Gå til innhold

Fremtidsutsiktene i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg så at ytelsene til en nyankommet flyktning tilsvarer over 500 tusen i bruttolønn årlig. Det er ganske heftig for å ikke gjøre noe annet enn å kanskje lese litt språk og bli introdusert til "velferdsmaskineriet". Dette landet ønsker altså nye landsmenn velkommen mens de som er født og oppvokst her får regningen, blir skviset og må jobbe for det, til slutt ønsker de seg bort. 

Som man ser her er levekostnadene på 2.plass men kjøpekraft på 17. plass. Det er dyrere å leve i Norge enn i New York, som har levekostnad 100. Staten kan kjøpe så mange "Verdens beste land å bo i" overskrifter de vil, det blir ikke mere sant av den grunn. Men det er vel sikkert for å tiltrekke seg nye velferdsflyktninger da, enkelt å plukke stemmer fra slike som er avhengig av staten for å overleve. 

15718542.jpg?chk=2869C3

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (1 time siden):

Jeg så at ytelsene til en nyankommet flyktning tilsvarer over 500 tusen i bruttolønn årlig. Det er ganske heftig for å ikke gjøre noe annet enn å kanskje lese litt språk og bli introdusert til "velferdsmaskineriet". Dette landet ønsker altså nye landsmenn velkommen mens de som er født og oppvokst her får regningen, blir skviset og må jobbe for det, til slutt ønsker de seg bort. 

Som man ser her er levekostnadene på 2.plass men kjøpekraft på 17. plass. Det er dyrere å leve i Norge enn i New York, som har levekostnad 100. Staten kan kjøpe så mange "Verdens beste land å bo i" overskrifter de vil, det blir ikke mere sant av den grunn. Men det er vel sikkert for å tiltrekke seg nye velferdsflyktninger da, enkelt å plukke stemmer fra slike som er avhengig av staten for å overleve. 

15718542.jpg?chk=2869C3

I 2012 var kjøpekrafts-indeksen 94.2. I 2024 er den 93.3. For et par år siden var den helt nede i 73.6. Og i 2019 var den hele 103.6. Så at vi ligger omtrent midt på treet i forhold til normalen de siste 12 årene lever jeg svært godt med. Vi ligger på ingen måte dårlig an. Spesielt med tanke på at vi er et høykostland.

Joda, Norge utmerker seg ikke like mye som et unormal rikt land lenger. Det er nok alle enige i. Det imidlertid er ikke fordi vi er blitt fattige, men fordi velstanden har økt kraftig i mesteparten av verden, og utjevnet forskjellene. Levestandarden i Polen har f.eks. gått såpass mye opp at polakker blir hjemme fremfor å dra til Norge og jobbe for luselønn. Kanskje litt kjipt for oss, men for verdenssamfunnet er det utelukkende positivt at flere får bedre levestandard.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Jeg så at ytelsene til en nyankommet flyktning tilsvarer over 500 tusen i bruttolønn årlig. Det er ganske heftig for å ikke gjøre noe annet enn å kanskje lese litt språk og bli introdusert til "velferdsmaskineriet". Dette landet ønsker altså nye landsmenn velkommen mens de som er født og oppvokst her får regningen, blir skviset og må jobbe for det, til slutt ønsker de seg bort. 

Som man ser her er levekostnadene på 2.plass men kjøpekraft på 17. plass. Det er dyrere å leve i Norge enn i New York, som har levekostnad 100. Staten kan kjøpe så mange "Verdens beste land å bo i" overskrifter de vil, det blir ikke mere sant av den grunn. Men det er vel sikkert for å tiltrekke seg nye velferdsflyktninger da, enkelt å plukke stemmer fra slike som er avhengig av staten for å overleve. 

15718542.jpg?chk=2869C3

Den der er trolig ikke justert for oppvarmingskostnader - mao kraftpriser siste år?

Jeg ser at kraftprisen er i ferd med å bli høyere over året i syd norge vs syd sverige. Justerer man for forbruksprofil og reellt oppvarmingsbehov og tenker at oppvarming skal skje med elektrisitet så er det store penger å spare for næringer å flytte til syd Sverige vs syd Norge.  Forsvinner strømstøtten blir det dermed også dyrere pr kwh vektet snittforbruk på boliger - med vektet snittforbruk tenker jeg strømkostnad over året / timepris x forbruk time for time over året  Dette har skjedd under dagens regjering og aldri tidligere skjedd i historien. Greit nok at kraftprisen ble høy som følge av Ukraina krigen, men Norges energikostnader for å holde 20 grader innendørs i Sør Norge begynner nå faktisk å bli høyest i  Europa. Så da har man jo ennå en grunn til å flytte ut av dette landet. Det som betyr noe er jo de totale energikostnadene for å holde et visst komfortnivå. Så dersom man tar dette inn i tallene over så havner vel Norge ennå lenger ned på listen er jeg redd. Viljen til å gjøre noe med dette er ikke tilstede hos dagens regjering og kanskje heller ikke kommende regjeringer? Problemet er jo at Norges politkere elsker makt - og jo mer penger de får inn i sine budsjetter kan de jo dele ut til ulike goder og bruke til omfordeling. Men dersom denne politikken over tid gjør kaken mindre - slik at hver og en må skatte ennå mer for å opprettholde samme velferdsgoder - så snakker vi jo om at landet reellt og faktisk bygges ned som følge av dårlig styring og et ønske fra politikere om å holde på makt gjennom å gå inntrykk av å fordele store velferdsgoder til folket.  Vi kan aldri fordele mer enn landet klarer å skape - og dersom hver og en av oss blir mindre effektive så er vi jo ved et vendepunkt der ting går feil vei.  Min personlige mening er at vi er ved vendepunktet nå - at vi har et offentlig Norge som gradvis gjør Norge mindre effektive og at den eneste måten å fortsatt beholde de samme velferdsgoder vi har i dag er økte skatter. Men økte skatter vil - gitt at vi har nådd vendepunktet - også etterhvert medføre at vi gradvis får det dårligere i landet. Jeg liker å se på dette som ren matematikk der vi for lengst har passert punktet der økonomien vokser mindre og mindre hvert år - nå har vi kanskje også passert vendepunktet der økonomien blir gradvis dårligere år for år og da har vi allerede passert toppen av velferd i dette landet. Fra nå av går det trolig bare nedover - og skal vi bremse dette må vi nok få en mer effektiv, mindre offentlig sektor - og vi må alle sammen faktisk begynne å blir mer effektive. Den form for sløsing vi ser skjer i det offentlige må det bli slutt på. En må tenker mer i baner at de pengene som forvaltes har lik verdi som om man forvalter egne penger. Da kan man f.eks ikke kaste seg over dyre, ineffektive elbusser fordi det er marginalt bedre for miljøet - da må man isteden vente til elbussene kan levere varene man ønsker og velge mer effektive løsninger i mellomtiden. Da har man ikke råd til symbolpolitikk, men må finne de beste løsninger som gir mest tilbake til både folk og miljø. Og der har dagens regjering feilet stort mener nå jeg.  

Endret av FriskLuft
  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

Jeg så at ytelsene til en nyankommet flyktning tilsvarer over 500 tusen i bruttolønn årlig. Det er ganske heftig for å ikke gjøre noe annet enn å kanskje lese litt språk og bli introdusert til "velferdsmaskineriet". Dette landet ønsker altså nye landsmenn velkommen mens de som er født og oppvokst her får regningen, blir skviset og må jobbe for det, til slutt ønsker de seg bort. 

Som man ser her er levekostnadene på 2.plass men kjøpekraft på 17. plass. Det er dyrere å leve i Norge enn i New York, som har levekostnad 100. Staten kan kjøpe så mange "Verdens beste land å bo i" overskrifter de vil, det blir ikke mere sant av den grunn. Men det er vel sikkert for å tiltrekke seg nye velferdsflyktninger da, enkelt å plukke stemmer fra slike som er avhengig av staten for å overleve. 

15718542.jpg?chk=2869C3

Godt at noen snakker om «elefanten i rommet»

Kostnader i form av penger, økt kriminalitet, konflikter, mistillit, politikerforakt, økende fattigdom o.l. ved å frakte mange flyktninger til Norge er sterkt underkommunisert.

En annen medvirkende årsak er vår sterke binding til EU som både koster penger og er holdningsødeleggende.
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/sa-mye-skal-norge-betale-til-eu-for-eos-avtalen/16266572/

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, kremt said:

Jeg så at ytelsene til en nyankommet flyktning tilsvarer over 500 tusen i bruttolønn årlig. Det er ganske heftig for å ikke gjøre noe annet enn å kanskje lese litt språk og bli introdusert til "velferdsmaskineriet". Dette landet ønsker altså nye landsmenn velkommen mens de som er født og oppvokst her får regningen, blir skviset og må jobbe for det, til slutt ønsker de seg bort. 

 

Hvem andre er det som skal betale for flyktninger i Norge hvis det ikke er folk som er oppvokst her? 
 

Og sammenligningen med Sveits er morsom. Et land som har tjent store formuer på nazi-gull, hvitvasking, og internasjonal skatteunndragelse.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

Jeg så at ytelsene til en nyankommet flyktning tilsvarer over 500 tusen i bruttolønn årlig. Det er ganske heftig for å ikke gjøre noe annet enn å kanskje lese litt språk og bli introdusert til "velferdsmaskineriet". Dette landet ønsker altså nye landsmenn velkommen mens de som er født og oppvokst her får regningen, blir skviset og må jobbe for det, til slutt ønsker de seg bort. 

Som man ser her er levekostnadene på 2.plass men kjøpekraft på 17. plass. Det er dyrere å leve i Norge enn i New York, som har levekostnad 100. Staten kan kjøpe så mange "Verdens beste land å bo i" overskrifter de vil, det blir ikke mere sant av den grunn. Men det er vel sikkert for å tiltrekke seg nye velferdsflyktninger da, enkelt å plukke stemmer fra slike som er avhengig av staten for å overleve. 

15718542.jpg?chk=2869C3

 

Inspector skrev (34 minutter siden):

Godt at noen snakker om «elefanten i rommet»

Kostnader i form av penger, økt kriminalitet, konflikter, mistillit, politikerforakt, økende fattigdom o.l. ved å frakte mange flyktninger til Norge er sterkt underkommunisert.

En annen medvirkende årsak er vår sterke binding til EU som både koster penger og er holdningsødeleggende.
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/sa-mye-skal-norge-betale-til-eu-for-eos-avtalen/16266572/

Ja, enig.

Merk og at det er ganske lett for innvandrere å få enda mer enn enn halv mill. Har vært saker med utnytting av barnetrygd f.eks. der alenemødre (egentlig ikke alenemødre, de er fortsatt sammen med barnefar, som gjerne har et par stykker til + en i hjemlandet…) får opp mot 1 million i året av staten.

Men selv uten slike eksempler er 500,000 i året mye, veldig mye. Mange hardtarbeidende nordmenn har mindre å rutte med. Jeg hadde vært i jobb i nesten 15 år da jeg rundet 500,000. Det er mildt sagt meget provoserende. Særlig tatt i betraktning hva gamle og syke får. Og hvordan både syke, og midlertidig arbeidsledige nordmenn, behandles av NAV (ikke pent). Mens folk som for en stor del kommer hit som velferdsimmigranter får slike summer kastet etter seg.

Pluss at de får ikke bare penger.

De får bosted av staten og.

Og nei det betyr ikke nødvendigvis nedslitte hybler omgitt av narkomane, nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (23 minutter siden):

Hvem andre er det som skal betale for flyktninger i Norge hvis det ikke er folk som er oppvokst her? 
 

Og sammenligningen med Sveits er morsom. Et land som har tjent store formuer på nazi-gull, hvitvasking, og internasjonal skatteunndragelse.  

Så omtrent like ille som Sverige?

Lenke til kommentar
Entern skrev (8 minutter siden):

 

Ja, enig.

Merk og at det er ganske lett for innvandrere å få enda mer enn enn halv mill. Har vært saker med utnytting av barnetrygd f.eks. der alenemødre (egentlig ikke alenemødre, de er fortsatt sammen med barnefar, som gjerne har et par stykker til + en i hjemlandet…) får opp mot 1 million i året av staten.

Men selv uten slike eksempler er 500,000 i året mye, veldig mye. Mange hardtarbeidende nordmenn har mindre å rutte med. Jeg hadde vært i jobb i nesten 15 år da jeg rundet 500,000. Det er mildt sagt meget provoserende. Særlig tatt i betraktning hva gamle og syke får. Og hvordan både syke, og midlertidig arbeidsledige nordmenn, behandles av NAV (ikke pent). Mens folk som for en stor del kommer hit som velferdsimmigranter får slike summer kastet etter seg.

Pluss at de får ikke bare penger.

De får bosted av staten og.

Og nei det betyr ikke nødvendigvis nedslitte hybler omgitt av narkomane, nei.

Hvordan i alle dager får en alenemor millioner? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (28 minutter siden):

Folk klager over dårlig råd på vegne av andre, og hvem peker de ut som syndebukker? Alenemødre og flyktninger.


Det er til å bli kvalm av.

Innvandrere. Sjelden flyktninger.

Alenemødrene det er snakk om er dessuten meget sjelden faktisk alenemødre. De er gjerne fortsatt sammen med mannen de er «skilt» fra.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 minutter siden):

For innvandrarar som ikkje er flyktninger eller asylsøkjarar finst det stortsett ikkje støtteordninger, utover dei som finst for alle andre i Noreg.

De kaller seg gjerne flyktninger uansett om de er det eller ikke. Det virker ikke som om det sjekkes veldig grundig, akkurat slik det ikke sjekkes veldig grundig hvorvidt de mindreårige er mindreårige.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

trn100 skrev (23 timer siden):

Jeg synes dette er skremmende, og selv om jeg på en måte forsøker å forstå det så gjør jeg det ikke allikevel...

Flere uføre med lav utdanning – SSB

Sånn som det er satt opp nå så lønner det seg ikke i mange tilfeller å ta på seg en lavtlønnsjobb kontra gå på nav, tror mange ser på budsjettet og ser at de sitter igjen med mer i måneden hvis de får sosialhjelp kontra ta på seg en jobb der lønna ligger på 350-400k i året. Mange av de jobbene er jo også bil noe man må ha. Bommer, reiseutgifter, bilhold osv osv gjør jo at jeg tror mange spekulerer i at det blir for dyrt å jobbe. Så når de snakker om arbeidslinja er jo den borte for lengst for de med tilgang til kun dårlig betalte jobber. Og ja det er drøssevis av jobber i Oslo/Viken området og andre sentrale steder der det er jævlig dyrt å bo men likevel betaler lusne lønninger og det har jo blitt fullstendig normalisert de siste årene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (3 minutter siden):

 

Sånn som det er satt opp nå så lønner det seg ikke i mange tilfeller å ta på seg en lavtlønnsjobb kontra gå på nav, tror mange ser på budsjettet og ser at de sitter igjen med mer i måneden hvis de får sosialhjelp kontra ta på seg en jobb der lønna ligger på 350-400k i året. Mange av de jobbene er jo også bil noe man må ha. Bommer, reiseutgifter, bilhold osv osv gjør jo at jeg tror mange spekulerer i at det blir for dyrt å jobbe. Så når de snakker om arbeidslinja er jo den borte for lengst for de med tilgang til kun dårlig betalte jobber. Og ja det er drøssevis av jobber i Oslo/Viken området og andre sentrale steder der det er jævlig dyrt å bo men likevel betaler lusne lønninger og det har jo blitt fullstendig normalisert de siste årene. 

Dette er et godt og viktig poeng.

Mange, mange jobber som er altfor dårlig betalt i forhold til at man enten må bo dyrt eller ha laaaaang reisevei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...