Gå til innhold

Tråd til sletting.


Anbefalte innlegg

Investigator224 skrev (9 minutter siden):

*gjesp*  Ja et ufattelig stort samfunnsproblem dette der ja.  Det er jo nesten værre enn ananas på pizza.....   nesten...

Ingen her i tråden har sagt dette er stort samfunnsproblem. 😊

Her inne diskuteres de mest simple banaliteter og undringer. Det er nok mange gjespetråder. Ulike undringer og interesser, det flotte med forum. 

Mitt tema er respekt for andre. Hvorfor invitere til markeringer man på forhånd vet personen ikke markerer? Særlig når det er religiøse aspekt i bildet. 

Mener du jeg har postet i feil kategori?

Bortsett fra noen få tullete usaklige svar (heldigvis inke så mye av det her på diskusjon.no), takker for innspill så langt. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arve Synden skrev (1 time siden):

Det er for meg uklart hva du mener her, så det hadde vært fint om du forklarte litt nærmere.

Den førkristne yule/jól var en midtvintersfest (som i arrangert ca midt på vinteren) som etterhvert ble tatt opp i kristmessen etter at kristendommen ble dominerende:

(https://www.britannica.com/topic/Yule-festival)

(https://snl.no/jul)

Innholdet og opprinnelsen til feiringen – om det var en solsnufest, en midtvinterfest eller en fruktbarhetsfest – diskuteres av de lærde, men det er uansett slik at kristmesse tok over for den førkristne jól. Det er jo også naturlig at det maktkåte og intolerante prestestyret den gangen ikke tolererte ikke-kristne fester, og at det derfor var naturlig at de rett og slett tok over og kuppet denne feiringa ved å beholde tradisjonelle elementer, men endre meningsinnholdet til å sammenfalle med sitt eget meningsdiktatur. Det var nok enklere å kuppe jól på denne måten enn å forby det.
 

https://heimskringla.no/wiki/Førkristen_jul

Nå er jeg litt usikker på hva du mener. Hvis du mener at ordet jól ble adoptert til å bety christmas i land med nordgermansk språk, så er det korrekt. Hvis du mener at kristendommen tok over en hedensk fest og byttet ut grunnen for feiringen, så er det ikke korrekt.

Vi har kilder på at den kristne jula oppsto tilbake på 300-tallet. Den oppsto ikke i områder med solsnufester og juleblot, slik du muligens tror, men basert på teologi fra Kartago, som var en del av det kristne romerriket på den tida. Grunnen til at 25. desember ble satt til Jesu fødsel var at man antok at han var blitt drept på sin unnfangelsesdag, som man anslo til å være 25. mars. 9 måneder etter denne datoen er da 25. desember.

Disse anslagene er ikke så kjent, eller diskutert i dag, men datoen er blitt tradisjon og sikkert like grei som noen annen.

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 minutter siden):

Nå er jeg litt usikker på hva du mener. Hvis du mener at ordet jól ble adoptert til å bety christmas i land med nordgermansk språk, så er det korrekt. Hvis du mener at kristendommen tok over en hedensk fest og byttet ut grunnen for feiringen, så er det ikke korrekt.

Vi har kilder på at den kristne jula oppsto tilbake på 300-tallet. Den oppsto ikke i områder med solsnufester og juleblot, slik du muligens tror, men basert på teologi fra Kartago, som var en del av det kristne romerriket på den tida. Grunnen til at 25. desember ble satt til Jesu fødsel var at man antok at han var blitt drept på sin unnfangelsesdag, som man anslo til å være 25. mars. 9 måneder etter denne datoen er da 25. desember.

Mange tenker ikke over at den norrøne religionen, i hvert fall i den formen vi kjenner den, er yngre enn kristendommen.

Germansk religion på Jesu tid hadde felles punkter med norrøn religion men var ikke samme religion.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 minutter siden):

Ingen har sagt dette er stort samfunnsproblem? 😊

Her inne diskuteres de mest simple banaliteter og undringer.

Mitt tema er respekt for andre. Hvorfor invitere til markeringer man på forhånd vet personen ikke markerer? Særlig når det er religiøse aspekt i bildet. 

Mener du jeg har postet i feil kategori?

Jeg vet ikke hva intensjonen din er, men som @Boing_80 sa, er disse synspunktene mest egnet til å skape motvilje og uvilje mot muslimer.

Vi er heldige som har et slikt forum å dele tanker og ideer på.  Jeg er nærmest sjokkert over at jeg ikke har blitt banna enda. 

Denne posten er den som har gitt meg mest uggen magefølelse så langt i min relativt korte karriere her på forumet, nest etter "Norge for nordmenn" tråden for et par dager siden.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (18 minutter siden):

Ingen her i tråden har sagt dette er stort samfunnsproblem. 😊

Her inne diskuteres de mest simple banaliteter og undringer. Det er nok mange gjespetråder. Ulike undringer og interesser, det flotte med forum. 

Mitt tema er respekt for andre. Hvorfor invitere til markeringer man på forhånd vet personen ikke markerer? Særlig når det er religiøse aspekt i bildet. 

Mener du jeg har postet i feil kategori?

Bortsett fra noen få tullete usaklige svar (heldigvis inke så mye av det her på diskusjon.no), takker for innspill så langt. 

Jeg tror du hadde de beste intensjoner med posten din 😊👍

Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (16 minutter siden):

Jeg vet ikke hva intensjonen din er, men som @Boing_80 sa, er disse synspunktene mest egnet til å skape motvilje og uvilje mot muslimer.

Vi er heldige som har et slikt forum å dele tanker og ideer på.  Jeg er nærmest sjokkert over at jeg ikke har blitt banna enda. 

Denne posten er den som har gitt meg mest uggen magefølelse så langt i min relativt korte karriere her på forumet, nest etter "Norge for nordmenn" tråden for et par dager siden.

Jeg fatter seriøst ikke i min villeste fantasi hvordan dette skal skape motvilje mot muslimer! Hvordan havnet vi der?? Dette er jo helt ville og syke koblinger.... 

Er det fordi ordet muslimer i et forum utløser slike rare kommentarer som bidrar til polarisering? 

Jeg snakker om respekt. Å vise respekt for at mange muslimer ikke har noe forhold til jul. Derfor bør man ikke trykke på med å invitere til julefeiring ut fra settingen jeg har nevnt. Merk: settingen jeg har nevnt. 

Hva har å feire jul eller ikke med å skape motvilje mot muslimer???

Nå har jeg lest meg opp fra de norske sidene for muslimer i Norge og ser at det er noe aksept for å kunne være invitert på julefeiring. Slik at spørsmålet ikke er så krenkende jeg tenkte først. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (12 minutter siden):

Jeg fatter seriøst ikke i min villeste fantasi hvordan dette skal skape motvilje mot muslimer! Hvordan havnet vi der?? Dette er jo helt ville og syke koblinger.... 

Er det fordi ordet muslimer i et forum utløser slike rare kommentarer som bidrar til polarisering? 

Jeg snakker om respekt. Å vise respekt for at mange muslimer ikke har noe forhold til jul. Derfor bør man ikke trykke på med å invitere til julefeiring ut fra settingen jeg har nevnt. 

I fare for å gjenta meg selv igjen; jeg har ikke bedt om denne rare respekten som du konstant viser til. Og jeg er sikker på at de aller fleste muslimer heller ikke kjenner seg igjen i det du skriver. Jeg mistenker nok en gang at dette er en tråd opprettet for å polarisere, skape gnisninger og kanskje håpet du på at det skulle florere av kommentarer av typen:

- De må tilpasse seg...
- I Norge feirer vi jul! Om du ikke liker det, flytt!

Men disse kommentarene fikk du ikke mange av. 

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (3 minutter siden):

Det tror jeg også. Og @plankeby har jo også tatt selvkritikk og sier han har lært av tråden. Så her synes jeg vi kan finne noen andre å kjefte på, eller la være inn mot jula :)

Ja vi er helt enige her :) 

plankeby skrev (8 minutter siden):

Jeg fatter seriøst ikke i min villeste fantasi hvordan dette skal skape motvilje mot muslimer! Hvordan havnet vi der?? Dette er jo helt ville og syke koblinger.... 

Er det fordi ordet muslimer i et forum utløser slike rare kommentarer som bidrar til polarisering? 

Jeg snakker om respekt. Å vise respekt for at mange muslimer ikke har noe forhold til jul. Derfor bør man ikke trykke på med å invitere til julefeiring ut fra settingen jeg har nevnt. 

Hva har å feire jul eller ikke med å skape motvilje mot muslimer???

Folk har kranglet så mye om disse temaene m.v. at de er helt i blodtåka når visse tema kommer opp. Derfor ser de ting i verste mening og tar alt i verste mening.

Prøv å ikke bli såret. :) 

Snart jul. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Entern said:

Middelalderkristne tok ikke andre kristne som slaver.

Underforstått: det var greit med ikke-kristne slaver?

For øvrig skiftet slaveholdet form til livegenskap, som er et slaverilignende system, og dette var i bruk fram til midten av 1800-tallet, hvor Russland var det siste landet som avskaffet ordningen. I Norge hadde vi riktignok ikke livegne, men en mildere form – husmenn og strandsittere, som i realiteten satt i økonomisk sterke avhengighetsforhold til de frie bøndene.

31 minutes ago, Entern said:

Press? Fra hvem? Som sagt, de ble kristne frivillig.

Frivillighet (eller "frivillighet") og press kan anta mange former. Hvor frivillig er det egentlig når du utsettes for press fra øvrigheta, de du gjør forretninger med, venner, familie, etc.? Sosialt press er også press.

Hvor frivillig ble for eksempel innfødte i Sør-Amerika eller koloniserte deler av Afrika kristne? Ble de "kristnet" helt uten ytre press? Ingen misjonærer eller personer med makt som utøvde noen former for sosialt press eller "overtalelse" eller spilte på frykt for helvete?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (9 minutter siden):

I fare for å gjenta meg selv igjen; jeg har ikke bedt om denne rare respekten som du konstant viser til. Og jeg er sikker på at de aller fleste muslimer heller ikke kjenner seg igjen i det du skriver. Jeg mistenker nok en gang at dette er en tråd opprettet for å polarisere, skape gnisninger og kanskje håpet du på at det skulle florere av kommentarer av typen:

- De må tilpasse seg...
- I Norge feirer vi jul! Om du ikke liker det, flytt!

Men disse kommentarene fikk du ikke mange av.

Jeg spør om tråden kan slettes i sin helhet. Ser at alt ender i tull. Jeg syntes dette var meget trist. Jeg stopper her føler det ble mye hat. 

Å bli kalt satanist omtrent er trist. Takk for meg. Vet jeg ikke skal ta opp noe om muslimer, det skaper tull. Synd, vi trenger dialog og kunnskap om kulturer og religioner. 

 

Dette er sendt til de som modererer:

Hei. Jeg startet denne tråden. Det skled totalt ut og ble bare usaklig og over i en verden som ikke er til nytte for noen. Håper tråden kan slettes i sin helhet. Jeg tok opp et tema som bare sporet av på en vill måte, også med hets. 

Endret av plankeby
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (1 minutt siden):

Underforstått: det var greit med ikke-kristne slaver?

For øvrig skiftet slaveholdet form til livegenskap, som er et slaverilignende system, og dette var i bruk fram til midten av 1800-tallet, hvor Russland var det siste landet som avskaffet ordningen. I Norge hadde vi riktignok ikke livegne, men en mildere form – husmenn og strandsittere, som i realiteten satt i økonomisk sterke avhengighetsforhold til de frie bøndene.

Frivillighet (eller "frivillighet") og press kan anta mange former. Hvor frivillig er det egentlig når du utsettes for press fra øvrigheta, de du gjør forretninger med, venner, familie, etc.? Sosialt press er også press.

Hvor frivillig ble for eksempel innfødte i Sør-Amerika eller koloniserte deler av Afrika kristne? Ble de "kristnet" helt uten ytre press? Ingen misjonærer eller personer med makt som utøvde noen former for sosialt press eller "overtalelse" eller spilte på frykt for helvete?

Nei, slett ikke underforstått at ikke-kristne slaver er ok, underforstått at siden de ikke kunne ta andre kristne som slaver hadde de ikke slaver å ta, siden det var ganske få ikke-kristne innen rekkevidde. Å skulle jakte på samer ville ikke lønnet seg, nei. Dette var big business. Hjalp også at som kristne kunne de ikke lenger handle med araberne.

Vet du hva araberne gjorde med slavene de snille fine vikingene solgte til dem?
 

Synes det er morsomt at du seriøst mener vikingene ble kristne pga. press. Press fra hvem? Fra dem de terroriserte? Haha.

De ble ikke kristne fordi de var redd helvete, de ble kristne fordi de anså Kristus som en sterkere Gud enn gudene de hadde fra før.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Jeg spør om tråden kan slettes i sin helhet. Ser at alt ender i tull. Jeg syntes dette var meget trist. Jeg stopper her føler det ble mye hat. 

Å bli kalt satanist omtrent er trist. Takk for meg. Vet jeg ikke skal ta opp noe om muslimer, det skaper tull. Synd, vi trenger dialog og kunnskap om kulturer og religioner. 

Helt klart. Mange meninger i øst og vest om det temaet. Men ta det etter jul du, når kulda virkelig setter inn...

Lenke til kommentar
plankeby skrev (11 timer siden):

Jeg spør om tråden kan slettes i sin helhet. Ser at alt ender i tull. Jeg syntes dette var meget trist. Jeg stopper her føler det ble mye hat. 

Å bli kalt satanist omtrent er trist. Takk for meg. Vet jeg ikke skal ta opp noe om muslimer, det skaper tull. Synd, vi trenger dialog og kunnskap om kulturer og religioner. 

Du skjønner det fremdeles ikke. Det du tar opp som et problem er ikke problem for muslimer flest. Derfor får du motsvar. Jeg vet ikke hvor mange med muslimsk bakgrunn det er i denne tråden, men jeg vil ikke la ytringer som er helt på trynet stå uimotsagte. Ingen har kalt deg for satanist eller det som verre er. Men når du skriver om noe som du i utgangspunktet har lite kunnskaper om, så er det viktig at andre meninger får komme til uttrykk (jeg kan lite om medisiner og stoler på det fagfolkene sier, bare for å sette ting litt i sammenheng). Den dialogen jeg tror at du forventet i denne tråden har du ikke fått fordi de aller fleste skjønner hvor urimelige premissene i hovedinnlegget ditt er. 

Har du sett den britiske tv-serien Little Britain? Der er det en karakter som spiller homofil i en landsby. Vedkommende er fullt ut akseptert av folket som bor der, men han finner opp ulike problemstillinger der han mener at han blir diskriminert. Det morsomme er at han selv er den mest fordomsfulle av dem alle.

Slik er denne tråden. 
 

 

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Tråd som skal slettes.
  • plankeby endret tittelen til Tråd til sletting. Sporet av.
Boing_80 skrev (14 minutter siden):

Du skjønner det fremdeles ikke. Det du tar opp som et problem er ikke problem for muslimer flest. Derfor får du motsvar. Jeg vet ikke hvor mange med muslimsk bakgrunn det er i denne tråden, men jeg vil ikke la ytringer som er helt på trynet stå uimotsagte. Ingen har kalt deg for satanist eller det som verre er. Men når du skriver om noe som du i utgangspunktet har lite kunnskaper om, så er det viktig at andre meninger får komme til uttrykk (jeg kan lite om medisiner og stoler på det fagfolkene sier, bare for å sette ting litt i sammenheng). Den dialogen jeg tror at du forventet i denne tråden har du ikke fått fordi de aller fleste skjønner hvor urimelige premissene i hovedinnlegget ditt er. 

Har du sett den britiske tv-serien Little Britain? Der er det en karakter som spiller homofil i en landsby. Vedkommende er fullt ut akseptert av folket som bor der, men han finner opp ulike problemstillinger der han mener at han blir diskriminert. Det morsomme er at han selv er den mest fordomsfulle av alle.

Slik er denne tråden. 
 

 

Da hadde det vært så greit som å si at det er ikke problem for muslimer som ikke feirer jul å bli spurt om de vil feire julen. At det er ikke respektløst. 

At jeg vil dytte svin i halsen på alle muslimer, at jeg er ute etter hets mor muslimer.. At jeg hater muslimer. At jeg hater alle som ikke ikke feirer jul, har skjult agenda osv. 

Håper inderlig tråden blir slettet. Den tilfører ikke noe med sin avsporing og økte polarisering. 

Her ble hele tråden et totalt villskudd. Nyttig erfaring. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Da hadde det vært så greit som å si at det er ikke problem for muslimer som ikke feirer jul å bli spurt om de vil feire julen. At det er ikke respektløst. 

At jeg vil dytte svin i halsen på alle muslimer, at jeg er ute etter hets mor muslimer.. At jeg hater muslimer. At jeg hater alle som ikke il feire jul, har skjult agenda. 

Hva har skjedd her inne. 

Dette ble bare så trist. 

Håper inderlig tråden blir slettet.

Siste innlegg. 

Forstår ikke koblingen til videoen heller. 

Her ble hele tråden et totalt villskudd. Nyttig erfaring. 

Koblingen til videoen er at det blir diktet opp problemstillinger som ikke er reelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

NAV, sosialtjeneste, barnevern, Kirkens Bymisjon, menigheter, Lions, kommunene, Blå Kors, Røde kors, veldedige organisasjoner med flere. Ofte samarbeid, der sosialtjeneste av ulik type inviterer med direkte spørsmål. 

At de gir tilbud ut er flott. At man ringer og/eller oppsøker og spør blant annet muslimer de vet Ikke feirer jul, syntes jeg blir feil. Med vet så er det fordi ansatte/personer kjenner familiene over tid. Dette er noe som har vært de siste 40 år i mange kommuner. Man skal gi tilbud om julefeiring. 

Her mener jeg at det er feil å kontakte, de man VET ikke markerer jul på noen måte.

Har noen her levd på kun offentlige midler over et par år, har man sikkert opplevd å bli spurt om invitasjon til julefeiring. Eller hatt kontakt over tid av andre årsaker og samtidig med trang økonomi.

På sommeren pushes det aktiviteter 😊

Er problemet at fattige muslimer blir invitert på julefeiring av ulike sosiale tjenester? 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (11 minutter siden):

Da hadde det vært så greit som å si at det er ikke problem for muslimer som ikke feirer jul å bli spurt om de vil feire julen. At det er ikke respektløst. 

At jeg vil dytte svin i halsen på alle muslimer, at jeg er ute etter hets mor muslimer.. At jeg hater muslimer. At jeg hater alle som ikke ikke feirer jul, har skjult agenda osv. 

Håper inderlig tråden blir slettet. Den tilfører ikke noe med sin avsporing og økte polarisering. 

Her ble hele tråden et totalt villskudd. Nyttig erfaring. 

Du kan ikke bestemme hva andre skal svare eller hva slags ord de skal bruke. Dessuten ble det du skrev i det første avsnittet i teksten over, skrevet opptil flere ganger.

Jeg er enig i at alt det andre ikke burde stått der. Men når du oppretter en tråd med et tema som gjør at folk flest får frem det verste i seg, så er det ikke rart at svarene blir deretter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (3 timer siden):

Føler veldig med deg. Mistet selv min far for noen måneder siden. Håper du prøver å tenke på de positive minnene du og han hadde sammen. 

Tusen takk kondolerer du også 🌹 vondt og miste foreldre i en alder av 35 år når jeg ser andre på min alder har de begge foreldrene sine moren min gikk bort i 2011 var 23 år da og pappa gikk bort nå 16.12.2023 78 år gammel det var bare oss så får gå på polet i morgen og kjøpe noe flasker over 40% så får vi på juleaften hente ut minnene og kjenne litt på dem ❤️🌹

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...