Gå til innhold

Tråd til sletting.


Anbefalte innlegg

Hei. Denne tråden sporet av og jeg har bedt om at den slettes. Desverre gikk det over i hets og usakligheter som ikke er fruktbart for noen. 

Tråden skiftet helt tema til hets mot muslimer. Noe som på ingen måte var trådstarter sitt tema eller intensjon. 

 

Merker meg at noen prøver å pushe julen på muslimer man vet ikke feirer jul. Syntes det er ugreit. 

Noen liberale muslimer har nok litt markering. Selvsagt er det lov. Men man pusher ikke det å feire jul på en fullt tildekket kvinne, der man vet julen ikke markeres. 

Aktører innen sosialt arbeid og tilbud, er på det å kontakte familier med flere barn til juleopplegg. Det reagerer jeg på. Vi er et flerkulturelt samfunn med tro og religionsfrihet.

Jeg mener det er litt respektløst å kontakte, familier man vet ikke har noe som helst forhold til julen. Vet, siden det er personer som har kontakt inn hos familier via sosiale tilbud eller veiledning. Disse skal så kontakte familiene og tilby dem julefeiring. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De skal vel ikke tvinges til å feire jul om de ikke vil. 

På den annen side er de ikke så vanskelig å forstå at muslimenes unger føler seg utafør igjen når de ikke feirer jul. For å si det sånn, lever man i et julefeiringsamfunn så må man tåle det også. Vi nordmenn feirer jul på hver vår måte, noen feirer smått og andre i storslag. 

Jeg kjenner liberale muslimer og ex-muslimer som er overlykkelige over å kunne ha de fritt som i norge, slippe tvang. 

Samtidig blir de truet av sine  trosfrller her som kom av helt andre grunner enn friheten i norge

 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (11 minutter siden):

Lurer jeg også på.

Det er ulike opplegg for å invitere de som sitter hjemme med flere barn til å komme på julefeiring med mat og gaver. Lavinntektsfamilier. Der er det også noen muslimske familier som enkelte mener bør være invitert. At familiene skal oppsøkes med tilbud om å komme på julemarkering.

Muslimer har sin "jul" på Eid. Gaver, god mat, fri med mer.

I klasser med over 80% muslimer (ikke så uvanlig i byer), kan norske barn føle seg utenfor på Eid. Så dette går begge veier. 

Begge parter respekterer og forholder seg til hver sin feiring. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (12 minutter siden):

I kommunen her arrangeres alltid alternativ jul som alle kan melde seg på. Veldig minimalt fokus på jul, mye fokus på sosialt samvær med god mat og drikke. Tror det var donert en god del kg elgkjøtt til dette års feiring.

Det finnes alternativer. 

Bra. Er ingen julefreak selv. 

Greia er at det er litt til tull å tenke at alle skal være hos noen i julen. Da vil jeg fokusere mye mer på eldre og de som har et oppvekstforhold til julen. De som føler på ensomhet og utenforskap på en dag de gjerne ville vært med noen å feiret jul. 

Man ringer ikke en somalisk tildekket familie og ber de på juledag??? Det lokkes med at man får materielle ting. Gaver.. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Pushe jul på muslimer. Respektere at noen driter fullt i dette.
plankeby skrev (3 minutter siden):

Bra. Er ingen julefreak selv. 

Greia er at det er litt til tull å tenke at alle skal være hos noen i julen. Da vil jeg fokusere mye mer på eldre og de som har et oppvekstforhold til julen. De som føler på ensomhet og utenforskap på en dag de gjerne ville vært med noen å feiret jul. 

Man ringer da, ikke en somalisk tildekket familie og ber de på juledag??? 

Julen er en krevende tid for veldig mange.  Det er sikkert mange som kunne tenkt seg å ikke bli pusha på med jul.

Jeg er forøvrig veldig lei fokuset på at muslimer er offer i alle sammenhenger.  Det er antakelig minst 70 000 i Norge med buddhistisk bakgrunn.  Hvorfor klager ikke de på julefeiring mon tro?

Det skal riktignok sies at det er du som klager på vegne av muslimer, ikke muslimer som klager på å bli pusha på jul.  (Det er selvfølgelig mulig du er muslim).  I såfall, råder jeg deg til å være veldig takknemlig for at du får lov til å bo i Norge og at det er så mange dumsnille folk her.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Merker meg at noen prøver å pushe julen på muslimer. Syntes det er veldig ugreit.

Vi bør forstå at julen ikke lengre er noen felles høytid for alle i Norge. Med tanke på de store fødselstall hos muslimer så vil jul få stadig redusert betydning. 

Noen liberale muslimer har nok litt markering. Selvsagt er det lov. Men man pusher ikke det å feire jul på en fullt tildekket kvinne. 

Aktører innen sosialt arbeid og tilbud, er på det å kontakte familier med flere barn til juleopplegg. 

Et innlegg opprettet kun for å polarisere og skape ubehagelig stemning. Hvis du leser HI så kan du fort se hva vedkommende egentlig skriver. Det er rett og slett ondt skriveri.

Er ingen som føler at julen blir pushet på noen. Det er en fin høytid og en del av den norske kulturen som de fleste av oss synes godt om og respekterer.  Hilsen en moderat muslim som var i kirken med klassen på barneskolen uten at jeg fikk varige mèn av besøkene :D

Og folkens; dette innlegget er på linje med de stuntene Human-etisk forbund ofte kjører på med før 17. mai. Flaggbruk på 17. mai er et konstruert problem, men det er altfor ofte innvandrere som får skylden for å løfte opp temaet. At noen ikke feirer jul og klager over julesanger på skoler er stunt igangsatt av diverse kristine sekter. Så ikke la dere lure. Javisst er det sikkert noen konsevative muslimer som ikke er så glade for slikt, men de er i fåtall. 

At jeg ikke er med på noen julebord i år skyldes helt og holdent sykdom som har plaget meg hele året. 

Endret av Boing_80
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (20 minutter siden):

Julen er en krevende tid for veldig mange.  Det er sikkert mange som kunne tenkt seg å ikke bli pusha på med jul.

Jeg er forøvrig veldig lei fokuset på at muslimer er offer i alle sammenhenger.  Det er antakelig minst 70 000 i Norge med buddhistisk bakgrunn.  Hvorfor klager ikke de på julefeiring mon tro?

Det skal riktignok sies at det er du som klager på vegne av muslimer, ikke muslimer som klager på å bli pusha på jul.  (Det er selvfølgelig mulig du er muslim).  I såfall, råder jeg deg til å være veldig takknemlig for at du får lov til å bo i Norge og at det er så mange dumsnille folk her.

Ikke la deg lure. Det er mange som oppretter slike innlegg kun for å piske opp negativitet. Se heller kritisk på saken. Bare på dette forumet har vi brukere med et menneskesyn som ikke likner grisen.

Hvis du leser HI så kan du fort se hva vedkommende egentlig skriver. Det er rett og slett ondt skriveri.

Endret av Boing_80
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (53 minutter siden):

Har ikke inntrykk av at vi nordmenn pusher julen på noen. 

Helt frivillig å ikke delta om en ønsker det.  Evt pushes/predikes det mer andre veien under høytiden Id med mange NRK reportasjer osv og en forventning om at alle skal hilse "Eid Mubarak" til alle en tror er muslimer.

Sant, og religion skal lissom vere frivillig. NRK statskanalen vrir seg stadig lenge mot dette. Kutta kristenandakten for noen uker siden

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (53 minutter siden):

Et innlegg opprettet kun for å polarisere og skape ubehagelig stemning. Hvis du leser HI så kan du fort se hva vedkommende egentlig skriver. Det er rett og slett ondt skriveri.

Er ingen som føler at julen blir pushet på noen. Det er en fin høytid og en del av den norske kulturen som de fleste av oss synes godt om og respekterer.  Hilsen en moderat muslim som var i kirken med klassen på barneskolen uten at jeg fikk varige mèn av besøkene :D

Og folkens; dette innlegget er på linje med de stuntene Human-etisk forbund ofte kjører på med før 17. mai. Flaggbruk på 17. mai er et konstruert problem, men det er altfor ofte innvandrere som får skylden for å løfte opp temaet. At noen ikke feirer jul og klager over julesanger på skoler er stunt igangsatt av diverse kristine sekter. Så ikke la dere lure. Javisst er det sikkert noen konsevative muslimer som ikke er så glade for slikt, men de er i fåtall. 

At jeg ikke er med på noen julebord i år skyldes helt og holdent sykdom som har plaget meg hele året. 

Så du mener at man ikke skal vise respekt for andres tro. 

Hvorfor mase på en jøde å bli med på eid? Hvorfor mase på en kristen å bli med på humanetiske seremonier?

Jeg syntes det er respektløst å ringe en konservativ muslimsk familie og i invitere dem på en julemarkering. 

Saken er en noen ansatte fikk oppdrag i å kontakte familier og invitere dem på julemarkering. 

Hvem innlegg som var ment å skape polarisering vet jeg ikke. I Norge er vi heldige med å tro på og markere det man vil (for det meste).

Vet at flere muslimer hygger seg litt i julen. Det er fint det.

Greia er å se litt ann hvem man kontakter for å invitere til julemarkering. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Pushe jul på muslimer. Respektere andre.
Boing_80 skrev (50 minutter siden):

Ikke la deg lure. Det er mange som oppretter slike innlegg kun for å piske opp negativitet. Se heller kritisk på saken. Bare på dette forumet har vi brukere med et menneskesyn som ikke likner grisen.

Hvis du leser HI så kan du fort se hva vedkommende egentlig skriver. Det er rett og slett ondt skriveri.

Se der ja😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (4 minutter siden):

Er også viktig å påpeke at jul er ikke kristent i det hele tatt. Det er en hedensk tradisjon som kristendommen adopterte. 

Og en del av kultur vi har dratt med oss oppigjennom tidene.

Fortilhørighet, røtter og samhold er tradisjoner en viktig del

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...