Gå til innhold

«Billig»- Tv’er: Noe å ha?


Anbefalte innlegg

Når jeg tenker meg om, så er det visst noe med to froskjellige skjermteknologier. Den ene typen skjerm er slik at du må se bildet rett fortfra, så er det veldig skarpt. Går man litt til siden så blir det "blasst". Den andre skjerteknologien er slik at man godt kan se blidet fra siden uten at det mister så mye kvalitet. Kan ikke huske hva disse teknologiene heter, men de billige skal visst ha en tendens til å være slik at man må se bilder "rett på" og ikke fra siden. Husker ikke hva min egen Hisense har, men misstenker vel at det er av den typen som man må se rett forfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan vel stemme. Når jeg kjøpte min TV så la jeg vel merke til at kontrast og sortnivå var kanskje vel så bra som noen litt dyrere modeller ved siden av, men man måtte stå litt "rett på" for å få "maks klarhet". TV er noe jeg bruker ganske lite, så for meg så er det helt OK. Billedkvalitet og lyd oppleves som helt topp på Hisense'n men hvordan den er etter mange driftstimer, det vet jeg ikke, for jeg bruker den bare litt av og til. Så langt så har den fungert problemfritt. Kunne absolutt kjøpt Hisense på nytt.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Utfordringen i dag er vel mest å finne en leverandør som leverer høy kvalitet til lave priser. Ren kapitalistisk sett ønsker jo leverandørene å selge noe de kan lage billigst mulig så dyrt kundene er villig til å betale. Utsalgpris til butikkene er jo også sjelden lik innkjøpspris * 13% avanse, men justeres jo individuelt i forhold til markedet strategisk. Det betyr at Elkjøp f.eks dumper ut enkelte modeller omentrent med tap, men de tjener godt på andre.

Dette gjør det selvfølgelig en del mer komplisert å shoppe ny TV, men det gir også gode muligheter for dem som forstår spillet og ikke bare går blindt etter det selgeren anbefaler. Disse er forresten incentivert til å selge deg mest mulig høyavanse-produkter fordi dem tjener bonus på det selv. Vil du ha med forsikring på støvsugeren, anyone?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Min forrige TV var en Samsung 65 tommer til 50k. Denne røyk etter 2,5 år og jeg fikk ny som også holdt i 2,5 år. Pga manglende kvittering fikk jeg ikke ny og kjøpte meg en 75 tommer til 10k, det var vel den nest billigste modellen til Samsung. Helt ærlig så tenker jeg ikke over at bilde er noe dårligere engang. Dagens TVer er så bra at man kan fint kjøpe de billigste tvene. Fancy bilde er for spessielt interesserte imo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Produsenter har gjerne et sett med produkter tilpasset ulik kjøpekraft for å tjene mest mulig totalt sett. Det er ikke automatisk slik at produktets pris gjenspeiler kvaliteten 1:1. Normalt sett får du mindre og mindre for pengene jo dyrere noe er. Kroneksemplet på dette er totalt overprisede høyttalerkabler og annet "hifi"-scam. Det meste følger the law of diminishing returns.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det viktigste med billige TVer er å skur av så mye "hjelpemiddler" som mulig, slik at det man kobler til blir det som styrer.

Kjøpte selv en LG 49" til 4000,-, og har fungert fint til Netflix og PC input. Hadde kanskje det dårligste bildet jeg noensinne har sett, men satt den over i Movie innstillingene, så ble den helt ok som en sekundær TV.

Den største forskjellen mellom billig og dyr TV er styringen av baklyset. De billigste er edge-LED og kan ikke styre baklyset, slik at ting som skulle vært sort, som regel blir grått, og kan ødelegge mye i mørke scener. Jo flere soner de kan styre, jo bedre blir de i de mørke scenene i filmer og serier.

Siden det er nevnt at PC skal tilkobles, så støtter de billigste som regel maks 60Hz også, mens dyrere støtter 120Hz

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
OC-Freak skrev (På 26.2.2024 den 5:16 AM):

IPS har bedre innsynsvinkler, men dårligere kontrast og sortnivå.

VA har dårligere innsynsvinkler, men bedre kontrast og sortnivå.

Jeg foretrekker VA. Eller OLED om lommeboka tillater det. 😉

Jeg leste nylig en test på Tek hvor de testet rimelige 65". I testen var den en blanding av IPS og VA men dette ble ikke nevnt i testen, og det virket ikke som om det var av betydning da alle TVene var omtrent like gode. Innsynsvinkel var heller ikke nevnt med et eneste ord.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte en 75" i fjor. Sony lcd. Har ikke fått noen klager fra tenåringene og jeg har ikke noe å utsette på den når jeg har sett dexter ol på den. Ble kjøpt for 10000kr, utstillingsmodell hos HiFi Klubben. Det var en pris jeg kunne leve med. En tv dør eller blir totalt utdatert på ett punkt så da er det kjipt å ha brukt 50000kr på den

Lenke til kommentar

Var en tur innom Power her om dagen og kikket fort på Hisense A7xx og en Toshiba som sto ved siden av hverandre. Synes begge så helt ok ut, og synes innsynsvinkelen virket bra på begge. For et par år siden synes jeg dette var et problem på mange rimelige modeller. Toshibaen fikk jeg trykke tlitt på siden fjernkontrollen lå fremme og den virket litt treg og hadde veldig tynn lyd. Fikk ikke testet ut Hisense på samme måte.

Jeg er vant til oled nå, men kommer til å kjøpe en rimelig modell neste gang jeg skal ha ny.

Lenke til kommentar
vidor skrev (11 timer siden):

God lyd på Flate TVer er det ikke så alt for mange produsenter som mestrer ordentlig. De fleste som synes lyd er viktig bruker enten headset eller høyttalere. De fleste ender vel vanligvis opp med en soundbar, og de er som regel vesentlig bedre en ren TV-lyd.

Viktig er vel et relativt begrep. Jeg er fornøyd dersom man kan ha på nyheter og film uten å føle behov en lydplanke. Min gamle oled oppfyller dette kravet, men jeg har hørt nye apparater med en latterlig dårlig lyd som tilsvarer en mobiltelefon på høytaler. Om man kjøper en TV med ok lyd sparer man fort inn kostnader til en lydplanke og alt hazzelet den medfører. Selv synes jeg TV-opplevelsen blir en helt annen når jeg slipper eksterne lydenheter.

Jeg ser enkelte modeller har Onkya, Harman K og andre lydsystemer man forbinder med kvalitet, men om lyden faktisk er bedre enn på andre TVer er jeg usikker på. Lyd er liksom ikke i fokus når man kikker i butikkene.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (6 timer siden):

Jeg er fornøyd dersom man kan ha på nyheter og film uten å føle behov en lydplanke.

Når man bor i leilighet, er det ikke alltid hensiktsmessig med en kraftig lydplankeløsning. Jeg synes TVer har generelt bedre lyd nå enn for noen år siden. Både min Philips (9-serien) og LG (7-serien) har OK lyd. På LGen kan man velge AI-lyd, der den selv velger beste lydprofil avhengig av om det musikk eller tale, noe som funker greit.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Når man bor i leilighet, er det ikke alltid hensiktsmessig med en kraftig lydplankeløsning. Jeg synes TVer har generelt bedre lyd nå enn for noen år siden. Både min Philips (9-serien) og LG (7-serien) har OK lyd. På LGen kan man velge AI-lyd, der den selv velger beste lydprofil avhengig av om det musikk eller tale, noe som funker greit.

Enig i at det ikke alltid er hensiktsmessig med veldig bra lyd. Moderat god synes jeg selv er ok, og jeg tror naboene er enig dette. Jeg ser enkelte modeller har synlige høytalere i bunnen av rammen som feks. Sharp med Onkyo høytalersystem. Om de faktisk har noe bedre lyd enn andre er jeg dog litt usikker på. Kanskje noen kan dele sin erfaring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...