Gå til innhold

Tråd til sletting.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (11 minutter siden):

Jeg er ikke talsmann for noen. At man skal vise respekt for hverandre.

Med respekt er det også å ikke sette andre i vanskelig valgsituasjon.

Takk for innspill, visste ikke nok om forskjellen på å bli med på invitasjon (som passer flott til suraen du nevner) kontra, det å ferie jul selv. 

Helt greit det du skriver. Men jeg tror at det er viktig at folk som deler samme  tankegods som deg får motstand fordi mye av det og dine meningsfeller skriver, er direkte feil og grenser mot vranglære. Du er sikkert en ålreit person, men jeg reagerer når noen tror at de forstår ting bedre enn de det gjelder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (34 minutter siden):

Helt greit det du skriver. Men jeg tror at det er viktig at folk som deler samme  tankegods som deg får motstand fordi mye av det og dine meningsfeller skriver, er direkte feil og grenser mot vranglære. Du er sikkert en ålreit person, men jeg reagerer når noen tror at de forstår ting bedre enn de det gjelder. 

Jeg har lest etter beste evne på norske nettsider av og for muslimer. Synd at det i såfall ikke representerer muslimer godt nok. Har lært mye der som jeg bruker i det daglige. Eksempel ikke gå inn i en heis om kvinne er der alene med barn. Da smiler jeg høflig og venter. Bevissthet om ulikheter og likheter i religioner og kultur forhindrer mange misforståelser. Samtidig er jeg klart for det å finne middelvei som er fullt mulig for alle. 

Men jeg tar innspill på at man kan bli for sensitiv.

For meg ble det galt å invitere muslimer på noe muslimer ikke har forhold til (slik jeg har lært og lest angående julefeiring og islam på nettsider til de store moskeene eller lærde i Norge).

Jeg ser nå at det er nok bedre å ydmykt og forsiktig bli spurt og kunne svare nei. Enn å ikke bli spurt.

Takker for innspill. Tråden er om å respektere andre, fatter ikke hvorfor noen tar av med fiendtlig tull. Men det er baksiden med forum. Grove avsporinger. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (18 minutter siden):

Jeg har lest etter beste evne på norske nettsider av og for muslimer. Synd at det i såfall ikke representerer muslimer godt nok.

Men jeg tar innspill på at man kan bli for sensitiv.

For meg ble det galt å invitere muslimer på noe muslimer ikke har forhold til (slik jeg har lært og lest angående julefeiring og islam).

For det er nok bedre å ydmykt og forsiktig bli spurt og kunne svare nei. Enn å ikke bli spurt.

Takker for innspill. Tråden er om å respektere andre, fatter ikke hvorfor noen tar av med fiendtlig tull. Men det er baksiden med forum. Grove avsporinger. 

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du bruker ord som ydmykt, forsiktig bli spurt osv. Hva er det du vil ha frem? Og hvorfor? Det du skriver får meg til å tenke på folk som ser ting som nødvendigvis ikke er der.

La meg fortelle deg en historie. Jeg er født og oppvokst i Norge. Jeg er en moderat muslim og tror jeg er godt integrert. Jobber i helsevesenet. Da jeg var liten bodde vi på et lite boligfelt. En dag lekte jeg med andre barn og var på besøk hos en av disse. Moren i familien gav meg en pose med brukte klær da jeg skulle hjem. Moren min ba meg om å takke for klærne, men levere alt tilbake. Faren min drev butikk og vi hadde en god økonomi. Så hvordan forstå dette? Jeg tror at moren til barnet jeg var på besøk hos handlet ut i fra godhet, men det ble likevel fordomsfullt. Hun antok trolig at vi hadde dårlig økonomi og handlet ut i fra godhet da hun gav meg posen med klærne. Men hadde hun spurt meg om hvordan vi hadde det hadde hun nok skjønt at vi satt godt i det økonomisk sett. 

La oss bygge videre på denne historien. De første misjonærene ankommer et afrikansk land der de besøker en landsby. Der lever folk fredelig i pakt med naturen. Men de kristne misjonærene ser på dem med et faderlig uttrykk og tenker at landsbyboerne ikke vet bedre og går i gang med å endre dem. Bibelen blir sentral og alt av troen på forfedre og spiritualitet blir totalforvandlet. 

I begge historiene handles det ut fra godhet, men er det egentlig godhet? Hvis misjonærene hadde snakket med folk hadde de innsett at folk var fornøyde med sine liv. Hadde moren til barnet snakket med meg hadde hun nok innsett at vi ikke var fattige. Det var ikke behov for endringer. Men i begge tilfellene hadde personene et overordnet perspektiv der de kun så sin side av virkeligheten.

Det er det inntrykket jeg får av det du skriver. Du prøver å fremstille det som at du handler ut i fra godhet, men det er massive fordommer bak det du skriver. Tenk over det. Det er som at du sier "Jeg vet bedre om deg enn du vet om deg". Dette vil man forstå som mangel på mentaliserende evner der en ikke evner å se flere siden av en sak/ting/situasjon.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

For meg ble det galt å invitere muslimer på noe muslimer ikke har forhold til (slik jeg har lært og lest angående julefeiring og islam).

Hadde det vært greit å invitere om det hadde vært noen andre enn muslimer da?  Jeg vet at buddhister liker veldig godt å bli invitert med på julefeiring, selv om de ikke har noe forhold til det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (4 minutter siden):

Hadde det vært greit å invitere om det hadde vært noen andre enn muslimer da?  Jeg vet at buddhister liker veldig godt å bli invitert med på julefeiring, selv om de ikke har noe forhold til det.

Premisset til HI er at folk blir utsatt for press om å delta i julefeiringen. Allerede der blir jo hele saken feil. Har vi et julepoliti som går rundt i gatene og presser/tvinger folk til å ta del i julefeiringen? Har vi arbeidsgivere som utsetter ansatte for represalier dersom de ikke er med på julebordet?

Endret av Boing_80
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke de fleste muslimer ville reagert negativt på å bli invitert til julefeiring. Så lenge de slipper ribbe, åpenbart.😅

Jeg har vært med julefeiring og det var hyggelig. Jeg ble servert laks, kålrotstappe og slikt uten at min imaan (tvert imot, det ble bestyrket fordi jeg ikke lar meg bli ledet av frykt) ble ødelagt. Vertskapet var supert og det var hyggelig.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært med julefeiring og det var hyggelig. Jeg ble servert laks, kålrotstappe og slikt uten at min imaan ble ødelagt. Vertskapet var supert og det var hyggelig.

Godt å høre 😀👍

Jeg ville nok også servert fisk for å være på den helt sikre siden (hjelper at muslimene jeg kjenner er veldig glade i fisk)😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (Akkurat nå):

Godt å høre 😀👍

Jeg ville nok også servert fisk for å være på den helt sikre siden (hjelper at muslimene jeg kjenner er veldig glade i fisk)😊

Det handler om intensjon slik jeg ser det. Selve feiringen er bare et påskudd for å samles. Men alt annet blir til slik vi gjør det til. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

Det handler om intensjon slik jeg ser det. Selve feiringen er bare et påskudd for å samles. Men alt annet blir til slik vi gjør det til. 

Det er et bra synspunkt synes jeg. 😊👍

Hva man spiser er jo bare en tradisjon som ikke har noe med religionen å gjøre uansett. Jeg tviler sterkt på at Yeshua ben Yusuf ville spist ribbe, selv om Paulus tillot kristne ikke-jøder å spise gris 😅 (en teori er at dette skyldes at spesielt kelterne hadde et religiøst forhold til spising av gris)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...