Gå til innhold

Hvor billig laptop er det forsvarlig å kjøpe? (Kun streaming)


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en laptop som skal brukes til en ting.

Den skal kobles til en Tv og skal kun brukes til Youtube, Streamingtjenester og musikk/podcast.

Hvor billig laptop er det forsvarlig og kjøpe til slikt bruk? Holder det med an laptop til 3.000 kroner? Wifi/modemet er veldig nærme der den laptopen skal stå.

For det første så har jeg veldig liten erfaring med laptoper, jeg har kun kjøpt en før, men den kostet nesten 15.000 kroner i sin tid så den vet jeg jo er bra, Men jeg har ingen erfaring med svært billige laptoper. 

 

Jeg vet at jeg kan bruke chromecast eller andre slike dingser, men jeg har lyst til å ha muligheten til å bruke trådløs mus og tastatur, Pluss at jeg skal ha mulighet for å ha adblocker.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For 3-4 år siden kjøpte jeg en Asus 14" for 2 tusen ny. Funker veldig bra, ekstremt lett og portabel, pentium dual core 1.2 ghz, vifteløs, ssd, svært liten lader, enkelt å begrense lading til 60 eller 80 %. Null problem å ha denne på hele tiden. Du får chromebook til 1699 ser jeg, vet lite om disse selv. Tror jeg ville prøvd å unngå maskiner med atom og celeron prosessor. For mange år siden var det noe som het lenovo netbook, jeg tror disse hadde 12" skjerm og intel atom cpu. Disse ble veldig fort trege og ubrukelige, Det kan være dumt å kjøpe det aller billigste som finnes. 

Lenke til kommentar

Kjøp så billig du finner.

Det som normalt hadde gjort at du kan vurdere å gå litt opp i pris er for å få ein større skjerm med høgare oppløysing, men ettersom du skal bruke ekstern monitor så er eigentleg det einaste du treng å tenke på er om hovedkortet/skjermkortet i laptoppen kan levere ønska oppløysing og hertz ut til ekstern skjerm.

 

Men til ditt bruk så er vel ein Chromecast pluss ein usb c hub det beste alternativet slik at du kan koble på tastatur og mus?

Lenke til kommentar

Ser elkjøp har en Acer Aspire 3 i3/8/128 15,6" bærbar PC til kr 3995. Intel i3 prosessor.

Kan trolig bruke noe svakere også, men vet ikke helt hvor grensen går.

edit: Er det 1080p video så virker vel det meste, mens 4k video kan kreve en god del mer.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Med ditt behov, hva med heller å ha en Intel NUC? Min kjøpte jeg for typ 9 år tilbake og fungerer som fjell. Selv min kone som ikke har noe kompetanse for dataer synes Ubuntu for netflix + youtube er stødig og enkelt å få til. 

 

 

Intel NUC

 

Kombinerer min NUC med denne lille minikontrollen som ikke er større enn en vanlig fjernkontroll

 

Fosmon Mini Bluetooth Keyboard (QWERTY Keypad), Wireless Portable  Lightweight with Built-In Touchpad, Compatible with Apple TV, PS4,  HTPC/IPTVVR Glasses, Smartphones and more : Amazon.ca: Electronics

Endret av ole_marius
Tillegsinfo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eriksendrul skrev (9 minutter siden):

Det blir mest sannsynlig en helt rimelig og grei full hd (1920x1080) tv, Den skal også mest sannsynligvis kjøpes ny.

Det viktigste du ser etter på en billig laptop er at skjermen ikke er TN. De billigste har normalt dette, og det er helt forferdelig å bruke. Farger osv blir helt forferdelig å se på hvis man ikke sitter perfekt vinkel på skjermen. Se etter IPS eller VA. 

Det er ikke alle som oppgi paneltype, så man må lete godt etter det i dokumentasjonen.

Jeg kjøpte en billige til 4000,- for noen år siden, og tenkte ikke på det, og angret med en gang jeg fikk den.

Hvis du ser på youtube kanaler som ofte benytter 60Hz, står 1080p/60 på innstillingene på Youtube, så krever det litt mer av CPUen, men regner med de fleste av dagens PCer takler det ok, men vil minimum anbefale 4 kjerner, eller 2 kjerner/4 tråder, slik at ting som skjer i bakgrunn ikke påvirker for mye.

Det siste, ha minimum 8GB minne, og minimum 128 GB lagring.

Kjøpte ett par mini PCer til jobb med 32GB lagring til 2000,- stk, og de fungerte helt fint til vårt bruk, eksternt skrivebord. Og fungerte helt fint på youtube også (Windows 10 PCer). Problemet kom når Windows skulle oppdateres, og det ikke var nok lagringsplass til overs til selve oppdateringen. Det var integrert lagring på hovedkortet, så ikke mulig å oppgradere heller.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe om dette men ville kanskje lagt vekt på en potensiell viftestøy.

Min gamle laptop med dårlig Celeron prosessor brukte nesten aldri viften. Den nyeste jeg har med Intel 3 synes jeg bråker litt, særlig ved streaming eller når jeg logger inn på talkmore sine nettsider. Aner ikke hvorfor.

Ellers funker vel det meste til dette bruket, og med wifi vil kanskje nettverkskortet ha litt å si for fremtiden. Man bør kanskje også tenke over bluetooth-teknologi?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Laptop/Chromebook eller whatever blir ikke det bare som en fjernkontroll mellom ruter og TV/chromestick/apple tv etc ?

Kan du ikke ta kronene til laptop eller whatever og legge de i Tv'n og koble den til ruter med kabel. Og et rimelig trådløs mus og tastatur hvis du ikke skal overføre noe fra annen kilde en www ?

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
11 hours ago, ole_marius said:

Fosmon Mini Bluetooth Keyboard (QWERTY Keypad), Wireless Portable  Lightweight with Built-In Touchpad, Compatible with Apple TV, PS4,  HTPC/IPTVVR Glasses, Smartphones and more : Amazon.ca: Electronics

Hadde et ganske likt tastatur for ca 7 år siden. Da var rekkevidden knapt 2 meter uten hindringer. Jeg endte opp med et fullsize logitech :( 

Er dagens modeller bedre?

 

On topic: Det er vel ikke så stor prisforskjell for å gå opp til 4 kjerner og 16gb ram, og da har du den mye lengre. En NUK som over er også mye penere enn en full size laptop.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...