Gå til innhold

«Billig»- Tv’er: Noe å ha?


Anbefalte innlegg

Hepp! 
 

Er så smått på jakt etter ny TV og ser det dukker opp merker som TCL og Andersson, som jeg ikke kjenner til,  ser ut til å vere noe rimeligere enn de kjente merkene. 
 

Er de noe å ha? Er det noen med erfaring? Er de fulle av problemer? 
//

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Jeg tviler på at de er fulle av problemer fordi det da blir reklamasjoner og returer. Du vil oppleve dårligere lyd/bilde-kvalitet i form av blasse/dårlige farger, lysstyrke, svartnivå og innsynsvinkel.

Hvilke av de rimelige modellene som faktisk er å foretrekke har jeg ingen formening om. Det er nesten bare toppmodellene som omtales og billig TV har ikke fokus på forum eller hos journalister. 

Noe av det jeg opplever på de rimelige modellene er litt blasse farger, feks at rødt ser mer ut som oransje og dårlig innsynsvinkel.

Det fine er å handle i butikker med åpent kjøp slik at man kan returnere om man ikke er fornøyd.

Selv kjører jeg oled, og den rimeligste modellen jeg har sett litt på hos en kompis er en Samsung QE65Q68 som jeg synes virker helt ok til prisen som var rundt kr. 7000 i sommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode TCL-modeller ligger litt under Samsung men har blitt veldig mye bedre over tid, så nye modeller der er rimelig ok (helt ok farger f.eks), ellers støtter jeg rimelige Samsung-modeller som et safe kjøp. VA-teknologi der er f.eks helt ok. Fargene er veldig bra (så nøyaktig at jeg faktisk skippet å kalibrere). Veldig grei ytelse til prisen for et såpass mye solgt stort merke. F.eks 7000-serien.

Andersson er en leverandør som benytter OEM-komponenter solgt av større merker, og de selger sjelden ting som konkurrerer kvalitetsmessig med det dem selv har av produkter. Bør sjekkes godt før kjøp.

Generelt er konkurransen såpass hard i TV-markedet at kvaliteten har blitt jevnere, så kjøp litt dyrere enn det aller billigste så kommer en opp på et generelt mer ok nivå kvalitetsmessig. Litt research lønner seg dog alltid for å skvise ut de siste dråpene av pengene.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

TCL kjører vel google noe som er en fordel i forhold til Tizen fra Samsung. Om jeg skulle kjøpt TV i dag ville jeg vurdert mini-led fra TCL, selv om prisen er over kr. 10.000,-.

Når det gjelder rimeligere 65" under 10k er jeg dårlig informert om hva som finnes på markedet.

Lenke til kommentar

Har sett tester hvor i alle fall TCL får gode resultater. Så i det minste skjer det at de lager gode TV'er. Lurer du på om en TV (eller mye annet) er bra, så søk etter modellbetegnelsen og "review" eller "test". Har du en referanse å sammenligne med kan du også søke etter modellbetegnelsen på referansen, skrive "vs" og så skrive modellbetegnelsen på det du ønsker å sammenligne med

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, MK3 said:

Hisense er kinesisk og bør styres langt unna.

Er ikke alt kinesisk nå uansett. For min del tror jeg ikke ting er noe bedre fordi om det står f.eks apple eller samsung på det. Det er fortsatt billig kinesisk elektronikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen ting å tenke på er at billige tver fort kan bli utdaterte, ved at de ikke lenger blir oppdaterte. Har ett LG tv som er over 5 år gammelt, og det blir fortsatt jevnlig oppdatert, slik at det enda kan brukes som Smart-TV. Jeg har inntrykk av at det er LG og Samsung som er ledende på dette området i det norske markedet. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kron said:

En annen ting å tenke på er at billige tver fort kan bli utdaterte, ved at de ikke lenger blir oppdaterte. Har ett LG tv som er over 5 år gammelt, og det blir fortsatt jevnlig oppdatert, slik at det enda kan brukes som Smart-TV. Jeg har inntrykk av at det er LG og Samsung som er ledende på dette området i det norske markedet. 

Aldri forstått meg på den "smarte" biten når det gjelder TVer. Hva som er så nødvendig der egentlig? Trenger kun input mode pc, og kommer så og si alltid til å styre alt show i stuen med tastatur og mus. Har selv LG, og den jævla fjernkontrollen irriterer meg så grenseløst når eg må gjøre noen små justeringer som lysstyrke, low blue mode etc. 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
40 minutes ago, itgrevelin said:

Aldri forstått meg på den "smarte" biten når det gjelder TVer. Hva som er så nødvendig der egentlig? Trenger kun input mode pc, og kommer så og si alltid til å styre alt show i stuen med tastatur og mus. Har selv LG, og den jævla fjernkontrollen irriterer meg så grenseløst når eg må gjøre noen små justeringer som lysstyrke, low blue mode etc. 
 

Veldig smak å behag det. Vår LG tv brukes kun med dens innebygde apper og har ingen pc tilkoblet, og da er det litt viktig at apper er oppdatert og funker. Ekstra fint at LG TVene har jellyfin appen så man kan streame innhold fra lokalnettverket og.

Har og en litt eldre samsung tv og der funker imtrent Ingen apper lenger så der bruker jeg xbox/pc. Irriterende til tider når man bare vil starte noe raskt.

TCL er vel kjent merke som kan være brukbart. Andersson er bare netonnet sitt noname merke så der aner man ikke hva man får. Er som å kjøpe noe på Biltema. Kan være topp eller kan være søppel. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (2 timer siden):

Er så smått på jakt etter ny TV og ser det dukker opp merker som TCL og Andersson, som jeg ikke kjenner til,  ser ut til å vere noe rimeligere enn de kjente merkene. Er de noe å ha? Er det noen med erfaring? Er de fulle av problemer? 

Jeg har vært innom flere billig-TVer. Når det gjelder kvaliteten, som i hvor lenge de varer, er det neppe særlig forskjell mellom merkene. Når det gjelder kvaliteten, som i bilde (og lyd) er det stor forskjell mellom ganske like modeller. Jeg hadde en 65" LG (ca 2020-modell) lavt i 7-serien (7005ish) for noen år siden, den hadde så dårlig bilde at den ble byttet ut med en gang. Etter å ha vært innom både Samsung og Philips i 7- 8- og 9-serien, kjøpte jeg en 65" LG (2023-modell) i midten av 7-serien (7500ish), og den har mye bedre bilde enn den gamle jeg hadde.

Når det gjelder Smart-TV er det mye dårlig hos de "ukjente" merkene. På gamle modeller, selv fra Samsung, får man ofte ikke brukt smart-TV etter noen år (kommer melding om at smart-TV er deaktivert pga gammel TV). Jeg har sett på Smart-TV fra Grundig, den var helt ubrukelig. Personlig liker jeg hverken Saphi eller Android TV, har hatt begge deler i ulike Philips-TVer. Tidligere var IMO Samsung desidert best på Smart-TV, men de siste årene er LG like bra (bare litt forskjellig). Hvis man bruker Apple-TV, Chromecast eller annen strømmeboks er Smart-TV-funksjonenen uansett uinteressante.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Er ikke alt kinesisk nå uansett. For min del tror jeg ikke ting er noe bedre fordi om det står f.eks apple eller samsung på det. Det er fortsatt billig kinesisk elektronikk. 

Selv asiatiske merker blir ofte produsert i Europa når det gjelder større varer. Poenget, for de som bryr seg om det, er hvem som sitter igjen med fortjenesten til slutt, om det Kina eller andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Hva med Hisense, er dette et OK merke? Ser mer og mer av disse. 

Har en Hisense. Lurer på om det er 55 tommer eller hva det er. Bruker den ikke særlig mye, men når den har vært i bruk så fungerer den særdeles bra. Spesielt kanskje som PC skjerm for media. Her får man jo mye bedre oppløsning enn det som PC-skjermen kan klare, slik at man ser detaljer på video, og slikt som man ikke ser eller legger merke til på en PC skjerm.

Lyden har også vært over all forventning, da forventningene var heller lave. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Kron skrev (7 timer siden):

En annen ting å tenke på er at billige tver fort kan bli utdaterte, ved at de ikke lenger blir oppdaterte. Har ett LG tv som er over 5 år gammelt, og det blir fortsatt jevnlig oppdatert, slik at det enda kan brukes som Smart-TV. Jeg har inntrykk av at det er LG og Samsung som er ledende på dette området i det norske markedet. 

Å nei, det er Sony som er best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...