Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

er det tillatt å skyte ned droner, hvis de flyr over min eiendom?


Gjest ff925...a39

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (9 timer siden):

Du ringer politiet. 

Skyting nær hus/befolkning er uansett forbudt. 

Du trenger ikke å skyte skarpt for å tvinge en innpåsliten drone til en rask landing. Et snøre, nett, småstein, hageslange osv. kan lett styrte en liten hobbydrone. Så spørsmålet er høyst relevant om man legger til en utvidet betydning av å skyte ned.

Jeg heller mot at det ikke vil være lov med mindre det er umiddelbare farer for liv og helse. På samme måte som det ikke er lov å angripe en person som oppholder seg på eiendommen din mot ditt ønske, selv om det er ulovlig for andre å være på din eiendom uten ditt samtykke.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Gjest ff925...a39 skrev (15 timer siden):

er et lov å skyte ned droner hvis sånne ting flyr over eiendommen, og veldig nærme huset? 

Anonymous poster hash: ff925...a39

Nei, du kan ikke ta loven i egne hender. Det er ikke noe forbud mot å fly drone over andres tomt/eiendom.
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/droner---hva-er-lov/

Men hvis du mener det er snakk om plagsom eller hensynsløs atferd, så kan du melde det til Politiet. Men jeg tror listen er ganske høy for å bli straffet etter straffeloven § 266.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest ff925...a39 skrev (15 timer siden):

er et lov å skyte ned droner hvis sånne ting flyr over eiendommen, og veldig nærme huset? 

Anonymous poster hash: ff925...a39

Verken jeg som dronepilot, SAS, Norwegian eller hvem som helst andre trenger din tillatelse til å fly over din eiendom. Du eier ikke luftrommet over eiendommen, du eier kun bakken og det som ev. befinner seg der. 

Om jeg flyr over din eiendom og du forstyrrer meg, meg personlig eller er til hinder for dronen min vil jeg umiddelbart anmelde deg og sørge for at Luftfartstilsynet gjør det samme og jeg vil gjøre mitt ytterste for at du får strengest mulig straff. 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Du trenger ikke å skyte skarpt for å tvinge en innpåsliten drone til en rask landing. Et snøre, nett, småstein, hageslange osv. kan lett styrte en liten hobbydrone. Så spørsmålet er høyst relevant om man legger til en utvidet betydning av å skyte ned.

Jeg heller mot at det ikke vil være lov med mindre det er umiddelbare farer for liv og helse. På samme måte som det ikke er lov å angripe en person som oppholder seg på eiendommen din mot ditt ønske, selv om det er ulovlig for andre å være på din eiendom uten ditt samtykke.

En drone, fly, helikopter, hangglider eller hva som helst annet som flyr OVER en eiendom er ikke PÅ eiendommen. Grunneier råder ikke over luftrommet, kun bakken. 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 minutter siden):

Det medfører vel ikke helt riktighet. Man man har nok en eindomsrett til luftrommet som i alle fall strekker seg til andre etasje.

https://oklandco.no/eiendomsrettens-utstrekning-i-luftrommet/

https://lovdata.no/artikkel/eiendomsretten_opp_i_luften/4071

Så det nytter nok ikke å komme kjørende med en luftputebåt og argumentere med at man befinner seg 20 cm oppe i luftrommet.

I praksis så eier man så langt opp som man har behov for å eie for å praktisere sin eiendomsrett.

Man DISPONERER luftrommet over eiendommen sin, men disposisjonsretten ekskluderer ikke fri bruk av luftrommet. Ja, du kan fint sette opp et bygg som strekker seg opp i lufta (forutsatt generell byggetillatelse) men det gjør ikke at det blir et lovbrudd for noen andre å fly over nevnte eiendom likevel 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da tror jeg du må referere til lov som sier dette. Har du sett fly fly slalom mellom eiendommer på vei fra Tromsø til Oslo? Luftfart er normalt ikke til hinder for grunneiers bruk av luftrommet, og da er droner spesielt enkle, de tar lite plass, har lav risiko og støyer lite. 
Edit: Eiendomsretten er ikke krenket fordi noen flyr gjennom luftrommet over eiendommen man disponerer. På www.safetofly.no finner du kart som viser om luftrom er åpent for ferdsel eller ikke. 

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (På 23.10.2023 den 1:52 PM):

Du eier ikke luftrommet over eiendommen, du eier kun bakken og det som ev. befinner seg der.

Feil. Eiendomsretten strekker seg "så langt som grunneieren etter en objektiv vurdering har en berettiget og saklig interesse i å nekte aktivitet eller tiltak over egen grunn". Se HR-2022-993-A.

Endret av mobile999
skriveleif
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Man kan diskutere om grunneier har anledning til å protestere på droneflyvning, og her kan konklusjonen variere utifra de spesifikke forholdene, men selvtekt i form av å skyte ned droner er uansett ikke lov (normalt sett).

Kan hende at det vil vurderes som greit å skyte ned en drone om den f.eks benyttes til å jage sau slik at de blir stresset.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...