Gå til innhold

Hvordan påvirkes du av kontanter vs digitale kroner?


Gjest 2b07e...468

Anbefalte innlegg

Gjest 2b07e...468

Hadde du brukt mindre penger på unødvendig kjøp dersom du måtte ha brukt kun kontanter tror du ?

Jeg føler jeg ville gjort det hvertfall.

Jeg har hatt rundt 20k i kontanter liggende i en safe,

Jeg sa til meg selv at jeg skulle bruke disse på kjøp på materialistiske ting i 2023.
Og jeg brukte siste kronene faktisk opp på julegaver..

Hele 2023 var da altså mine spontankjøp redusert ned til 20.000kr.  Jeg kviet meg skikkelig hver gang jeg skulle kjøpe noe, endte som oftest med å ikke kjøpe noe, for jeg vil jo faen ikke gi fra meg 3 tusenlapper for en liten dingseboms

Før den tid, brukte jeg et sted mellom 40-50k på materialistiske kjøp i året.

 

Og det fikk meg til å tenke.  Er vi mennesker så lette å lure.

Får penger en større verdi for oss når vi står der med de fysisk i hånda?

Jeg har hatt samme oppfatning fra blant annet øst-europeere og deres svarte penger feks.

De tar jo alt ut i kontanter uansett om det er lønn og eller svarte penger, for å flytte over grensa.  Og de sa også at når de så pengene ligge der i bunker, så gjorde det også at de ikke brukte pengene..Men lå de på konto og kort lett tilgjengelig..Ja da var veldig lett å bare dra kortet og glemme det.

Men å måtte ta med en femtilapp for å kjøpe pølse og kaffe til frokost, det var absolutt no-go

Anonymous poster hash: 2b07e...468

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 2b07e...468 skrev (38 minutter siden):

Hadde du brukt mindre penger på unødvendig kjøp dersom du måtte ha brukt kun kontanter tror du ?

I utgangspunktet ja. Men du kan legge de samme "restriksjonene" ved bruk av elektronisk betaling også. F.eks. ha et fast beløp med penger på kortet. Alt annet settes på andre kontoer. Lett tilgjengelig saldo på mobilen via widget, så du hele tiden er oppdatert med hva som er igjen på kortet. Ingen bruk av kredittkort, og ikke "lov" å overføre til brukskontoen før neste lønning.

Dette fungerer i hvert fall for meg.

Lenke til kommentar

For noen fungerer det nok sånn. Det er jo en grunn til at Luksusfellen setter opp faktiske kontanter på ei tavle istedetfor bare tall. Det er for å virkelig illustrerere hvor mye deltakere bruker i måneden på diverse ting.

Jeg har løst det på en annen måte. Jeg har flere kontoer som er øremerka forskjellige utgifter, sparing og  hobby/moro. På den måten holder jeg saldoen på brukskontoen min kunstig lav, som jeg føler gir litt samme effekt. Trenger jeg penger så veit jeg at det bare er å dytte over litt, men impulskjøp er lettere å unngå dersom det står 867kr på konto to uker før lønning f.eks.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 2b07e...468 skrev (40 minutter siden):

Hadde du brukt mindre penger på unødvendig kjøp dersom du måtte ha brukt kun kontanter tror du ?

Jeg føler jeg ville gjort det hvertfall.

Jeg har hatt rundt 20k i kontanter liggende i en safe,

Jeg sa til meg selv at jeg skulle bruke disse på kjøp på materialistiske ting i 2023.
Og jeg brukte siste kronene faktisk opp på julegaver..

Hele 2023 var da altså mine spontankjøp redusert ned til 20.000kr.  Jeg kviet meg skikkelig hver gang jeg skulle kjøpe noe, endte som oftest med å ikke kjøpe noe, for jeg vil jo faen ikke gi fra meg 3 tusenlapper for en liten dingseboms

Før den tid, brukte jeg et sted mellom 40-50k på materialistiske kjøp i året.

 

Og det fikk meg til å tenke.  Er vi mennesker så lette å lure.

Får penger en større verdi for oss når vi står der med de fysisk i hånda?

Jeg har hatt samme oppfatning fra blant annet øst-europeere og deres svarte penger feks.

De tar jo alt ut i kontanter uansett om det er lønn og eller svarte penger, for å flytte over grensa.  Og de sa også at når de så pengene ligge der i bunker, så gjorde det også at de ikke brukte pengene..Men lå de på konto og kort lett tilgjengelig..Ja da var veldig lett å bare dra kortet og glemme det.

Men å måtte ta med en femtilapp for å kjøpe pølse og kaffe til frokost, det var absolutt no-go

Anonymous poster hash: 2b07e...468

Antar det.

Når penger materialiserer seg i kontanter, er det også lettere å forholde seg til hva som er mye eller lite.

Ellers er det smart å sørge for at lønnskontoen er tom rett før neste lønning ved å sette av overskytende på sparekonto.
Ikke enkelt å ta ut en hundrelapp til en burger når antall uttak i året er begrenset.

Lenke til kommentar

Jeg føler jeg har mye bedre oversikt på kortet, da kan jeg faktisk se hva pengene går til kontinuerlig.
Jeg kan merke utgifter og følge med på hva jeg bruker på hva, har jeg brukt kontanter har jeg ikke oversikt og plutselig "mangler" det penger jeg ikke vet hva jeg har brukt på.

Selv har jeg en konto til faste utgifter og en til kortet, resterende går inn på sparekonto og/eller fond hver måned.

Jeg liker mest å kunne ha oversikt via grafer og tall, ikke antall lapper jeg har igjen foran meg..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
zanta skrev (29 minutter siden):

Nei.

Bruker aldri kontanter uansett, kun kredittkort.

Det er sterke krefter i samfunnet for å avvikle kontantene.

En aktør er handelsstanden som er fullstendig klar over hvor lett det er å bruke kort /transaksjoner fremfor kontanter.
En retur til kun kontanter ville høyst sannsynlig medført resesjon.

En annen aktør er staten som vil unngå en svart parallell økonomi og ønsker full oversikt over alle transaksjoner.
Derfor er også kryptovaluta fristende for de som ikke ønsker statlig kontroll.

Som nevnt i andre tråder er det kontantløse samfunnet også dets største fiende.
Hvis svindel , id-tyveri, datainnbrudd osv blir hverdagen, mister det digitale samfunnet all tillit og troverdighet.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 2b07e...468 skrev (1 time siden):

Og det fikk meg til å tenke.  Er vi mennesker så lette å lure.

Får penger en større verdi for oss når vi står der med de fysisk i hånda?

Det er velkjent i forskning på atferdsøkonomi, ja. Når bankterminaler kom så var det veldig enkelt å måle at folk brukte mer penger når de handlet med kort enn når man hadde fysiske kontanter.

Det er ikke at vi lures, men vi er ikke rasjonelle (heldigvis).

Lenke til kommentar

Kontanter er håndfast, billedlig og svært konkret. En stor fordel for de som føler de mister oversikt på et kort eller konto der pengene flyter inn og ut nærmest uten at man har kontroll. Kontanter fungerer selv om man har mistet eller glemt telefonen, bankkortet, telefonen er tom for strøm eller bankene er hacket i en cyberkrig eller landets viktigste internettkabler er sprengt. Kontantene er ufeilbarlige selv i ekstreme krig og krise-scenario.

Men kontanter kan potensielt brukes i kriminell aktivitet også. Det er et problem. Noen overordnede, med rette intensjoner og riktig sikkerhetsnivå, bør ha innsyn i transaksjoner for å kunne etterforske kriminalitet. Der kommer kontanter til kort. Selv om det sikkert bare er en liten brøkdel av kontanter som brukes kriminelt. Sort arbeid og sort økonomi er ikke avhengig av kontanter, men det gjør det lettere for dem. I noen land / regimer misbrukes overvåkningspotensialet så man tyr til alternative betalingsmiddel og går utenom de offisielle kanalene.

Poenget mitt er at vi mangler en mellomting som kan kombinere fordelene fra begge leire og samtidig utelukke ulempene. Hvis noen har noen geniale ideer om hvordan det kan ordnes så rop ut.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt kontanter på så mange år at jeg ikke har noe forhold til det lenger. 

Ting som ikke står på konto er allerede brukt. Så mye lettere å sløse siden det føles som gratis penger.

Jeg har ikke noe forhold til tallet på de som det står 1000 eller 500 og hvor mange av de jeg har igjen. Det å knytte hvor mye penger jeg har opp mot fysiske lapper føles absurd.

Lenke til kommentar
Gjest 2b07e...468 skrev (1 time siden):

Hadde du brukt mindre penger på unødvendig kjøp dersom du måtte ha brukt kun kontanter tror du ?

Ikke i dag.

Da jeg var ungdom, og dette med "få lønn på konto, bruke kort til å betale med" fortsatt var litt nytt for meg, pleide jeg å ta ut penger i minibank og så heller bruke kontantene. Da var jeg enig med meg selv om at når kontantene jeg tok ut var oppbrukt, så hadde jeg ikke mer den dagen / den byturen osv. Så førte jeg oversikt ved siden av i stedet. Delvis fordi det ble trukket et lite gebyr for hver transaksjon med kort, men også for at det var litt lettere å forholde seg til kontanter. 

Jeg gjør ikke dette nå lenger, bruker knapt kontanter i det hele tatt (bruker egentlig ikke penger på annet enn faste utgifter, heh), så i dag ville det ikke hatt noe for seg. Men jeg har tro på at det hjalp meg litt den gangen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 595dd...079

Noen trenger fysiske ting, andre tenker mer abstrakt. Det er ikke bra eller dårlig, men folk er forskjellige.

Anonymous poster hash: 595dd...079

Lenke til kommentar
Gjest 595dd...079
4 minutes ago, aklla said:

Forbrukeren er nok den største aktøren for å avvikle kontanter, ettersom svært få bruker det..

Stemmer. "De sterke kreftene" er det norske folket.

Anonymous poster hash: 595dd...079

Lenke til kommentar
Gjest 2b07e...468 skrev (14 timer siden):

Hadde du brukt mindre penger på unødvendig kjøp dersom du måtte ha brukt kun kontanter tror du ?

Jeg føler jeg ville gjort det hvertfall.

Jeg har hatt rundt 20k i kontanter liggende i en safe,

Jeg sa til meg selv at jeg skulle bruke disse på kjøp på materialistiske ting i 2023.
Og jeg brukte siste kronene faktisk opp på julegaver..

Hele 2023 var da altså mine spontankjøp redusert ned til 20.000kr.  Jeg kviet meg skikkelig hver gang jeg skulle kjøpe noe, endte som oftest med å ikke kjøpe noe, for jeg vil jo faen ikke gi fra meg 3 tusenlapper for en liten dingseboms

Før den tid, brukte jeg et sted mellom 40-50k på materialistiske kjøp i året.

 

Og det fikk meg til å tenke.  Er vi mennesker så lette å lure.

Får penger en større verdi for oss når vi står der med de fysisk i hånda?

Jeg har hatt samme oppfatning fra blant annet øst-europeere og deres svarte penger feks.

De tar jo alt ut i kontanter uansett om det er lønn og eller svarte penger, for å flytte over grensa.  Og de sa også at når de så pengene ligge der i bunker, så gjorde det også at de ikke brukte pengene..Men lå de på konto og kort lett tilgjengelig..Ja da var veldig lett å bare dra kortet og glemme det.

Men å måtte ta med en femtilapp for å kjøpe pølse og kaffe til frokost, det var absolutt no-go

Anonymous poster hash: 2b07e...468

Jeg setter inn et fast beløp hver måned til å bruke på mat og evt uforutsette utgifter som lege. Når neste lønning kommer så setter jeg inn det som var igjen av dette beløpet på sparing. Så nei, det hadde nok ikke vært noe forskjell om jeg hadde hatt pengene i kontanter i stedet for å bruke kort. Jeg velger å ha et  stramt budsjett for meg selv fordi jeg sparer penger til ferier. Kort er så mye enklere enn å ha disse myntene liggende rundt :) 

Lenke til kommentar

Kontanter er noe dritt og ofte noe av det kjedeligste med å reise til andre land der de ikke er kommet like langt i digitaliseringen. Kan ikke huske sist jeg brukte kontanter i Norge, men det er vel 10+ år siden.

Jeg tror ikke at jeg bruker mer penger fordi det er digitalt. Det stemmer nok at å ha det i kontanter gjør at det føles kjipere ut å gi fra seg, men om jeg sammenligner ting jeg kjøpte før og etter jeg kuttet kontanter så er det ingen store endringer sånn egentlig.

Bruker uansett budsjetteringsverktøy som gjør at man har kontroll. Digitale kroner + YNAB gjør at jeg har mye mer kontroll enn hvis jeg hadde kontanter.

Lenke til kommentar

Det er vel blitt sånn at dersom man betaler med kontanter så tenker folk automatisk.....at dette er "svarte" penger. 

Det er stort sett pensjonister og utenlandsk arbeidskraft som jeg ser bruker kontanter enda.

For meg personlig så syne jeg det er mye bedre og enklere å holde oversikt over forbruk, med "digitale" penger,  når man kan følge med i bankappen. Lett å finne ut hvor pengener har blitt av. Det er ikke like enkelt om man hadde brukt kontanter i stedet. Jeg har selv veldig god kontroll på egen økonomi og trenger ikke fysiske sedler og mynter for å holde kontroll på mitt eget forbruk. Men kjenner folk som har såpass dårlig økonomistyring at en kontantsum pr uke kanskje hadde vært det beste alternativet hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...