Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (11 minutter siden):

Han er ikke enig med deg heller

«– Det er helt urealistisk. En organisasjon som Hamas lar seg rett og slett ikke utrydde. Det blir som et mangehodet troll. Man kan kappe av så mange hoder man vil, men det vokser bare ut nye, sier generalen.»

Det betyr at planen din om å fjerne Hamas fra makten og erstatte dem med FN-styrker er ikke realistisk.

Vel,nå har jeg i flere uker på denne tråden her sagt at Hamas ikke kan bli fjernet med militær makt. At det man bør satse på er de kreftene på Gaza som ønsker fred. Og blant de som ønsker fred finnes det sikkert mange som sympatiserer med Hamas også..Men Hamas som sådan må nok Israel bare innse at de aldri blir kvitt..det går bare ikke.og for hver dag Israel dreper på Gaza så fødes et potensiell ny terrorist..så det må andre kluter til enn det Israel driver med..mao slutt på krigen og frem med forhandlinger

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FriskLuft skrev (3 minutter siden):

Vel,nå har jeg i flere uker på denne tråden her sagt at Hamas ikke kan bli fjernet med militær makt. At det man bør satse på er de kreftene på Gaza som ønsker fred. Og blant de som ønsker fred finnes det sikkert mange som sympatiserer med Hamas også..Men Hamas som sådan må nok Israel bare innse at de aldri blir kvitt..det går bare ikke.og for hver dag Israel dreper på Gaza så fødes et potensiell ny terrorist..så det må andre kluter til enn det Israel driver med..mao slutt på krigen og frem med forhandlinger

Igjen, bare tåkeprat.

Forhandlinger med hvem? Hamas? Som ønsker å utslette staten Israel? Hva forhandler man om da egentlig, om de skal nøye seg med å utslette halve staten?

Det er greit nok å være i mot krig, men man må jo være for noe også. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Igjen, bare tåkeprat.

Forhandlinger med hvem? Hamas? Som ønsker å utslette staten Israel? 

Det er greit nok å være i mot krig, men man må jo være for noe også. 

Ja,jeg er for fred gjennom forhandlinger

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"... which may inflict on the Palestinian group in Gaza conditions of life that may bring about its physical destruction, in whole or in part"

Nå er de fleste som var i Rafah allerede flyttet til andre steder, rundt en million mennesker, så det er vel ikke lengre noe reellt problem.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Nå:

FNs sikkerhetsråd har vedtatt en resolusjon som fordømmer alle angrep på hjelpearbeidere og FN-personell etter økende antall angrep og trusler mot hjelpearbeidere og FN-ansatte, samt manglende respekt for humanitærretten blant parter i krig. Forslaget ble fremmet av Sveits, etter at mer enn 685 hjelpearbeidere er drept på Gazastripen siden 7. oktober.

Resolusjonen ble vedtatt med 14-0. Russland avsto fra å stemme.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, FriskLuft said:

Vil anta mannen vet litt og annet mer enn flertallet i dette forumet mhp hvordan man kriger. Så å kalle det kunnskapsløst var en sterk klistrelapp. Å bombe vil drepe mange sivile,å drepe mange sivile er garantisten for å miste venner..tror nok han mente at metoden var uegnet for et demokrati etter vestlig standard

Kan du vise til en eneste gang i historien hvor det har fungert med spesialstyrker for å overvinne en milits i deres egne urbane områder? Det har ikke skjedd. De gangene det har blitt prøvd har uproporsjonalt mange sivile dødd i forhold til så og si nesten alle andre militære metoder, samtidig som det ikke har fungert og man har hatt store tap selv. Nok en gang, mogadishu i 93 er et perfekt eksempel på hvor dårlig ide det er. Spesialstyrker blir ikke trent til dette her. Det er ikke deres formål.

Dette er hvorfor det fremstås som kunnskapsløst og merkelig fra en tidligere forsvarsminister. Det er oppsiktsvekkende.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, FriskLuft said:

Vel,nå har jeg i flere uker på denne tråden her sagt at Hamas ikke kan bli fjernet med militær makt. At det man bør satse på er de kreftene på Gaza som ønsker fred. Og blant de som ønsker fred finnes det sikkert mange som sympatiserer med Hamas også..Men Hamas som sådan må nok Israel bare innse at de aldri blir kvitt..det går bare ikke.og for hver dag Israel dreper på Gaza så fødes et potensiell ny terrorist..så det må andre kluter til enn det Israel driver med..mao slutt på krigen og frem med forhandlinger

Det er viktig å erkjenne at Gaza styres av Hamas, og kan ikke fjernes uten militær makt. Vi står derfor overfor to valg: å skape en slags fred med Hamas, eller å fjerne Hamas fra makten. Jeg tror det er mulig å fjerne Hamas, og det er ikke vanskeligere enn det var å fjerne nazistene fra makten i Berlin. Det er også urealistisk å tro at en israelsk leder ville velge å forhandle med Hamas etter slike angrep.

Dermed ble en invasjon nødvendig. Problemet lå i hvordan invasjonen ble utført. Det var USA som hadde den største innflytelsen over gjennomføringen av invasjonen, men USA feilet. Sivile burde ha blitt evakuert før kampene begynte, og siden Egypt nektet, gjensto det bare ett alternativ. USA og EU burde ha bistått og tvunget Israel i å etablere flyktningleire inne i Israel. Dette ville ha redusert antallet dødsfall, gjort det vanskeligere for Hamas å rekruttere nye soldater og bruke sivile som menneskelige skjold. Israel burde også ha sendt inn mange flere soldater.

Men dette var ikke en plan som Biden kjempet for, akkurat som i Ukraina og Afghanistan, hvor han brukte fine ord, men gjorde lite

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 minutes ago, shockorshot said:

Hvorfor tror du at jeg synes det er oppsiktvekkende?

Hva med at du heller tar argumentet istedenfor appeal to authority.

Jeg appelrr ikke til autoritet. Faktisk så mener jeg lite om temaet.

Men jeg synes at det er absurd å kalle en forsvarsmini...eh...sjef for kunnskapsløs i militære spørsmål, spesielt med tanke på at han faktisk er general. Litt sånn dunning kruger-aktig påstand, det der...

Men det betyr ikke at jeg mener at han ikke ta feil eller at andre velfunderte meninger har ikke verdi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er verdt å bemerke seg at ICJ også beordrer :

"Maintain open the Rafah crossing for unhindered provision at scale of urgently needed basic services and humanitarian assistance"

Det blir vel umulig for Israel å følge dette, når det er Egypt som har stengt grensen.

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Rhabagatz said:

Jeg appelrr ikke til autoritet. Faktisk så mener jeg lite om temaet.

Men jeg synes at det er absurd å kalle en forsvarsmini...eh...sjef for kunnskapsløs i militære spørsmål, spesielt med tanke på at han faktisk er general. Litt sånn dunning kruger-aktig påstand, det der...

Men det betyr ikke at jeg mener at han ikke ta feil eller at andre velfunderte meninger har ikke verdi.

Altså, vi har heeeeeeeeeele militærhistorien til rådighet. Vi har kunnskap om hva spesialstyrker blir trent for og hvordan de blir brukt. Vi vet at de fleste andre ex-generaler som har uttalt seg, mener at idéen om å bruke spesialstyrker istedenfor er hodeløst. Sverre Diesen skal vite alt dette her. For meg betyr det i beste fall at han ikke har tenkt helt gjennom da han skrev den setningen, i verste fall så betyr det at Sverre Diesen er en demagog.

Det er så vanvittig lett å motbevise meg, bare vis meg ett eneste tilfelle hvor spesialstyrker har blitt brukt sånn og det har fungert. Jeg kan vise til tilfeller hvor det har hatt motsatt utfall, med mange sivile døde.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...