Gå til innhold

Fremtidsutsiktene i Norge


Anbefalte innlegg

Entern skrev (Akkurat nå):

Dette er et godt og viktig poeng.

Mange, mange jobber som er altfor dårlig betalt i forhold til at man enten må bo dyrt eller ha laaaaang reisevei.

Ja og når lønnsnivået ligger på såpass lavt nivå der du egentlig lever fra lønning til lønning uten noe muligheter til å spare noe som helst har du null fremtidsutsikter og blir veldig fort psykisk utbrent. Da er også det fort gjort at du ender på NAV på den måten også. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ParadiseCity skrev (2 minutter siden):

Ja og når lønnsnivået ligger på såpass lavt nivå der du egentlig lever fra lønning til lønning uten noe muligheter til å spare noe som helst har du null fremtidsutsikter og blir veldig fort psykisk utbrent. Da er også det fort gjort at du ender på NAV på den måten også. 

Jepp. Enda et viktig poeng. Har vært der, var der i 10 år faktisk (altså levde fra lønning til lønning, ikke 10 år på NAV 😅). Og ja det er ikke bra for psyken når kontoen nærmer seg null siste uke før lønning og du ikke har råd til eventuelle uforutsette ting. Hvordan set der er for folk med barn kan jeg bare tenke meg 😢

Og ja da kan man fort ende på NAV av forskjellige grunner, å være utbrent er ikke veldig populært blant arbeidsgivere. Og så har man valget mellom det private der sjefer er eksperter på å finne unnskyldninger til å si deg opp, og det offentlige som de siste 15 åra har foretrukket at lavtlønnede stillinger er midlertidige og at det kan være vrangt å skaffe seg fast.

Og er du allerede psykisk et godt stykke nede på stigen etter alt dette er det ikke gøy på NAV. For der behandles du ikke spesielt pent. Har heldigvis ikke vært lenge nok der til å virkelig kjenne det på kroppen, men var mellom jobber en 4 måneders tid for en del år tilbake og

1) å leve på 60% av en allerede lav lønn er ikke gøy

2) man mistenkeliggjøres konstant

  • Liker 3
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Entern said:

De kaller seg gjerne flyktninger uansett om de er det eller ikke. Det virker ikke som om det sjekkes veldig grundig, akkurat slik det ikke sjekkes veldig grundig hvorvidt de mindreårige er mindreårige.

Dette er å flytte målpostane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (På 23.1.2024 den 7.19):

Norge må løse to problemer:

  1. Vi må bygge flere boliger (og færre hytter)
  2. Vi må finne ut hva folk skal arbeide med når oljen begynner å fases ut

Situasjonen i dag er generelt ikke ille. Folk har tatt opp for høye lån, men med lav arbeidsledighet så kan de fleste arbeidsføre klare seg. Jeg er mer urolig for situasjonen om noen år.

Dette er faktisk viktig!

Lenke til kommentar
anomys skrev (På 22.1.2024 den 22.16):

 

Alder  Hmm. Jeg hadde småjobber ved siden av skole fra jeg var 13-14 år. Gikk ut i fast jobb da jeg var  ca 20 trodde jeg. var innom mange ulike jobber pga nyansatt. så fikk jeg barn 3 på rappen. Var hjemme til yngstemann var 4, så ut i jobb igjen.  Siden har jeg jobbet hver dag. til tider har jeg hatt 2 jobber en fulltidsstilling +

Jeg har gått på jobb selv om jeg var syk ( ikke smittsom)er lite forkjølt

Tror ikke du er i en særstilling  når det gjelder å jobbe

Det var heller ikke det jeg mente, og jeg gikk med Aftenposten både morgen og kveld fra jeg var 13-14 selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...