Gå til innhold

Hvordan påvirkes du av kontanter vs digitale kroner?


Gjest 2b07e...468

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

påvirkes ikke av det ene eller det andre. men vil garantert påvirkes den dagen alt er digitalt og du kan miste tilgangen til dine egne penger fordi du ikke er enig med myndighetene, eller nekter å ta en ny "vaksine".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ænema skrev (23 minutter siden):

påvirkes ikke av det ene eller det andre. men vil garantert påvirkes den dagen alt er digitalt og du kan miste tilgangen til dine egne penger fordi du ikke er enig med myndighetene, eller nekter å ta en ny "vaksine".

Får du utbetalt pengene dine kontant i dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ænema skrev (3 timer siden):

nei de kommer på konto. men kan ta ut i minibanken? hvordan det

Altså, så kan staten sperre tilgangen din til penger allerede, at du kan ta ut kontanter endrer fint lite..

Aldri helt forstått logikken bak at vi må ha kontanter ettersom staten ikke kan sperre kontanter, mens kontanter kommer fra en konto som allerede kan sperres. Riktignok kan man fortsatt kjøpe mat og slikt med kontanter med sperret konto, men det er veldig begrenset hvor lenge kontanter man har liggende varer. Kontanter vil bare utsette problemet litt..

Selv med 100 000 liggende i en safe hjemme vil bare problemet utsettes.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Om ein opplevere at fysiske penger er meir "ekte" enn digitale penger kjem eigentleg berre ann på kva ein er vant med.
Det var kanskje slik før at ein hundrelapp i handa kjentest meir verdifull ut enn å ha 100 kr på brukskortet, men for min eigen del så er det omvendt.

Pengane eg har på konto der eg kan følge med på saldoen og sjå korleis den endrar seg for kvart kjøp er for meg meir "ekte" og handfast enn fysiske pengar. Dei fysiske pengane ser eg på i dag meir som monopolpengar slik at eg ikkje har eit bevist forhold til verdien av pengane.
Det blir litt som når eg er i utlandet og har tatt ut litt fysiske pengar, det blir av meg oppfatta nesten som leikepengar slik at det blir heilt uviktig kor mange nullar som står på seddelen. Einaste måten for meg å ha eit forhold til utanlandsk valuta er ved å rekne om til norske kroner eller sjekke bank-kontoen for å sjå kor mange norske kroner eg betalte for å ta ut 1000 dollar/franc/baht.
Når eg handlar og betalar med ein hundrelapp så får eg ein liten neve med myntar tilbake, disse myntane tek eg meg aldri tid til å kontrollrekne før eg putter dei i lomma. Når eg kjem heim og har lause myntar i lomma så hamnar myntane i ei skuff saman med dei andre myntane eg har. Eg har då eigentleg ikkje eit veldig klart materalistisk forhold til om denne hundrelappen har blitt gjort om til eit produkt pluss 79 kr i laus mynt, eller om eg har handla for 79 kr og fått 21 kroner i veksel. Brukar eg kortet derimot så har eg full oversikt, ikkje berre på kor mykje pengar eg har brukt, men også kva butikk eg har vært å handla.

 

Disse 20 000 kronene i fysiske pengar som trådstartar har i ein safe til materialistisk forbruk kan veldig enkelt overførast til digitale pengar. Det er berre å opprette ein debetkonto med saldo på 20 000 kr som ein berre brukar på materialistiske ting. Ein kan få akkurat same kjensla av å kvi seg før kvart einaste kjøp ved å forstille seg korleis saldoen går ned. I tillegg kan du undervegs i året ta ut rapport på korleis du brukar pengane, så i staden for at bunken med seddlar blir mindre og mindre gjennom året så kan du hente opp kontoustkrifta i løpet av året og sjå at saldoen har blitt redusert, og då kanskje også sjå at no har du brukt mykje meir pengar på kaffe enn du trudde slik at du kan korrigere forbruket ditt og då kanskje komme deg gjennom året utan å skrape kontoen heilt.

Dette fordrar likevel at du har eit bevist forhold til bruk av f.eks. mobilbanken og ikkje brukar kredit/debet-kortet som ei "utømeleg" kjelde slik at du sluttar å sjå på prislappen.

 

Dette "trikset" med å berre bruke fysiske pengar er nok berre til hjelp for dei som fyrst lærte seg å bruke fysiske pengar til å betale med, dagens unge har lært seg å sjå på digitale pengar som "ekte" pengar og har ikkje noko særleg forhold til fysiske sedlar og mynter.

 

 

 

 

Angåande temaet om overvåking og sporbarheit ved bruk av digitale pengar så er eg i prinsippet einig. Eg kunne gjerne tenkt meg ein valuta som er like enkel å bruke som digital betaling samtidig som at betalinga ikkje nødvendgvis er knytt opp til meg som person, men eg trur ikkje det kjem til å skje. Viktigaste grunnen til at eg ikkje trur det vil skje er at heilt anonyme pengar vil kunne få redusert verdi på grunn av at det er ein usikkerheit å ta imot pengar med ukjent opphav frå ein framand person.
Av same grunn så trur eg også at vi vil sjå ei vridning mot at dei som betalar med fysiske pengar må betale ein høgare pris enn dei som betalar digitalt. Vi ser alt no at det er fleire kommersielle tilbydarar som vrir seg unna plikta til å ta imot betaling med fysiske pengar ved å berre tilby kontant betaling på forretningsadressa som ofte er eit kontorbygg, eller som rett og slett forbeheld seg retten til å ikkje inngå handelsavtalar med kundar som ikkje kan førehandsbetale digitalt.
Her er det nok berre eit spørsmål om tid før til dømes daglegvarebutikkane berre tilbyr medlemsrabatt knytt til eit betalingskort slik at dei som betalar kontant ikkje får slik rabatt, eller enda verre at butikkane startar å kreve inn eit administrativt gebyr for å handtere kontantar.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dopus skrev (2 timer siden):

Det er vel blitt sånn at dersom man betaler med kontanter så tenker folk automatisk.....at dette er "svarte" penger. 

Det er stort sett pensjonister og utenlandsk arbeidskraft som jeg ser bruker kontanter enda.

For meg personlig så syne jeg det er mye bedre og enklere å holde oversikt over forbruk, med "digitale" penger,  når man kan følge med i bankappen. Lett å finne ut hvor pengener har blitt av. Det er ikke like enkelt om man hadde brukt kontanter i stedet. Jeg har selv veldig god kontroll på egen økonomi og trenger ikke fysiske sedler og mynter for å holde kontroll på mitt eget forbruk. Men kjenner folk som har såpass dårlig økonomistyring at en kontantsum pr uke kanskje hadde vært det beste alternativet hehe.

Jeg har redusert bruk av digitale løsninger til et minimum etter å ha blitt forsøkt svindlet diverse ganger.
Jeg har stor sympati med de som av forskjellige årsaker ikke klarer å avsløre stadig mer avansert svindel
Det er kun et spørsmål om tid før disse går i fella.
Henvendelser fra ukjente og suspekte bør slettes / blokkeres uten opphold. Alle bør kreve at AI og chat-both gir mulighet til å snakke med ekte mennesker.

Alle mine kredittkort er avviklet og nå bruker jeg kun debet bankkort. Kjøp på nettet er jeg blitt særdeles skeptisk til etter flere dårlige erfaringer.

Jeg mener at dagens digitale samfunn må endre kurs slik at vi unngår mistillit og kollaps.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Inspector said:

Jeg har redusert bruk av digitale løsninger til et minimum etter å ha blitt forsøkt svindlet diverse ganger.
Jeg har stor sympati med de som av forskjellige årsaker ikke klarer å avsløre stadig mer avansert svindel
Det er kun et spørsmål om tid før disse går i fella.
Henvendelser fra ukjente og suspekte bør slettes / blokkeres uten opphold. Alle bør kreve at AI og chat-both gir mulighet til å snakke med ekte mennesker.

Alle mine kredittkort er avviklet og nå bruker jeg kun debet bankkort. Kjøp på nettet er jeg blitt særdeles skeptisk til etter flere dårlige erfaringer.

Jeg mener at dagens digitale samfunn må endre kurs slik at vi unngår mistillit og kollaps.

Tror kanskje det viktigster punktet her er å øke kunnskapen om digital økonomi, blant folk flest,spesielt for den eldre genereasjonen. Slik at dem lettere kan avsløre svindelforsøk og "phishing".

Nå skal det vel sies at svindlere levede godt også før i tiden når, da man hadde bankbok og kontanter. .

Man kommer fryktelig langt sikkerhetsmessig, om man bruker sunn fornuft. For eksempel at BankID er personlig og politi eller bank ALDRI vil spørre deg om å lese opp koden til dem.

Angående å kun ha debet kort....om du skulle være uheldig å bli svindlet....så stiller du sterkere med et kredittkort, og lettere å få refundert pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
dopus skrev (4 minutter siden):

Tror kanskje det viktigster punktet her er å øke kunnskapen om digital økonomi, blant folk flest,spesielt for den eldre genereasjonen. Slik at dem lettere kan avsløre svindelforsøk og "phishing".

Nå skal det vel sies at svindlere levede godt også før i tiden når, da man hadde bankbok og kontanter. .

Man kommer fryktelig langt sikkerhetsmessig, om man bruker sunn fornuft. For eksempel at BankID er personlig og politi eller bank ALDRI vil spørre deg om å lese opp koden til dem.

Angående å kun ha debet kort....om du skulle være uheldig å bli svindlet....så stiller du sterkere med et kredittkort, og lettere å få refundert pengene.

Ikke særlig enkelt å lære opp den analoge generasjonen i dårlige dataløsninger som stadig endrer seg og blir skjemmet av nye sikkerhetshull som utvikleren ikke klarte å avdekke. Informasjonsflommen av hva man skal og ikke skal, virker dessuten mot sin hensikt.

Forøvrig er min debet-konto tilnærmet tom hele tiden ettersom faste utgifter går fra andre kontoer. En løsning som flere burde kopiere.

Lenke til kommentar
Gjest e653e...d6b
Inspector skrev (1 time siden):

Ikke særlig enkelt å lære opp den analoge generasjonen i dårlige dataløsninger som stadig endrer seg og blir skjemmet av nye sikkerhetshull som utvikleren ikke klarte å avdekke. Informasjonsflommen av hva man skal og ikke skal, virker dessuten mot sin hensikt.

Forøvrig er min debet-konto tilnærmet tom hele tiden ettersom faste utgifter går fra andre kontoer. En løsning som flere burde kopiere.

Det er også mange av den analoge generasjonen som har blitt frastjålet sinne penger som de har i madrassen.

Anonymous poster hash: e653e...d6b

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Forøvrig er min debet-konto tilnærmet tom hele tiden ettersom faste utgifter går fra andre kontoer. En løsning som flere burde kopiere.

Tenkte berre at eg ville kommentere at det også finnes eksempel på folk som har blitt svindla frå ein nesten tom debet-konto.
Slik svindel går kort og godt ut på at ein blir lurt eller rettare sagt overtalt til å gi frå seg innloggingsinformasjon til ein konto utan særleg med pengar på, sikkert fordi at ein har tenkt at om det skulle være svindel så er det ikkje så mange kronene som står på spel. Men det ein då ikkje har tenkt på er at når ein loggar seg inn på nettbanken til ein nesten tom brukskonto så kan den som er innlogga enkelt bytte over til sparekontoen og også tappe den for pengar.

Ofte er slik svindel relatert til online-dating der "nett-kjærasten" kjem med ei unskuldning for å trenge tilgang til ein norsk bankkonto, som at det er ei arv som dei vil ha utbetalt til utanlandsk konto, at familien treng å sjå banksaldoen for akseptere eit framtidig ekteskap, eller liknande unskulding for å få logge seg på nettbanken til offeret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (6 timer siden):

Altså, så kan staten sperre tilgangen din til penger allerede, at du kan ta ut kontanter endrer fint lite..

Aldri helt forstått logikken bak at vi må ha kontanter ettersom staten ikke kan sperre kontanter, mens kontanter kommer fra en konto som allerede kan sperres. Riktignok kan man fortsatt kjøpe mat og slikt med kontanter med sperret konto, men det er veldig begrenset hvor lenge kontanter man har liggende varer. Kontanter vil bare utsette problemet litt..

Selv med 100 000 liggende i en safe hjemme vil bare problemet utsettes.

joda det skjønner jeg. pr dd så er jeg ikke redd for at pengene blir sperret, men om vi ender opp som kina så vet man jo ikke hvordan dette blir i fremtiden. selv om jeg tviler på at vi blir som kina i min livstid, så er det ingenting som sjokkerer meg etter hvor mange trusler som kom om å miste jobber ol til de som ikke tok vaksiner under koronaen. så ingenting forundrer meg.

Endret av Ænema
Lenke til kommentar
dopus skrev (20 timer siden):

Tror kanskje det viktigster punktet her er å øke kunnskapen om digital økonomi, blant folk flest,spesielt for den eldre genereasjonen. Slik at dem lettere kan avsløre svindelforsøk og "phishing".

Nå skal det vel sies at svindlere levede godt også før i tiden når, da man hadde bankbok og kontanter. .

Man kommer fryktelig langt sikkerhetsmessig, om man bruker sunn fornuft. For eksempel at BankID er personlig og politi eller bank ALDRI vil spørre deg om å lese opp koden til dem.

Angående å kun ha debet kort....om du skulle være uheldig å bli svindlet....så stiller du sterkere med et kredittkort, og lettere å få refundert pengene.

Autogiro er også blitt et altfor lettvint verktøy hvor pengestrømmen flyter og hvor brukeren har gitt fra seg det meste av kontrollen. Hårreisende prisøkninger og feil sklir gjennom så lenge summene holder seg innenfor maksgrensen

Etter diverse «venneforslag» , uønsket reklame og suspekte henvendelser, vurderer jeg også å avvikle brukerne min på unødvendigheter som Facebook, Snapchat, Linkedin o.l. Verktøy som er egnet til id-tyveri og hacking.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Inspector said:

Autogiro er også blitt et altfor lettvint verktøy hvor pengestrømmen flyter og hvor brukeren har gitt fra seg det meste av kontrollen. Hårreisende prisøkninger og feil sklir gjennom så lenge summene holder seg innenfor maksgrensen

Etter diverse «venneforslag» , uønsket reklame og suspekte henvendelser, vurderer jeg også å avvikle brukerne min på unødvendigheter som Facebook, Snapchat, Linkedin o.l. Verktøy som er egnet til id-tyveri og hacking.

Det er frivillig å benytte autogiro. Selv synes jeg beløpsgrensene er supre, for jeg har oversikt over mine utgifter og får varsel når de overskrides. Selv har jeg full kontroll.

Dersom du opplever å bli "hacket" via Facebook, Snapchat og LinkedIn kan jeg desverre ikke hjelpe deg, men igjen, dette er frivillig.

At det er reklame og venneforslag på sosiale medier overrasker meg ikke, du har vel forstått at hele opplegget du har valgt å bli med på handler om å kommersialisere dine opplysninger? Er du så naiv, evt hva er årsaken til at du har andre forventninger?

Hilsen hacker. 

Endret av process
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Autogiro er også blitt et altfor lettvint verktøy hvor pengestrømmen flyter og hvor brukeren har gitt fra seg det meste av kontrollen. Hårreisende prisøkninger og feil sklir gjennom så lenge summene holder seg innenfor maksgrensen

Med avtalegiro har du full kontroll. Du får melding i god tid før trekk foretas, enten dette gjelder ren avtalegiro i kombinasjon med efaktura, og kan enkelt stoppe trekk. Maksgrensene pr trekk og pr måned funker fint. Personlig har jeg aldri opplevd feil med avtalegiro, og dersom du har fått "hårreisende prisøkninger" har dette ikke noe med funksjonene til avtalegiro å gjøre. Det er noe du må ta med din avtalepartner/leverandør.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av den nye tids velsignelser -

Banken krever at mitt enkle passord byttes ut med et vanskeligere. Skriver jeg ikke under på dette, vil kontoen stenges innen den og den dato. 

Avtalegiro anbefales sterkt av alle. 

Hvis du utsetter å logge inn på Mine Sider, vet du ikke hva du betaler for. Ettersom ingenting kommer på papir mer. Betalte dermed for bredbåndstelefoni som fulgte med internettabonnementet, uten å vite om det. 

Også litt krevende å oppdage at noen fortsetter å ta betaling for en type abonnement som er sagt opp, etter at oppsigelsestida har gått ut. 

Banken vil dytte kunder i ryggen så de slutter med Bank Id-brikke og kommer seg over på bank-app. 

E-post må endres ved å møte fysisk opp i banken, men selv da tar det månedsvis før e-posten begynner å komme til den nye adressen. 

Banken mistenker de fleste kunder for å være svindelofre som kommer til å kreve erstatning, eller hvitvaskere som kommer til å påføre dem bøter. Id-svindlere er og en kategori. 

Butikkansatte som blir stresset av at du betaler med kontanter. Eller små oppslag som forteller at cash ikke er gangbart. (Som Clas Ohlson).

Banken reduserer åpningstidene mer og mer, og reduserer mulighetene for uttak og innsetting av kontanter (penger). 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...