Gå til innhold

Tråd til sletting.


Anbefalte innlegg

plankeby skrev (10 minutter siden):

Jeg opplever at pinnekjøtt har vært populært blant unge voksne. Det får man kjøpt halal i byene. Julematen er allsidig 😊

Jeg tenker at det mye man kan gjøre for å delta for det nok intensjonen til de fleste. Om noen krever at folk skal gjøre det samme så blir det feil. Da kunne ikke vegetarianere kunnet feire jul hvis det var påkrevd å spise kjøtt.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boing_80 skrev (5 minutter siden):

Takker. Ikke for å bli konspiratorisk, men alt skjedde etter corona vaksinen. Men hva vet jeg? Er jo folk i slekten som har hjerteproblemer og diabetes.

Mine blodtrykk greier ble verre da også 😅 men har nok med kosthold osv å gjøre tror jeg 😅

(og masse hjerteproblemer i slekta)

Duriello skrev (4 minutter siden):

Virker som at alle i slekta her over en viss alder har det, så jeg venta vell egentlig bare på det. 😆

Fordel da, vekta ned med ett sted mellom 30 og 50 kg på ett år. 👍👍

Kusinen min gikk også ned 30+ kilo 😀👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jul er jo viktig i Norge. Så om man hater jul og føler det er noe som blir "tvunget" på en så bor man kanskje i feil land? 

Så er det også slik at hvis man befinner seg i muslimske land må man i høyeste grad ta hensyn til deres tradisjoner, religion og skikker. Ikke bare er det noe man "føler", det er noe man MÅ gjøre med mindre man ønsker å få bøter eller kanskje til og med bli arrestert. Så man kan altså ikke nødvendigvis drikke alkohol eller spise på åpen gate midt under fasten. Det er sikkert variasjoner fra land til land, men i det store og det hele er det langt mer MÅ enn noe man føler denne veien. 

Men det jeg synes er trist er at mange gruer seg til jul i Norge. Igjen er det etter min mening djevelskapen sosiale medier som har skylden. Enkelte som har god råd eller velger å ta seg råd legger ut glansbilder av hva julen skal være, noe som gjerne da  koster tusenvis på tusenvis av kroner for å få til. Så tror alle at dette er her lista ligger. Jeg som ikke lenger er på sosiale medier får julestemning av grøt den 23, julemat, et juletre med litt pynt, litt generelt julepynt, gløgg, en god frokost, de faste programmene på TV. Ingenting av dette trenger å være veldig dyrt og noe er gjenbruk fra tidligere år. En gave til meg kan fint være en melkesjokolade på tilbud pakket inn. Setter pris på det jeg. Så igjen: slett sosiale medier så tror jeg dette går helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (34 minutter siden):

Jul er jo viktig i Norge. Så om man hater jul og føler det er noe som blir "tvunget" på en så bor man kanskje i feil land? 

Det er et konstruert problem i HI. Ingen som hater jul, eller i denne sammenhengen; ingen muslimer som hater jul.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 timer siden):

Det er absolutt ikke en myte. Det er ekstremt vell-dokumentert. Det er en grunn til at vi sier "jul" som kommer fra "yule". Konseptet med tre, gaver, osv. Var en greie lenge før kristendommen gjorde sitt intog. 

Grunnen til at vi i Skandinavia sier jul er naturligvis fra protogermansk jehwla via norrønsk jól. Men dette er en lokal tilpasning, det sier ikke noe om julas opphav, som er i tidlig kristendom, før jula kom til Nord-Europa. Når det kommer til gaver så er det muligens korrekt at det stammer fra romersk skikk. Jeg kan ikke finne noen kilder som sier at juletreet er en hedensk skikk.

Uansett er jo det sentrale med kristen jul, at Gud sønn, verdens frelser er blitt født på jorda – og at den tradisjonelle datoen for dette i mange kristne kirker, er 25. desember. Det er litt begrenset hvor mange måter man kan feire ting på og det var ikke noe krav at man ikke kunne spise god mat og gi bort gaver fordi noen andre religioner gjorde dette i sine feiringer.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (27 minutter siden):

Det er litt begrenset hvor mange måter man kan feire ting på og det var ikke noe krav at man ikke kunne spise god mat og gi bort gaver fordi noen andre religioner gjorde dette i sine feiringer.

Rundt 21. juni og rundt 21. desember "snur" solen, uansett hvor du er på jorden. Alle kulturer som er avhengig av solens virkning på avlinger og liv (stort sett alle, vel?), markerer disse hendelsene - og gjorde det tusener av år før kristendommen. Det kan godt være at det er en tilfeldighet at kristendommen har fastsatt feiringen av Jesu fødsel sammenfallende med disse gamle markeringene, men det gjør dem uansett ikke til myter. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Aiven said:

Grunnen til at vi i Skandinavia sier jul er naturligvis fra protogermansk jehwla via norrønsk jól. Men dette er en lokal tilpasning, det sier ikke noe om julas opphav, som er i tidlig kristendom, før jula kom til Nord-Europa.

Det er for meg uklart hva du mener her, så det hadde vært fint om du forklarte litt nærmere.

Den førkristne yule/jól var en midtvintersfest (som i arrangert ca midt på vinteren) som etterhvert ble tatt opp i kristmessen etter at kristendommen ble dominerende:

Quote

Yule, festival observed historically by Germanic peoples and in modern times primarily by Neo-Pagans, coinciding with the winter solstice (December 21–22 in the Northern Hemisphere; June 20–21 in the Southern Hemisphere). The pre-Christian festival originated in Scandinavia and was later subsumed, along with other pagan celebrations, into the Christian holiday of Christmas.

(https://www.britannica.com/topic/Yule-festival)

Quote

Jul er et fellesnordisk navn på den store hedenske festen som ble feiret omkring vintersolverv. Norden og England er de eneste områdene der det gamle hedenske navnet på solvervsfesten overlevde innføringen av kristendommen. Etter innføringen av kristendommen i Norden ble julen en fest til minne om Jesu fødsel.

(https://snl.no/jul)

Innholdet og opprinnelsen til feiringen – om det var en solsnufest, en midtvinterfest eller en fruktbarhetsfest – diskuteres av de lærde, men det er uansett slik at kristmesse tok over for den førkristne jól. Det er jo også naturlig at det maktkåte og intolerante prestestyret den gangen ikke tolererte ikke-kristne fester, og at det derfor var naturlig at de rett og slett tok over og kuppet denne feiringa ved å beholde tradisjonelle elementer, men endre meningsinnholdet til å sammenfalle med sitt eget meningsdiktatur. Det var nok enklere å kuppe jól på denne måten enn å forby det.
 

Quote

Selve tidspunktet for den førkristne jul har været genstand for en heftig debat i forskningen. Diskussionen angår to mulige tidspunkter, vintersolhvervet (der som bekendt falder den 21. eller 22. december efter vores tidsregning) og midvinternatten (der faldt mellem 19.-21. januar).

Den eneste eksakte tidsangivelse for den førkristne jul i hele det norrøne tekstkorpus gives af den islandske stormand og historieskriver Snorre Sturlasson i hans saga om den norske Kong Håkon den Gode. Der berettes om de love, som den kristne konge satte i værk:

Han satte i lov, at man skulle holde jul ved samme tid som hos kristne mænd, og da skulle hver mand have et mål øl [dvs. øl af et mål korn], og ellers bøde med rigdom, og man skulle helligholde tiden mens øllet varede. Men tidligere holdt man jul ved høkenat, det var midvinternat og man holdt jul i tre nætter (Håkon den Godes saga kap. 13).[1]

Ifølge Snorre fejredes den førkristne jul altså ved midvinternatten og varede i tre nætter, men blev ved kristningen flyttet til det tidspunkt, hvor de kristne holdt jul. Betegnelsen "høkenat" forekommer kun på dette ene sted i hele det norrøne materiale, og man ved ikke, hvad det betyder.

En anden beretning af Snorre, som indikerer en identificering mellem det førkristne midvinterblot og julen, er hans fortælling om den nyligt kristnede stormand Sigurd Thorisson:

Han [Sigurd] var vant til, mens hedenskaben var der, at holde tre blotgilder hvert år, et ved vinternætterne [dvs. ved vinterens begyndelse], et andet midt på vinteren, et tredje ved sommerens begyndelse. Og da han tog kristendommen til sig, fortsatte han med på denne måde at holde gæstebud. Han holdt om efteråret et stort gæstebud for sine venner og om vinteren et julegæstebud, hvortil han igen indbød mange mænd, et tredje gilde holdt han til påske og havde da også mange gæster (Olav den Helliges saga kap. 117).

Kontinuiteten mellem førkristen og kristen skik pointeres; Sigurd fortsætter med at holde gilder som før, idet de tre blot erstattes af tre gæstebud, hvoraf julegæstebuddet erstatter midvinterblotet. Selvom det ikke fremgår, at julegæstebuddet blev holdt på nøjagtig samme tidspunkt som midvinterblotet, og selvom midvinterblotet ikke benævnes jul, etableres en forbindelse mellem midvinter og jul.

https://heimskringla.no/wiki/Førkristen_jul

Endret av Arve Synden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (8 minutter siden):

Innholdet og opprinnelsen til feiringen – om det var en solsnufest, en midtvinterfest eller en fruktbarhetsfest – diskuteres av de lærde, men det er uansett slik at kristmesse tok over for den førkristne jól. Det er jo også naturlig at det maktkåte og intolerante prestestyret den gangen ikke tolererte ikke-kristne fester, og at det derfor var naturlig at de rett og slett tok over og kuppet denne feiringa ved å beholde tradisjonelle elementer, men endre meningsinnholdet til å sammenfalle med sitt eget meningsdiktatur. Det var nok enklere å kuppe jól på denne måten enn å forby det.

 

https://heimskringla.no/wiki/Førkristen_jul

Ja mye bedre da vi bedrev menneskeofring og slavehandel m.m. …

For øvrig, tross kristningskongene, ble det store flertall nordmenn kristne 100% frivillig. De fleste ble påvirket/omvendt mens de var ute på slavetokt, eller koloniserte folkene de terroriserte, eller av (sex)slavene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Entern said:

Ja mye bedre da vi bedrev menneskeofring og slavehandel m.m. …

Ja, for bibelen tar jo liksom generelt avstand fra og forbyr folkemord, slavehold og slavehandel 🤔 /s

45 minutes ago, Entern said:

For øvrig, tross kristningskongene, ble det store flertall nordmenn kristne 100% frivillig. De fleste ble påvirket/omvendt mens de var ute på slavetokt, eller koloniserte folkene de terroriserte, eller av (sex)slavene sine.

Nåja, gammel tro og tradisjoner fra førkristen tid overlevde ganske lenge. Dette kan man for eksempel se på utformingen av stavkirkene, med fabeldyr og førkristen symbolikk. Men det er klart, det er noe med at press fra øvrigheta som har makta i landet legger en klar føring hos folk på hva en uutdannet befolkning med ekstremt høy grad av analfabetisme kan tro på og hva de er rustet for å gi motstand mot. Når du blir truet med å havne et særdeles ubehagelig sted (helvete) etter at du er død, samt får føle samfunnets press, så kan man jo stille spørsmål med om hvor frivillig en slik konvertering egentlig er.

Endret av Arve Synden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (6 timer siden):

Hvem pusher jul på muslimer?

NAV, sosialtjeneste, barnevern, Kirkens Bymisjon, menigheter, Lions, kommunene, Blå Kors, Røde kors, veldedige organisasjoner med flere. Ofte samarbeid, der sosialtjeneste av ulik type inviterer med direkte spørsmål. 

At de gir tilbud ut er flott. At man ringer og/eller oppsøker og spør blant annet muslimer de vet Ikke feirer jul, syntes jeg blir feil. Med vet så er det fordi ansatte/personer kjenner familiene over tid. Dette er noe som har vært de siste 40 år i mange kommuner. Man skal gi tilbud om julefeiring. 

Her mener jeg at det er feil å kontakte, de man VET ikke markerer jul på noen måte.

Har noen her levd på kun offentlige midler over et par år, har man sikkert opplevd å bli spurt om invitasjon til julefeiring. Eller hatt kontakt over tid av andre årsaker og samtidig med trang økonomi.

På sommeren pushes det aktiviteter 😊

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (Akkurat nå):

Ja, for bibelen tar jo liksom generelt avstand fra og forbyr folkemord, slavehold og slavehandel 🤔 /s

Nåja, gammel tro og tradisjoner fra førkristen tid overlevde ganske lenge. Dette kan man for eksempel se på utformingen av stavkirkene, med fabeldyr og førkristen symbolikk. Men det er klart, det er noe med at press fra øvrigheta som har makta i landet legger en klar føring hos folk på hva en uutdannet befolkning med ekstremt høy grad av analfabetisme kan tro på. Når du blir truet med å havne et særdeles ubehagelig sted (helvete) etter at du er død, samt får føle samfunnets press, så kan man jo stille spørsmål med om hvor frivillig en slik konvertering egentlig er.

Middelalderkristne tok ikke andre kristne som slaver. Ergo no more slavehandel.

Tidligere mente samfunnets støtter at dersom du ikke var en voldsforbryter som døde voldelig kom du til et ubehagelig sted.

Press? Fra hvem? Som sagt, de ble kristne frivillig. Gjerne mens de var ute for å voldta, myrde, stjele og fange folk de kunne selge til araberne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

NAV, sosialtjeneste, barnevern, Kirkens Bymisjon, menigheter, Lions, kommunene, Blå Kors, Røde kors, veldedige organisasjoner med flere. Ofte samarbeid, der sosialtjeneste av ulik type inviterer med direkte spørsmål. 

At de gir tilbud ut er flott. At man ringer og/eller oppsøker og spør blant annet muslimer de vet Ikke feirer jul, syntes jeg blir feil. Med vet så er det fordi ansatte/personer kjenner familiene over tid. Dette er noe som har vært de siste 40 år i mange kommuner. Man skal gi tilbud om julefeiring. 

Her mener jeg at det er feil å kontakte, de man VET ikke markerer jul på noen måte. 

*gjesp*  Ja et ufattelig stort samfunnsproblem dette der ja.  Det er jo nesten værre enn ananas på pizza.....   nesten...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...