Gå til innhold

Tråd til sletting.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (1 time siden):

Så du mener at man ikke skal vise respekt for andres tro. 

Hvorfor mase på en jøde å bli med på eid? Hvorfor mase på en kristen å bli med på humanetiske seremonier?

Jeg syntes det er respektløst å ringe en konservativ muslimsk familie og i invitere dem på en julemarkering. 

Saken er en noen ansatte fikk oppdrag i å kontakte familier og invitere dem på julemarkering. 

Hvem innlegg som var ment å skape polarisering vet jeg ikke. I Norge er vi heldige med å tro på og markere det man vil (for det meste).

Vet at flere muslimer hygger seg litt i julen. Det er fint det.

Greia er å se litt ann hvem man kontakter for å invitere til julemarkering. 

Premisset ditt er feil i utgangspunktet. Hvem presser? Det jeg spesifikt vet er at mange nordmenn ikke får feiret jul på grunn av dårlig økonomi. Barna deres blir utsatt for press av jevnaldrende med tanke på ting de ikke får kjøpt.

Det å ringe noen for å invitere til en julefeiring, er ikke det inkludering?

Du skaper en debatt som ikke er dagsaktuell i det hele tatt. Du skriver som om du ser det store bildet, men hovedinnlegget ditt er faktisk polariserende der det i alle fall for meg blir tydelig at du kun vil piske opp en stemning som egentlig ikke er der. 

Endret av Boing_80
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (10 minutter siden):

Premisset ditt er feil i utgangspunktet. Hvem presser?

Det å ringe noen for å invitere til en julefeiring, er ikke det inkludering?

Du skaper en debatt som ikke er dagsaktuell i det hele tatt. Du skriver som om du ser det store bildet, men hovedinnlegget ditt er faktisk polariserende der det i alle fall for meg blir tydelig at du kun vil piske opp en stemning som egentlig ikke er der. 

Jeg syntes innspill er bra. Jeg syntes for min del det er respektløst å invitere noen du vet har annen tro til en markering. Men selvsagt har måten man inviterer med ydmykhet osv noe å si.

At muslimer klager over julen (det er i såfall en svært liten konservativ gruppe) er total avsporing i denne tråden. 

Ja jul er ikke kristen. Men uansett ingen naturlig del av islamsk lære. At folk spør muslimer om å være med på julefeiring av uvitenhet er greit. De som ikke vet hva ramadan og eid er. 

Muslimer må selvsagt gjøre noe ut av julen. 

Mulig jeg er for kultur/religion sensitiv.

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (1 time siden):

Et innlegg opprettet kun for å polarisere og skape ubehagelig stemning. Hvis du leser HI så kan du fort se hva vedkommende egentlig skriver. Det er rett og slett ondt skriveri.

Er ingen som føler at julen blir pushet på noen. Det er en fin høytid og en del av den norske kulturen som de fleste av oss synes godt om og respekterer.  Hilsen en moderat muslim som var i kirken med klassen på barneskolen uten at jeg fikk varige mèn av besøkene :D

Og folkens; dette innlegget er på linje med de stuntene Human-etisk forbund ofte kjører på med før 17. mai. Flaggbruk på 17. mai er et konstruert problem, men det er altfor ofte innvandrere som får skylden for å løfte opp temaet. At noen ikke feirer jul og klager over julesanger på skoler er stunt igangsatt av diverse kristine sekter. Så ikke la dere lure. Javisst er det sikkert noen konsevative muslimer som ikke er så glade for slikt, men de er i fåtall. 

At jeg ikke er med på noen julebord i år skyldes helt og holdent sykdom som har plaget meg hele året. 

Dette har jeg hørt av flere muslimer ja. Human-etisk forbund er glade i å skyve muslimer foran seg, siden de har så dårlig sak på egen hånd. Å skape litt splittelse mellom muslimer og kristne er selvsagt en bonus for dem.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

Jeg syntes for min del det er respektløst å invitere noen du vet har annen tro til en markering. Men selvsagt har måten man inviterer med ydmykhet osv noe å si. 

Det er i så fall veldiig dumt. Hvordan kan du vite at den andre ikke vil like å være med på julefeiring? Sant å si er det veldig fordomsfullt å anta at andre ikke vil være med. Det er slikt som skaper distanse mellom folk. Men dette må være noe særnorskt. I India er muslimer med på hindu festivaler osv. uten at det skaper store kontroverser. Slikt åpner opp for nysgjerrighet og merkunnskap om hvordan andre lever. Jeg tar det som en stor ære og tegn på respekt at noen inviterer meg på julefeiring. For meg er intensjonen viktig. Det er ingen som krever noe av meg, men det er folk som synes godt om meg og vil ha meg med i deres feiring. Det er slikt som skaper samhold mellom mennesker. Samhold fører til fredelig sameksistens og det er vel noe alle ønsker?

Endret av Boing_80
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (3 minutter siden):

Dette har jeg hørt av flere muslimer ja. Human-etisk forbund er glade i å skyve muslimer foran seg, siden de har så dårlig sak på egen hånd. Å skape litt splittelse mellom muslimer og kristne er selvsagt en bonus for dem.

Ja, det har vist seg gang på gang. Husker du den farsen med nisseluene? I diverse kommentarfelt skrek folk om krakilske musmlimer, men så viste det seg at stuntet var utført av Jehovas vitner. Jeg tror at de aller fleste klarer å tenke kritisk, men at det er blitt populært å kritisere og diskriminere muslimer for alt mulig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

I Norge feirer vi jul. Alle som flytter hit må akseptere det. Verre er det ikke.
Flytter jeg til Saudi Arabia må jeg respektere deres skikker osv. Jeg behøver ikke å delta, men jeg protesterer ikke mot deres høytider.

Hvorfor denne aggressive holdningen? Du skriver som om det er folk som ikke aksepterer julen. Men slik er det ikke. Skrivestilen din minner om en viss konge som kristnet Norge med sverdet i hånden. Hva med heller å si at du setter pris på at folk respekterer norske tradisjoner? En slik holdning som du uttrykker ville jeg av ren trass gjort det motsatte.

Hva gjør man med nordmenn i Spania som ønsker seg norske tradisjoner der? Da er det plutselig ikke problematisk med 17. mai feiring og vifting av norske flagg i et land som ikke er Norge. For meg perosnlig er det ingen problem da jeg respekterer folk og liker at de viser hvem de er, men hvorfor blir det et problem når det samme skjer i Norge?

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

I Norge feirer vi jul. Alle som flytter hit må akseptere det. Verre er det ikke.
Flytter jeg til Saudi Arabia må jeg respektere deres skikker osv. Jeg behøver ikke å delta, men jeg protesterer ikke mot deres høytider.

Dette hører ikke hjemme her. Dette er ikke tema for tråden.

Å respektere kulturen osv i landet man flytter til tror jeg alle er enige i.

Leste meg litt opp, ser at skillet mellom å selv feire jul og det å si ja til invitasjon, ses som ulike sider. 

Kan jeg som muslim være med på en julefeiring?
Spørsmålet nå blir slik: Hvis jeg ikke ser på julefeiring som en religiøs handling, hvordan skal jeg, som muslim, forholde meg til den?

Først må vi understreke at det å selv feire jul for en muslim ikke er akseptert (ut fra hva islam selv sier). Det eneste man snakker om her er å delta i julefeiring arrangert av ikke-muslimer som familie eller venner når man blir invitert som gjest. Skal man delta eller ikke?

En rask gjennomgang av tradisjonen viser at det finnes flere aspekter: På den ene siden finnes det positive sider ved julefeiring som må støttes. Av de gode sidene i julefeiringen er blant annet at familier samler seg og bruker hyggelig og lang tid sammen. Gaver og hyggelige ord utveksles på en måte som varmer hjertene. Slike sider er verdt all respekt. Islam støtter og verdsetter, som kjent, slike aktiviteter som styrker det sosiale livet.

Islam.no (som ikke er konservativt) 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (16 timer siden):

Dette hører ikke hjemme her. Dette er ikke tema for tråden.

Å respektere kulturen osv i landet man flytter til tror jeg alle er enige i.

Leste meg litt opp og fikk styrket det jeg tenkte om å ikke pushe invitasjon til julefeiring til muslimer. 

Kan jeg som muslim være med på en julefeiring?
Spørsmålet nå blir slik: Hvis jeg ikke ser på julefeiring som en religiøs handling, hvordan skal jeg, som muslim, forholde meg til den?

Først må vi understreke at det å selv feire jul for en muslim ikke er akseptert (ut fra hva islam selv sier). Det eneste man snakker om her er å delta i julefeiring arrangert av ikke-muslimer som familie eller venner når man blir invitert som gjest. Skal man delta eller ikke?

En rask gjennomgang av tradisjonen viser at det finnes flere aspekter: På den ene siden finnes det positive sider ved julefeiring som må støttes. Av de gode sidene i julefeiringen er blant annet at familier samler seg og bruker hyggelig og lang tid sammen. Gaver og hyggelige ord utveksles på en måte som varmer hjertene. Slike sider er verdt all respekt. Islam støtter og verdsetter, som kjent, slike aktiviteter som styrker det sosiale livet.

Islam.no (som ikke er konservativt) 

 

Dette er ultrakonservativt tankegods. Jeg lurer på hva du egentlig er ute etter? Ser du for deg som en talsmann for muslimer eller spiller du djevelens advokat? Jeg har valgmuligheter og ingen kommer og arresterer meg om jeg gjør ting som islam.no ikke verifiserer. Du glemte beleilig nok å ikke vise til suraen i Koranen som spesifikt sier at man tilpasser seg samfunnet i det landet en er bosatt i. Det betyr ikke at det er legitimt å spise svinekjøtt osv., men likevel. 

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (25 minutter siden):

Hvis jeg flytter til et muslimsk land, synes du det ville være passende av meg å klage over at jeg blir presset på Eid?

Forøvrig har jeg ikke lagt merke til at norske muslimer generelt klager mye over julen, er det en ny ting?

Det er en konstruert problemstilling kun for å skape negativitet. Det er slik jeg forstår HI. For det vi vet kan det være ChatGPT stunt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (16 timer siden):

Plankeby misliker Islam og skulle gjerne ønske at Jesus og ribbe ble dyttet ned i halsen på samtlige muslimer i Norge.

Denne tråden er et latterlig forsøk på et eller annet.

Det morsomme er bare at Jesus/Isa (PBUH) er en sentral profet i den islamske læren. Kristne konservative har tatt patent på en "hvit" Jesus som et motstykke til profeten Muhammed. Dette er latterlig fordi begge er sentrale skikkelser i islam. Bibi Maryam (Maria, mother of Isa) er en høyst respektert skikkelse i islam og det blir ikke brukt ord som skjøge om henne. Så Jesus er allerede en del av den islamske troen og kan ikke bli stappet ned i halsen på muslimer. Ribbe derimot...

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (3 minutter siden):

Dette er ultrakonservativt tankegods. Jeg lurer på hva du egentlig er ute etter? Ser du for deg som en talsmann for muslimer eller spiller du djevelens advokat? Jeg valgmuligheter og ingen kommer og arresterer meg om jeg gjør ting som islam.no ikke verifiserer. Du glemte beleilig nok å ikke viser til suraen i Koranen som spesifikt sier at man tilpasser seg samfunnet i det landet en er bosatt i. Det betyr ikke at det er legitimt å spise svinekjøtt osv., men likevel. 

Jeg er ikke talsmann for noen. At man skal vise respekt for hverandre.

Med respekt er det også å ikke sette andre i vanskelig valgsituasjon.

Takk for innspill, visste ikke nok om forskjellen på å bli med på invitasjon (som passer flott til suraen du nevner) kontra, det å ferie jul selv. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke talsmann for noen. At man skal vise respekt for hverandre.

Med respekt er det også å ikke sette andre i vanskelig valgsituasjon.

Takk for innspill, visste ikke nok om forskjellen på å bli med på invitasjon (som passer flott til suraen du nevner) kontra, det å ferie jul selv. 

Det er du som tror at folk blir satt i en vanskelig valgsituasjon. Det er en konstruert problemstilling som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Vanskelig valgsituasjon? Seriøst? Å ta covid vaksinen eller ikke var en vanskelig problemstilling for mange. Du skriver som om du kan snakke for alle muslimer. Men jeg har ingen problemer med julen, julebord og alt som hører til. Og vi er mange så du kjemper mot vindmøller.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...