Gå til innhold

Kjøpt bolig men angrer - hva er veien ut?


Gjest 1457a...a2e

Anbefalte innlegg

Gjest 1457a...a2e

Hei,

Kjøpt bolig men angrer veldig. Var ikke klar for dette valget mentalt og å låse seg til både plass og det å ha fast inntekt. Dette fant jeg ut nå etter jeg har signert kjøpakontrakt. Har ikke overtatt enda. Hva er min enkleste vei ut? Overta, for så å kontakt megler med en gang?

Anonymous poster hash: 1457a...a2e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en bryter kontrakten så blir en vel økonomisk ansvarlig for tap som selger har på å selge til noen andre. Kan bli dyrt om de får lavere pris.

Kjøper du og selger igjen så vil du få kostnadene med salget. Du får også 2.5% dokumentavgift på kjøpet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

I det øyeblikket du la inn bud var du forpliktet til å kjøpe til det du bydde.

Du kan kontakte megler å forklare situasjonen din.
Men til syvende og sist er du ansvarlig for å overta boligen til avtalt pris.
Om du trekker deg er du ansvarlig for alle tap selger har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 1457a...a2e skrev (46 minutter siden):

Hei,

Kjøpt bolig men angrer veldig. Var ikke klar for dette valget mentalt og å låse seg til både plass og det å ha fast inntekt. Dette fant jeg ut nå etter jeg har signert kjøpakontrakt. Har ikke overtatt enda. Hva er min enkleste vei ut? Overta, for så å kontakt megler med en gang?

Anonymous poster hash: 1457a...a2e

Du må nok gjennomføre kjøpet. Og hvis du selger uten å ha bodd der i 12 måneder så må du skatte av eventuell gevinst. Men det er jo ikke sikkert det blir gevinst, så kanskje det bare er å slenge huset ut på markedet igjen. Men husk at tusenlappene kan fly da. Hvis det er selveierleilighet så får du aldri tilbake dokumentavgift og slikt, og så må du sannsynligvis ha megler som tar seg godt betalt også.

Du kommer uansett til å tape stort på å selge med en gang, selv uten eventuell skatt.

Edit: Som nevnt over her, hva med å leie ut?

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En mulighet er vel å se om det er mulig å få inn en streng takstmann så fort som mulig, for deretter å klage på alt han finner som ikke er i henhold til forventet standard. 
 

Dersom selger ikke vil utbedre, så kan man true med advokat og år med mye styr eller det beste for begge parter å annulere avtalen.

Dersom jeg fikk inntrykk av at kjøper var en kranglefant av dimensjoner, så hadde jeg lett valgt nummer to i budrunden og "tapt" et par ti tusen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (13 timer siden):

En mulighet er vel å se om det er mulig å få inn en streng takstmann så fort som mulig, for deretter å klage på alt han finner som ikke er i henhold til forventet standard. 
 

Dersom selger ikke vil utbedre, så kan man true med advokat og år med mye styr eller det beste for begge parter å annulere avtalen.

Dersom jeg fikk inntrykk av at kjøper var en kranglefant av dimensjoner, så hadde jeg lett valgt nummer to i budrunden og "tapt" et par ti tusen. 

Det skal vel ekstremt mye til for å få hevet et kjøp. Det kan fint være ganske store mangler uten at man får hevet det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Var det flere budgivere? Dersom salget nylig skjedde kan det være en av de andre budgiverne fortsatt er interessert. Du må kanskje betale noe differanse, men i det store og hele bør du komme helskinnet ut av det. Jeg ville hørt med megler hvordan det ligger an. Hvis det ikke fører noen veg bør du bare gjennomføre kjøpet. Det er ganske vanlig å angre, men det går seg til. Du må omstille deg selv mentalt noe som tar tid. Skal du selge med en gang igjen kan du tape 200 tusen over natta, eller mer, med mindre budrunden går helt av skaftet. Du kan selvsagt være heldig også og få en god pris på et kjapt salg. Men mye omkostninger hvis det er selveier. Borettslag er en del billigere på kjøp og salg. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 0dacd...65f

Som andre sier så har du noen muligheter.

Du kan kontakte megler og høre om det var andre interessenter og jobbe deretter.

Ellers er nok det beste å bo der 1 år. 1 År går veldig fort.  Gjør litt enkle oppgraderinger og håp på at markedet ikke har gått ned.  Selg og ta evt tapet.

Hva er friheten din verdt må du spørre deg.  Spesielt når du har gått så drastisk til verks å kjøpe uten å kjenne deg selv og dine verdier.

Anonymous poster hash: 0dacd...65f

Lenke til kommentar

 

WiiBoy skrev (14 timer siden):

En mulighet er vel å se om det er mulig å få inn en streng takstmann så fort som mulig, for deretter å klage på alt han finner som ikke er i henhold til forventet standard. 
 

Dersom selger ikke vil utbedre, så kan man true med advokat og år med mye styr eller det beste for begge parter å annulere avtalen.

Dersom jeg fikk inntrykk av at kjøper var en kranglefant av dimensjoner, så hadde jeg lett valgt nummer to i budrunden og "tapt" et par ti tusen. 

Sant nok
Med den nye avhendingsloven så har det blitt et lite helvete å selge gamle boliger.

Det var texas tilstander og mange boligselgere opplyste ikke om feil og mangler som var ganske så åpenlyst at de burde ha visst om, men må da finnes en mellomting.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (15 timer siden):

En mulighet er vel å se om det er mulig å få inn en streng takstmann så fort som mulig, for deretter å klage på alt han finner som ikke er i henhold til forventet standard. 
 

Dersom selger ikke vil utbedre, så kan man true med advokat og år med mye styr eller det beste for begge parter å annulere avtalen.

Dersom jeg fikk inntrykk av at kjøper var en kranglefant av dimensjoner, så hadde jeg lett valgt nummer to i budrunden og "tapt" et par ti tusen. 

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest her inne! Du foreslår altså at kjøper skal påta seg en videre økonomisk byrde, som det er store muligheter for at han ikke får dekket, samtidig som han kan bli ytterligere erstatingspliktig når motparten får sine utgifter dekket fordi kravet var urimelig?!?

Selger må uansett oppfylle sin del av kontrakten og betale ut budet, før han kan begynne en eventuell klagesak, og så er han avhengig av å finne en takstmann som faktisk går med på dette. Dette er ikke gratis!

Nei, det er som flere har nevnt over, bare noe man må akseptere.  Boligkjøp er en av de viktigste avgjørelsene man tar i hele livet, og her får man ta læring av en dyrkjøpt lekse!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
16 hours ago, Guest 1457a...a2e said:

Kjøpt bolig men angrer veldig. Var ikke klar for dette valget mentalt og å låse seg til både plass og det å ha fast inntekt. Dette fant jeg ut nå etter jeg har signert kjøpakontrakt. Har ikke overtatt enda. Hva er min enkleste vei ut? 

Det er et merkelig tidspunkt å "finne ut" at du ved lånefinansiert kjøp av bolig må betale på et boliglån og følgelig er avhengig av en nogenlunde stabil økonomi over tid...

Det er imidlertid helt vanlig å føle på usikkerhet umiddelbart etter man har tatt en så stor beslutning som det normalt er å kjøpe bolig.  Det går over.

Det dummeste og dyreste man kan gjøre er å reagere med en endda mer spontan handling og bryte kontrakten; det kan fort bli dyrt og du kan fort komme til å angre på at du angret, og hva da?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det beste rådet er å puste med magen, ta det med ro. Du kan leie ut en periode hvis du ikke vil bo der. 

Hva gjør at du akkurat nå har funnet ut at det å ha fast jobb og bosted ikke er for deg? Har du tidligere flyttet rundt og bodd i telt? Har du ikke jobbet? De aller fleste må bo et sted, og jobber gjerne et sted også. Hvorfor ikke eie? 

Du kjenner deg selv best. Hvis du vet med deg selv at du "har gått i vranglås" og ikke klarer å snu tankesettet, ta kontakt med megler, si at du angrer veldig, og gjerne vil ut av avtalen, og at du er forberedt på at det koster noe. Finn ut om det er andre interessenter som er villige til å tre inn i avtalen, og dekk tapet. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mange gode råd her. Ikke gjør drastiske valg, ikke gamble med at du kan finne en streng takstmann som på magisk vis fikser problemer som ikke er der.

 

Jeg og kona kjøpte bitteliten leilighet i lille Sørumsand langt unna alt, investerte å bo der i 2 år for å selge of flytte til København.  Ved å sette deg langsiktige mål, så er det lettere p akseptere hvorhen du har bodd. Ja kanskje ikke sexy område su bor i må, men gratulerer  du er boligeier oh følger prisstigning og kan om et års tid begynne å velge mer og tilrettelegge et liv du faktisk vil ha. Som ung voksen er det normalt å ville ha mye nå.

Endret av ole_marius
Skeiveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 1457a...a2e skrev (På 26.3.2024 den 10:48 PM):

Hei,

Kjøpt bolig men angrer veldig. Var ikke klar for dette valget mentalt og å låse seg til både plass og det å ha fast inntekt. Dette fant jeg ut nå etter jeg har signert kjøpakontrakt. Har ikke overtatt enda. Hva er min enkleste vei ut? Overta, for så å kontakt megler med en gang?

Anonymous poster hash: 1457a...a2e

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bodd der i ett år og sett om jeg kunne trives der, hvis ikke jeg trivdes, så selge etter ett år for å minske tapet (slippe å betale skatt på salget). Alternativt leid ut boligen.  Jeg vet ikke om du har kjøpt andelsbolig eller selveier, har du kjøpt det siste,så har du måttet betale 2,5% av kjøpesummen til staten, uansett, og det er sure penger (jeg mener at dokumentavgiften må bort). 

Jeg kjøpte selv en bolig litt under tvil, men ville prøve noe nytt på ett nytt sted. Har bodd her i 2 år og blir neppe boende her i flere år til (muligens ett år til, men har så vidt begynt å tenke på veien videre)  🙂  Dukker det opp noe som føles helt riktig så selger jeg🙂 Bor heldigvis i ett lettsolgt, sentrumsnært område, så er ikke bekymra for å ikke få solgt (siste bolig ble solgt for takst rett før jul etter å ha ligget ute i 3 uker,  og alle boligene som er solgt de 3 siste årene har gått unna i løpet av noen få uker). 

Viktig at du lærer av tabben du har gjort, det koster å bomme på et boligkjøp, og man har ingen garantier for at boligprisene bare vil stige (unntatt i storbyene).

Jeg håper du finner en bra løsning 🙂

Lenke til kommentar

Det billegaste vil være å undersøke om det er andre budgivarar som selgar heller kan selge til. Du vil då måtte erstatte prisdifferansen mellom ditt bud og neste budgivar. Alternativt at selger legg ut bustaden på nytt og du dekker tapet ved forsinka salg. 

Om du verkeleg angrar så blir det veldig dyrt å ta over huset for så å selge det igjen. Ikkje berre må du ut med dokumentavgifta men du må også skatte av inntektene ved salg ettersom du ikkje har budd der i 12 månadar. 

Så det mest fornuftige er å prøve å få til ein avtale med selgaren om å ikkje gjennomføre salget. Det du kan prøve på er å inngå ein avtale om å kjøpe deg ut av salgsavtalen ved å tilby selgaren eit bestemt beløp for å annullere avtalen. Eit argument du kan bruke der er at det medfører arbeid for selgar å tvangsgjennomføre salgsavtalen når du er motvillig til å betale. Samtidig medfører det også ein stor økonomisk risiko for selger å behalde huset ettersom det er snakk om såpass store verdiar, så det er godt mulig at det er vel verdt det for selger å tvinge gjennom salgsavtalen med eventuelle krav om erstatning for kostnadar med tvangsgjennomføringa. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...