Gå til innhold

Det jeg ikke visste om el-bil


stamkunde

Anbefalte innlegg

18 hours ago, stamkunde said:

Betyr det at du kan med et tastetrykk starte opp varmepumpe i bilen å ha bilen varm og klar når du vrir på nøkkelen og skal kjøre? vrir man egentlig på en nøkkel? eller trykker man på en knapp?

Ja.

Screenshot_20231127_080626_Tesla.thumb.jpg.92f435212677f79d9f5082f5ac30f823.jpg

 

Ang nøkkel så varierer det veldig fra bil til bil. Noen har nøkkel man vrir om som du nevner, men de fleste har enten bare en knapp, eller at man bare trykker på bremsa og setter bilen i gir så lenge man har mobiltelefonen eller nøkkelen med seg.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 25.11.2023 at 4:40 PM, stamkunde said:

Hva med bensin + elektrisitet? er det i nærheten av det samme, eller er det annen generasjon? ser at Lexus har mange av den typen. 

Det er tre hovedtyper av dette:

Mild hybrid: I praksis en bil med 48V system og en litt kraftigere startmotor som drar deg i gang. Dette gir noen små besparelser på kanskje 5-15% over en vanlig bensinmotor.

Hybrid: Disse har et høyspentbatteri og en kraftigere elmotor. De kan kjøre korte avstander i lave hastigheter uten å ha motoren aktiv. De realiserer gjerne 10-30% drivstoffbesparelse over en vanlig bensinmotor.

Ladbar hybrid: Disse har gjerne 5-20kWh høyspentbatteri og kan kjøre normalt på kun elektrisk drift i 20-100km avhengig av modell, og bruker bensinmotoren når batteriet tømmes. De gir gjerne 50%++ drivstoffbesparelse.

Ladbare hybrider er avhengig av riktig bruk. Du bør ha anledning til å lade der du parkerer bilen til daglig og faktisk lade bilen som rutine hver gang du parkerer der. De passer best om man kjører sine daglige turer noe omkring maksrekkevidden av elektrisk drift og kun unntaksvis kjører vesentlig lengre turer.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (22 minutter siden):

Ladbare hybrider er avhengig av riktig bruk. Du bør ha anledning til å lade der du parkerer bilen til daglig og faktisk lade bilen som rutine hver gang du parkerer der. De passer best om man kjører sine daglige turer noe omkring maksrekkevidden av elektrisk drift og kun unntaksvis kjører vesentlig lengre turer.

I tillegg så bør det være et økonomisk incentiv til å lade mest mulig. Det betinger at strømprisen er vesentlig lavere enn bensinprisen noe som ikke alltid er tilfelle. Så er det firmabilordningen som gjør at det lønner seg å fylle bensin betalt av arbeidsgiver i stedet for å betale ut av egen lomme for å lade opp bilen.

Det siste er blitt brukt som argument mot ladehybrider, men det er ikke noe feil med teknologien og man burde heller hatt en firmabilordning som gjorde det lønnsomt å lade mest mulig. Alle jeg vet som har ladehybrid i privat eie er veldig flinke til å plugge i og kjøre elektrisk så mye som mulig.

Det ser ut til å være et skifte i synet på ladehybrider rundt omkring i verden der man skjønner at man med begrenset kost får en betydelig reduksjon i utslippene.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Det betinger at strømprisen er vesentlig lavere enn bensinprisen noe som ikke alltid er tilfelle.

Øhm. Hvafornoe? Hvordan klarer du å få så ekstremt dyr strøm? Hvis du bruker 0,5 liter på mila til 24 kroner literen så koster det deg 12 kroner per mil. Forbruk for en tilsvarende elbil er vel da rundt 1,5 kWt på mila, men la oss si 2kWt på mila for å overdrive. Da må strømmen koste over 50 kroner/kWt før den passerer 6 kroner/kWt etter strømstøtte. I praksis er tallet enda høyere.

Selv hurtiglading er så og si alltid billigere enn å fylle drivstoff.

uname -i skrev (7 minutter siden):

Det ser ut til å være et skifte i synet på ladehybrider rundt omkring i verden der man skjønner at man med begrenset kost får en betydelig reduksjon i utslippene.

Folk driter vel i utslippene. Man kjøper bil som gir mye bil for pengene. Det handler vel om hvordan de er priset. Her til lands hvor elbiler har store fordeler er det jo motsatt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Øhm. Hvafornoe? Hvordan klarer du å få så ekstremt dyr strøm? Hvis du bruker 0,5 liter på mila til 24 kroner literen så koster det deg 12 kroner per mil. Forbruk for en tilsvarende elbil er vel da rundt 1,5 kWt på mila, men la oss si 2kWt på mila for å overdrive. Da må strømmen koste over 50 kroner/kWt før den passerer 6 kroner/kWt etter strømstøtte. I praksis er tallet enda høyere.

Selv om skattebetalerne betaler 70% av strømmen din så er det fremdeles en kost. Og jeg tviler på at strømsubsidier forblir en varig ordning. 

 

Nimrad skrev (3 minutter siden):

Folk driter vel i utslippene. Man kjøper bil som gir mye bil for pengene. Det handler vel om hvordan de er priset. Her til lands hvor elbiler har store fordeler er det jo motsatt.

Det som ligger til grunn for elbilsubsidiene er utslippsreduksjoner.  Man må se på hvor mye reduksjon man får per krone brukt.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 minutter siden):

Selv om skattebetalerne betaler 70% av strømmen din så er det fremdeles en kost. Og jeg tviler på at strømsubsidier forblir en varig ordning. 

Det gir null mening å drite i strømstøtten. Den må du betale for strømstøtten via statskassen uansett hva slags bil du kjører.

Uansett må prisen på strøm være veldig høy for å gå forbi bensinprisen.

uname -i skrev (7 minutter siden):

Det som ligger til grunn for elbilsubsidiene er utslippsreduksjoner.  Man må se på hvor mye reduksjon man får per krone brukt.

Ja, jeg er jo enig i det, men hva har det med et allerede skiftet syn på hybrider å gjøre? Har det kommet bedre rammevilkår for hybrider i det siste jeg ikke har fått med meg? Jeg mener folk flest driter i utslippene når det kommer til stykket. Og jeg har ikke sett noe endring blant de som styrer avgiftene, men der følger jeg ikke med så kanskje det er skjedd noe?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

I tillegg så bør det være et økonomisk incentiv til å lade mest mulig. Det betinger at strømprisen er vesentlig lavere enn bensinprisen noe som ikke alltid er tilfelle.

Hvis vi antar konservativt 25kWh/100km fra stikkontakten for el drift. samt 6l/100km for bensindrift så får vi at nytten av 1l bensin tilsvarer 4.2kWh elektrisk energi. Med en bensinpris på 20kr/l må du ha en strømpris på 4.7kr/kwh før du når prisparitet. Selv om dette skjer sporadisk er det toalt urealistisk at dette skal bli snittet over en bils levetid. Husk det er snittet som teller ikke maksprisene. (og dette regnestykket er svært konservativt, en bil som bruker så mye på elektrisk drift vil normalt bruke nærere 10l/100km på bensindrift)

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Hvis vi antar konservativt 25kWh/100km fra stikkontakten for el drift. samt 6l/100km for bensindrift så får vi at nytten av 1l bensin tilsvarer 4.2kWh. Med en bensinpris på 20kr/l må du ha en strømpris på 4.7kr/kwh før du når prisparitet. Selv om dette skjer sporadisk er det toalt urealistisk at dette skal bli snittet over en bils levetid. Husk det er snittet som teller ikke maksprisene.

Derfor jeg skrev "noe som ikke alltid er tilfelle". Det finnes også andre land enn Norge og i Tyskland er gjennomsnittlig strømpris siste halvår til forbruker nettopp dine 4,7 kroner/kWh. Og det trenger heller ikke være paritet. Om man sparer 30 kroner på å hurtiglade framfor å fylle bensin så vil de som setter pris på egen tid velge det siste.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Derfor jeg skrev "noe som ikke alltid er tilfelle". Det finnes også andre land enn Norge og i Tyskland er gjennomsnittlig strømpris siste halvår til forbruker nettopp dine 4,7 kroner/kWh. Og det trenger heller ikke være paritet. Om man sparer 30 kroner på å hurtiglade framfor å fylle bensin så vil de som setter pris på egen tid velge det siste.

Spør du meg er det waste å snakke om hurtiglading i det hele tatt på hybrider. Det er aldri verdt pengene da det går fryktelig tregt og pengene du eventuelt sparer er så små uansett siden rekkevidden er så kort. Jeg tenker de kunne spart seg for hurtigladekontakt i det hele tatt på hybrider.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -i said:

Derfor jeg skrev "noe som ikke alltid er tilfelle". Det finnes også andre land enn Norge og i Tyskland er gjennomsnittlig strømpris siste halvår til forbruker nettopp dine 4,7 kroner/kWh. Og det trenger heller ikke være paritet. Om man sparer 30 kroner på å hurtiglade framfor å fylle bensin så vil de som setter pris på egen tid velge det siste.

Ingen hurtiglader en PHEV. Det er kun AC lading som teller. Det er grunnen til at man må ha lading der man parkerer til vanlig. OP bor og lever antagelsisvis i norge.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Ingen hurtiglader en PHEV. Det er kun AC lading som teller. Det er grunnen til at man må ha lading der man parkerer til vanlig. OP bor og lever antagelsisvis i norge.

Er man enig i at dess større forskjell på bensinpris og strømpris dess større incitament for å lade opp en ladehybrid og at det dermed ikke er nødvendig å finregne på prisparitet?

Syns det er veldig mye kverulering her.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Powertrainer said:

Kommer ann på hva man sammenligner med. Hadde en gammel vectra som brukte under en halvliter på mila, også på vinteren. Det får jeg aldri PHEV'en min ned på på vinteren uansett hvor mye jeg måtte ønske det.

Diesel? Du kan ikke sammenligne forbruk i en diesel mot bensin. Det må forventes at en dieselmotor skal levere høyere virkningsgrad, det er gevinsten man tar ved å akseptere høyere NOx utslipp (I.e. en diesel opererer med en høyere temperatur og kan dermed oppnå en bedre Carnot-virkningsgrad, men høyere temperatur medfører at nitrogen oksiderer i større grad)

Dieselmotorer er imidlertid dårligere egnet til hybridisering, de liker ikke å kjøre kaldt, og de koster mer å starte opp.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

Diesel? Du kan ikke sammenligne forbruk i en diesel mot bensin. Det må forventes at en dieselmotor skal levere høyere virkningsgrad, det er gevinsten man tar ved å akseptere høyere NOx utslipp (I.e. en diesel opererer med en høyere temperatur og kan dermed oppnå en bedre Carnot-virkningsgrad, men høyere temperatur medfører at nitrogen oksiderer i større grad)

Dieselmotorer er imidlertid dårligere egnet til hybridisering, de liker ikke å kjøre kaldt, og de koster mer å starte opp.

Trodde det var snakk om økonomisk sammenligning??

Lenke til kommentar
4 hours ago, Powertrainer said:

Trodde det var snakk om økonomisk sammenligning??

Man må jo for all del regne på hva som lønner seg. En PHEV gir deg økonomi i å begrense motorbruken. En diesel ved å heve temperaturen. Disse lar seg i liten grad kombinere i praksis. Dermed må man bruke bensin om man vil ha hybridisering. Til gjengjeld gir hybridisering et potensiale for å spare mye mer enn hva det å gå til diesel gjør (for de fleste). Når jeg hadde en PHEV så hadde den et levetidsforbruk på ca 0.3l/mil, selv om steady-state forbruket når batteriet var tomt var 0.6-0.7l/mil.

Lenke til kommentar
kremt skrev (16 timer siden):

Sikkert 1.7 liters isuzu turbodieselen.  Jeg husker den måtte ha ca 2 tusen rpm for å dra noe, under var det ingenting, i tillegg var den ganske grov i målet. Men den gjorde jobben. 

Det var det. Billigste bilen jeg har hatt, regnet forbruket til å være rundt 0,4. Slo lett den hybriden vi har nå på vinterkjøring med tanke på økonomi.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

Man må jo for all del regne på hva som lønner seg. En PHEV gir deg økonomi i å begrense motorbruken. En diesel ved å heve temperaturen. Disse lar seg i liten grad kombinere i praksis. Dermed må man bruke bensin om man vil ha hybridisering. Til gjengjeld gir hybridisering et potensiale for å spare mye mer enn hva det å gå til diesel gjør (for de fleste). Når jeg hadde en PHEV så hadde den et levetidsforbruk på ca 0.3l/mil, selv om steady-state forbruket når batteriet var tomt var 0.6-0.7l/mil.

Ble hybrideier i sommer, med tanke på økonomi var jeg fornøyd helt til vinteren kom. De tallene du nevner stemmer godt med optimale forhold på sommerstid. Nå er det sikkert stor forskjell på hybridene men outlanderen vår er ingen billig bil på vinterstid.

Lenke til kommentar

Byttet fra diesel til hybrid (ikke plug-in) i sommer. Definitivt forskjell på sommer og vinter, bensinmotoren går mer på vinterstid for å bli varm, påvirker særlig småkjøring. På langtur i sommer (over fjellene fra Østlandet til Vestlandet og tilbake) så lå hybriden på rett over 0.5L/mil, mens den gamle dieselen lå på rett under 0.5L/mil (samme størrelse bil, hybriden litt tyngre). Syntes det var ganske bra resultat.

Hybriden har bedre forbruk på småkjøring enn dieselen hadde (0.5L/mil vs 0.7-0.8L/mil). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...