alle, selv om vi ofte ser at det i praksis ikke er slik

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 24.4.2024 den 3:28 PM):

Sperregrensen er nok litt drøyt, men ja... Jeg syns de gjør mye merkelig. Nå har de tatt vare på og gitt statsråder og ministre som virkelig har gått på limpinnen, nye viktige roller. Jeg syns det fremstår som en veldig merkelig strategi å ha. 

For meg så vitner det om en ledelse som ikke er sterk nok til å ta de rette valgene, og ikke helt forstår hvor viktig det er å vise for folket at man ikke godtar juks, fanteri og ulovligheter utført av sentrale lederskikkelser i egen regjering. 

èn ting er å godta og gi folk en ny sjanse for små feiltramp, men her er det snakk om mange stygge saker, og bildet som males er at man bare blir plassert i en ny og viktig rolle uansett hva man gjør. 

Det oser ikke tillit akkurat, evt så er man ikke så opptatt av hva som er viktig for velgerne. 

Og - det sender ut et signal om at dersom du tilhører de "rette" sirkelene er det ikke så nøye med juks og bedrageri; man blir tatt vare på. Med andre ord en helt annen virkelighet enn den virkeligheten som gjelder for "vanlige folk" som "Arbeider"-partiet skrøt slik av at det var tur til....et eller annet; ved forrige Stortingsvalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (På 24.4.2024 den 4:08 PM):

Problemet til AP er at alle kronprinsessene og kronprinsene er mennesker som ingen kan fordra. 

De virker i alle fall ikke å være stemmemagneter eller markante profiler. Giske og Tajik hadde åpenbart sine skjeletter i skapet, men de var i alle fall markante figurer som jeg vil tro trakk velgere i hver sine segment. Tajik fremstod til og med direkte sympatisk og lå i mine øyne godt an til å bli vår første statsminister med innvandrerbakgrunn. Jeg tror det er lenge siden AP sin lederkabal har fremstått så anonym. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (På 24.4.2024 den 4:00 PM):

Vet jeg ikke om noen % her og noen % der av eksisterende struktur gir tillit. 
De har blant annet hatt muligheten til å:
-Reformere rammene rundt Nordpol og strømsalget
-Gjøre noe FØR det gikk så langt at man måtte heve renten i flere trinn
-Bygge landet? 
-Si nei til flere EU direktiv ved å ikke implementere de?
-Gjøre noe annet enn i stikke kjepper i Nye Veier sine prosjekter? 
-Mulighet til å overkjøre Bane Nor ved reperasjon av Dovrebanen, for å få den verdig raskere
-Infrastruktur nord for Stjørdal eller Fauske?

Gir noen smuler med den ene hånda og tar kraftig tilbake med den andre. Ren symbolpolitikk. Og strømstøtte skulle egentlig ikke eksistert da det er helt galt at vi betaler blodpriser for vårt eget fellesieie for å berike noen spekulanter som overhodet ikke skulle hatt de griske klørne sine i vår nødvendige infrastruktur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 24.4.2024 at 9:08 AM, Reg2000 said:

Tja saken har nok blitt større enn den egentlig er pga alle de andre skandalene. Media har heller ikke rapportert ærlig og dette tallet med 43% tekstlikhet stemmer ikke. Å sammenlikne den med Giskes 20+ år med seksuell trakassering av en lang rekke jenter blir litt for dumt. Det rareste her er at det fortsatt finnes folk i norge som vil ha tilbake en fyr som Giske i et tillitsverv.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ingvild-kjerkol-fortjener-unnskyldning-for-grovt-feilaktig-forhandsdomming/o/5-95-1520954

Giske har evnen til å sette seg inn i det "vanlige folk" er opptatt av, sammenfatte det på en forståelig måte og komme med en enkel løsning. Man kan gjerne kalle det populisme, men det er noe som er mangelvare i resten av ledelsen. I går snakket han blant annet om strømkrisen på en lett forståelig måte, og dersom dette hadde vært APs poltikk fra begynnelsen av så tror jeg oppslutningen deres hadde vært dobbelt så stor nå. Resten av ledelsen er opptatt av andre prioriteringer og vil heller tåkelegge situasjonen.

Jeg vil på ingen måte forsvare Giskes handlinger. Jeg skulle helst ønske det fantes flere personer med arbeiderbakgrunn i AP-ledelsen og ikke disse maktkåte politikerbroilerne som okkuperer alle tillitsverv.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...