Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

er det tillatt å skyte ned droner, hvis de flyr over min eiendom?


Gjest ff925...a39

Anbefalte innlegg

Leo_ skrev (2 timer siden):

Han har anledning til å be pent om at noen på hans eiendom forlater eiendommen, luftrommet råder han ikke over i det heletatt. 

 

Leo_ skrev (1 time siden):

En drone, fly, helikopter, hangglider eller hva som helst annet som flyr OVER en eiendom er ikke PÅ eiendommen. Grunneier råder ikke over luftrommet, kun bakken. 

Det er kilder som tilsier at du bare har delvis rett. Det er forskjell på drone i hagen og rutefly i normal trafikk.

https://jusinfo.no/tingsrett-statisk/eiendommens-yttergrenser/retten-til-luftrommet/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sveibuen skrev (15 minutter siden):

å eg hadde ødelagt den dronen du brukte så mye som eg kunne, hadde du flydd over og rundt i hagen min. For eg hadde følt du hadde krenka privatlivet mitt.
Å hadde du som drone operatør kommet med en krass tone etter eg hadde smadra dronå di, hadde du fått deg sjøl ein på tyggå.

Hva hadde du gjort om noen satte seg opp på veien utenfor huset ditt med et kamera rettet mot vinduet ditt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal ganske mykje til for at det å utføre skadeverk på andre sine eigedelar er lovleg. I alle tilfeller vil det å øydelegge eller skade andres eigedom være sjølvtekt:

Sitat

§ 19.Selvtekt

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den som har retten, handler for å gjenopprette en ulovlig endret tilstand, og det ville være urimelig å måtte vente på myndighetenes bistand. Makt mot en person kan bare brukes når rettskrenkelsen er åpenbar, og må ikke gå lenger enn forsvarlig.

Så det kan være lovleg å skyte ned ei framand drone over huset ditt, men berre der droneflyginga er ulovleg OG det er urimeleg å vente på politiet skal kunne gripe inn. For at det skal være urimeleg å vente på politiet så må skadepotensialet være både konkret og akutt.

Ei drone som flyg fort mellom folk i ei folkemengde og utgjer ein openbar fare for personskade vil det nok kunne være lov å stoppe med makt. Men for at det skal være lov å skyte ned drona så kan ikkje skytinga i seg sjølv utgjere ein større eller lik risiko. Leitar du fram hagla og skyt mot ein drone frå eigen hage så er nok din uvettige våpenbruk ein meir umiddelbar fare enn kva dronen utgjer. Dette følger av nødretten.

Sitat

§ 17.Nødrett

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når

a. den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og
b. denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Leo_ said:

Om jeg flyr over din eiendom og du forstyrrer meg, meg personlig eller er til hinder for dronen min vil jeg umiddelbart anmelde deg og sørge for at Luftfartstilsynet gjør det samme og jeg vil gjøre mitt ytterste for at du får strengest mulig straff.

Slik som du formulerer deg her, så høres det ut som om du eterhvert kommer til å bli en belastning for rettsvesenet med denne droneflyginga og særs lave terskel for å anmelde folk.

Da er det vel samtidig greit for deg at andre dronepiloter nærmest ukritisk opererer over din hageflekk/eiendom ?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (4 timer siden):

Nei, du kan ikke ta loven i egne hender. Det er ikke noe forbud mot å fly drone over andres tomt/eiendom.
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/droner---hva-er-lov/

Men hvis du mener det er snakk om plagsom eller hensynsløs atferd, så kan du melde det til Politiet. Men jeg tror listen er ganske høy for å bli straffet etter straffeloven § 266.

Står i Norsk lov er heller ikke lov Filme/Ta bilder av folks privatliv.

Mye bra forklaring her også på denne siden.

https://presse.no/offentlighet/fotofilm/personbilderskjulte-opptakprivat-eiendom/

Og på denne siden her får man enkelt svar til paragrafen §104 Åndsverkloven

https://www.ung.no/oss/361208

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40#KAPITTEL_8

Her er info om droner ikke er lov. 
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/droner---hva-er-lov/privat-bruk-av-droner/

Endret av Rexxus
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Flyr selv drone, men da langt fra folk. Kunne ikke ramle meg inn å passere gjerdene til en annen manns eiendom, og slik opptrer nok den store majoriteten av droneflyvere. Vi filmer ikke inn gjennom vinduer eller foreviger de som er på besøk.

Vi som flyr droner opplever ofte at folk er helt hysteriske når de ser en drone, de tenker vel at den på en eller annen måte er ulovelig, sikkert russisk, og de ringer ofte politiet.

Droneflygere flest er opptatt av naturfotografering, ikke hva naboen bedriver med.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (10 timer siden):

Verken jeg som dronepilot, SAS, Norwegian eller hvem som helst andre trenger din tillatelse til å fly over din eiendom. Du eier ikke luftrommet over eiendommen, du eier kun bakken og det som ev. befinner seg der. 

Om jeg flyr over din eiendom og du forstyrrer meg, meg personlig eller er til hinder for dronen min vil jeg umiddelbart anmelde deg og sørge for at Luftfartstilsynet gjør det samme og jeg vil gjøre mitt ytterste for at du får strengest mulig straff. 

ja den blir sikkert kjempestreng :lol:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (16 timer siden):


Om dronen sirkler rundt huset, filmer inn vinduet eller på en eller annen måte "overvåker" deg eller din eiendom ville jeg gjort det jeg kunne for å finne ut hvor droneføreren befinner seg og hvem det er slik att jeg kunne anmeldt personen. 

Anmelde HVILKET LOVBRUDD? Det er ikke ulovlig å fotografere privat eiendom, det du ikke kan gjøre er å ukritisk PUBLISERE sensitivt materiale. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (14 timer siden):

Slik som du formulerer deg her, så høres det ut som om du eterhvert kommer til å bli en belastning for rettsvesenet med denne droneflyginga og særs lave terskel for å anmelde folk.

Da er det vel samtidig greit for deg at andre dronepiloter nærmest ukritisk opererer over din hageflekk/eiendom ?

Jeg forholder meg til norsk lov, både når jeg flyr og ellers i livet, dine FØLELSER har jeg forholdsvis linen interesse for. Så lenge andre også forholder seg til norsk lov har vi intet problem. 

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (14 timer siden):

Flyr selv drone, men da langt fra folk. Kunne ikke ramle meg inn å passere gjerdene til en annen manns eiendom, og slik opptrer nok den store majoriteten av droneflyvere. Vi filmer ikke inn gjennom vinduer eller foreviger de som er på besøk.

Vi som flyr droner opplever ofte at folk er helt hysteriske når de ser en drone, de tenker vel at den på en eller annen måte er ulovelig, sikkert russisk, og de ringer ofte politiet.

Droneflygere flest er opptatt av naturfotografering, ikke hva naboen bedriver med.

Hvordan avgjør du om du har lov til å fly eller ikke? Du bruker safetofly, ikke sant?

De aller fleste hysteriske "karens" roer seg betydelig ned om man tar seg tid til å slå av en prat og gjerne forteller hvordan norsk lov fungerer, og norsk lov er til for å beskytte rettssikkerheten, ikke den enkelstes følelser. Jeg har hatt flere slike møter og i all hovedsak har det endt opp med å bli en hyggelig prat, vist fram litt skrytevideo og gjerne spandert en kopp kaffe 😊

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (16 timer siden):

Feil. Eiendomsretten strekker seg «"å langt som grunneieren etter en objektiv vurdering har en berettiget og saklig interesse i å nekte aktivitet eller tiltak over egen grunn". Se HR-2022-993-A.

Dette var da en rimelig ukritisk oppsummering, denne saken omhandler en permanent installasjon, ikke overflyvning. Dette er hentet fra samme sak og omtaler overflyvning HELT utvetydig.:
 

Grunneieren kan dermed normalt motsette seg føring av ledninger, taubaner mv. opp til vanlig høyde for slike innretninger. Samtidig er det ikke tvilsomt at eiendomsretten oppover har begrensninger. Det er dermed ikke gitt at en taubane som anlegges fra fjelltopp til fjelltopp, over en dyp dal, vil krenke eiendomsretten. Videre kan overflygning som den klare hovedregel skje uten samtykke fra eierne av eiendommene under.
Lenke til kommentar

Det var litt av en kraftsalve... :D
Man flyr ikke PÅ en eiendom, det kalles å ta av eller å lande og DET kan grunneier helt fint regulere. Bruk av luftrom er det i all hovedsak Luftfartstilsynet som regulerer og da er det dette kartverket som man har tilgang på fra safetofly som viser om det er lov å fly eller ikke i et gitt luftrom. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (1 time siden):

Anmelde HVILKET LOVBRUDD? Det er ikke ulovlig å fotografere privat eiendom, det du ikke kan gjøre er å ukritisk PUBLISERE sensitivt materiale. 

Det kommer selvsagt ann på situasjonen, hadde du gjort slik jeg skrev i mitt tidligere innlegg som du selv siterer med dette spørsmålet ditt, altså "sirkler rundt huset, filmer inn vinduet eller på en eller annen måte overvåker" så ville jeg anmeldt i ihht straffeloven § 266 som sier følgende: 

"Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år." 

Men jeg er tilpasningsdyktig jeg, skulle nok sikkert klart å finne på noe annet snadder i samme slengen, f. eks dersom du flyr uten VLOS eller noe annet. 

 

Leo_ skrev (1 time siden):

 

 Videre kan overflygning som den klare hovedregel skje uten samtykke fra eierne av eiendommene under.

Om det faktisk kun er den setningen her som gjør at du føler deg trygg på at du kan gjøre som du vil på en annen persons eiendom må vi nesten ta en liten runde på definisjonen av ordet "overflygning".

ordbokene.no definerer overflygning som "det å fly over, passere (et område) med fly" altså tolker jeg det som at du har rett til å fly over en eiendom i form av "transportetappe" for å nå punkt B fra punkt A. 

Videre tolker jeg det som at det ikke gir rett til unntak til å kunne krenke annens fred slik jeg tidligere siterte til fra straffeloven. 

Ergo er min konklusjon: Fly alt du orker over folketomme eiendommer, men med en gang du begynner å sirkle rundt hus eller folk er du faktisk ute på tynn is. 

 

Et lite bonusråd til slutt:  Mange hobbyer gir deg i enkelte situasjoner rom for å gjøre ting som vanligvis ikke er tillatt i det offentlige rom. for eksempel får skytebaner og motorsportbaner lov til å bråke litt ekstra fordi det ligger i idrettens/hobbyens natur at det gjerne må bråkes litt for å gjennomføre aktivitetene på en praktisk måte. 
Det hører allikevel til sjeldenhetene at skytebaner/motorsentre inviterer til "midnattskonkurrranse" dersom de holder til i tettbebygde strøk selv om de muuuuligens kunne kommet unna med det i noen situasjoner. 

Man kan kun spekulere, men jeg tror mye av årsaken er rett og slett fordi de selv skjønner at de har mye mer å vinne på å være litt rundere i kantene, vise litt hensyn og spille på lag med de rundt seg.
Da blir det også mye lettere å få litt støtte den gangen de selv trenger litt bistand fra lokalsamfunnet 

Dette er noe som kan være lurt å dra med seg til andre hobbyer også. 
Man får gjerne litt mer aksept om man respekterer at folk ikke ønsker å ha droner flyvende over hagen når man har invitert til grillfest enn om man står der og truer med anmeldelse fordi grunneier finner deg og spør om du kan slutte å fly over eiendommen hans. 

 

 

 


 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

At man har lov til å fly betyr ikke at det er fornuftig. Mange med rette vil føle det ubehagelig om droneflyveren ikke viser normal dannelse og respekt for det ubehaget som en mulig filming av personer utgjør.

safetofly er ingen rettesnor for hvor det er fornuftig å fly, koblet med alminnelig anstendighet er den derimot utmerket.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vil greit si man bryter "sjenanse" ved å "hovre" over en eiendom (per forskrift: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-11-30-1404 )

Quote

Kapittel 2. Flyging med modellfly

§ 6.Begrensninger for flygingen

All flyging med modellfly må skje på en hensynsfull måte som ikke utsetter luftfartøy, personer, fugler, dyr eller eiendom for risiko for skade eller for øvrig er til sjenanse for allmennheten.

Modellflyet må til enhver tid være godt synlig for den som fører det slik at full kontroll over modellflyet kan opprettholdes. Flyging med modellfly kan bare skje i dagslysperioden og ikke

a. høyere enn 120 meter over bakken eller vannet
b. nærmere enn 150 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under fartøyførerens kontroll med unntak av under start og landing

Fastsatte begrensninger i andre ledd gjelder ikke for flyging som skjer i regi av modellflyklubb med sikkerhetssystem godkjent av Luftfartstilsynet.

Hvis den som fører modellflyet har bistand fra en person som står ved siden av føreren, og modellflyet til enhver tid er godt synlig for han eller henne, kan flygingen utføres gjennom informasjon fra kamera i modellflyet (first person view).

0 Endret ved forskrift 17 sep 2018 nr. 1337 (i kraft 1 april 2019).

for under 2.5kg (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-11-30-1404/KAPITTEL_7#§51)

Quote

§ 51.Sikkerhetsavstander, maksimal flygehøyde

All flyging må skje på en hensynsfull måte som ikke utsetter luftfartøy, personer, fugler, dyr eller eiendom for risiko for skade eller for øvrig er til sjenanse for allmennheten.

Luftfartøyet må til enhver tid være godt synlig for den som fører det. Ved enhver flyging skal det holdes nødvendige sikkerhetsavstander. Det er ikke tillatt å fly

a. høyere enn 120 meter over bakken eller vannet
b. nærmere enn 150 meter fra folkeansamling på mer enn 100 personer
c. nærmere enn 50 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under pilotens og fartøysjefens kontroll.

Luftfartøy som har en MTOM på 250 gram eller mindre, kan flys VLOS, EVLOS eller BLOS, men ikke høyere enn 50 meter over bakken eller vannet. Sikkerhetsavstandene i andre ledd bokstav b og c gjelder ikke.

Flyging ut over det som følger av sikkerhetsavstandene i andre og tredje ledd, kan bare utføres av RO 3-operatør i tråd med bestemmelsene i kapittel 9 og for øvrig de vilkår som er gitt i tillatelsen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (22 timer siden):

Han har anledning til å be pent om at noen på hans eiendom forlater eiendommen, luftrommet råder han ikke over i det heletatt. 

Jo, det er nå regler om at en ikke kan fly nærmere folk en hhv 30 meter eller 50 meter horisontalt (som gir en sylinder i 3 dimensjoner) og heller ikke rett over personer (tungt å få i hodet om de faller ned). Så hvis trådstarter står ute på terrassen f.eks. må en forholde seg til det.

https://luftfartstilsynet.no/droner/veiledning/apen-kategori-oversikt/apen-kategori/

Drone-piloten skal også kunne se sin egen drone, så bør være mulig å se for en avklarings-prat... (Nooo... I am not a rozzzian spay Søøør... jost filming this wonderful naiture...Da..no problem My friend... no problem...) 

Unntak for profesjonelle droner/dronepiloter som kan operere utenfor synsvidde (gjerne litt større saker som brukes for å lage film/reklamefilm). 

Drone-pilot skal også etter nye EU-regler ha tatt et nettkurs og -eksamen og være registrert på flydrone.no

Leketøy vs drone går på om den er under 250 gram for leketøy, men har den kamera så er det ikke kategorisert som leketøy, men en slipper unna med kun (betal) registrering på flydrone.no (Kurs/eksamen kreves om du skal fly noe over 250 gram)

Dronen skal være merket slik at pilot kan finnes. (Operatørnr eller navn/tlf)

Endret av Rune_says
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (45 minutter siden):

Jo, det er nå regler om at en ikke kan fly nærmere folk en hhv 30 meter eller 50 meter horisontalt (som gir en sylinder i 3 dimensjoner) og heller ikke rett over personer (tungt å få i hodet om de faller ned). Så hvis trådstarter står ute på terrassen f.eks. må en forholde seg til det.

https://luftfartstilsynet.no/droner/veiledning/apen-kategori-oversikt/apen-kategori/

Drone-piloten skal også kunne se sin egen drone, så bør være mulig å se for en avklarings-prat... (Nooo... I am not a rozzzian spay Søøør... jost filming this wonderful naiture...Da..no problem My friend... no problem...) 

Unntak for profesjonelle droner/dronepiloter som kan operere utenfor synsvidde (gjerne litt større saker som brukes for å lage film/reklamefilm). 

Drone-pilot skal også etter nye EU-regler ha tatt et nettkurs og -eksamen og være registrert på flydrone.no

Leketøy vs drone går på om den er under 250 gram for leketøy, men har den kamera så er det ikke kategorisert som leketøy, men en slipper unna med kun (betal) registrering på flydrone.no (Kurs/eksamen kreves om du skal fly noe over 250 gram)

Dronen skal være merket slik at pilot kan finnes. (Operatørnr eller navn/tlf)

Jeg har forholdsvis god kjennskap til dette regelverket, om det var meg du mente å belære om temaet. 30/50m gjelder for de av oss med A2, ikke bare A1/A3, og det er en del av problemstillingen. Veldig mange som skal lese seg opp på regelverket leser kun om A1/A3 og går glipp av den reduserte sikkerhetsavstanden vi har under A2.

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (1 time siden):

At man har lov til å fly betyr ikke at det er fornuftig. Mange med rette vil føle det ubehagelig om droneflyveren ikke viser normal dannelse og respekt for det ubehaget som en mulig filming av personer utgjør.

safetofly er ingen rettesnor for hvor det er fornuftig å fly, koblet med alminnelig anstendighet er den derimot utmerket.

 

Så kan vi snu på flisa og spørre oss om det er fornuftig å nekte en pilot å fly lovlig? Om jeg har et fotooppdrag, skal jeg avstå fra å fly over naboeiendommen sånn at jeg ikke får utført oppdraget fordi naboen ikke liker at jeg flyr der mens jeg utfører det lovlige og betalte oppdraget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...