Gå til innhold

Folk i Kollen oppførte seg verre enn noen gang. Man kunne til og med lukte ulovlige rusmidler


Anbefalte innlegg

Langrenn er en døll sport med dølle utøvere og dølle tilskuere. At denne årlige folkefesten med nickerskledde, kakao-drikkende publikummere blir invadert av fyllefanter som lager komplett kaos, er en god ting i mine øyne. Gir meg tro på Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har sjølvsagt med kva politiet prioriterer. Sjølv om eg har forståing for at dei prioriterer slåssing og utagering så synes eg også at politiet svikter litt når dei berre gir opp å ta lovbrytarar ettersom det er så mange av dei.  Her kunne politiet starta i ein ende med å skrive ut bøter for drikking på offentleg stad, og sjølv om det er "urettferdig" at nokre få får bot medan dei fleste andre slepp unna, så er det jo dette politiet må gjere. 

Ved å ikkje skrive ut bøter fordi det er så mange som drikker så er det i praksis innført ein tradisjon med at fyllefest i Kollen er om ikkje lovleg så i alle fall straffefritt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er kritisk til cannabis, særlig hos de aller yngste. Dessuten mye negative bivirkninger psykiske, paranoia og apati etc.

Men det er vel heller alkohol i uvettig mengde og bruk som her er årsaken til bråk og kvalm.

Om hele Oslo og noen fra omegn og bøgda skal til Holmenkollen på en gangog masse ungdom 18-30, så er det vel ikke rart at noen også har klart å lukte cannabis?

Det er enkel matte.

Cannabis stinker så det lukter man, jeg er ganske sikker på at mye heavy stoffer ble brukt også.... Det er bare til å sjekke i urinen til Oslo, og det har også blitt gjort...

Det de kom fram til var sjokkerende. For å si det enkelt så sponser vi Narkobaroner og karteller i Mexico og Sydamerika, og Russisk mafia koblet til Putin.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Subara said:

Bra hvis det ikke gjør det. Men ikke i følge politiet fra et informasjonsmøte på en ungdomsskole.

Trappetrinnsmodellen har ingen vitenskapelig forankring. Det handler ikke om noe uforklarlig sug mellom substanser som  overhodet ikke innehar kjemiske likheter. Derfor sammenligningen med mer avhengighetskapende kjemikalier som sukker. Det eneste narkotiske stoffer har til felles er at de har blitt satt på en liste - narkotikalisten. På norsk betyr "narkotiske stoffer" ingenting annet enn en juridisk betegnelse. 

Det handler derimot om miljøer og sosiale problemer som straff ikke er en løsning for. Spesielt fengselsstraff drar folk dypere inn i gjeld, lidelse og tyngre miljø. Det har vi vel skjønt til nå?

Dersom det var politiet som sa dette er det oppsiktsvekkende utdatert kunnskap. Var det Norsk Narkotikapolitiforening har de en interesse i å opprettholde egne jobber, samtidig som de gjenforteller det de har lært om å vinne en slags krig. Denne krigen kan ikke vinnes ved å gjøre folks lidelser verre, det MÅ gjøres med andre virkemidler og det MÅ fokuseres på skadereduksjon, ikke skadeøkning. 

Riksadvokaten har skjønt dette og oppfordrer politiet til å ikke forfølge personer med mindre mengder til rekreaksjonell bruk ettersom det nesten utelukkende skaper triste skjebner. Nettopp fordi straffetiltakene er verre enn konsekvensene av bruken. 

 

Endret av process
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Absolutt, men mye verre å utsette folk for ulovlige stoffer men jeg har ingenting til overs for de som utsetter folk for tobakk heller.

Hvorfor tenker du det? Fordi det er ulovlig eller fordi cannabis er verre en tobakk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
process skrev (19 minutter siden):

Trappetrinnsmodellen har ingen vitenskapelig forankring. Det handler ikke om noe uforklarlig sug mellom substanser som  overhodet ikke innehar kjemiske likheter. Derfor sammenligningen med mer avhengighetskapende kjemikalier som sukker. Det eneste narkotiske stoffer har til felles er at de har blitt satt på en liste - narkotikalisten. På norsk betyr "narkotiske stoffer" ingenting annet enn en juridisk betegnelse. 

Det handler derimot om miljøer og sosiale problemer som straff ikke er en løsning på. Det har vi vel skjønt til nå?

Dersom det var politiet som sa dette er det oppsiktsvekkende utdatert kunnskap. Var det Norsk Narkotikapolitiforening har de en egen agenda om å opprettholde egne jobber. 

Dette var over 10 år siden.

Jeg er i mot at man straffes for rusmisbruk. Det burde være noe man fikk hjelp med av helseapparatet eller som skolen må ta tak i. Men utfordringene er store.

Jeg har erfart alkoholmisbruk på nært hold, men kan lite om andre former for rus. Bare at rusmisbruk generelt rammer hele familien. Jeg konstaterer at misbruket starter et sted og i det små, og at noen går det helt galt for.

Det ser man feks. i Oslo sentrum, spesielt på den andre siden av gaten ved Gunerius, der rusmisbrukere i alle aldersgrupper møtes. Sist jeg gikk forbi der, var det en som satt i rullestol. En annen på krykker ble kastet ut av en café hvor han var gått inn for å varme seg. En politibil stoppet på samme hjørne og mengden løste seg raskt opp. "Det er vi som får skylda", hørte jeg en som sa.

Det skjer i de beste familier, som hos feks. Stoltenberg. Sønnen ble Nato-sjef, den ene datteren sjef for FHI, mens lillesøsteren ble rusmisbruker og døde for mange år siden på grunn av det.

Med mindre av slike stoffer i omløp, vil også færre begynne å bruke det. Derfor er også politiet på banen.

Lenke til kommentar
process skrev (Akkurat nå):

Hvorfor tenker du det? Fordi det er ulovlig eller fordi cannabis er verre en tobakk?

Fordi det gir rus, barn feks kan bli ruset av dette samt voksne. Og jeg har ingen interesse av å bli utsatt for den rusen, faktisk ønsker jeg sterkt å ikke bli utsatt for det. Tobakk ønsker jeg ikke men takles mye bedre. Det er min mening.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Subara said:

Jeg er i mot at man straffes for rusmisbruk. Det burde være noe man fikk hjelp med av helseapparatet eller som skolen må ta tak i. Men utfordringene er store.

Jeg tror vi er på langt vei enige. 

 

1 minute ago, Subara said:

Med mindre av slike stoffer i omløp, vil også færre begynne å bruke det. Derfor er også politiet på banen.

Det er mulig jeg er naiv, men etter de siste tiders innlegg fra tollvesenet tror jeg ikke tilbudssiden kan stoppes på noen meningsfull måte. Noen vil kanskje kalle det en falitterklæring, men jeg har blitt tilbudt dop i svært autoritære regimer i hele verden. Singapore, Indonesia og Vietnam. Hvor folk risikerer pisking og dødsstraff. Politiet er ikke løsningen, hvorfor skal straff fungere hos oss når det ikke fungerer noe som helst sted. Vi har lange grenser og narkotika kan godt produseres i Norge. Noe annet må til.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det er fortsatt mulig

Nei jeg tviler, det blir litt som å bli drita full fordi en person med alkohol i blodet puster i nærheten av deg. Det verste du opplever blir nok litt lukt, men lukten av terpener er ikke rusgivende i seg selv.

 

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

å du er en idiot om du utsetter folk for risikoen.

Men det gjør jeg altså ikke da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 minutter siden):

Nei jeg tviler, det blir litt som å bli drita full fordi en person med alkohol i blodet puster i nærheten av deg. Det verste du opplever blir nok litt lukt, men lukten av terpener er ikke rusgivende i seg selv.

 

Men det gjør jeg altså ikke da. 

Det er bevist i forskning at det er mulig... Og jeg har selv opplevet det i kø i Boston.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

En helt annen rus. 

Der er en annen rus ja. Tobakk eller nikotin er et svært giftig stoff som utløser en adrenalin-reaksjon. Cannabis stimulerer eksisterende reseptorer i hjernen. Helt klart en forskjell og ingenting er bra i store mengder.  

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...