Gå til innhold

Det jeg ikke visste om el-bil


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ladestasjonen blåser i hvordan bilen bruker strømmen. Det er bilens elektronikk som bestemmer om all strømmen skal rett inn på batteriet, eller om noe av strømmen skal drive oppvarming av batteripakken. Dette er programmert av bilfabrikkens ingeniører for at produktet deres skal ha maksimal levetid. Forhåpentligvis. De kunne selvsagt bevisst gjøre en dårlig jobb for at du må kjøpe ny bil raskere. Lite trolig at dette stemmer. 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg ikke visste om elbil var hvor mye strøm AC, bakrute, varmer, seter, rattvarme osv faktisk bruker ved normal kjøring, både sommer og vinter.

Når det teoretiske strømforbruket nærmest dobles og kjørelengden reduseres tilsvarende, er det ikke merkelig at den gamle «dieselpurka» mi fortsatt lever. Det kommer den til å gjøre i mange år…..

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Inspector said:

Det jeg ikke visste om elbil var hvor mye strøm AC, bakrute, varmer, seter, rattvarme osv faktisk bruker ved normal kjøring, både sommer og vinter.

Når det teoretiske strømforbruket nærmest dobles og kjørelengden reduseres tilsvarende, er det ikke merkelig at den gamle «dieselpurka» mi fortsatt lever. Det kommer den til å gjøre i mange år…..

Jeg ser kanskje 10-15% reduksjon av rekkevidde om vinteren. For langkjøring vel å merke, jeg bryr meg ikke om rekkevidde for de daglige turene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Inspector said:

Det jeg ikke visste om elbil var hvor mye strøm AC, bakrute, varmer, seter, rattvarme osv faktisk bruker ved normal kjøring, både sommer og vinter.

Når det teoretiske strømforbruket nærmest dobles og kjørelengden reduseres tilsvarende, er det ikke merkelig at den gamle «dieselpurka» mi fortsatt lever. Det kommer den til å gjøre i mange år…..

Godt du er fornøyd med diesel'n din. Den er nok et godt valg på langturer vinterstid.

For de av oss som stort sett kjører korte turer til/fra jobb/barnehage, så er derimot en moderne elbil fantastisk. Den kan forvarmes vha mobil, er moderat varm på 5 minutter og er billig i drift vinter som sommer. Ioniq'en min ligger på 11-14kw/100km inkludert oppvarming. Og den lader i garasjen, så jeg tenker ikke på batteristørrelsen i det daglige.

Og jeg har faktisk en Ioniq 5 i tillegg. Den har forvarmer på batteriet og ca 390 / 480km rekkevidde (vinter/sommer). Med en ladehastighet (også vintertid) som tilsvarer en dopause og ei pølse med brød, så passer det fint. Og med unger så må man ha lengre pauser uansett. Eneste minuset er at man "må" stoppe i nærheten av et ladepunkt da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (3 minutter siden):

Godt du er fornøyd med diesel'n din. Den er nok et godt valg på langturer vinterstid.

For de av oss som stort sett kjører korte turer til/fra jobb/barnehage, så er derimot en moderne elbil fantastisk. Den kan forvarmes vha mobil, er moderat varm på 5 minutter og er billig i drift vinter som sommer. Ioniq'en min ligger på 11-14kw/100km inkludert oppvarming. Og den lader i garasjen, så jeg tenker ikke på batteristørrelsen i det daglige.

Og jeg har faktisk en Ioniq 5 i tillegg. Den har forvarmer på batteriet og ca 390 / 480km rekkevidde (vinter/sommer). Med en ladehastighet (også vintertid) som tilsvarer en dopause og ei pølse med brød, så passer det fint. Og med unger så må man ha lengre pauser uansett. Eneste minuset er at man "må" stoppe i nærheten av et ladepunkt da.

Derfor har jeg fortsatt 2 biler; en diesel og en elbil for småkjøring.
Hvis jeg bytter elbilen til noe med lengre rekkevidde, vil fortsatt dieselen vinne med opptil 100 mil på en tank

Lenke til kommentar

Jeg har elbil som firmabil uten mulighet for å lade hjemme. Det holder stort sett at jeg lader på jobb. I tillegg har jeg lader på hytten, sånn at jeg kan komme meg hjem igjen etter et besøk.

Ellers betaler arbeidsgiver for hurtiglading, men hurtiglading er kjedelig og upraktisk om det blir normalen fremfor unntakene.

For de som kan lade hjemme og som skal ha en bil til privat bruk så er elbil å anbefale. Trenger du 4x4 og skal trekke henger på 3,5 tonn og har 300 000 å bruke på bil, så sier det seg selv at elbil blir vanskelig. For alle andre derimot...

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 23.11.2023 den 8:39 PM):

Det jeg ikke visste om elbil var hvor mye strøm AC, bakrute, varmer, seter, rattvarme osv faktisk bruker ved normal kjøring, både sommer og vinter.

Når det teoretiske strømforbruket nærmest dobles og kjørelengden reduseres tilsvarende, er det ikke merkelig at den gamle «dieselpurka» mi fortsatt lever. Det kommer den til å gjøre i mange år…..

Sete- og rattvarme bruker faktisk veldig lite strøm. Det er oppvarming av luft i kupeen som står for strømforbruket der.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (6 minutter siden):

Det må være fordelaktig økonomisk hvis folk skal gå for det, dermed blir det dobbeltmoralsk når man skrur opp strømprisen i en tid hvor man skal prøve å få ned utslippene. Men det er politisk styrt og vitner om dårlig ledelse.

folk kjøper fordi det er økonomisk fordel, at de tenker miljø, er og kommer alltid til å være høytsvevende tankegang uten innsikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (2 timer siden):

Miljø er vel ikke begrepet folk benytter seg av eller tenker over. 

Det virker for meg å være noe veldig høytsvevende tanke. 

Vi har en diesel og en elbil. Økonomi var helt klart en faktor når vi kjøpte elbilen, men den er såppas mye mer behagelig å kjøre, at vi nok går for EL når vi skal bytte dieselbiler om noen år. Full "tank" hver morgen i garasjen, stillegående og momentan kraft når man trår på pedalen er noen av faktorene i tillegg til økonomi som gjør El attraktivt for oss.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 21.11.2023 den 5:38 PM):

Jeg vet ikke om man trenger batterivarmer på en el-bil? 

Når jeg lader batteriet på en stasjon, varmes batteriet også?

Har ladestasjoner en slags service når du står der? eller tenker dem kun profitt?

De fleste nyere elbiler har en 'forvarming av batteri' mulighet som er gull, spesielt om vinteren. Mange har også varmepumpe som er en stor fordel i et kaldt land som Norge. Svar på spørmål 2; Ja, men det tar tid, spesielt om vinteren. Mange elbiler har også her mulighet til å "varme" opp batteriet før en lader på hurtigstasjon slik at det kan lades på høyere effekt. Er batteriet iskaldt og kortkjørt, blir ladeeffekten deretter. Nei ingen ladestasjoner har noe service. De er ubetjente og vanligvis uten tak. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...